extra gewicht gyproc

Lid geworden
11 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien maak ik me wat te veel zorgen, maar ik vraag het liever even. Ik ben bezig met de renovatie van een rijwoning uit de jaren '50. Afgelopen zomer werd het dak vernieuwd, ttz oude pannen eraf, onderdak + nieuwe pannen erop. De onder liggende constructie is niet vervangen. De gordingen (2 aan weerszijden) en de kepers waren nog in perfecte staat. In het najaar heb ik het dak dan geïsoleerd met rotswol. 7,5 cm tussen de kepers + 12 cm tussen de gordingen, daarover dampscherm.

Nu heb ik tussen de gordingen nog 6cm over. Daar wil ik metalstud profielen tussen plaatsen zodat de gyprocplaten op de gordingen komen. Dakoppervlakte is ongeveer 55m². Ik heb even snel berekend dat er met die gyprocplaten toch een goeie 600 kg extra gewicht aan die dakconstructie zal komen te hangen. Kan die constructie dat gewicht aan? In het midden van de zolder staat wel een zgn schaar die de gordingen ondersteunt. Zolder is ongeveer 6 m breed. Gordingen zijn 18x7 en de kepers zijn 7,5x7,5 (keper om de 35 à 40 cm).

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
11
Punten
0
Te zien natuurlijk hoe dat uw opgebouwd is hé. Maar een klassiek dak met 6cm kepers en 'normale' gordingen, geen probleem.

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
108
Punten
63
Een extra gewicht van 11 kg/m² is doorgaans niet spannend, dat kan het echter wel zijn als het dak al tot het uiterste belast is (sterke doorbuiging van kepers/gordingen). In dat geval zou je de dakconstructie wat moeten versterken.

Lid geworden
11 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de antwoorden. Zo te horen hoef ik me geen zorgen te maken...

Tom1979

Lid
Lid geworden
24 mrt 2007
Waarderingsscore
3
Punten
18
Je zal het zeer sterk zien doorbuigen alvorens het inzakt. Als het nu al geen rechte lijnen zijn, zou ik mij zorgen maken, maar anders zal die paar kg/m² niet veel verschil maken.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
Wat is eigenlijk een "normaal" extra gewicht per m2 dat een dak zou moeten kunnen dragen (neem even een goed verzorgd, niet doorbuigend, normaal gedimensioneerd dak)?

Bij de renovatie van m'n eigen woning zou ik graag het bestaande onderdak door Celit 4D (of gelijkaardig), uitdikken kepers (OSB3) en papiervlokken laten inblazen (30 cm), maar dat komt in totaal toch al snel op 25 kg / m2 extra gewicht (of op het totale dak: 8 ton). Dat cijfer lijkt mij zo immens veel dat ik opeens me vragen over de haalbaarheid begin te stellen :).

(NB: Ik zal sowieso een stab ingenieur inschakelen om zijn vakkundig oordeel te horen, maar ik wil toch al graag anticiperen op de mogelijke extra kosten voor vervanging houtstructuur als alles open ligt...).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan