EXVB 4G16 mm² en 4G25 mm² aansluiten op meter?

Lid geworden
24 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou 2 kabels moeten aansluiten, 4G16 mm² en 4G25 mm² op de meter, maar die passen er alle 2 tegelijk niet in.
Zou ik met kabelschoenen werken of met een extra aftakdoos?
Welk type aftakdoos dan?
Met dank,

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.551
Punten
113
huisinstallatie? de officiële teller van de nutsmaatschappij? Toch minstens op de hoofdautomaat achter de teller bedoel je?

Je mag zelf helemaal niets aansluiten daarop. Dat kan ook niet want die kast is verzegeld (en als dat niet zo is kan je grote problemen krijgen - meteen melden - of het moest een héél oude installatie zijn). Een aftakdoos is ook verboden. Twee aansluitkabels is ook verboden. Je moet rechtstreeks en ononderbroken van de teller naar de diff 300mA die verplicht het allereerste element in jouw installatie moet zijn. Daarachter pas gebeurt de magie...

Er zijn ook constructies waarbij er bvb twee of meer diffs meteen achter de teller komen, maar die zitten dan vaak in hetzelfde kastje en zijn onderling doorverbonden (en verzegeld aan de invoer), of de kastjes zijn doorgelust (en verzegeld aan de invoer). Dat is normaal niet bedoeld voor ééngezinswoningen. En tegenwoordig zijn er meestal meerdere tellers voor meergezinswoningen (appartementen).

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
651
Punten
113
Beste,

Je moogt wel een aftakdoos achter u teller plaatsen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Eendraadschema zei:
Beste, Je moogt wel een aftakdoos achter u teller plaatsen.

NA de hoofddifferentieel !

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
651
Punten
113
Beste,

Mag ook voor de differientieel. Nog nooit een keurde over horen klagen en bij sommige teller batterijen staan er zelfs aftakdozen boven waar je verplicht bent om op aan te sluiten en das van de maatschappij uit dat da zo moet.

gvo

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
121
Punten
43
Ik zou denken dat je in principe wel een situatie met 2 verdeelborden met elk hun diff 300 mA kunt hebben. Zou zelfs een voordeel hebben : een verliesstroom schakelt slechts de helft van het huis uit.
Als de maatschappij dat komt verzegelen, zouden ze logischerwijs de tellerkast, beide diffs en de aftakdoos moeten verzegelen.

(zoals gezegd, lijkt me technisch logisch, maar ben hier niet 100% zeker qua reglement. Ik nodig iemand met meer moed uit het AREI op de letter uit te pluizen)

Maar back to start : kan TS zijn situatie verduidelijken?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.551
Punten
113
gvo zei:
Ik nodig iemand met meer moed uit het AREI op de letter uit te pluizen

Heeft niets met AREI te zien, maar met regels opgelegd door de nutsmaatschappij. Voor het arei is er geen enkel probleem.

TS moet dat dus navragen bij zijn elektriciteitsdistributiemaatschappij.

EDIT: dat van die hoofddiff is natuurlijk wel arei...

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
462
Punten
83
De vraag is inderdaad nogal onduidelijk: "op de teller", dat impliceert inderdaad de kabel die de tellerkast in gaat. Dat wordt vastgelegd door de distributienetbeheerder en dat is normaal slechts 1 kabel.

Op kop van je installatie moet je dan een (maximaal) 300mA-differentieel zetten; ook meerdere hoofddiferentieels worden toegestaan.

Aftakdozen na teller, voor differentieel, moeten volgens mij verzegelbaar zijn maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. In oudere installaties maakt de keurder daar inderdaad geen spel van.

Om kabels van verschillende dikte in klemmen te steken moet je eigenlijk de "dunste" omplooien op het uiteinde, ofwel zorgen dat je geschikte klemmen hebt.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Eendraadschema zei:
Beste, Mag ook voor de differientieel. Nog nooit een keurde over horen klagen en bij sommige teller batterijen staan er zelfs aftakdozen boven waar je verplicht bent om op aan te sluiten en das van de maatschappij uit dat da zo moet.

dat klopt, voor keurder mag dit als alles volgens AREI is gebouwd

maar DNB gaat dit niet toelaten

ik begrijp ook niet waarom zo moeilijk doen, sluit de 16mm² gewoon aan na de hoofddiff en daarmee opgelost!

Lid geworden
27 sep 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je mag geen twee kabels in de teller aansluiten, aftakdoos achter teller word inderdaad door sommige dnb's toegepast ( appartementen in brussel bvb) het probleem zit hier echter in het feit dat er twee verschillende sectie's zijn. 

Indien je ze zou laten samenkomen in een aftakdoos en van hier met een 25mm naar de teller gaat zit je met een vermindering van sectie en deze moet volgens het arei afgezekerd worden . Anders kan de 16mm overbelast worden indien het vermogen aangepast word aan de 25mm.

In mijn ogen de enige proffesionele oplossing : na teller een bord plaatsen met hierin hoofddif ( eventueel selectief) en twee 4 polige zekeringen aangepast aan de sectie van de kabels. 

mvg de Fille

gvo

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
121
Punten
43
Akkoord met professionele oplossing van Fille.

Als je de 300 mA diff die je in elk geval moet hebben naar dit nieuw kastje verplaatst, is de meerkost ook verwaarloosbaar : een kastje voor 1 rij modules ipv een aftakdoos, en twee zekeringen. En je bespaart de tweede 300 mA diff waarvan eerder sprake.

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ik zou 2 kabels moeten aansluiten, 4G16 mm² en 4G25 mm² op de meter?

Das wel een vreemde meter dat je hebt. Er ontbreekt een fase maar wel inclusief aarding?

Ik zou een kabel 4x16mm2 of 4x25mm2 steken. Bruin, blauw, grijs & zwart.

Bovenaan