EV laadpunt voorbereiden op 1-fase 50A aansluiting

Lid geworden
28 okt 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik wil graag een laadpunt voor een EV voorbereiden in mijn elektriciteitskast.
Ik beschik op deze moment over een monofasige 50A aansluiting met een differentieel 300mA 63A (en daarachter nog enkele 30mA 63A differentieels voor natte ruimten).

Voor het laadpunt (Tesla Wallcharger) zou ik graag met een automaat van 32A werken. Ik begrijp dat ik deze achter een type B differentieel van 30mA moet zetten en deze kan ik dan rechstreeks achter mijn meter aansluiten, "parallel" met mijn huidige 300mA, 63A type A differentieel.
Nu kan ik geen 2P type B differentieel vinden van 63A, enkel van 40A. Is het OK dat ik dan eentje van 40A plaats achter mijn meter met aansluiting van 50A? Er gaat toch maar enkel de 32A automaat voor de wallcharger achter staan.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.626
Punten
113
Heeft de Tesla Wall connector geen ingebouwde DC beveiliging? Dat is een beetje een tegenvaller. Maar langs de andere kant is die ook redelijk goedkoop dus de meerprijs voor type B is dan geen issue. Hopelijk zit er ook een ‘slimme’ module bij die zich kan afstemmen op zonneproductie, ander verbruik in huis, en capaciteitstarief, maar dat terzijde.

Als er geen ingebouwde DC beveiliging is, dan moet je inderdaad een type B plaatsen. Dat mag op mono ook een 4-polige zijn waarvan je maar 2 polen gebruikt. Zorg wel dat de testknop werkt door de juiste polen te kiezen (zie technisch schema van de diff).

Je mag zeer zeker een 40A model gebruiken indien daarachter de som van de automaten niet boven 40A stijgt. Stroomafwaarts beveiligen mag in zo’n geval (geen aftakkingen, minder dan 3m draad ertussen).

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.189
Punten
113
Ik wist niet dat er 2 polige type B diffs bestonden.

Ik was altijd in de veronderstelling dat bij monofasige circuits er in principe geen gelijkstroom differentieelcomponenten konden ontstaan zonder nuldoorgang. Dus geen risico dat moet ondervangen worden door een type B.
Bij 3 fasige laders is dat risico er wel omdat daar een >=6-pulsige gelijkrichter inzit waarbij er een diode van 1 fase in geleiding kan zijn kortstondig gelijktijdig met de diode van de voorgaande fase die energie levert.

Niet direct een feedback op vragen van de TS, maar iemand meer inzicht in waar gelijkstroomdifferentieelcomponenten zonder nuldoorgangen vandaan komen in een monofasig circuit?

Laatst bewerkt:

Maarten Vanhoucke

Actief Lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
77
Punten
28
Is het een TWC van de 3de generatie?
Dan zit er DC beveiliging in hoor:
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA. Het voordeel van deze bescherming is dat aardlekautomaten van Type B niet nodig zijn bij het installeren van Gen 3 Wall Connectors. Raadpleeg de lokale regelgeving voor het vereiste type stroomonderbreker
Handleiding

Maarten Vanhoucke

Actief Lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
77
Punten
28
Hopelijk zit er ook een ‘slimme’ module bij die zich kan afstemmen op zonneproductie, ander verbruik in huis, en capaciteitstarief, maar dat terzijde.
Neen, je kan enkel het maximale vermogen instellen. 'Load sharing' met meerdere palen kan ook, zodat hun totaal simultaan verbruik niet te hoog komt.

Als je een Tesla wil laden, kan je mits redelijk wat werk (software) en het koppelen van je gegevens in een 'community app' dit wel automatisch laten verlopen. Je kan je gehele wagen aansturen via Home Assistant, waar je dan ook je huisverbruik op verschillende manieren kan toevoegen.
Het is wel niet zo toegankelijk, maar het kan wel (als je weet wat je aan het doen bent).

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.626
Punten
113
Ik wist niet dat er 2 polige type B diffs bestonden.

Ik was altijd in de veronderstelling dat bij monofasige circuits er in principe geen gelijkstroom differentieelcomponenten konden ontstaan zonder nuldoorgang. Dus geen risico dat moet ondervangen worden door een type B.
Bij 3 fasige laders is dat risico er wel omdat daar een >=6-pulsige gelijkrichter inzit waarbij er een diode van 1 fase in geleiding kan zijn kortstondig gelijktijdig met de diode van de voorgaande fase die energie levert.

Niet direct een feedback op vragen van de TS, maar iemand meer inzicht in waar gelijkstroomdifferentieelcomponenten zonder nuldoorgangen vandaan komen in een monofasig circuit?
Ik vermoed dat deze bestaan omwille van de wettelijke verplichting voor laadpalen. Daar is geen uitzondering voor mono laadpalen in het arei.
Of gewoon voor andere toepassingen.

Lid geworden
28 okt 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Nu moet ik mijn zekeringenkast niet overhoop gooien. Ik heb op de onderste rij nog 1 plaats vrij voor een 32A automaat achter een type A differentieel van 30mA, 63A waar op deze moment enkel mijn sauna achter staat. Ik ga toch nooit de sauna gebruiken en m'n auto opladen op dezelfde moment.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan