Extra brede voeg terras

• Tags fundering stabiliteit tuin tuinaanleg verharding
  • Lid geworden
    25 dec 2021
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Onze tuinarchitect stelt een plan voor met voeg 10cm tussen natuursteentegels. Fundering 15cm en legbed 3cm. Het ziet er heel mooi uit maar de vraag is of het risico op verzakking etc niet te groot is?
    Heeft er iemand hier ervaring mee? Aan te raden of toch eerder niet? Ik heb al een aantal aannemers aan de telefoon gehad die het idee weglachen.

Bedankt!

hier is een paar weken geleden nog eens een topic geweest over brede voegen:

(was 5cm, geen 10...)

Voeg of niet heeft niets te maken met verzakking. Wel de funderingspalen en opbouw. Wel wat raar dat ze dat allemaal weglachen want je ziet dat nu toch wel heel vaak in tuinen zo uitgevoerd worden.

Onze tuinarchitect stelt een plan voor met voeg 10cm tussen natuursteentegels. Fundering 15cm en legbed 3cm. Het ziet er heel mooi uit maar de vraag is of het risico op verzakking etc niet te groot is?
    Heeft er iemand hier ervaring mee? Aan te raden of toch eerder niet? Ik heb al een aantal aannemers aan de telefoon gehad die het idee weglachen.

Bedankt!
    je tuinarchitect draagt de verantwoordelijkheid voor hetgeen hij voorschrijft.
    Maar-- ben zelf tuinarchitect -- met dit : fundering van 15 cm, legbed van 3cm, ben ik ...niets.
    Wat is de samenstelling van die fundering ?
    Beton, stabilisé van hoeveel kg cement op welk zand? Verhouding ?
    Of is dit een chape.
    Legbed, is vermoedelijk een vleilaag in zand .... of breekzand, maar dan moet het vermeld staan. Echter als je ga werken met een vleilaag in zand dan moet je megategels leggen. Zeker als die met een voeg van 5/10 cm worden gelegd .... megategels draait bij mij vanaf een maat van minimum 100cm.
    Je aannemers lachen omdat je TA geen werkomschrijving geeft en daardoor zijn verantwoordelijkheid niet opneemt maar afschuift op de plaatser.

Van belang is dus : opbouw fundering en voor de hechting afmetingen van de tegel.

Belangrijkste vraag ?
    Met wat wordt de voeg verder afgewerkt ?
    Plantjes ? Dan bots je op die fundering en moet die uitgeschraapt worden.
    Grind op die fundering, dan is het voordeel dat het water dat van de tegel komt en insijpelt in de voeg , volledig teniet en moet je dus rekeninghouden met de watertoets.

Dus als de tuinaannemers dit serieus willen nemen zal er toch een heel duidelijke werkomschrijving moeten komen van de ontwerper.

ojavergeten
    is het de bedoeling voor stapstenen te leggen ?
    Dan moet er rekening gehouden worden met de lengte van de gemiddelde stap van een persoon.
    Niks zo vervelend om hinkstapsprongen te moeten maken omdat je moet letten waar je voet komt. Midden tegel, rand tegel of juist in die voeg.

en nu stop ik , of ik zen men collega zijn werk aan het doen en daarvoor ben ik net niet gek genoeg
    Wil je concreet advies
    zie onze website

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan