Evaluatie van de offerte van Blavier

• Tags Aannemer bouwvergunning nieuwbouw premies woningbouw
  • Lid geworden
    29 okt 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Beste forumleden,

Onlangs heb ik een offerte ontvangen van Blavier voor mijn bouwproject en ik ben benieuwd naar jullie mening. De offerte bevat details over de prijs, materialen, en de verwachte tijdlijn voor de werkzaamheden.

Wat ik tot nu toe heb gezien:​

• Prijs: De totale kostprijs lijkt concurrerend, maar ik wil graag weten of anderen hier ervaringen mee hebben? lijken de prijzen correct?
    • Materialen: Blavier biedt een mix van standaard en premium materialen aan.
    • De kwaliteit van de gebruikte producten.Zijn er specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten bij deze offerte?
    Het gaat over nieuwbouw drie facades van 165,28 m² in vlaanderen.

Bijlagen

Eigen architect, of architect van hun? Indien je een architect van hun hebt is er niemand die jouw belangen verdedigt.

Ik zie amper detail.....
    Pvc ramen met 1.0 glas .. ik zou daar merk en type profiel graag zien.
    Net zoals voor alle andere posten. Tegels, bad, douche, kraanwerk, .....
    Kwaliteitverschillen kunnen groot zijn.

Ik zie amper detail.....
    Eigen architect, of architect van hun? Indien je een architect van hun hebt is er niemand die jouw belangen verdedigt.
    Is een zelfstandige architect die samen met Blavier werkt.

Ik zie amper detail.....
    Natuurlijk, een architect die voor Blavier werkt is verboden.
    Maar deze architect gaat wel heel wat woningen met Blavier zetten en verdient daar geld mee. Woningen waarover verder weinig inspanning van hem wordt gevraagd. Na jou woning, hoopt die nog via Blavier te kunnen werken...

Wil niet zeggen dat het mis zou lopen, maar indien er dingetjes zijn, gaat architect weinig tegenwerk bieden tegen Blavier

Punt 1. Neem nooit een architect die 'voor' een bouwfirma werkt, ook niet als zelfstandige.
    Punt 2. Bij twijfel, zie punt 1.

punt 3 : zet zonder expliciete toestemming niet zomaar een offerte van een bouwfirma te grabbel.
    Als je offertes ten gronde wil vergelijken dan vraag je bijkomende offertes op.
    Punt uit.

Is 6000€ ook niet wat weinig voor electriciteit?
    WIj hebben onze volledige electriciteit zelf vervangen en vernieuwd en kwamen al op een 5000€ alleen aan materialen. (natuurlijk was de dure zwarte niko reeks wel een grote kost hierin :) ).

Hier op het forum al vaak gelezen dat dit bij sleutel op de deur echt wel heel basic is er heel weinig stopcontacten inbegrepen zijn. Plus alle extra's kosten heel veel geld. Dus dit opvoorhand goed bekijken.

Je bouwt hier voor 1815€/m3 dus wel een heel scherpe prijs als je andere verhalen hier leest.

Ik zie amper detail.....
    Elke architect is zowat zelfstandig, zelfs als ze fulltime voor een bureau werken. Dat zegt niks. Schijnzelfstandigheid tiert welig in de sector.

Als deze bouwfirma het grootste deel van zijn omzet creëert bv. dan kan je hem bezwaarlijk onafhankelijk noemen.

... ik zou ook sowieso je ventilatie naar type D veranderen, geen idee wat de redenering achter ramen met gaten voor een nieuwbouw anno 2024/2025 is (waar dus alles van benodigde ventilatiekanalen voorzien en geïntegreerd kan worden).

Prijs lijkt idd vrij standaard. Er is een basis voorzien, belangrijk is dat je op voorhand op papier vastlegt wat de extra kost is voor eventuele meerwerken (extra tegels, extra verharding buiten etc) en uitbreidingen betreffende lichtpunten en stopcontacten etc. Met bijv. 1 UTP punt (zie offerte) ga je al niet ver geraken.

... ik zou ook sowieso je ventilatie naar type D veranderen, geen idee wat de redenering achter ramen met gaten voor een nieuwbouw anno 2024/2025 is (waar dus alles van benodigde ventilatiekanalen voorzien en geïntegreerd kan worden).
    Dat was ook mijn eerste gedacht.

Beste forumleden,

Onlangs heb ik een offerte ontvangen van Blavier voor mijn bouwproject en ik ben benieuwd naar jullie mening. De offerte bevat details over de prijs, materialen, en de verwachte tijdlijn voor de werkzaamheden.

Wat ik tot nu toe heb gezien:​

• Prijs: De totale kostprijs lijkt concurrerend, maar ik wil graag weten of anderen hier ervaringen mee hebben? lijken de prijzen correct?
    • Materialen: Blavier biedt een mix van standaard en premium materialen aan.
    • De kwaliteit van de gebruikte producten.Zijn er specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten bij deze offerte?
    Het gaat over nieuwbouw drie facades van 165,28 m² in vlaanderen.
    Over de architect ga ik niks meer schrijven, verwacht niet dat deze architect écht aan jouw kant staat.

De rest is niet slecht, maar zal vrij basic zijn. Daar is niks mis mee.

Ik zou vooraf eens goed nakijken wat je al zeker wil als 'opties'.
    Denk vooral aan de ventilatie, verwarming (eventueel zelfs airco).
    Een omschrijving als WP pomp merk X OF EQUIVALENT zou ik niet accepteren. Ze plaatsen iets anders en goedkopers en je hebt niks te zeggen.

Bepaal op voorhand waar je stopcontacten, lichtpunten en ethernet wil, en laat dat gewoon opnemen. Dan ga je geen onverwachte prijzen betalen voor een extra stopcontactje etc.
    Denk ook aan blinde leidingen voor electriciteit in de tuin, een laadpaal, water naar de tuin etc.

Ook vloeren en deuren zou ik proberen op voorhand te kiezen, anders zit je daar gegarandeerd met supplementen (of je haalt die dingen er uit, en je kiest ze later en laat ze later door een ander bedrijf plaatsen).

En keuken en badkamer.. altijd uit zo'n offerte halen en zelf gaan kiezen bij diverse keukenbouwers of schrijnwerkers.

ik zou ook sowieso je ventilatie naar type D veranderen, geen idee wat de redenering achter ramen met gaten voor een nieuwbouw anno 2024/2025 is (waar dus alles van benodigde ventilatiekanalen voorzien en geïntegreerd kan worden).
    De redenering is simpel: er is geen (financieel) voordeel aangetoond voor systeem D. Het totale energieverbruik voor verwarming en ventilatie van een woning met C of D blijkt hetzelfde. Dit is ooit langdurig getest op een nieuwbouwwijk in Kortrijk. Ongeveer de helft van de woningen had C, de andere helft D. Het energieverbruik werd gemonitord gedurende enkele jaren en de gemiddelden over de wijk (om verschillen in levensstijl uit te sluiten) lagen gewoon exact hetzelfde. Maar D is wel veel duurder om te plaatsen.

Luchtkwaliteit werd niet bekeken. Lawaaihinder ook niet.

Dat laatste is voor mij de voornaamste reden om nooit meer roosters in de ramen te willen.

ik zou ook sowieso je ventilatie naar type D veranderen, geen idee wat de redenering achter ramen met gaten voor een nieuwbouw anno 2024/2025 is (waar dus alles van benodigde ventilatiekanalen voorzien en geïntegreerd kan worden).
    De redenering is simpel: er is geen (financieel) voordeel aangetoond voor systeem D. Het totale energieverbruik voor verwarming en ventilatie van een woning met C of D blijkt hetzelfde. Dit is ooit langdurig getest op een nieuwbouwwijk in Kortrijk. Ongeveer de helft van de woningen had C, de andere helft D. Het energieverbruik werd gemonitord gedurende enkele jaren en de gemiddelden over de wijk (om verschillen in levensstijl uit te sluiten) lagen gewoon exact hetzelfde. Maar D is wel veel duurder om te plaatsen.

Luchtkwaliteit werd niet bekeken. Lawaaihinder ook niet.

Dat laatste is voor mij de voornaamste reden om nooit meer roosters in de ramen te willen.
    Yep - hoofdreden voor mij om het niet te nemen: ik heb ooit in een nieuwbouw huurappartement gewoond, en was onmogelijk om lawaai echt buiten te houden (en als het fel waaide de tocht).

De offerte is in't frans, dus heb ze niet helemaal begrepen, ik spreek namelijk geen frans.:cry:
    Wat ik wel begreep:
    Het gevelmetselwerk : Er is een steen voorzien formaat 21/10/6.5 cm, in de volksmond waaldik genoemd oftewel WFD
    Zij voorzien een prijs van 0.6 €/steen.
    Voor wfd heb je 57 steen nodig per m2
    Dus de handelswaarde die is voorzien voor uw gevelsteen is : 34.2 €/m2
    Welnu, ik geef u mee, veel keuze zal je voor die prijs niet hebben
    Ter info deze particulier verkoopprijs van gevelsteen wienerberger (de verrekening zal gebeuren tegen de particuluere verkoopprijs)
    Merk op : dat is de prijs af fabriek, dus zonder transportkosten

verder : 1 raad: maak alle beslissingen en keuzes VOOR het onderteken van het contract en verander nadien NIETS meer.

Om een samenvatting te geven: SOD altijd gekloot 😁

Lees er de vele posts maar is op na...

Er staat zo goed als nergens merk en type van de te plaatsen goederen. Zo kan je geen prijzen vergelijken of niet weten waar je aan toe bent.
    bvb die handdoekverwarmerradiatoren voor de badkamer.. hoe weet jij of dit gaat zijn wat jij nodig hebt. Heb je die zelf gekozen? Daar bestaat zooo veel keuze in. En dit slechts als voorbeeld voor heel veel posten.

Mag ik even de advocaat van de duivel zijn die van heel slechte wil is?? Afhankelijk van hoe de werken opschieten en welke tegenslagen er zijn, kan er ongeveer overal de "gekozen" goederen ingewisseld worden voor het allergoedkoopste exemplaar om hun winstmarge te maximaliseren.

Op het einde van de calculatie staat er "hors honoraires architecte". Wordt die door hun betaald?
    Die offerte werd bij mij terug gestuurd met de vraag om alles in detail te benoemen. En een geldigheidsperiode van minstens een maand.
    Als dat niet zou gaan, dan ging ze recht de vuilbak in.

Prijzen pleisterwerk liggen niet echt laag. Onderaannemer waarop hij een grote commissie neemt? Commissielonen zijn nu wel normaal, maar lijkt me flink gerekend. Hoeveelheden pleisterwerk: volle of netto opmeting? Dat scheelt drie slokken op een borreltje.

Enzovoort en zo verder.

Als ik een huis wil bouwen en zo veel geld uitgeef, verwacht ik een sterker dossier dan 14 blz algemeenheden.
    my 2 cents..

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan