• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

EXVB

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Nog eens een discussie over EXVB kabel.
Nu wordt er hier op het forum vaak gezegd dat EXVB kabel in de grond in een buis moet zitten en niet los in de grond gelegd mag worden.

Nu op de pagina van bouwinfo staat dat EXVB wel in de grond mag gelegd worden zonder buis.
 

Bijlagen

  • 20211016_202107.jpg
    20211016_202107.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 13

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
dat EXVB kabel in de grond in een buis moet zitten en niet los in de grond gelegd mag worden.
Er wordt volgens mij meestal gezegd XVB kabel moet in een buis, EXVB mag los de grond, maar mag ook in een buis.
Allebei op min.60m diepte

Nu op de pagina van bouwinfo staat dat EXVB wel in de grond mag gelegd worden zonder buis.
En deze info klopt
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
exvb ligt op veell plaatsen zo in de grond als netkabel (alu 4g150)
wel onder dekpannen


weet wel dat je met exvb maar voldoet aan f2 brandklasse en je niet binnen mag met f2
dit moet f3 zijn
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
exvb ligt op veell plaatsen zo in de grond als netkabel (alu 4g150)
wel onder dekpannen


weet wel dat je met exvb maar voldoet aan f2 brandklasse en je niet binnen mag met f2
dit moet f3 zijn
Exvb is brandklasse F1 en niet F2 maar tegenwoordig Eca en niet Cca.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Is toch gek dat in dan in de meeste posts waarover EXVB geschreven wordt toch gezegd word dat EXVB in buis moet liggen en zeker door @lukanar wordt dit geschreven en beweert.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
bij mijn weten beveelt Lukanar dit gewoon maar aan , ik kan me niet herinneren al gelezen te hebben da dit een verplichting zou zijn volgens hem
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
bij mijn weten beveelt Lukanar dit gewoon maar aan , ik kan me niet herinneren al gelezen te hebben da dit een verplichting zou zijn volgens hem
Zoek het dan maar eens op hier op het forum. Screenshot_20211016-214254_Samsung Internet.jpg
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
makkelijkste is link van betreffend topic eens te sturen zoda ik de ganse context kan lezen hierover
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Wat wil je bereiken? Persoonlijk vind ik XVB in een rode ribbelbuis eenvoudiger. Ga je ooit eens met de spade aan de slag in de tuin heb je minder kans op miserie. En al zeker als ze met een kraantje aan de slag gaan. Zo'n rode buis zie je vrij goed. Hoewel je met een kraan alles kapot krijgt natuurlijk.

Ik denk dat EXVB rechtstreeks in de grond mag ja. Dat staat hier ook: Welke soorten elektriciteitskabels zijn er? | Solyd

Maar ik denk niet dat dat een goed idee is. Gewoon om jezelf en de kabel te beschermen lijkt mij een omhulsel of een pan erop toch altijd aangewezen. In de tuin gaan wij rode ribbelbuis gebruiken. In de voortuin zitten zowel eletriek voorziening als telenet in een grijze harde PVC buis.

Zo'n rode ribbelbuis van 50mm kost echt niet zo heel veel.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Howla
Ik schrijf steeds voor dat er XVB in buis moet gebruikt worden voor in de grond . Meestal adviseer ik om flexibele buis te gebruiken PER kabel.
Die rode wachtbuizen ... zijn wachtbuizen. Daar kan je alle kanten nog mee uit . Maar je ga beginnen te kloten als je meerdere aftakkingen moet maken IN de grond .

EXVB zal ik zelden voorschrijven omdat dit wordt aanzien als energiekabel en enkel door de maatschappij van het net naar de woning mag getrokken worden.
Als EXVB aanwezig is dan ga ik niet aanraden om deze te vervangen maar dan raad ik wel aan om deze in buis te steken als extra bescherming.
Hiervoor zijn verschillende reden :
Zichtbaarheid Een zwarte kabel zie je niet zo rap liggen in de grond ( zeker niet met een graafmachine)
Herkenbaarheid , een zwarte exvb kable is de hoofdlijn voor het huis al de rest zijn circuits in de tuin.
Veiligheid : een kabelke met wat rubber rond en dat in de grond en daar met een schup op ?? Dat steek je door zoals je door de smeerboter gaat. Geef mij dan maar die flexibele buis erover.

En zitten we in een voortuinzone waar nog van alles moet gebeuren dan heb ik graag dat op 20 cm boven eender welke kabel er een waarschuwingslint wordt gestoken.

Enkele jaren geleden had een tuinaannemer alle flexibele XVB kabels vervangen door EXVB kabels ( was dan nog duurder ook). Paar maanden later kreeg ik een vlammende brief van een advocaat aangesteld door de klant die mij verantwoordelijk stelde dat de werken niet waren goedgekeurd en dat op mijn kosten alle kabels vervangen moesten worden.
Tjiens in mijn aanbesteding stond heel duidelijk in xxx lm Flexibel XVB 3G1.5² en niet EXVB.
Netjes doorgegeven maar geen soelaas. Ook doorgegeven dat ik geen opdracht tot werfbegeleiding en - controle had.
Nee hoor, we zagen mekaar voor de rechtbank en ik ging en zou dokken.
Is met een sisser voor mij afgelopen, voor de tuinaanlegger spijtig genoeg niet.

Ik wil maar zeggen dat er controleurs zijn die niet scheutig zijn om naakte exvb in een buiteninstallatie goed te keuren. Wat ik vernam van de controleur was : moest er een waarschuwingslint 20 cm boven de kabel liggen dan was het wel goed .

Alle precies of ge met een schup niet door dat waarschuwingslint kunt steken?
Zijn reactie was : ja maar dat 20 cm er bovenop, grond naar boven en ge ziet dat hangen.
Ik : euh wij hebben sleufspades met een blad van 50 cm en zijt er maar zeker van dat we met 50 cm EN dat lint EN die kabel doorsteken.
Conclusie : EXVB vliegt bij ons -- als we hem voorschrijven -- OOK in een buis.
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
weet wel dat je met exvb maar voldoet aan f2 brandklasse en je niet binnen mag met f2
dit moet f3 zijn

Ik wil hier even op inpikken. Ik ben het arei aan het lezen en vroeg me af waar dit ergens vermeld wordt, ik ben dat precies nergens tegengekomen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan