• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Extra isoleren zoldervloer

Kj_92_bouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2016
Waarderingsscore
0
Punten
6
Een vraag hier in verband met het extra isoleren van de zoldervloer van een woning.

Huidige situatie:

- laagbouwwoning (enkel gelijkvloers in gebruik) met schilddak
- opbouw plafond gelijkvloers: deels gepleisterde plafonds, deels MDF-plachetten; keramische potten met daarop dun laagje chape (5 cm ongeveer)
- zoldervloer enkele jaren geleden geïsoleerd met PIR-platen 10 cm
- dakbedekking anderhalf jaar geleden vernieuwd: onderdak en kleipannen, voorheen natuurleien zonder onderdak
- vroeger vaak condensatie tegen leien, met de nieuwe dakbedekking lijkt dat probleem opgelost te zijn

Ik heb onlangs een honderdtal vierkante meter XPS-platen van 3 cm gratis gekregen van een kennis.

1) Kan ik deze platen zonder meer als extra isolatie op de zoldervloer plaatsen (geen risico op inwendige condensatie?).

2) Ik weet dat de isolatiewaarde van deze 3 cm platen heel beperkt is, maar ik heb ze gratis verkregen dus kan ik ze even goed gebruiken. Ik stel mij wel de vraag of het niet interessanter is om bv. boven enkel de leefruimte, die 35 vierkante meter groot is, drie lagen van deze platen aan te brengen. Dit in plaats van over een zo groot mogelijk oppervlakte één laag. Het warmteverlies in de leefruimte lijkt mij groter te zijn dan bv. in de slaapkamers gezien het verschil in verwarmingstemperatuur (20 versus 16 graden).

Wat denken jullie?

Ik zie niet direct een probleem. PIR heeft een aluminium cachering en is dampdicht. De extra isolatielaag die ook dampdicht is gaat dus geen damp te verwerken te krijgen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan