• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Even hulp nodig van de isolatie- en ventilatie experten hier...

Lid geworden
28 aug 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik heb even jullie hulp nodig i.v.m. isolatie en ventilatie. We hebben net een huis gekocht dat momenteel volledig gestript is en waar we echt ons droomhuis van kunnen maken. Het is een schuurwoning van 1856, +/- 35 cm volle steense muur (op sommige plaatsen meer) en waar dus geen spouw of isolatie zit. Ik dacht in eerste instantie om eerst het dak en de binnenkant te verbouwen om dan later de buitengevel te isoleren en steenstrips voor te zetten. Maar… een deel van de gevel geeft uit op de koer van de buren. Ik vrees dat deze niet zullen opgezet zijn als wij een deel van hun eigendom gebruiken om onze isolatie op te zetten (wat ik natuurlijk kan begrijpen). Ik vrees ook dat het dus niet opportuun is om de buitengevel op die manier te isoleren, want als wij dat stuk (+/- 12m à 13m) niet mee kunnen isoleren is de kans op koudebruggen daar groot plus de isolatieschil is volledig onderbroken.

Zou het interessant zijn om enkel die gevel langs binnen te isoleren en de rest met buitengevelisolatie en steenstrips of doet dit dan alles teniet?

Ik dacht om de gevel dan langs binnen te isoleren, de isolatieschil volledig door te laten lopen (dus vloer, muren en dak) en de binnenmuren +/- 1m met Ytongblokken verder af te werken om koudebruggen een maximum te vermijden (moet dit aan de ramen ook?). Ik heb wat opgezocht over welk type isolatie ik het best kan gebruiken om de binnengevel te isoleren en het komt erop neer dat bij een vochtige omgeving, we beter dampopen werken en bij een droge omgeving best dampdicht. Het ziet er daar redelijk droog uit en bij mijn zoektocht kwam ik op Foamglas als beste oplossing. Dit is enorm duur, maar als ik verder nooit last ga hebben van condensatie en vocht is het misschien de moeite waard.
Klopt dit of zijn er betere of gelijkwaardige oplossingen? Ik had ook gelezen dat Ytong zelf ook goed is daarvoor, maar dan verliezen we nog meer plaats vanbinnen en Ytong isoleert ook niet zo goed. Niet dat wij voor een BEN- of passiefwoning gaan, maar comfort is toch belangrijk.

Wat met de dakisolatie? Mag dit dan wel dampopen zijn of moet alles dan dampdicht zijn?

En wat met de ventilatie? C+ of D?

Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

Alvast bedankt ?
 
Lid geworden
5 mrt 2021
Berichten
90
Waarderingsscore
31
Punten
18
Ik zei dat ik er niet aan ga beginnen, maar goed, als jij denkt dat iemand in staat is om iets dampdicht te maken zonder het ook luchtdicht te maken...

Niemand (hopelijk toch) beweert hier dat je dampdicht kunt maken zonder luchtdicht. Jammer dat we geen onderbouwing krijgen van gemaakte uitspraken.
Sebiet durven mensen niet meer schilderen of een kastje aan de muur hangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Je suggereert dit zelf door het convectie versus diffusie verhaal er bij te halen.
Als je werkt van dampdicht naar dampopen mag je schilderen en tegen de muur hangen al wat je wilt, dat is net mijn punt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
5 mrt 2021
Berichten
90
Waarderingsscore
31
Punten
18
Laat ons 'on topic' blijven met respect voor elkaars meningen.
Mag ik nu wel of niet vragen hoe een muur binnen is, zijnde dampopen of dampdicht?
Dat lijkt me erg « on topic », toch?
Dus graag een onderbouwing waarom (en wanneer/hoe) een muur aan de binnenkant dampdicht is of wordt.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Over de termen dampdicht en dampopen zijn al ettelijke discussies geweest gewoon omdat sommigen de term dampdicht of dampscherm veel te letterlijk nemen, alsof men daarmee zou bedoelen dat dit dan 100 % dampdicht is. In dat geval zou men enkel nog materialen zoals glas of metaal een dampscherm mogen noemen. Dus laat ons over dampdicht en dampscherm niet aan muggenzifterij doen.
Hetzelfde geldt voor verflagen, de ene verfsoort is veel meer dampdicht dan de andere en hoe meer verflagen er op elkaar gezet worden hoe dampdichter ook het geheel wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

Alvast bedankt ?
economisch gezien zijn er dan heel wat ingrepen die je beter niet uitvoert.
Een dikke volle muur heeft ook zo zijn eigenschappen. Zeker als die droog blijft.
Zou toch eens met de buren overleggen. Beetje isolatie met een mooie afwerking kan misschien voor hun wel een aanvaardbaar voorstel zijn ?
Binnenisolatie zou ik niet direct aan beginnen, of je moest een volledige "box in box" doen.

Comfort, is voor mij een heel jaar door een aangename constante temp. Veel massa kan daar aan bijdragen.
Moest het niet nodig zijn om te isoleren, doe ik het liever niet hoor. In de zomer zal het er wel goed fris blijven, maar ik ben bang dat het er in de winter kil zal aanvoelen.

Met een "box in box" bedoel je dan een snelbouwsteen langs de binnenkant met isolatie en spouw? Dat zou de ideale oplossing zijn, maar je verliest wel veel plaats natuurlijk. We kunnen wel altijd met de buren gaat praten, maar ik vrees ervoor want ze hebben eigenlijk al een kleine plaats. Hieronder op de foto kan je dit zien (als het lukt want het is de eerste keer dat ik dit doe) De muur waarover we spreken is in het geel aangeduid. Wij zijn nr 12, de buren nr 10 dus...
Bekijk bijlage 81138

Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

Alvast bedankt ?

ventilatie zou ik D verkiezen.

Zorg wel dat je een vergunning (functiewijziging) hebt voor de schuur. Controles zijn geen uitzondering.
Toch nog een ventilatiesysteem D bij een niet geïsoleerde volle muur? Is dat niet dweilen met de kraan open? Ik dacht dat D enkel interessant was wanneer de woning voldoende luchtdicht is of zit ik zo verkeerd?

De woning was vroeger een schuur, maar is al jaren gewoon een woning dus dat moeten we gelukkig al niet meer doen :)
Hoe moet ik uw plannetje precies interpreteren ? Je zegt dat de gele muur een scheidingsmuur met de buren is en dat de overige muren "los" staan. Mij lijkt het echter alsof links op de tekening uw woning een hoek maakt om ook daar het koertje van de buren te begrenzen. Dus daar heb je dan toch ook een scheidingsmuur met het koertje van de buren ?
Kan je geen foto's doorsturen van de toestand der buitengevels, zowel langs binnen als langs buiten ?
In geval de buitengevels nog in goede staat zijn of in goede staat kunnen terug gebracht worden zou ik in uw geval overwegen om minstens de scheidingsmuur aan de binnenkant te isoleren met Multipor (of gelijkwaardig), een steenachtige isolatie op basis van kalk en zand die je volvlaks en innig verlijmt aan de binnenkant der buitenmuren. Je hoeft hierbij nergens een dampscherm te voorzien. De muur vormt hier samen met de isolatie een vochtregulerend geheel waarbij er geen condensvlak is en vocht steeds weg en weer kan migreren tussen buiten en binnen.
Moest je toch een combinatie willen toepassen van buiten- en binnenisolatie dan moet je beide systemen elkaar laten overlappen om alzo het plaatselijke effect van een koudebrug voor een groot stuk te verminderen. Hoe verder de overlapping hoe meer de koudebrug verdwijnt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan