Even hulp nodig van de isolatie- en ventilatie experten hier...

  • Tags dakisolatie isolatie renovatie ventilatie
  • Lid geworden
    28 aug 2019
    Berichten
    7
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,

    Ik heb even jullie hulp nodig i.v.m. isolatie en ventilatie. We hebben net een huis gekocht dat momenteel volledig gestript is en waar we echt ons droomhuis van kunnen maken. Het is een schuurwoning van 1856, +/- 35 cm volle steense muur (op sommige plaatsen meer) en waar dus geen spouw of isolatie zit. Ik dacht in eerste instantie om eerst het dak en de binnenkant te verbouwen om dan later de buitengevel te isoleren en steenstrips voor te zetten. Maar… een deel van de gevel geeft uit op de koer van de buren. Ik vrees dat deze niet zullen opgezet zijn als wij een deel van hun eigendom gebruiken om onze isolatie op te zetten (wat ik natuurlijk kan begrijpen). Ik vrees ook dat het dus niet opportuun is om de buitengevel op die manier te isoleren, want als wij dat stuk (+/- 12m à 13m) niet mee kunnen isoleren is de kans op koudebruggen daar groot plus de isolatieschil is volledig onderbroken.

    Zou het interessant zijn om enkel die gevel langs binnen te isoleren en de rest met buitengevelisolatie en steenstrips of doet dit dan alles teniet?

    Ik dacht om de gevel dan langs binnen te isoleren, de isolatieschil volledig door te laten lopen (dus vloer, muren en dak) en de binnenmuren +/- 1m met Ytongblokken verder af te werken om koudebruggen een maximum te vermijden (moet dit aan de ramen ook?). Ik heb wat opgezocht over welk type isolatie ik het best kan gebruiken om de binnengevel te isoleren en het komt erop neer dat bij een vochtige omgeving, we beter dampopen werken en bij een droge omgeving best dampdicht. Het ziet er daar redelijk droog uit en bij mijn zoektocht kwam ik op Foamglas als beste oplossing. Dit is enorm duur, maar als ik verder nooit last ga hebben van condensatie en vocht is het misschien de moeite waard.
    Klopt dit of zijn er betere of gelijkwaardige oplossingen? Ik had ook gelezen dat Ytong zelf ook goed is daarvoor, maar dan verliezen we nog meer plaats vanbinnen en Ytong isoleert ook niet zo goed. Niet dat wij voor een BEN- of passiefwoning gaan, maar comfort is toch belangrijk.

    Wat met de dakisolatie? Mag dit dan wel dampopen zijn of moet alles dan dampdicht zijn?

    En wat met de ventilatie? C+ of D?

    Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

    Alvast bedankt ?
     
    Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

    Alvast bedankt ?
    economisch gezien zijn er dan heel wat ingrepen die je beter niet uitvoert.
    Een dikke volle muur heeft ook zo zijn eigenschappen. Zeker als die droog blijft.
    Zou toch eens met de buren overleggen. Beetje isolatie met een mooie afwerking kan misschien voor hun wel een aanvaardbaar voorstel zijn ?
    Binnenisolatie zou ik niet direct aan beginnen, of je moest een volledige "box in box" doen.

    Comfort, is voor mij een heel jaar door een aangename constante temp. Veel massa kan daar aan bijdragen.

    ventilatie zou ik D verkiezen.

    Zorg wel dat je een vergunning (functiewijziging) hebt voor de schuur. Controles zijn geen uitzondering.
     
    Helemaal geen optie om die 1 muur volledig weg te halen en opnieuw te bouwen met alle huidige toeters en bellen?
     
    Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

    Alvast bedankt ?
    economisch gezien zijn er dan heel wat ingrepen die je beter niet uitvoert.
    Een dikke volle muur heeft ook zo zijn eigenschappen. Zeker als die droog blijft.
    Zou toch eens met de buren overleggen. Beetje isolatie met een mooie afwerking kan misschien voor hun wel een aanvaardbaar voorstel zijn ?
    Binnenisolatie zou ik niet direct aan beginnen, of je moest een volledige "box in box" doen.

    Comfort, is voor mij een heel jaar door een aangename constante temp. Veel massa kan daar aan bijdragen.
    Moest het niet nodig zijn om te isoleren, doe ik het liever niet hoor. In de zomer zal het er wel goed fris blijven, maar ik ben bang dat het er in de winter kil zal aanvoelen.

    Met een "box in box" bedoel je dan een snelbouwsteen langs de binnenkant met isolatie en spouw? Dat zou de ideale oplossing zijn, maar je verliest wel veel plaats natuurlijk. We kunnen wel altijd met de buren gaat praten, maar ik vrees ervoor want ze hebben eigenlijk al een kleine plaats. Hieronder op de foto kan je dit zien (als het lukt want het is de eerste keer dat ik dit doe) De muur waarover we spreken is in het geel aangeduid. Wij zijn nr 12, de buren nr 10 dus...
    1620295456969.png

    Ik wil geen geld uitgeven aan dingen die het uiteindelijk niet waard blijken te zijn…

    Alvast bedankt ?

    ventilatie zou ik D verkiezen.

    Zorg wel dat je een vergunning (functiewijziging) hebt voor de schuur. Controles zijn geen uitzondering.
    Toch nog een ventilatiesysteem D bij een niet geïsoleerde volle muur? Is dat niet dweilen met de kraan open? Ik dacht dat D enkel interessant was wanneer de woning voldoende luchtdicht is of zit ik zo verkeerd?

    De woning was vroeger een schuur, maar is al jaren gewoon een woning dus dat moeten we gelukkig al niet meer doen :)
     
    Helemaal geen optie om die 1 muur volledig weg te halen en opnieuw te bouwen met alle huidige toeters en bellen?
    Zou dat mogelijk zijn als je het plannetje in mijn reactie hierboven ziet? Je zit ook nog altijd met de buren he.

    Sowieso gaan we er zaterdag naartoe, we kunnen dan wel eens gaan aanbellen en het bespreken...
     
    Persoonlijk, zou ik als buur zijnde, daar geen probleem mee hebben.
    Weet niet hoe die muur er nu uit ziet, maar Buur mag daar niets mee doen. Want is jou eigendom.
    Beetje geven en nemen....
    Qua ventilatie... wat is het probleem voor een volle muur ? Je gaat ingrijpende werken doen. Je wil je warmteverlies beperken, dan ga je zowozo de luchtdichting flink verbeteren?
    Ventilatie C en D zijn hetzelfde, je trekt lucht binnen en blaast die naar buiten? Bij D doe je dat binnentrekken via een toevoer waarbij er gefilterd wordt en de lucht opgewarmd wordt. Bij C wordt die zo binnengetrokken.
    Als je schrik hebt van een kil gevoel (koud lucht die binnen stroomt).....

    Box in Box is idd zeer ingrijpend, ook naar binnenruimte.
     
    Er van uitgaan dat de buur misschien toch bereid zou zijn buitenisolatie op hun koer toe te laten lijkt mij nogal naïef, maar vragen kan natuurlijk altijd. Ik zou dan wel zeker maken dat dit officieel perfect geregeld is en dus dat reepje koer laten afsplitsen en overkopen, waar natuurlijk kosten bij komen kijken.
    Hoe is die muur georiënteerd, is dat plannetje met het noorden bovenaan en wijst de muur dus op het noordwesten? Als dat zo is is dat natuurlijk wel zowat de slechtst mogelijke oriëntatie om een ongeïsoleerde muur te hebben...

    Qua isolatie zou ik er dus van uit gaan dat dit langs binnen zal moeten gebeuren. Over dampopen versus dampdicht zijn hier al tot in het oneindige verhitte discussies ontstaan... Zelf ben ik van mening dat een muur het beste zeer goed langs buiten moet kunnen uitdampen (dus bloot of met dampopen afwerking aan de buitenkant), maar je tegelijkertijd beter vermijdt dat er dampuitwisseling gebeurt naar binnen toe. Voor binnenisolatie zou ik dus steeds kiezen voor een dampdicht en niet-vochtabsorberend materiaal strak tegen de muur verlijmd om condens tussen isolatie en muur te vermijden.

    Luchtdichtheid en isolatie heeft niets met elkaar te maken, je kan perfect een huis luchtdicht maken zonder isolatie, en er zijn ook tal van huizen die qua hoeveelheid gebruikt materiaal goed geïsoleerd zijn maar bij het minste zuchtje wind ijskoud zijn omdat het er dwars doorheen waait. Voor het ventilatiesysteem maakt de isolatiegraad dus niet uit, enkel de luchtdichtheid.
    Systeem C is in mijn ogen de optie in het geval "we moeten een ventilatiesysteem steken maar we willen er eigenlijk niet aan denken". Ik zie er geen voordelen van tegenover systeem D, enkel nadelen: lelijke roosters boven ramen, geen volledige vrijheid qua indeling omdat er moet rekening gehouden worden dat de verse lucht binnenkomt via ruimtes die een raam naar buiten hebben, geluidsoverlast van buiten, ijskoude wind binnentrekken...
    Ik zou dus zeker gaan voor systeem D met warmteterugwinning, zo kun je de verse lucht binnentrekken eender waar je een invoerbuis kan naar toe brengen, kun je geluidsdemping toepassen, kun je de aangevoerde lucht voorverwarmen met restwarmte in de winter (meer comfort en minder warmteverlies in de winter) en voorkoelen met restkoelte in de zomer (minder behoefte aan koeling).

    Naar mijn mening krijgt binnenisolatie nogal onterecht de stempel "goed als je niet langs buiten kunt isoleren". Zelf heb ik mijn huis al grotendeels van binnen geïsoleerd en zal dit op verloop van tijd volledig langs binnen geïsoleerd zijn. In de zomer (die steeds heter wordt) beperken de volle muren namelijk de warmtedoorslag vooraleer je isolatieschil te bereiken en kunnen ze 's nachts vrij naar buiten toe afkoelen. Isoleer je langs buiten ben je voor een groot stuk afhankelijk van de warmtebufferende werking van de isolatie, want alle warmte die door de isolatie slaat kruipt in je muren en geeft deze uiteindelijk naar binnen toe af. Nadeel van binnenisolatie is dan natuurlijk wel dat je in de winter minder warmtebufferende massa binnen de isolatieschil hebt waardoor je het weliswaar sneller een paar graden warmer kunt stoken maar ook sneller je warmte kwijt bent als er even een raam/deur open gaat (dit is bij mij een groot nadeel als de voordeur open gaat omdat ik geen inkomhal heb), en je verliest natuurlijk een beetje ruimte binnen.
    Kies je toch voor buitenisolatie overal waar het kan, kies dan liefst voor dampopen en goed warmtebufferende isolatie- en afwerkingsmaterialen aan de buitenkant zodat je geen vochtproblemen in uw volsteense muur krijgt en zo veel mogelijk de zomerhitte weert alvorens de volsteense muur deze absorbeert en naar binnen toe afgeeft.
     
    Helemaal geen optie om die 1 muur volledig weg te halen en opnieuw te bouwen met alle huidige toeters en bellen?
    Zou dat mogelijk zijn als je het plannetje in mijn reactie hierboven ziet? Je zit ook nog altijd met de buren he.

    Sowieso gaan we er zaterdag naartoe, we kunnen dan wel eens gaan aanbellen en het bespreken...
    Of dat mogelijk is hangt natuurlijk van veel dingen af.
    Je moet het dak stutten, of gaat dat eraf?
    Technisch is tegenwoordig zo goed als alles mogelijk, maar praktisch en financieel?
     
    Er van uitgaan dat de buur misschien toch bereid zou zijn buitenisolatie op hun koer toe te laten lijkt mij nogal naïef, maar vragen kan natuurlijk altijd. Ik zou dan wel zeker maken dat dit officieel perfect geregeld is en dus dat reepje koer laten afsplitsen en overkopen, waar natuurlijk kosten bij komen kijken.
    Hoe is die muur georiënteerd, is dat plannetje met het noorden bovenaan en wijst de muur dus op het noordwesten? Als dat zo is is dat natuurlijk wel zowat de slechtst mogelijke oriëntatie om een ongeïsoleerde muur te hebben...

    Qua isolatie zou ik er dus van uit gaan dat dit langs binnen zal moeten gebeuren. Over dampopen versus dampdicht zijn hier al tot in het oneindige verhitte discussies ontstaan... Zelf ben ik van mening dat een muur het beste zeer goed langs buiten moet kunnen uitdampen (dus bloot of met dampopen afwerking aan de buitenkant), maar je tegelijkertijd beter vermijdt dat er dampuitwisseling gebeurt naar binnen toe. Voor binnenisolatie zou ik dus steeds kiezen voor een dampdicht en niet-vochtabsorberend materiaal strak tegen de muur verlijmd om condens tussen isolatie en muur te vermijden.

    Luchtdichtheid en isolatie heeft niets met elkaar te maken, je kan perfect een huis luchtdicht maken zonder isolatie, en er zijn ook tal van huizen die qua hoeveelheid gebruikt materiaal goed geïsoleerd zijn maar bij het minste zuchtje wind ijskoud zijn omdat het er dwars doorheen waait. Voor het ventilatiesysteem maakt de isolatiegraad dus niet uit, enkel de luchtdichtheid.
    Systeem C is in mijn ogen de optie in het geval "we moeten een ventilatiesysteem steken maar we willen er eigenlijk niet aan denken". Ik zie er geen voordelen van tegenover systeem D, enkel nadelen: lelijke roosters boven ramen, geen volledige vrijheid qua indeling omdat er moet rekening gehouden worden dat de verse lucht binnenkomt via ruimtes die een raam naar buiten hebben, geluidsoverlast van buiten, ijskoude wind binnentrekken...
    Ik zou dus zeker gaan voor systeem D met warmteterugwinning, zo kun je de verse lucht binnentrekken eender waar je een invoerbuis kan naar toe brengen, kun je geluidsdemping toepassen, kun je de aangevoerde lucht voorverwarmen met restwarmte in de winter (meer comfort en minder warmteverlies in de winter) en voorkoelen met restkoelte in de zomer (minder behoefte aan koeling).

    Naar mijn mening krijgt binnenisolatie nogal onterecht de stempel "goed als je niet langs buiten kunt isoleren". Zelf heb ik mijn huis al grotendeels van binnen geïsoleerd en zal dit op verloop van tijd volledig langs binnen geïsoleerd zijn. In de zomer (die steeds heter wordt) beperken de volle muren namelijk de warmtedoorslag vooraleer je isolatieschil te bereiken en kunnen ze 's nachts vrij naar buiten toe afkoelen. Isoleer je langs buiten ben je voor een groot stuk afhankelijk van de warmtebufferende werking van de isolatie, want alle warmte die door de isolatie slaat kruipt in je muren en geeft deze uiteindelijk naar binnen toe af. Nadeel van binnenisolatie is dan natuurlijk wel dat je in de winter minder warmtebufferende massa binnen de isolatieschil hebt waardoor je het weliswaar sneller een paar graden warmer kunt stoken maar ook sneller je warmte kwijt bent als er even een raam/deur open gaat (dit is bij mij een groot nadeel als de voordeur open gaat omdat ik geen inkomhal heb), en je verliest natuurlijk een beetje ruimte binnen.
    Kies je toch voor buitenisolatie overal waar het kan, kies dan liefst voor dampopen en goed warmtebufferende isolatie- en afwerkingsmaterialen aan de buitenkant zodat je geen vochtproblemen in uw volsteense muur krijgt en zo veel mogelijk de zomerhitte weert alvorens de volsteense muur deze absorbeert en naar binnen toe afgeeft.
    Bedankt voor je duidelijke uitleg. Eigenlijk zouden we dus best in de zomer langs binnen isoleren en in de winter langs buiten... check ?

    Ik probeer veel te lezen en leren over binnenisolatie, maar toch raak ik er niet 100% van overtuigd vooral voor de condensatie e.d.. Net als buitenisolatie met steenstrips of crépi trouwens, maar toch wat meer dan de binnenkant te isoleren. Het zal aan mijn perfectionistisch kantje liggen, maar bij zo'n belangrijke werken wil ik de best mogelijke keuze maken.

    Helaas zal dit ook de meest ingrijpende keuze zijn...
     
    Helemaal geen optie om die 1 muur volledig weg te halen en opnieuw te bouwen met alle huidige toeters en bellen?
    Zou dat mogelijk zijn als je het plannetje in mijn reactie hierboven ziet? Je zit ook nog altijd met de buren he.

    Sowieso gaan we er zaterdag naartoe, we kunnen dan wel eens gaan aanbellen en het bespreken...
    Of dat mogelijk is hangt natuurlijk van veel dingen af.
    Je moet het dak stutten, of gaat dat eraf?
    Technisch is tegenwoordig zo goed als alles mogelijk, maar praktisch en financieel?
    De dakpannen gaan eraf, de constructie blijft normaal.

    Ik begin jouw optie serieus te overwegen om gewoon te muur te slopen en een nieuwe te zetten. Ik zie net op het plan van het huis dat die muur daar bijna 50 cm dik is, dus dat zou toch mogelijk moeten zijn. Om die dikte te slopen zal wat harder zijn, maar ook niet onmogelijk.

    De rest van de muren zouden we dan gewoon beter isoleren en een nieuwe gevel voorzetten met spouw (rekening houdend met de fundering). Het nadeel hiervan is dat je wel met hele dikke muren zit op den duur wat optisch gezien niet zo mooi is. Maar de ramen worden toch vernieuwd, dus die kunnen we dan naar voor brengen en van binnen hebben we dan een hele brede vensterbank ?

    Maar toch eerst eens met de buren overleggen...
     
    Condensatieproblemen met binnenisolatie krijg je doordat de muur in de winter kouder wordt en er dus minder warmte is die het vocht naar buiten stuwt waar het (als de muur zoals het hoort langs buiten dampopen is afgewerkt) kan verdampen.
    Als de muur geen vocht kan opzuigen van beneden (lees: waterkering aanwezig en nog effectief of injecteren), van boven (dak en afwatering in orde), van binnen (dampdichte binnenafwerking waardoor het leefvocht niet bij de muur raakt), of van buiten (muur in goede staat en indien nodig afgewerkt met een dampopen waterwerende afwerking zodat de muur niet als spons voor regenwater werkt), en je isolatie is goed aangebracht (geen luchtspouw tussen isolatie en muur), is er geen bezwaar tegen binnenisolatie (isolatie is niet perfect hé, dus het weinige vocht dat toch in de muur zit wordt nog steeds door het warmteverschil naar buiten gestuwd).
    Ik zou zelfs durven zeggen dat buitenisolatie met de populaire PUR/PIR of EPS platen hierin slechter is: het vocht kan niet weg naar buiten. Bovendien zijn die materialen zoals eerder gezegd waardeloos qua warmtedoorslag in de zomer, dus voor buitenisolatie zou ik altijd kiezen voor een dampopen isolatie die ook betere warmtebufferende werking heeft (allerlei soorten *-wol) en afwerken met een dampopen gevel.
     
    Een dakgebinte ondersteunen voor enkele meters kan geen probleem zijn. Dat wordt nog gedaan.
    Muur afbreken is een klote job, zwaar werk maar niet onmogelijk.
    Een nieuwe muur zetten is kinderspel, je kan de huidige gevelsteen hergebruiken eventueel? Hopelijk zit er iets van funderingen waar je op verder kan. Misschien nog wat beton gieten
     
    Condensatieproblemen met binnenisolatie krijg je doordat de muur in de winter kouder wordt en er dus minder warmte is die het vocht naar buiten stuwt waar het (als de muur zoals het hoort langs buiten dampopen is afgewerkt) kan verdampen.
    Als de muur geen vocht kan opzuigen van beneden (lees: waterkering aanwezig en nog effectief of injecteren), van boven (dak en afwatering in orde), van binnen (dampdichte binnenafwerking waardoor het leefvocht niet bij de muur raakt), of van buiten (muur in goede staat en indien nodig afgewerkt met een dampopen waterwerende afwerking zodat de muur niet als spons voor regenwater werkt), en je isolatie is goed aangebracht (geen luchtspouw tussen isolatie en muur), is er geen bezwaar tegen binnenisolatie (isolatie is niet perfect hé, dus het weinige vocht dat toch in de muur zit wordt nog steeds door het warmteverschil naar buiten gestuwd).
    Ik zou zelfs durven zeggen dat buitenisolatie met de populaire PUR/PIR of EPS platen hierin slechter is: het vocht kan niet weg naar buiten. Bovendien zijn die materialen zoals eerder gezegd waardeloos qua warmtedoorslag in de zomer, dus voor buitenisolatie zou ik altijd kiezen voor een dampopen isolatie die ook betere warmtebufferende werking heeft (allerlei soorten *-wol) en afwerken met een dampopen gevel.
    Als we binnen zouden isoleren, zou ik een water- en dampdichte isolatie nemen en ik had hierbij gedacht aan Foamglas. Ik zou dan de isolatie in de vloer en muren laten aansluiten. Is er dan toch nog een waterkering of onderkappen nodig? Het water geraakt dan toch nooit binnen?
    Probleem met Foamglas is dat het enorm duur is. Ik denk een 75 EUR/m². Als ik vloer en muren tel, zit ik al bijna aan 30.000 EUR. Dat doet het verbouwingsbudget enorm slinken, want ik dacht de gevel eigenlijk nadien te behandelen als er weer wat gespaard was.

    Ik weet niet of ik helemaal mee ben met je stelling over dat dampdichte isolatie slechter zou zijn bij buitenisolatie. Van buiten kan het water niet binnen, dus dat is al goed. Van binnen komt het vocht wel de muur in, maar met een goede ventilatie zou dat toch al niet meer zoveel moeten zijn? Plus, als de muur dan geleidelijk aan het vocht weer naar binnen afgeeft, wordt dit toch ook weer opgelost door de ventilatie? En condensatie zou zich niet mogen vormen, want de muur blijft warm door de buitenisolatie. Ik heb net gehoord dat mensen over eender welke soort *-wol niet tevreden zijn, want dat die op den duur (na jaaaren) gewoon vanonder in de spouw ligt door het vocht.
     
    Een dakgebinte ondersteunen voor enkele meters kan geen probleem zijn. Dat wordt nog gedaan.
    Muur afbreken is een klote job, zwaar werk maar niet onmogelijk.
    Een nieuwe muur zetten is kinderspel, je kan de huidige gevelsteen hergebruiken eventueel? Hopelijk zit er iets van funderingen waar je op verder kan. Misschien nog wat beton gieten

    Ik had nu eigenlijk gedacht om bij de andere gevels (die los staan) isolatie, spouw en nieuwe gevelsteen te zetten (met dus enorme muren als gevolg) en de muur die uitkomt op het koertje van de buur deels af te kappen, isolatie tegen (2cm rotswol voor de oneffenheden aan te vullen en de rest met PUR/PIR), spouw en nieuwe gevelsteen. Gezien de dikte van de muur zou dit toch mogelijk moeten zijn.

    Dan kunnen we ons eerst concentreren op het dak en de binnenkant en daarna op de gevel.

    Morgen weten we meer na een klapke te doen met de nieuwe buren ;)
     
    Op dat plannetje lijkt het alsof de buren een koer hebben zo groot als de lengte van hun huis? Dan is het plaatsen van 18 cm isolatie+steenstrips toch geen ramp?

    Als het uitzicht daardoor verbeterd zou ik als buur direct akkoord gaan.

    Eventueel kan je eens bekijken met de buren of zij ook plannen hebben om te isoleren en het dan samen doen om kosten uit te sparen.
     
    Opstijgend vocht tegengaan is hoe dan ook sterk aan te raden, bij buitenisolatie zelfs nog meer dan bij binnenisolatie. Je moet daarom niet gaan onderkappen, injecteren kan ook, daar bestaan ook doe-het-zelf-pakketten voor.
    Er zijn wel wat goedkopere materialen dan Foamglas hoor.
    Naar binnen toe dampopen werken zou ik nooit doen, simpelweg omdat je voor de rest van de levensduur van het huis moet rekening houden met die dampopenheid... Om de zoveel jaar eens een laagje verf over de muren, behangen, vaste wandkast plaatsen... en 't is om zeep.
    Je kan de materialen en technieken van nu niet vergelijken met technieken van vroeger, *-wol platen die deftig zonder kieren vastgemaakt zijn aan de muur (waar vochtinfiltratie van binnen, beneden en boven dus maximaal wordt geweerd) liggen niet zo maar als een papje onderaan de spouw hoor.
     
    Naar binnen toe dampopen werken zou ik nooit doen, simpelweg omdat je voor de rest van de levensduur van het huis moet rekening houden met die dampopenheid... Om de zoveel jaar eens een laagje verf over de muren, behangen, vaste wandkast plaatsen... en 't is om zeep.
    Je kan de materialen en technieken van nu niet vergelijken met technieken van vroeger, *-wol platen die deftig zonder kieren vastgemaakt zijn aan de muur (waar vochtinfiltratie van binnen, beneden en boven dus maximaal wordt geweerd) liggen niet zo maar als een papje onderaan de spouw hoor.
    Heel wat bouwtechnieken zijn de dag vandaag dampopen naar binnen, niets mis mee, in tegendeel, is een bittere noodzaak geworden met de ondertussen (door sommigen ) opgedane kennis omtrent de meer ecologische isolatiematerialen en de noodzakelijke uitdamping naar binnen gezien ons klimaat.

    "Om de zoveel jaar eens een laagje verf over de muren, behangen, vaste wandkast plaatsen... en 't is om zeep."
    --> Enig idee hoe dampopen verven wel zijn en hoeveel verflagen je moet zetten opdat de diffusieweerstand ietsepietsje verandert?
    --> Sinds wanneer zijn wandkasten dampdicht?
    --> Sinds wanneer (en vooral hoe?) wordt vochtinfiltratie geweerd boven en onder isolatie?
    --> zoek eens de verhouding op van vochttransport door diffusie (dampopen/dampdicht) en door convectie: dan zal je nooit meer spreken over dampopen of dampdicht.
     
    Nee, effect van opwarming en afkoeling van een langs binnen geïsoleerde muur, verf, materialen die gebruikt worden in maatwerk, convectie... hier begin ik niet aan, optimaliseer maar verder fragiele theoretische bouwprincipes tot iedere mug gezift is, de praktijk is minder vergevingsgezind.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:
    Nee, effect van opwarming en afkoeling van een langs binnen geïsoleerde muur, verf, materialen die gebruikt worden in maatwerk, convectie... hier begin ik niet aan, optimaliseer maar verder fragiele theoretische bouwprincipes tot iedere mug gezift is, de praktijk is minder vergevingsgezind.
    Hoezo? Jij stelt toch dat enkele verflaagjes de dampopenheid om zeep helpen?
    Zo fragiel zijn die theoretische bouw principes niet hoor: kijk maar eens naar het wtcb en je zult zien dat de verhouding vochtinfiltratie via diffusie tov convectie een factor 1500 en meer is.
    En als je het dan toch over praktijk hebt, dan weet (bijna) iedereen ondertussen toch dat de problemen in praktijk niets met diffusie ((dus dampopen of dampdicht) te maken heeft maar alles met convectie.
    Dat is praktijk en praten over dampdichtheid binnen of buiten en verf is geleuter.
    Dus graag toch je onderbouwing aangaande dampdichte wandkastjes en hoe vochtinfiltratie in isolatie maximaal kan geweerd worden boven en onder.
    Kwestie dat TS goed weet wat ie wel en niet moet doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:
    Ik zei dat ik er niet aan ga beginnen, maar goed, als jij denkt dat iemand in staat is om iets dampdicht te maken zonder het ook luchtdicht te maken... :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan