• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Extra toilet plaatsen op afvoer afvalwater

Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste bouwers

Ik ben een woning compleet aan het renoveren. In mijn oorspronkelijke plannen had ik op de verdieping een badkamertje voorzien met enkel een douche en een lavabo. Daar is een standleiding voor voorzien (diam 110mm) die op het gelijkvloers ook samenkomt met de afvoeren van de keuken (spoelbak en vaatwasser) en daarna ook nog met de afvoeren van de berging (wasmachine, condens warmtepomp,..).

Nu denk ik erover na om toch een toiletje te voorzien in die badkamer. Een extra standleiding plaatsen rechtstreeks naar de septische put is niet meer haalbaar en dus vroeg ik mij af of ik dit toiletje mag aansluiten op die afvoer van het vuil water hierboven omschreven.
Ik vermoed dat dit niet ideaal is, maar mits het plaatsen van een ontluchting misschien wel haalbaar?

Nog een schetsje in bijlage met de situatie op heden zodat jullie een beter beeld hebben van de afstanden en het aantal bochten en zo meer van de aanwezige afvoerbuizen.

Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt voor jullie advies! :)

RIOL-1.jpg

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
is er een verplichte aansluiting op septische put van kracht ?
Hoe ver zit je in de verbouwing ? Is een extra toilet, boven of in buurt van toilet beneden, misschien nog mogelijk ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Gescheiden of gemengd rioleringssysteem ?
Septische put ?

Persoonlijk zou ik het niet doen.
Heb het meegemaakt bij een klant van me. Hadden met de graafkraan een tik gegeven op de afloopbuis van afvalwaters. Pipo's hadden die in den beton gestoken en dan ' horen en zien ' we niet dat we een buis hebben geraakt.
Weekendje en zondagavond een telefoontje of we dringend ,heel dringend konden komen want het toilet op het 1 ste liep over en alles vol str.... geen tekeningske maken zeker ?
Dacht dat het onmogelijk onze schuld was want we hadden nieks van leidingen geraakt.
Mis dus , die betonnen blok was dus een leiding
Mis dus die leiding was afvalwaters van douche, bad lavabo's en daar nog het wasmachine op want dat zat allemaal boven
Mis dus want bij de badkamer renovatie had er ne slimme de wc op deze leiding aangesloten met een ' koffiemolen ' erop.

En als die buis dan verstropt geraakt dan komt het afvalwater terug gelopen.
En dan heb je pis en kak in je douche, bad en wc. Met een beetje pech in je wasmachine en met brute pech in je lavabo's.
En dan mag je nog zoveel luchthappers plaatsen, dat gaat niks veranderen aan de stank.

Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
is er een verplichte aansluiting op septische put van kracht ?
Hoe ver zit je in de verbouwing ? Is een extra toilet, boven of in buurt van toilet beneden, misschien nog mogelijk ?
Ja, septische put is inderdaad verplicht.

Tegen de logica in moet alles van grijs en zwart water afgevoerd worden naar een grote septische put in afwachting van het gescheiden rioleringsstelsel.

"Het perceel is volgens het zoneringsplan gelegen in "collectief te optimaliseren buitengebied", aangeduid meteen groene arcering (de groene cluster). VIarem II art. 6.2.2.3.1 §2 en de Code van Goede Praktijk paragraaf 1.6.2 & paragraaf 1 .6.4. Van de technische toelichting van de Code, leggen voor deze zones expliciete voorwaarden op: "Er dient een put geplaatst te worden waar zowel het zwart als het grijs water op aansluit, deze bedraagt minimum 3000 liter tot 5 IE en 600 liter/IE vanaf meer dan 5 IE en 450 liter vanaf 11 IE. In het collectief te optimaliseren buitengebied dient al het afvalwater (zwart en grijs water) op de septische put te worden aangesloten in afwachting van aansluiting op de collectieve zuivering en dient dus een septische put met een minimale inhoud van 3000 liter te worden voorzien"

Een toilet boven of in de buurt van het benedentoilet is niet mogelijk.

Achteraf gezien beetje jammer/dom van me om geen extra toilet te voorzien boven bij de slaapkamers voor 's nachts.. maar als het teveel risico's inhoudt om een extra toilet aan te sluiten op de huidige riolering dan laat ik het toch liever achterwege om problemen achteraf te vermijden.. Dan maar trapje naar beneden 's nachts om naar toilet te gaan..

Laatst bewerkt:

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
701
Punten
113
Je valleiding grijs water lijkt me in opbouw te staan. Geen mogelijkheid meer om er 1 pal naast extra te voorzien?

Als je grijs en zwart afvalwater beiden naar de septische put moeten, dan moet je nog even je plan aanpassen voor de leidingen buiten de woning.

Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je valleiding grijs water lijkt me in opbouw te staan. Geen mogelijkheid meer om er 1 pal naast extra te voorzien?

Als je grijs en zwart afvalwater beiden naar de septische put moeten, dan moet je nog even je plan aanpassen voor de leidingen buiten de woning.
Beton is gegoten en buizen zitten eronder.. heb geen zin om terug sleuf in te zagen om extra buis bij te leggen.. als dat de enige oplossing is dan laat ik het toiletje boven liever achterwege..

Wat opmerking plan betreft, klopt, is de situatie na eventuele scheiding riolering.

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
362
Punten
83
Als de collectieve zuivering ooit wordt aangepakt, is er veel kans dat je de septic niet meer mag gebruiken en deze moet afkoppelen...
Ik zou uw boventoilet dan ook aansluiten op de bestaande buis, en als het je geweten kan sussen, gebruik het toilet tot dan enkel voor de kleine boodschap :cool: .

Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank voor jullie antwoorden.

Nog steeds twijfels, maar misschien dat ik er toch voor ga op bestaande buis zoals Knessel voorstelt. Een mens moet misschien ook niet altijd van het slechtst mogelijke scenario uitgaan en al meteen denken dat de kak en de pis uit alle openingen zal komen :)
Ik plaats in ieder geval meteen buiten de gevel nog een controleputje en uiteraard trek ik de standleiding door tot door het dak met ontluchter.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.785
Punten
113
Of een sanibroyeur dan heb je kleinere afvoerleidingen nodig, voor het occasionele grotere werk?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan