• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Extra isolatie - geen ventilatie

Lid geworden
11 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Besten,

Ik lees hier al een tijdje de threads ivm isolatie en ventilatie etc...

Ik heb m'n plan eind 2005 laten goedkeuren en zal dus nergens gebonden zijn aan enige vorm van EPB en dergelijke.

Nu ben ik wel van mening dat wat extra isolatie steken geen kwaad kon, dus nu gaan we ipv de voorgestelde 4 cm rockwool --> 7,5 cm steken.

Nu ga ik niet kiezen voor de geavanceerdere ventilatiesystemen, maar ga gewoon wat ventileren.

We zijn nu stilaan begonnen en ene aannemer begon al over "ventileer maar goed met uw 7,5 cm isolatie, anders zult ge wel wat problemen krijgen".

Nu lijkt me die 7,5cm toch niet zo overdreven dat ik elke dag m'n ramen in de leefruimte op kip moeten zetten om voldoende te laten ventileren hé?

Want dan kan ik beter wat minder doen (6cm) en veel minder ventileren.

Dus de hoofdvraag: Zal ik met 7,5 cm rockwool 434 problemen krijgen met vocht of schimmel?

Thanks, Philippe

vocht en schimmel hangen volgens mij af van 2 zaken:

- luchtdichtheid van je bouw

- koudebruggen

niet van je isolatie

Als je goed isoleert is een tweede vereiste koudebruggen ook voorkomen. Het heeft totaal geen zin om een huis super te isoleren maar koudebruggen te laten voor wat ze zijn, want dan krijg je inderdaad vocht en schimmel ter hoogte van die koudebruggen. Warme lucht stijgt en koelt af ter hoogte koudebruggen, condenseert, vocht, vocht, vocht!Ventileren is ook belangrijk tuurlijk.

Nu, ik voorzie ook wel 3 cm luchtspouw. Dan zou daar toch ook genoeg ventilatie moeten optreden of sla ik de bal hier compleet mis? :oops:

die luchtspouw gaat je evt. koudebruggen niet oplossen...

Hoe meer koudebruggen je hebt, hoe beter je zal moeten gaan ventileren om condens te vermijden.

Kwestie dus van die koudebruggen te elimineren!

ma ja, die koudebruggen moet je sowieso proberen te vermijden lijkt me. De gevolgen daarvan zullen niet dramatisch verergeren als je nu van 5cm naar 7,5 cm isolatie gaat, zou ik denken

player wrote:
Nu, ik voorzie ook wel 3 cm luchtspouw. Dan zou daar toch ook genoeg ventilatie moeten optreden of sla ik de bal hier compleet mis? :oops:

volledig mis :): met ventilatie wordt bedoeld, ventilatie van de lucht in je binnenruimte. Het probleem van koudebruggen en condensatie, treedt op langs de binnenkant van je huis. Daarom dat je binnen moet ventileren, oa om de luchtvochtigheid onder controle te houden.

Walter

walter wrote:
volledig mis :): met ventilatie wordt bedoeld, ventilatie van de lucht in je binnenruimte. Het probleem van koudebruggen en condensatie, treedt op langs de binnenkant van je huis. Daarom dat je binnen moet ventileren, oa om de luchtvochtigheid onder controle te houden.

Walter

Lekker voor de raap :) . Maar de extra isolatie is toch niet van die aard dat er verhoogd gevaar is? Ik kan me voorstellen als je bvb >10cm gaat dat een vorm van mechanische ventilatie aangewezen is.

die 2cm extra isolatie maakt niet zo heel veel uit als de luchtdichtheid van je gebouw niet aanpakt. Hoe beter de luchtdichtheid, hoe meer rendement je uit je extra isolatie zult halen, maar hoe meer je moet ventileren in je huis.

Als het dan begrijp zal die extra isolatie niet de vocht en schimmel veroorzaken, maar eerder de koudebruggen die er kunnen gemaakt worden, bij eenzelfde ventilatie (5cm vs. 7,5 cm)

Mocht er toch vocht of schimmel ontstaan zal deze van iets grotere omvang zijn bij 7,5cm isolatie

de isolatie zal dit niet veroorzaken hoor, zuiver de koudebruggen.....

OK, blij dat dat even is opgeklaard voor mij 8)

Selem, ben je al eens naar dat centrum duurzaam bouwen geweest in Houthalen? Mss de moeite om daar eens in werkelijkheid te zien hoe je die koudebruggen kunt vermijden...

Thanks

player wrote:
Als het dan begrijp zal die extra isolatie niet de vocht en schimmel veroorzaken, maar eerder de koudebruggen die er kunnen gemaakt worden, bij eenzelfde ventilatie (5cm vs. 7,5 cm)

Mocht er toch vocht of schimmel ontstaan zal deze van iets grotere omvang zijn bij 7,5cm isolatie

als je isolatie van 5 cm of 7.5 cm op exact dezelfde wijze geplaatst zou zijn, en dus de luchtdichtheid van je gebouw 2x hetzelfde is, dan heb je evenveel natuurlijke verluchting door hetzelfde aantal spleten/kiertjes...

en dus niet meer kans op condensatie...

maar meestal wordt bij verbetering isolatie OOK de luchtdichtheid (=LDH) verbeterd (gewoon van 5 cm naar 7,5 cm gaan, is geen merkbare luchtdichtheidverbetering in mijn ogen (geeft wél beter isolatie, maar da's iets anders) )

dus dan wordt goede ventilatie, echt wel belangrijker

in jouw geval, hoe meer je je focussed op goede LDH (juiste plaatsing isolatie, ramen etc.. dus), hoe meer je ventilatie in de gaten moet houden, maar gewoon van 5 naar 7,5 cm gaan, lijkt mij geen reden voor meer ventilatie.

als je echter echt werkt naar goede LDH, dan kom je mss zelfs met 5 cm al in de condensproblemen als je verluchting ondermaats is (verluchting is immers belangrijk in elk huis, zelfs niet geïsoleerde)

Belangrijkheid/invloed van koudebruggen, moet je in de eerste plaats zien, in verhouding met je LDH, niet met dikte isolatie, alhoewel mensen die dikker isoleren, bijna automatisch meer aandacht geven aan betere LDH.

Maar er is eigenlijk geen directe link tussen puur dikkere isolatie, en verhoging condensatiegevaar op koudebruggen, da’s volgens mij een beetje een vooroordeel/ongenuanceerdheid

De nuance is volgens mij, wat ik hierboven al in het vet schreef.

Just my 2 cents...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan