• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Extra zonnepanelen - Digitale Meter - Rekenfout?

c00kie

Beheerder
Staff member
Reaction score
2.799
Bon,

In een ander topic had ik al vermeld dat ik mijn bestaande installatie van zonnepanelen wil uitbreiden ifv een elektrisch voertuig. Ik ben ondertussen 3 maand aan het meten (ok, i know dat dit niet direct een 100% correcte basis is, maar ik wil nu de beslissing nemen, dus moet me baseren op wat ik heb :).).

Even de cijfertjes:
  1. Als ik de cijfers, met het verbruik van de EV erbij, samentel voor de afgelopen 3 maanden, en dat extrapoleer naar 12 maanden dan zouden we uitkomen op een totaal verbruik van 12.000 kWh op jaarbasis. dus gemiddeld ongeveer 1000kWh/mnd.
  2. De afgelopen 3 maanden zaten we op een zelfverbruik van groene stroom van boven de 50%. (zo veel mogelijk overdag doen, zo is de EV nooit opgeladen 's nacht bijv.)

Ik gebruik de rekentool van ecopower: https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-november

1e simulatie: Huidige situatie
Totaal verbruik 12.000 kWh
Opgewekte energie zonnepanelen: 7200 kWh
Prosumententarief: 62€/mnd -> 744€

-> dus naar verbruik toe zal er op de teller 4800kWh bijgekomen zijn. Ecopower rekent maar 367,92€ prosumententarief aan, waarom weet ik eigenlijk niet...
-> Volgens Ecopower is er een kost van 1283,04€ op jaarbasis.
-> ik reken mijn 744€ prosumententarief erbij
=> dus ik kom op een totaal van 2.027€ voor een jaar.

Ditzelfde berekend met het nieuwe ecopowertarief van 0,72€/kWh
-> betaal ik voor elektriciteit : 3.456€/jaar
-> 744 prosumententarief
-> dus in het totaal -> 4.200 euro op een jaar.

2e simulatie: Huidige situatie met DM
Totaal verbruik 12.000kWh
Opgewekte energie zonnepanelen: 7200 kWh
50% zelfverbruik -> dus 3.600 kWh aan teruglevertarief van 0,06€ en 8.400kWh inkoop (aan hun tarief van 0,2673€ gerekend)
-> energiekost van 2245€
-> terugleververgoeding van 230 euro
-> dus in het totaal -> 2.015€ op jaarbasis. Dit zou mij dus al goedkoper uitkomen dan mijn terugdraaiende teller????

-> betaal ik voor elektriciteit : 6.048 €/jaar
-> terugleververgoeding van 230 euro :( :(
-> dus in het totaal -> 5.818 euro op een jaar.

3e simulatie: Dak volleggen met zonnepanelen => Automatisch DM
Totaal verbruik 12.000kWh
Opgewekte energie zonnepanelen: 13.000kWh
50% zelfverbruik => dus 6.500 aan teruglevertarief & 5.500 aan inkoop (aan hun tarief gerekend van 0,2673)
-> energiekost van 1.470€
-> terugleververgoeding van 416€
-> totaalprijs van 1054€ ????????

-> betaal ik voor elektriciteit : 3.960 €/jaar
-> terugleververgoeding van 416 euro :( :(
-> dus in het totaal -> 3.544 euro op een jaar.

Dus mijn redenering is dan... ik moet vergelijken tussen de situatie: 1e simulatie aan het nieuwe tarief, met mijn 3e simulatie aan het nieuwe tarief...

Dus nu zou ik 4.200 euro betalen tov 3.544 met een dat vol zonnepanelen en een DM... Dus dan heb ik 650€ op jaarbasis om mijn installatie terug te betalen??

Ik kan bovenstaande niet geloven, dus ik moet ergens een denkfout maken :).

Kunnen jullie me effe op mijn fout wijzen?
Grtz,
c00kie

Ben je zeker dat je met die extra panelen nog altijd aan een zelfverbruik van 50% gaat zitten? als je je installatie vergroot van 7200kWh naar 13000kWh en je blijft je huidig verbruikspatroon aanhouden dan zou ik verwachten dat je zelfverbruik gaat dalen naar 27,5% ofzo

Jouw eigenverbruik van 50% is 3600kWh. Dat gaat niet omhoog hé… dat blijft 3600kWh, ook al produceer je meer.

Edit Jeroen was rapper.

Daar hebben jullie wel een punt, er moest toch iets fout zijn :p. dat ga ik voor een deel moeten finetunen. Op momenten dat de wagen opgeladen wordt, moet ik altijd bij importeren, dus daar ga ik minder moeten aankopen. andere dagen zal er inderdaad meer export zijn.

en dan wijzigt die redenering helemaal: (stel 30% zelfverbruik)
-> betaal ik voor elektriciteit : 6.136 €/jaar
-> terugleververgoeding van 220 euro :( :(
-> dus in het totaal -> 5.916 euro op een jaar.

en dan heb ik te weinig centen... Dus dat is niet interessant want dan betaal ik bij :(.

Probleem is dat je dat ook niet weet: voor hetzelfde geld stijgt je eigenverbruik wel. Als je de wagen met extra zonnepanelen wel veel meer op zonnestroom oplaad, zou dat best voordelig kunnen zijn. Maar, die details ga je moeten 'raden' vrees ik, vermits je nog geen DM hebt.

Terugleververgoeding wordt vanaf novemer 0,200 en blijft niet 0,064

Probleem is dat je dat ook niet weet: voor hetzelfde geld stijgt je eigenverbruik wel. Als je de wagen met extra zonnepanelen wel veel meer op zonnestroom oplaad, zou dat best voordelig kunnen zijn. Maar, die details ga je moeten 'raden' vrees ik, vermits je nog geen DM hebt.
de wagen wordt alleen maar opgeladen overdag, en de afgelopen maanden effectief alleen met zonnestroom... toen konden de panelen niet leveren wat er nodig was, dus toen is er maar 50% zonnestroom gebruikt & 50% importstroom. Dat heb ik kunnen meten. Dus idd, ik zal niet terugvallen op 27,5% het zal meer zijn. Doel is wel om nog meer zelfverbruik te hebben, en daar ga ik nu werk van maken om dat te bekijken en uit te rekenen of dat uberhaupt mogelijk is en hoe ik dat kan aanpakken. Daar ga ik meer gegevens voor nodig hebben dan 3 maand...
Merci, dat vond ik niet terug...

Daar rekening mee houden, moet ik op een zelfverbruik komen van 40% om min of meer break even te draaien. Dus dan verdien ik niks terug, mag de prijs van de energie niet stijgen of ik ben gesjareld :).

Dank voor al jullie reacties. Nu weet ik 2 dingen
1. Ik heb wel degelijk iets over het hoofd gezien
2. Het is inderdaad economisch niet interessant om de investering te doen.

Dus de enige economische reden die er dan nog overblijft is speculatie :).

Wat zie je eigenlijk als je break even punt ? Die 4200€/jaar ?
Zelf even gerekend:
Totaal jaarverbruik: 12000 kWh
Totale eigen jaarlijkse PV-productie: 13000 kWh
zelfverbruik van 30% of 13000 x 30% = 3900 kWh
Totale afname van het net: jaarverbruik - zelfverbruik of 12000 - 3900 = 8100 kWh/jaar
dus aan een afnamekost van 8100 x 0,72€ = 5832 €
Totale injectie: totale PV-productie - zelfverbruik of 13000 - 3900 = 9100 kWh/jaar
of dus aan een terugleververgoeding van 9100 x 0,2€ = 1820 €
Totale kost: 5832 € - 1820 € = 4012 €

Klopt dit ? Of maak ikzelf nu ook een fout ?

Last edited:
Die 0,72€ is ook slechts een prijsvoorbeeld. De effectieve prijs kan je nu niet weten. Dus het zal zeer lastig zijn om effectief een economisch model uit te werken.

Het weer, je verbruik, de energieprijzen, de overheid.....
Allemaal variabelen, de ene al wat beter voorspelbaar dan het andere.
Maar om goed te berekenen zou je de waarden van die variabelen moeten kennen voor minstens 10j....

Wat je wel weet, je hebt nog een grote stap te nemen in eigenverbruik. Elke kWh die je zelf rechts verbruikt, is economisch het interessants. Met een EV en slimme sturing zou dat hoger moeten kunnen

Wat je wel weet, je hebt nog een grote stap te nemen in eigenverbruik. Elke kWh die je zelf rechts verbruikt, is economisch het interessants. Met een EV en slimme sturing zou dat hoger moeten kunnen
Niet als EV weg is van 7 tot 18 uur ivm werk

Andere contractant zoeken voor injectie alleen
Als die van 6.4c naar 20c gaat.....

Er biedt ook maar 1 leverancier een enkel injectiecontract, dat is Engie en dan moet je daar ook een kost voor betalen.

Die 0,72€ is ook slechts een prijsvoorbeeld. De effectieve prijs kan je nu niet weten. Dus het zal zeer lastig zijn om effectief een economisch model uit te werken.
ja, dat weet ik, maar dat is nu eenmaal de prijs die ik op dit moment heb :). En in principe is het wel zo, als hij stijgt doe ik meer winst, als hij daalt heb ik dikke pech, want dan heb ik minder winst.

Eigen verbruik ligt nu op 50%, dat vind ik al niet slecht. Het automatiseren is hier niet zo eenvoudig, want de toetsellen kunnen het niet aan, dus het is allemaal manueel werk... En dat wordt wel eens vergeten. Maar ja, er wordt soms nog wel een wasmachine gedraaid als de zon niet schijnt, of een droogkast. Eigenlijk zouden we die droogkast buiten moeten flikkeren, want we hebben plek genoeg in de tuin aan de wasdraad/droogmolen en binnen met rekjes... Maar de droogkast is handiger :s.
Mijn vrouw is quasi altijd thuis, dus er kan wel manueel gestuurd worden wanneer de grootverbruikers ingeschakeld worden, maar als ik haar een schema moet geven van wanneer wat moet draaien, dan haakt ze af :).

Niet als EV weg is van 7 tot 18 uur ivm werk
EV is van mijn vrouw, dus die kan hier perfect overdag opladen. Maar op dit moment kan ze die eigenlijk niet 100% op zonnestroom opladen, want het minimum vermogen dat ze nodig heeft om met de laadpaal te laden is 4kW. En de keren dat er effectief 4kW enkel zonnestroom over is, is 1u per dag MAX. Dus we kunnen redelijk wat zonnestroom gebruiken, maar voor de EV zal er altijd import nodig zijn op dit moment.

Andere contractant zoeken voor injectie alleen
zoals hierboven gezegd is het enkel engie waarbij dit kan.

Ik ga effe verder in mijn rekensommetje, want er klopt nog iets niet.
Momenteel heb ik dus die omvormer van 6kVa. MAAR die wordt niet volledig belast. Dus ik veronderstel, zoals in een ander topic ook al gezegd, er daar makkelijk nog een aantal panelen bij kunnen zodat we die in eerste instantie al vol gebruiken. (ja, ik weet het, die gaat vervangen worden door een groter exemplaar, maar puur theoretisch zou daar nog 1kWpiek bijkunnen...)
Dan mag ik er vanuitgaan, dat ik ongeveer 1200 kW op jaarbasis extra opwek. (aftoppen zal het dan nog altijd maar zelden doen). Dan heb ik 8400 op een jaar.
8400 op een omvormer van 6kVa => dan het ik 1400 per kVa dat opgewekt wordt, en dan dus 14.000 kW als ik dat verreken naar een omvormer van 10kVa.

1662445644220.png
Stel dat we maar 13.000kWh opwekken op jaarbasis
1662445675051.png

Als we dat afzetten tegen mijn eerste redenering, dat we momenteel ongeveer 4.200€ gaan betalen, wordt het wel weer "interessant", en zoals hierboven gezegd, hoe hoger het zelfverbruik, hoe beter eigenlijk.

Een installatie om nog eens hetzelfde bij te leggen, en de omvormer te vervangen zal om en bij de 9.000 euro kosten (offerte nog op te vragen).
Bij een opgewekte energie van 14.000kWh en een zelfverbruik van 40% (waar we minstens naar moeten streven), zou die kost op 7 jaar terugverdiend zijn... (4200 huidige prijs tov 2928 "nieuwe prijs)
Als we 30% eigen verbruik hebben, (wat we met de EV zowieso gaan halen) is het op 16,5 jaar. Dat is een pijnlijke, maar het wordt nog wel terugverdiend. Dus terugverdientijd is afhankelijk van de hoeveelheid zelfverbruik. Dat is hier al geopperd, en wordt hier pijnlijk duidelijk :).
(4200 tov 3656)

Als de "aankoop" prijs daalt, naar 0,5€, dan wordt het een héél ander verhaal. Hoe goedkoper de prijs, hoe sneller terugverdiend. (bij eenzelfde verkoopprijs natuurlijk)
Mijn huidige aankoop wordt dan 3144 € (7200 opgewekt, 12.000 verbruik, dus 4.800 verrekend + prosumententarief)
1662447859834.png
Zelfs bij het opwekken van 13.000kWh op jaarbasis blijft het interessant, vanaf dat we boven die 30% zelfconsumptie zitten:
1662448326338.png

Hoe duurder de prijs, hoe langer de terugverdientijd, of zelfs niet terug te verdienen. Wederom als er geen wijziging is in de verkoopprijs. Als aankoop en verkoop aan elkaar gekoppeld zijn, zal de terugverdientijd altijd in grootorde hetzelfde zijn...

Dus nu is het weer interessant om bij te leggen :).

Als je EV minstens 4kW nodig heeft om te laden, betekend dit dan dat je een 3-fase laadpaal hebt?

Als de EV toch vaak thuis stil staat is het misschien een idee om ook een monofase laadpaal te plaatsen die uitsluitend laad met zonne-energie.
Het verder verhogen van je eigenverbruik gaat misschien meer opbrengen dan het verhogen van je zonneproductie? (kwestie van je meer rekenwerk te geven :p)

Ga er ook maar van uit dat je die DM vanzelf krijgt binnen 1-2 jaar, dan zijn extra panelen altijd beter.

Mijn berekening gaat uit van : nieuwe installatie panelen legt je kWh prijs voor de komende 20-30 jaar vast op 9ct/kwH (aanschafprijs / opbrengst over 20 jaar).

Alles wat je meer krijgt dan 9ct (terugleveren of minder verbruiken) is winst.

Feit is: bij mij ligt het dak nu vol, digitale meter is er, en omgezet naar 3F.

En nog 4 L/L WP's gehangen om electrisch te verwarmen in de winter, dus ik verwacht vanaf november niet veel meer terug te leveren en (zeker in vergelijking met gas) goedkoop te verwarmen.

Als je EV minstens 4kW nodig heeft om te laden, betekend dit dan dat je een 3-fase laadpaal hebt?
Yep.
Als de EV toch vaak thuis stil staat is het misschien een idee om ook een monofase laadpaal te plaatsen die uitsluitend laad met zonne-energie.
dan zou ik hem eigenlijk ook gewoon in het stopcontact kunnen steken bedoel je :).
Het verder verhogen van je eigenverbruik gaat misschien meer opbrengen dan het verhogen van je zonneproductie? (kwestie van je meer rekenwerk te geven :p)
Goh, meer rekenwerk. Het is maar wat excellekes invullen hé :). Probleem is dat er nergens deftige rekenvoorbeelden te vinden zijn, allée, ik vind de juiste zoektermen niet in google :). Langs de andere kant is alles héél persoonlijk, want ik ben nu enkele maanden aan het verzamelen, en buiten mijn theoretische zelfverbruik van 100% door de terugdraaiende teller, ben ik er nu wel van verschoten dat we toch rond de 50% draaien van effectief zelfverbruik. (komt natuurlijk door de EV)
Ga er ook maar van uit dat je die DM vanzelf krijgt binnen 1-2 jaar, dan zijn extra panelen altijd beter.
ik heb dat gevoel nu ook wel.
Mijn berekening gaat uit van : nieuwe installatie panelen legt je kWh prijs voor de komende 20-30 jaar vast op 9ct/kwH (aanschafprijs / opbrengst over 20 jaar).

Alles wat je meer krijgt dan 9ct (terugleveren of minder verbruiken) is winst.

Feit is: bij mij ligt het dak nu vol, digitale meter is er, en omgezet naar 3F.
ik heb hier nog wel wat ruimte op mijn dak... In het slechtste geval haal ik de oude installatie ervan, en vervang ik de 270wpiek panelen door 450wpiek panelen en dan is ook dat probleem opgelost :). Dan kan ik de volledige installatie verkopen voor een prikje. Maar dat zou ik liever niet doen, want ik weet niet of installateurs daar voor staan te springen...
En nog 4 L/L WP's gehangen om electrisch te verwarmen in de winter, dus ik verwacht vanaf november niet veel meer terug te leveren en (zeker in vergelijking met gas) goedkoop te verwarmen.
Van November tot en met februari zou er niks mogen teruggestoken worden op het net. Dat zou quasi 100% zelfverbruik moeten zijn, zeker als we de EV via het stopcontact zouden opladen, enkel overdag, tussen 10u & 16u, aan een laag vermogen...

Dus mijn conclusie denk ik is wel dat het, zoals jij ook aanhaalt, het interessant is om extra panelen te (laten) leggen, en de DM toch maar te installeren...

Het zal al een uitdaging worden om iemand te vinden die snel wil en kan installeren.
Als die dan nog een installatie moet afbreken, en elders monteren...
Dat zijn kosten die amper iets opleveren.

Ik heb 24x185Wp liggen sinds 2010. Die installatie levert nog steeds perfect wat voorspeld was (omvormer is nog origineel), en eigenlijk betaalt die installatie de tweede enkel al door de GSC's.
Als de omvormer daarvan zou falen steek ik gewoon een nieuwe.

Wat ik wel betwijfel is of je alle stroom van je PV's in je auto krijgt in bv November.

In die periode zie je dikwijls vermogens van <1kw, en je kan niet de hele dag aan die vermogens gaan laden zonder te veel van het net af te nemen. En op zonnige momenten krijg je dan pieken van 3-4 kW terwijl je auto waarschijnlijk met 2kW staat te laden.

Bovendien... laden met vermogens onder de 4kW levert verhoogde laadverliezen omdat de electronica "wakker" moet zijn en een baseload heeft van ca 300W (afhankelijk van de auto).

Ik weet niet hoe veel je rijdt, maar als je uit gaat van gemiddeld 50km per dag, dan heb je maar ca 10 kW per dag nodig. Aan 4kW is dat 2.5h laden.

Van November tot en met februari zou er niks mogen teruggestoken worden op het net. Dat zou quasi 100% zelfverbruik moeten zijn, zeker als we de EV via het stopcontact zouden opladen, enkel overdag, tussen 10u & 16u, aan een laag vermogen...

Die 100% gaat ge niet altijd halen denk ik, tenzij de auto elke avond gebruikt wordt en de batterij bijgeladen moet worden?
Op zich niet heel erg want de overschot is dan injectie zijn. Beter injecteren dan iets van het net te moeten halen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief