Feedback kwaliteit schilderwerken

• Tags afwerking binnenafwerking nieuwbouw schilderwerken
  • Dwn123

Actief Lid
    Lid geworden
    15 jan 2020
    Waarderingsscore
    36
    Punten
    28
    Recent enkele kamers laten schilderen in onze nieuwbouw. ( vlies + schilderen )

We zijn niet helemaal tevreden maar wil graag even polsen als onze opmerkingen terecht zijn of als dit nog aanvaardbare schoonheidsfoutjes zijn.

Bubbeltjes onder behang -
    Volgens schilder zijn dit lijmresten en kan hij dit niet meer oplossen:

489461178_2454926911536273_1165778490509505919_n.jpg

Stukken van schrijnwerk meegeschilderd / slecht afgeplakt:

490996542_1368098217844655_6386424804648630100_n.jpg

Kit die afbrokkelt:

483299993_1021568563361863_3055184278056523129_n.jpg

Afwerking aan gordijnrail niet echt 'mooi', schilder al aangesproken maar dit kan hij niet properder krijgen zegt ie:

483517799_619586280884497_2292621121951069365_n.jpg

Los hiervan werden er in de offerte 40 uren geschat en zijn het er uiteindelijk 60 geworden, uitleg hiervan is dat het allemaal iets technischer was dan vooraf ingeschat.

Iemand een idee wat een correcte oplossing hiervoor zou zijn? Of laten we hier maar best bij?

Je foto's zijn niet klikbaar, alleen de bestandsnaam is te zien.

Firefox lijkt hier wat overijverig te zijn, bedankt @NicoP

Laatst bewerkt:
    Mijn bemerkingen foto 1: behang niet stotend geplaatst en nu zie je de naad. Lijmresten zijn not-done...
    Foto 2: kladderwerk, als je niet deftig met een verfborstel kan omgaan, gebruik dan afplaktape in plaats van dat schrijnwerk zo vol te smossen.
    Foto 3: overschilderbare acryllaatkit kent em niet?
    Laatste foto: weet die kadee überhaupt hoe em moet behangen (in hoeken)?

Ik vind het persoonlijk slordig afgeraffeld.

Spijtig en zeker jammer dat de schilder zo te werk is gegaan.
    Voor mij ook een foute verfroller gebruikt. Teveel structuur in de verflaag.
    Over de werkuren kan er weinig geschreven worden!
    Een offerte is een raming en geen vast prijsbestek of het moet zo omschreven zijn.
    Bv. extra werken die niet altijd direct te zien zijn, iets dat loskomt, enz ...
    En laat ons eerlijk zijn, terwijl men de schilder in huis heeft, "zoede ne keer dit of dat ..." gebeurt ook.

Foto1: Als het lijmresten zijn, dan kan de schilder deze terug week maken door deze te deppen met warm water of plaatselijk aandachtig bij te schuren als hij de naad schuurt.
    Had hij zeker kunnen opmerken hebben.
    De naad kan onzichtbaar gemaakt worden door langs beide zijden van de naad een tape te leggen en de naad te vullen met een lightplamuur of plamuurpasta, na het drogen den tape verwijderen en de naad schuren.
    Als de schilder die taak (naad schuren) zou doen dat hij meteen ook de lijmklonters meer behandeld.
    Foto2 : Een watergedragende verf kan je week maken met warm water.
    Zal nu over gans de lengte moeten gebeuren, dan een correcte tape plakken en dan met een acrylkit een fijn streepje trekken, retouche van de verflaag en direct de tape verwijderen.
    Foto3 : Een foute kit, die enkel voor binnenwerk geschikt is en hier hebben we buitenschrijnwerk/wand.
    Wij de schilders hier aanwezig op het forum, schreven veel of steeds, tussen wand en schrijnwerk = MS-Polymeerkit

De foto met gordijnrail is iets te dichtbij gemaakt. Graag eentje vanop min 3 stappen.
    Mijn 1e denkpiste, als de schilder een geschikte tape plaatst op de rail en plafond en de juiste kit spuit en dan direct de tapes verwijderd zou het kunnen opgelost zijn.

Mogen wij weten met welke verfproducten/ verfmerken er gewerkt is geweest?

Laatst bewerkt:
    Spijtig en zeker jammer dat de schilder zo te werk is gegaan.
    Voor mij ook een foute verfroller gebruikt. Teveel structuur in de verflaag.
    Over de werkuren kan er weinig geschreven worden!
    Een offerte is een raming en geen vast prijsbestek of het moet zo omschreven zijn.
    Bv. extra werken die niet altijd direct te zien zijn, iets dat loskomt, enz ...
    En laat ons eerlijk zijn, terwijl men de schilder in huis heeft, "zoede ne keer dit of dat ..." gebeurt ook.

Foto1: Als het lijmresten zijn, dan kan de schilder deze terug week maken door deze te deppen met warm water of plaatselijk aandachtig bij te schuren als hij de naad schuurt.
    Had hij zeker kunnen opmerken hebben.
    De naad kan onzichtbaar gemaakt worden door langs beide zijden van de naad een tape te leggen en de naad te vullen met een lightplamuur of plamuurpasta, na het drogen den tape verwijderen en de naad schuren.
    Als de schilder die taak (naad schuren) zou doen dat hij meteen ook de lijmklonters meer behandeld.
    Foto2 : Een watergedragende verf kan je week maken met warm water.
    Zal nu over gans de lengte moeten gebeuren, dan een correcte tape plakken en dan met een acrylkit een fijn streepje trekken, retouche van de verflaag en direct de tape verwijderen.
    Foto3 : Een foute kit, die enkel voor binnenwerk geschikt is en hier hebben we buitenschrijnwerk/wand.
    Wij de schilders hier aanwezig op het forum, schreven veel of steeds, tussen wand en schrijnwerk = MS-Polymeerkit

De foto met gordijnrail is iets te dichtbij gemaakt. Graag eentje vanop min 3 stappen.
    Mijn 1e denkpiste, als de schilder een geschikte tape plaatst op de rail en plafond en de juiste kit spuit en dan direct de tapes verwijderd zou het kunnen opgelost zijn.

Mogen wij weten met welke verfproducten/ verfmerken er gewerkt is geweest?
    De opmerking van de werkuren begrijp ik, maar die extra werkuren zijn extra zuur gezien de afwerkingsgraad toch ondergemiddeld is :( De verantwoording van de schilder zelf is dat het technischer was dan hij verwachtte ( plakken & schilderen rond de airco's ) - iets wat toch wel duidelijk zichtbaar is bij opmaken van offerte...

Bedankt voor de feedback alleszins, jammer dat m'n eigen schilder niet over deze kennis beschikt :LOL: Ik wist zelf niet dat die naad niet mocht...

Ivm de kit: ik heb alles voor de blowerdoortest 3 jaar geleden laten opkitten door een opkitfirma, de schilder geeft aan dat deze kit niet overschilderbaar was en deze opnieuw moest overkitten. Maar doordat hij deze overkit heeft kwam alles los, dus hij is nu teruggekomen om de kit weg te halen en alles opnieuw te doen. Klopt die uitleg?

Ivm de gordijnrail: als ik nog 3 stappen achteruit doe zie je het nog moeilijk op foto, heb een genomen vanop zelfde hoogte als de gordijnrail:

488698807_657314770618138_5018694101319281898_n.jpg

488965517_514659375056903_783079250891637522_n.jpg

Er zijn nog heel wat punten die ik niet heb vermeld, zoals verfspatten of parket, kasten... Ook één van de screenkabels had hij geraakt tijdens het schuren/ plakken, hiervoor een technieker moeten laten langskomen om te herstellen met bijhorende kosten...

De klinken van de binnendeuren heeft hij er niet afgehaald maar enkel afgeplakt, met verfresten / krassen op de klinken als gevolg. Swat er is nog een hele waslijst die niet vermeld is of waar geen foto's van zijn :)

Ook is er telkens bij de overgang tussen 2 verschillende kleuren geen strak lijntje maar altijd wat gerafeld ( foto hieronder, maar is overal zo ) :

490796488_1298171791288100_5510813781494837391_n.jpg

Merk van verf is bosspaints zie ik, de restjes staan hier nog.

Wat kan ik als klant hier best doen? Eisen dat hij de puntjes rechtzet voor ik factuur betaal? Al een deel betalen? Of gewoon alles betalen en het laten?

Wat betreft de uren.
    Is het een offerte voor uitvoering van de werken in regie (waarbij het opgegeven aantal uren inderdaad maar een schatting is)?
    Of is het een offerte volgens principe "vaste prijs"?

Indien vaste prijs:
    De verantwoording van de schilder zelf is dat het technischer was dan hij verwachtte
    dan mag dit geen reden zijn voor meerwerk te vragen aan de klant. Het is aan de aannemer om de complexiteit en hoeveelheid werk correct en vielig voor zichzelf in te schatten.

Indien in regie:
    Dan is het gewoon uurtje-factuurtje.
    Maar het is wel ethisch correct om op voorhand aan je klant te communiceren dat je over de initiële inschatting dreigt te gaan, zeker als dat significant is en vanaf dat moment toch dagelijks updates te geven van de vordering in aantal uren.

De opmerking van de werkuren begrijp ik, maar die extra werkuren zijn extra zuur gezien de afwerkingsgraad toch ondergemiddeld is :( De verantwoording van de schilder zelf is dat het technischer was dan hij verwachtte ( plakken & schilderen rond de airco's ) - iets wat toch wel duidelijk zichtbaar is bij opmaken van offerte...

Bedankt voor de feedback alleszins, jammer dat m'n eigen schilder niet over deze kennis beschikt :LOL: Ik wist zelf niet dat die naad niet mocht...

Ivm de kit: ik heb alles voor de blowerdoortest 3 jaar geleden laten opkitten door een opkitfirma, de schilder geeft aan dat deze kit niet overschilderbaar was en deze opnieuw moest overkitten. Maar doordat hij deze overkit heeft kwam alles los, dus hij is nu teruggekomen om de kit weg te halen en alles opnieuw te doen. Klopt die uitleg?

Ivm de gordijnrail: als ik nog 3 stappen achteruit doe zie je het nog moeilijk op foto, heb een genomen vanop zelfde hoogte als de gordijnrail:

Er zijn nog heel wat punten die ik niet heb vermeld, zoals verfspatten of parket, kasten... Ook één van de screenkabels had hij geraakt tijdens het schuren/ plakken, hiervoor een technieker moeten laten langskomen om te herstellen met bijhorende kosten...

De klinken van de binnendeuren heeft hij er niet afgehaald maar enkel afgeplakt, met verfresten / krassen op de klinken als gevolg. Swat er is nog een hele waslijst die niet vermeld is of waar geen foto's van zijn :)

Ook is er telkens bij de overgang tussen 2 verschillende kleuren geen strak lijntje maar altijd wat gerafeld ( foto hieronder, maar is overal zo ) :

Wat kan ik als klant hier best doen? Eisen dat hij de puntjes rechtzet voor ik factuur betaal? Al een deel betalen? Of gewoon alles betalen en het laten?
    Persoonlijk vraag ik dat de beschermkap van de airco is verwijderd. Men kan dan iets verder schilderen dan het zichtbare.
    Zo'n kap als schilder behoort niet in zijn taken. De technicus vraagt er wel vergoeding voor bij de klant.

Over de naad, afgewerkt oogt het toch beter/mooier dat er geen naad zichtbaar is, vandaar die techniek van vullen/verbergen van een naad.

Het is waar dat, als men er niet op aandringt bij een kitfirma dat er gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van een silicone die niet overschilderbaar is.

Als hij een Boss Paints huisschilder is, weet hij dat hij appel kan doen op een technische adviseur van zijn regio om problemen met kit op te lossen.
    Voor de kosten van de screenkabel kan de huisschilder appel doen op zijn verzekering kleine en grote risico's, daartegen zou hij toch best verzekert zijn als vakman.
    Er is een vrijstelling die ten zijne laste is maar alles erboven vergoed de verzekering, ik dacht dat het bedrag van €250 zo iets is ten zijne laste.

Ook het verwijderen en terug plaatsen van deurkurken had hij deze kost kunnen opnemen is zijn offerte en eerlijk, dat is nu ook niet de kost (1 à 2,20 euro/m²).

Niet overschilderbare kit wordt in zijn geheel verwijderd en vervangen door een overschilderbare kit, soms is het nodig te werken met verschillende types kit, afhankelijk de ondergrond.
    Ook bepaalde types verf vragen een specifieke kit toepassing.

Van dat geraffel, heb ik al uitgelegd hierboven. dus met eerst de lichte kleur toepassen en laten drogen, afplakken met een zachte paarse tape (gamma van Boss Paints) of de roze van Tesa, met een penseel op de rand schilderen met de lichte kleur en deze even laten drogen en overschilderen met de donkere kleur.
    Er zijn voorbeelden op het internet.
    Er zijn ook tips met het gebruik van een dun streepje overschilderbare kit.
    Uw voorbeeld kan plaatselijk bijgewerkt worden.

Boss Paints is een verfmerk maar is hun gamma hebben ze verschillende types verf, bv Boss Bolatex, Bossflow of Bossfull ...

De factuur volledig betalen is gelijk aan het aanvaarden van de uitgevoerde schilderwerken. Ook als deze fout uitgevoerd.
    Dus als u bezwaar hebt, en u heeft een eindfactuur ontvangen dan kan je die delen protesteren waarmee /jullie niet akkoord zijn.
    De welke die wel voldoen aan jullie verwachtingen betaald u voor de vervaldatum.
    Ook maken jullie een bezwaarschrift (het protesteren van) over die delen die jullie niet correct uitgevoerd zijn, dat bezwaarschrift maakt u over aan de huisschilder, per brief, per e-mail en per aangetekend schrijven (eventueel met ontvangstbewijs).
    Ga ook in gesprek met de huis schilder, een goed gesprek doet soms wonderen.

Mijn bemerkingen foto 1: behang niet stotend geplaatst en nu zie je de naad. Lijmresten zijn not-done...
    Foto 2: kladderwerk, als je niet deftig met een verfborstel kan omgaan, gebruik dan afplaktape in plaats van dat schrijnwerk zo vol te smossen.
    Foto 3: overschilderbare acryllaatkit kent em niet?
    Laatste foto: weet die kadee überhaupt hoe em moet behangen (in hoeken)?

Ik vind het persoonlijk slordig afgeraffeld.
    Foto 3, als gebouw, raam, … meer zet dan kit kan opvangen moet je niet naar schilder wijzen

Persoonlijk vraag ik dat de beschermkap van de airco is verwijderd. Men kan dan iets verder schilderen dan het zichtbare.
    Zo'n kap als schilder behoort niet in zijn taken. De technicus vraagt er wel vergoeding voor bij de klant.

Over de naad, afgewerkt oogt het toch beter/mooier dat er geen naad zichtbaar is, vandaar die techniek van vullen/verbergen van een naad.

Het is waar dat, als men er niet op aandringt bij een kitfirma dat er gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van een silicone die niet overschilderbaar is.

Als hij een Boss Paints huisschilder is, weet hij dat hij appel kan doen op een technische adviseur van zijn regio om problemen met kit op te lossen.
    Voor de kosten van de screenkabel kan de huisschilder appel doen op zijn verzekering kleine en grote risico's, daartegen zou hij toch best verzekert zijn als vakman.
    Er is een vrijstelling die ten zijne laste is maar alles erboven vergoed de verzekering, ik dacht dat het bedrag van €250 zo iets is ten zijne laste.

Ook het verwijderen en terug plaatsen van deurkurken had hij deze kost kunnen opnemen is zijn offerte en eerlijk, dat is nu ook niet de kost (1 à 2,20 euro/m²).

Niet overschilderbare kit wordt in zijn geheel verwijderd en vervangen door een overschilderbare kit, soms is het nodig te werken met verschillende types kit, afhankelijk de ondergrond.
    Ook bepaalde types verf vragen een specifieke kit toepassing.

Van dat geraffel, heb ik al uitgelegd hierboven. dus met eerst de lichte kleur toepassen en laten drogen, afplakken met een zachte paarse tape (gamma van Boss Paints) of de roze van Tesa, met een penseel op de rand schilderen met de lichte kleur en deze even laten drogen en overschilderen met de donkere kleur.
    Er zijn voorbeelden op het internet.
    Er zijn ook tips met het gebruik van een dun streepje overschilderbare kit.
    Uw voorbeeld kan plaatselijk bijgewerkt worden.

Boss Paints is een verfmerk maar is hun gamma hebben ze verschillende types verf, bv Boss Bolatex, Bossflow of Bossfull ...

De factuur volledig betalen is gelijk aan het aanvaarden van de uitgevoerde schilderwerken. Ook als deze fout uitgevoerd.
    Dus als u bezwaar hebt, en u heeft een eindfactuur ontvangen dan kan je die delen protesteren waarmee /jullie niet akkoord zijn.
    De welke die wel voldoen aan jullie verwachtingen betaald u voor de vervaldatum.
    Ook maken jullie een bezwaarschrift (het protesteren van) over die delen die jullie niet correct uitgevoerd zijn, dat bezwaarschrift maakt u over aan de huisschilder, per brief, per e-mail en per aangetekend schrijven (eventueel met ontvangstbewijs).
    Ga ook in gesprek met de huis schilder, een goed gesprek doet soms wonderen.
    Bedankt voor de feedback :)

Heb al meerdere malen een gesprek gehad, hij is hier vandaag terug geweest om de klinken en het aluminium waar verf op geschilderd was proper te maken. ( of toch een poging tot )

De kit is ook vervangen, enkel het geraffel aan de gordijnrails, de naad tussen het behang en de lijmresten onder het behang kan hij niet wegkrijgen zonder het geheel erger te maken.

Hij geeft toe dat het niet mooi is maar hij kan er niks aan doen. De hele uitleg die ik hier van jou krijg getuigt al van 10 keer zoveel vakkennis als van mijn schilder, maar ik vrees dat ik het hem gewoon niet uitgelegd kan krijgen en ik geloof hem dat hij het waarschijnlijk erger zal maken.

Jammere zaak maar vermoed dat we het best zo laten... Moet alleszins geen 2de keer meer komen :)

Wat betreft de uren.
    Is het een offerte voor uitvoering van de werken in regie (waarbij het opgegeven aantal uren inderdaad maar een schatting is)?
    Of is het een offerte volgens principe "vaste prijs"?

Indien vaste prijs:
    De verantwoording van de schilder zelf is dat het technischer was dan hij verwachtte
    dan mag dit geen reden zijn voor meerwerk te vragen aan de klant. Het is aan de aannemer om de complexiteit en hoeveelheid werk correct en vielig voor zichzelf in te schatten.

Indien in regie:
    Dan is het gewoon uurtje-factuurtje.
    Maar het is wel ethisch correct om op voorhand aan je klant te communiceren dat je over de initiële inschatting dreigt te gaan, zeker als dat significant is en vanaf dat moment toch dagelijks updates te geven van de vordering in aantal uren.
    Bij de offerte staat er letterlijk inschatting werkuren inderdaad.

Voor 20 uren extra verwacht je gewoon niet dat er nog zoveel opmerkingen zijn.

Wij hebben ook zo een schilder gehad die de nieuwe binnendeuren helemaal niet proper heeft geverfd. We kunnen alles opnieuw laten doen.
    Ik kan iedereen ten stelligste afraden om verfwerkzaamheden of schilderwerken te laten doen door xxxxxxxxxx uit Torhout.

Laatst bewerkt door een moderator:
    Spijtig dat een collega-schilder dergelijk werk aflevert, ik kan niet anders zeggen dat ik dit prutswerk vind.
    Er is gewerkt met een kwalitatieve verf (Boss), maar daarom mag je er idd niet vanuit gaan dat de werken goed uitgevoerd gaan zijn. Ik vergelijk het soms es met de koers: het is niet omdat ge dezelfde fiets koopt als Evenepoel, dat ge evengoed kunt fietsen he :cool:

Ik zou persoonlijk als schilder, als ik dergelijk werk heb afgeleverd, niet durven langskomen met de factuur.

Hier zie je enkele foto's van hoe ik dergelijke 'technischere zaken dan verwacht' afwerk, allez ja, voor mij zijn dit zaken die erbij horen.
    Alles is met vliesbehang gedaan...
    En of het nu een kraantje is in de WC, of een sifon achter een wasmachine, ik probeer steeds alles naar mijn normen achter te laten

20250117_100622_resized.jpg20250305_122418_resized.jpg20250305_122455_resized.jpg

Hier zie je enkele foto's van hoe ik dergelijke 'technischere zaken dan verwacht' afwerk, allez ja, voor mij zijn dit zaken die erbij horen.
    Alles is met vliesbehang gedaan...
    En of het nu een kraantje is in de WC, of een sifon achter een wasmachine, ik probeer steeds alles naar mijn normen achter te laten

Bekijk bijlage 109763Bekijk bijlage 109764Bekijk bijlage 109765
    Proper werk, maakt het des te pijnlijker dat het bij ons niet zo uitgevoerd is natuurlijk 😓

Naar aanleiding van deze foto's ook eens gekeken onder de lavabo ( had ik nog niet gedaan ), deze werd zo achtergelaten bij ons:

491006947_675815472071120_762909583684029482_n.jpg

Nja, sommige collega schilders, en zo ken ik er ook wel een paar, zijn van oordeel dat je al hetgene je niet ziet( bovenkant kast/onderkant venstertablet/ onderkant lavabo/ stopcontacten en schakelaars,....) niet moet afwerken zoals het hoort of opkitten en afplakken .

Dat is hun goed recht maar in mijn ogen zijn dat mensen die niet fier zijn op hun werk/stiel en plaats ik in de categorie prutsers/stielbedervers.....

Niet opgekit langs onder,naad veel te zichtbaar,verf op de zwarte afvoer,....

Soms zegt ne foto meer dan woorden zoals in dit geval....

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan