• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Extra isoleren van muur aan binnenkant

Lid geworden
20 dec 2011
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,



Ik heb een casco huis gekocht dat momenteel degelijk geïsoleerd is (8cm pur in de spouw).



Nu, ik ben gisteren eens op de bouw en reno beurs gaan kijken en ik wil eigelijk eens iets checken wat een dame van een EPB stand me vertelde.

Ik zou zelf namelijk nog extra isolatie (zo'n 5 cm) langs de binnenkant van de buitenmuur willen plakken. Ik zou dit willen doen om enerzijds een goed E-peil te kunnen halen (wees gerust, dit zijn niet mijn enige maatregelen), anderzijds denk ik dat dit een mogelijke verkoop binnen 10-15 jaar ten goede komt. (sowieso door een lager E-peil, lagere stookkosten, ...)



De vrouw van de EPB stand vertelde me echter dat het plaatsen van deze isolatie een te verwaarlozen effect zou hebben. Klopt dit? Gezien ik momenteel alle vrijheid heb om zo goed mogelijk te isoleren, is het nu makkelijk om wat pur platen op de kop te tikken, deze tegen mijn muren te plakken, en er vervolgens over te pleisteren.



Wat denken jullie? Mij lijkt het vanzelfsprekend dat 5cm extra isolatie toch een degelijk effect moet hebben, maar dat kan ook aan mij liggen :).
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Het zal zowieso toch een effect hebben, niet? Je verliest dan wel je buffering van je binnenmuur (koelt dus sneller af maar warmt sneller op). En rechtstreeks op PU pleisteren gaat niet, daarvoor bestaan er speciale 'bepleisterbare' isolatieplaten, maar geen PUR).
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
mij is verteld dat ik niet kan bij-isoleren (langs de buitenkant)

omdat:



reeds 2 snelbouw muren met isolatie van 8cm tussen

als ik op buitenkant muur zou isoleren (en erna crepie) zou de warme lucht "gevangen" zitten tussen de 2 lagen isolatie

geen idee als dit klopt
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
PUR daar zit teveel beweging in. Wordt door vocht en warmte veroorzaakt. EPS en volgens mij zijn daar in EPS speciale platen voor.





@TitaTovenaar geen idee wat ze daar mee bedoelen. De warmte van gaat toch van binnen naar buiten. Of het nou door 1 of 2 lagen moet.
 
Lid geworden
18 apr 2011
Berichten
112
Waarderingsscore
0
Punten
16
als in de spouw gewoon pur plaaten tegen uw , muur zijn gezet,blijft u met een spouw zitten

tussen buiten muur en isolatie

maar die spouw is normaal tot boven toe helemaal open, is dus eigentlijk een schouw,die warmte blijft langs daar naar boven verdwijnen

isoleerd u nu de buiten muur gaat dat weinig efect hebben
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
marcelvm51;1698053 wrote:
als in de spouw gewoon pur plaaten tegen uw , muur zijn gezet,blijft u met een spouw zitten

tussen buiten muur en isolatie

maar die spouw is normaal tot boven toe helemaal open, is dus eigentlijk een schouw,die warmte blijft langs daar naar boven verdwijnen

isoleerd u nu de buiten muur gaat dat weinig efect hebben



Ja dat bedoelde ik dus :)



Kan je een spouw eigenlijk volledig dicht laten spuiten met extra isolatie?

Of zit ik vast aan die 8cm

binnenmuren zijn afgewerkt, dus daar wil ik afblijven
 
Lid geworden
9 jan 2012
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Isoleren doet men langs de buitenkant van de muur om de muur zo lang mogelijk warm te houden en zo geen vocht problemen te krijgen. In dat oogpunt is isoleren langs de binnenkant dus een slecht idee.



Verder gat de extra isolatie heel weinig effect hebben op het E-peil. Dit wordt ook beplaad door de isolatie, maar vooral door de installaties. Het K-peil kan wel wat zakken, maar ik vermoed dat het weinig gaat zijn.



Reken het hier zelf eens na:

http://www.bouw-energie.be/energieverbruik.php
 

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
886
Waarderingsscore
1
Punten
0
je kan een spouwmuur met isolatie laten bijspuiten als je minstens 3 cm luchtspouw hebt.

Als je langs binnen wilt isoleren en je hebt al isolatie in de spouw kan je pavatherm + leem gebruiken.

Dan heb je nog altijd vocht en warmtebuffering. (hebben wij ook toegepast)
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je zit al met 8 cm isolatie.



Ik zie niet wat het probleem is dan. Ik heb mijn oude facade afgesmeten en daar 8cm in gestoken. Ik zou dat gewoon mooi zo laten en eens nadenken over iets anders wat je kan verbeteren...
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel is de buitenkant ook nog niet voorzien van Crepie.

Gaat dit ook verschil uitmaken of niet?

opbouw is:

snelbouw

8cm iso

snelbouw

binnenpleister
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Als je echt nog extra wil isoleren doe je dat best aan de buitenkant. Minst kans op condensatieproblemen omdat de muur zelf warmer wordt!



Nu, als er al 8 cm PUR in de spouw zit, dat is dit niet je grootste zorg hoor.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan