De opmerking van de werkuren begrijp ik, maar die extra werkuren zijn extra zuur gezien de afwerkingsgraad toch ondergemiddeld is

De verantwoording van de schilder zelf is dat het technischer was dan hij verwachtte ( plakken & schilderen rond de airco's ) - iets wat toch wel duidelijk zichtbaar is bij opmaken van offerte...
Bedankt voor de feedback alleszins, jammer dat m'n eigen schilder niet over deze kennis beschikt

Ik wist zelf niet dat die naad niet mocht...
Ivm de kit: ik heb alles voor de blowerdoortest 3 jaar geleden laten opkitten door een opkitfirma, de schilder geeft aan dat deze kit niet overschilderbaar was en deze opnieuw moest overkitten. Maar doordat hij deze overkit heeft kwam alles los, dus hij is nu teruggekomen om de kit weg te halen en alles opnieuw te doen. Klopt die uitleg?
Ivm de gordijnrail: als ik nog 3 stappen achteruit doe zie je het nog moeilijk op foto, heb een genomen vanop zelfde hoogte als de gordijnrail:
Er zijn nog heel wat punten die ik niet heb vermeld, zoals verfspatten of parket, kasten... Ook één van de screenkabels had hij geraakt tijdens het schuren/ plakken, hiervoor een technieker moeten laten langskomen om te herstellen met bijhorende kosten...
De klinken van de binnendeuren heeft hij er niet afgehaald maar enkel afgeplakt, met verfresten / krassen op de klinken als gevolg. Swat er is nog een hele waslijst die niet vermeld is of waar geen foto's van zijn
Ook is er telkens bij de overgang tussen 2 verschillende kleuren geen strak lijntje maar altijd wat gerafeld ( foto hieronder, maar is overal zo ) :
Merk van verf is bosspaints zie ik, de restjes staan hier nog.
Wat kan ik als klant hier best doen? Eisen dat hij de puntjes rechtzet voor ik factuur betaal? Al een deel betalen? Of gewoon alles betalen en het laten?
Persoonlijk vraag ik dat de beschermkap van de airco is verwijderd. Men kan dan iets verder schilderen dan het zichtbare.
Zo'n kap als schilder behoort niet in zijn taken. De technicus vraagt er wel vergoeding voor bij de klant.
Over de naad, afgewerkt oogt het toch beter/mooier dat er geen naad zichtbaar is, vandaar die techniek van vullen/verbergen van een naad.
Het is waar dat, als men er niet op aandringt bij een kitfirma dat er gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van een silicone die niet overschilderbaar is.
Als hij een Boss Paints huisschilder is, weet hij dat hij appel kan doen op een technische adviseur van zijn regio om problemen met kit op te lossen.
Voor de kosten van de screenkabel kan de huisschilder appel doen op zijn verzekering kleine en grote risico's, daartegen zou hij toch best verzekert zijn als vakman.
Er is een vrijstelling die ten zijne laste is maar alles erboven vergoed de verzekering, ik dacht dat het bedrag van €250 zo iets is ten zijne laste.
Ook het verwijderen en terug plaatsen van deurkurken had hij deze kost kunnen opnemen is zijn offerte en eerlijk, dat is nu ook niet de kost (1 à 2,20 euro/m²).
Niet overschilderbare kit wordt in zijn geheel verwijderd en vervangen door een overschilderbare kit, soms is het nodig te werken met verschillende types kit, afhankelijk de ondergrond.
Ook bepaalde types verf vragen een specifieke kit toepassing.
Van dat geraffel, heb ik al uitgelegd hierboven. dus met eerst de lichte kleur toepassen en laten drogen, afplakken met een zachte paarse tape (gamma van Boss Paints) of de roze van Tesa, met een penseel op de rand schilderen met de lichte kleur en deze even laten drogen en overschilderen met de donkere kleur.
Er zijn voorbeelden op het internet.
Er zijn ook tips met het gebruik van een dun streepje overschilderbare kit.
Uw voorbeeld kan plaatselijk bijgewerkt worden.
Boss Paints is een verfmerk maar is hun gamma hebben ze verschillende types verf, bv Boss Bolatex, Bossflow of Bossfull ...
De factuur volledig betalen is gelijk aan het aanvaarden van de uitgevoerde schilderwerken. Ook als deze fout uitgevoerd.
Dus als u bezwaar hebt, en u heeft een eindfactuur ontvangen dan kan je die delen protesteren waarmee /jullie niet akkoord zijn.
De welke die wel voldoen aan jullie verwachtingen betaald u voor de vervaldatum.
Ook maken jullie een bezwaarschrift (het protesteren van) over die delen die jullie niet correct uitgevoerd zijn, dat bezwaarschrift maakt u over aan de huisschilder, per brief, per e-mail en per aangetekend schrijven (eventueel met ontvangstbewijs).
Ga ook in gesprek met de huis schilder, een goed gesprek doet soms wonderen.