• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Feedback

Borgersbaas

Actief Lid
Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
33
Punten
28
Hallokes,

Ik lees hier heel vaak constructieve feedback van mensen met al veel ervaring in de bouwwereld. Zelf gaan we voor het eerst bouwen, maar we zijn ondertussen al 17 jaar samen en hebben 2 jongens (10j en 4j) en een hond die ons gezin compleet maken.

Ik werk hoofdzakelijk van thuis (ook na corona) en wil hier dan ook een eigen plek voor hebben. Nu werk ik in onze living en dat is echt niet aangenaam werken voor mij. Ik hou van lichtrijke ruimtes maar hou ook van gezelligheid. De woning moet dus geen echo veroorzaken of hol gaan klinken zoals vaak nogal het geval is in een nieuwbouw. Ben iemand die van rust houdt en dus hoopt op veel ingemaakte kastruimte. Aankleding met wat kunstwerken/schilderijen en planten. Geen koele zwart/wit vibe, maar warmte, creativiteit zonder chaotisch te zijn.

We hebben specifiek gevraagd voor een doucheruimte beneden en een wc vlakbij de achterdeur. Dat hebben we nu ook en zouden we echt wel missen.

De keuken mag wat afgezonderd zijn daar we niet van veel prikkels te gelijk houden. Als ik aan het koken ben is het nu altijd een hoop lawaai bij elkaar(tv, kids/man die aan het gamen is, kookgeluiden). Dat willen we nu wat proberen in te perken door de tvruimte wat af te zonderen. We hebben nu 2 tv's in de zitruimte en dat willen we zo houden. Man gamed graag en ik binge tegelijkertijd. Zo zitten we niet zo afgezonderd. En ja we zijn perfect gelukkig zo. De kids zullen ook vaak hun huiswerk in de keuken of omgeving maken. Ze zitten nu ook niet graag alleen op hun kamer.

We spelen regelmatig boardgames en een grote tafel is dan een must.

Woning zal onderkelderd worden. Tuin ligt pal in Noorden. Perceel is 15m breed. We houden van het idee dat het een open bebouwing lijkt maar het toch halfopen is door carport en achterliggend berging. Verdieping zal namelijk maar 9x12m zijn. Woning zal in rustige wijk liggen die volledig omringd is door natuurdomein. 1 straat verder zitten we in het bos. Helaas wel nog achterburen dus geen mooi boszicht.

Ik verlies me teveel in details en ik merk dat ik veel plannen zie in de breedte maar dus niet in de diepte. Ik heb daar precies wat moeite mee om het dan te zien en dat eureka gevoel te hebben. De patio zou licht van boven tot in kelder brengen. Leuke feature die wat speciaal geeft, maar tegelijk denk ik ook aan wat een verloren ruimte het is om het op te vullen. Ik zie het even niet meer en begin al te panikeren dat ik een moeilijke klant ben.

Elke feedback is welkom. Over de bovenverdieping buigen we ons pas als onder goed zit.

Haard: laat die maar weg. In een nieuwbouw wordt het snel veel te warm daarmee.
We zijn nogal koukleumen en door de vloerverwarming dan gewoon wat lager te zetten kunnen wel genot hebben van een vuur. Zeker omdat we hem zo centraal hebben geplaatst. Degene die als eerste wakker is kan zo al de gezelligheid voor de anderen opzetten waardoor een snel ontbijtje aan het eiland nog gezelliger wordt. I know het is allemaal sprookjesachtig voorgesteld maar ja ne mens mag dromen hé.
Haard: je mag dromen maar ik wil hier toch even op terugkomen:
- vloerverwarming kouder zetten dat heeft pas na een dag ofzo effect, het is een traag systeem.
- moderne woning met vvw is het moeilijk om een koukleum te zijn.
- ga je nog een gasketel plaatsen in een moderne nieuwbouwwoning met de huidige gasprijzen? indien je voor een warmtepomp kiest dan heb je geen gasaansluiting nodig. dan zou je die alleen moeten hebben voor de gashaard. kost toch een goeie 1000 euro voor de aansluiting alleen dacht ik.
- een houthaard kan je geen uur aanhouden in een nieuwbouw, wordt zo heet als een sauna.

We hebben op gelijkvloers een stuk plat dak (berging en wasplaats) is dat ook al voldoende voor toevoer en afvoer?

dat kan dienen maar hou er rekening mee dat aan en afvoer van ventilatie niet vlak naast elkaar mag zitten, als ze op dezelfde hoogte zitten moet er minstens 3 meter tussen zijn dacht ik. (om te voorkomen dat je aanvoer de afgevoerde lucht weer binnentrekt)

We zijn nogal koukleumen en door de vloerverwarming dan gewoon wat lager te zetten kunnen wel genot hebben van een vuur. Zeker omdat we hem zo centraal hebben geplaatst. Degene die als eerste wakker is kan zo al de gezelligheid voor de anderen opzetten waardoor een snel ontbijtje aan het eiland nog gezelliger wordt. I know het is allemaal sprookjesachtig voorgesteld maar ja ne mens mag dromen hé.
Je gaat het tegenovergestelde effect bereiken: Je steekt het haardvuur aan, dus binnen het uur is het 28° binnen, dat is minimum want op een dag als vandaag met de zon op de ramen is het tegen de middag 32° binnen.
Daardoor gaat je vvw uit, de hele dag en de vloer wordt koud. Te koud om aangenaam op te lopen.
's nachts gaat je temperatuur dalen, dus je vvw springt aan en draait de hele nacht maximum om opnieuw op temperatuur te komen.

Neen, een haardvuur is een heel slecht idee in een nieuwbouw.

Haard: laat die maar weg. In een nieuwbouw wordt het snel veel te warm daarmee.
Waar is "slaapkamer II" ?
Op vorig plan waren 4 slaapkamers voorzien. Een foutje dus met hernoemen. We hadden liever de andere kamers ruimer. Hebben 2 kids en er komt geen meer bij. Logees hebben we nu ook nooit gehad en zal dan ook niet meer komen. En dan nog is er plaats genoeg in de leefruimte voor een opblaasbare matras.

Om je boodschappen droog uit te laden, volstaat ook een oversteek. Dat moet geen volledige "carport" zijn.
Ik snap dat auto's van vandaag wel tegen weersomstandigheden kunnen. Maar carport lijkt ons toch niet overbodig.

Ventilatie-unit kan wel in de kelder, maar dan moet je wel een verticale koker tot aan het dak voorzien voor je hoofdaf- en toevoer.
We hebben op gelijkvloers een stuk plat dak (berging en wasplaats) is dat ook al voldoende voor toevoer en afvoer?

Wij zijn 2 maand geleden in onze nieuwbouw getrokken en mijn vriendin kan al niet wachten tot de gashaard er is... :)

Zitten met een vloerverwarming waarbij het constant een 21,5 graden is, maar zij heeft altijd koud ( zeker 's avonds na thuiskomen ). Ze mist ook enorm de stralingswarmte om even snel op te warmen.

En even terzijde: zelf in de winter springt vloerverwarming hier niet veel aan ( te goed geïsoleerd ? ) waardoor het uiteindelijk toch wat koud lopen is; of ik moet de thermostaat op 22-23 zetten.

Dus laat je niet afschrikken door voorgaande reacties; en zet maar lekker die gashaard!

Wij zijn 2 maand geleden in onze nieuwbouw getrokken en mijn vriendin kan al niet wachten tot de gashaard er is... :)

Zitten met een vloerverwarming waarbij het constant een 21,5 graden is, maar zij heeft altijd koud ( zeker 's avonds na thuiskomen ). Ze mist ook enorm de stralingswarmte om even snel op te warmen.

En even terzijde: zelf in de winter springt vloerverwarming hier niet veel aan ( te goed geïsoleerd ? ) waardoor het uiteindelijk toch wat koud lopen is; of ik moet de thermostaat op 22-23 zetten.

Dus laat je niet afschrikken door voorgaande reacties; en zet maar lekker die gashaard!
Lees het bericht van Tomvdw boven dat van jou nog eens.

Uw vriendin ontregelt het systeem van de vloerverwarming door 's avonds de gashaard aan te steken. Daardoor valt de vloerverwarming stil en begint de vloer af te koelen. En dan heeft ze het de volgende dag weer koud...
Als de thermostaat dan nog eens in dezelfde ruimte als de gashaard staat, had je helemaal geen vloerverwarming hoeven te leggen...

Uw vriendin ontregelt het systeem van de vloerverwarming door 's avonds de gashaard aan te steken. Daardoor valt de vloerverwarming stil en begint de vloer af te koelen. En dan heeft ze het de volgende dag weer koud...
Als de thermostaat dan nog eens in dezelfde ruimte als de gashaard staat, had je helemaal geen vloerverwarming hoeven te leggen...
Zoals ik het lees hebben ze nog geen gashaard.

Maar ook hier kan ik het alleen maar afraden. Zelfs de warmte van de plasma tv voel je hier na een tijdje. En ik heb verre van een nieuwbouwwoning.

Ik denk dat jij mijn bericht best nog eens leest.

Mijn beschrijving is hoe het er binnenkort zal aan toe gaan.

Mijn beschrijving is hoe het er binnenkort zal aan toe gaan.
Als de regeling van de verwarming puur op buitenvoeler staat zou die gashaard geen invloed mogen hebben.
Ik denk dus wel dat het kan samenwerken, maar dan met uitgeschakelde ruimtevoeler.

@leiepisser over die haard zullen we nog nadenken. Heeft geen zin idd om geld uit te geven als het te warm wordt binnen.

Zijn er nog andere bedenkingen waar we niet aan denken? We zijn totale leken in huidige technieken en bouwmogelijkheden. We wilden naar batibouw gaan in mei zodat we veel meer op de hoogte zijn van alles. Maar we willen ons plan dan al ingediend hebben, dus van daar dat we hier tips en ervaringen graag horen.

Als de regeling van de verwarming puur op buitenvoeler staat zou die gashaard geen invloed mogen hebben.
Ik denk dus wel dat het kan samenwerken, maar dan met uitgeschakelde ruimtevoeler.
Dat zou misschien kunnen werken, op voorwaarde dat er op koude dagen geen zoninstraling is.

Ik snap dat 'daklicht' boven uw overdekt terras niet zo goed, is dat gewoon een open gat? Het is een overdekt terras maar in de zomer schijnt daar wel de zon in uw gezicht. In de tussenperiode regent het daar op je tafel. Als de bedoeling is om daar aan de Noord kant toch lichtinval te hebben van de Zuidkant is het niet zo geslaagd lijkt mij.

Ik zou het op een van deze twee manieren aanpakken. (het zijn maar ideeën eh, ter inspiratie)
- Het gat tegen de dakrand zetten, zodanig dat het eigenlijk een omkadering van je woning wordt ipv een gat in een oversteek:
DSC_2968.jpg

- Een boeiendere vorm, zoals een rond gat:
rond_gat.png

Ge kunt er dan ook nen boom in laten groeien:
rond_gat_2.png

Voor de technieken moet je zeker een koker hebben die verticaal door uw woning gaat voor ventilatie. Op het eerste zicht gaat het nipt zijn dat die koker vanuit de berging beneden direct in je technische berging terechtkomt. Kan het moeilijk inschatten, maar meet het eens na.

De warmtepomp (?) zal denk ik in de technische berging op het eerste verdiep komen, gezien daar de hoofdbadkamer is.

Ik snap dat 'daklicht' boven uw overdekt terras niet zo goed, is dat gewoon een open gat? Het is een overdekt terras maar in de zomer schijnt daar wel de zon in uw gezicht.
Dat is een lichtstraat. Niet zo zeer om zuidlicht binnen te trekken maar om te zorgen dat de oversteek de lichtinval van noorden niet blokkeert. We twijfelen nog of we de oversteek zouden zetten. Initieel op plan gezet zodat we op regendagen ook buiten konden zitten of om was te drogen op een warme dag met lichte regen.

Voor de technieken moet je zeker een koker hebben die verticaal door uw woning gaat voor ventilatie. Op het eerste zicht gaat het nipt zijn dat die koker vanuit de berging beneden direct in je technische berging terechtkomt
Berging ligt niet onder technische berging. Keukenkast wel.

Warmtepomp nog niet over nagedacht. Die kan niet in de kelder?

Aan het Noorden gaat dat uw huis een pak donkerder maken denk ik. Op regenachtige dagen ga je dan idd niet beschut kunnen zitten.

Ik zou voor een groot stuk niet overdekken maar de Noordelijke dakrand wel laten doorlopen, zoals hier ongeveer: Maar dan uw terras waar dat boompje staat. Zo lijkt het huis groter maar is toch slank.
fbe8674d144320fbe63c04aeb9741b14.jpg

Warmtepomp kan op zich in de kelder, maar dat is ver van uw grootste sanitair warmwater verbruikers: de badkamer boven. Ik zou hem in de technische berging boven zetten, en dan buitenunit op het plat dak er recht boven.

@leiepisser over die haard zullen we nog nadenken. Heeft geen zin idd om geld uit te geven als het te warm wordt binnen.

Zijn er nog andere bedenkingen waar we niet aan denken? We zijn totale leken in huidige technieken en bouwmogelijkheden. We wilden naar batibouw gaan in mei zodat we veel meer op de hoogte zijn van alles. Maar we willen ons plan dan al ingediend hebben, dus van daar dat we hier tips en ervaringen graag horen.
Als je echt graag een haard wil, maar geen extra warmte wil creëren, dan moet je eens kijken naar de elektrische haarden die op waterdamp werken. Je moet maar eens zoeken op "dimplex opti myst" op google en youtube. Faber heeft er nu ook in zijn gamma, maar die zijn gebaseerd op de dimplex toestellen en technologie. Ik heb zo'n cassette van 1m gekocht die ik strak ga inbouwen.
De vlammen zijn niet zoals bij een echte houthaard, maar best mooi. Het enige wat je moet voorzien is een stopcontact en optioneel een waterkraan (je kan ook manueel het water bijvullen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan