Europese wetgeving digitale meter

• Tags energie energiebehoefte energiebesparing energieleverancier energieverbruik
  • Lid geworden
    28 okt 2023
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Her en der lees ik dat de uitrol van de digitale meter door Europa verplicht wordt. Echter, nergens vind ik de Europese wetgeving terug waarin dit expliciet vermeld staat.
    Hoogstens wordt gesteld dat Europa streeft naar een 80% uitrol.
    Kan er mij iemand helpen met de correcte Europese wettekst?
    Dank alvast!

Duidelijk, helaas... De "Middle-man" wordt verplicht en door het monopolie moet de consument volgen...
    Dank voor je reactie. Hiermee weet ik voldoende.

Bij mijn weten is een Europese richtlijn bindend voor de lidstaten. De lidstaten zijn verplicht deze richtlijnen om te zetten naar nationaal recht binnen een vaste opgelegde termijn.

De uitrol van de digitale meters voor nutsbedrijven is in Vlaanderen verplicht.

Grote verwarring en wrevel is ontstaan door in onze contreien digitale meters te promoten als ‘slimme’ meters, wat eigenlijk onjuist is: de meters zelf zijn niet slim, maar doordat de meterstanden centraal kunnen worden verzameld en verwerkt, kan je er wel slimme toepassingen mee voeden die u kunnen helpen uw verbruik beter te spreiden en op termijn grootverbruikers vooral te activeren als de energieprijzen het laagste zijn.

Bij mijn weten is een Europese richtlijn bindend voor de lidstaten. De lidstaten zijn verplicht deze richtlijnen om te zetten naar nationaal recht binnen een vaste opgelegde termijn.

Grote verwarring en wrevel is ontstaan door in onze contreien digitale meters te promoten als ‘slimme’ meters, wat eigenlijk onjuist is: de meters zelf zijn niet slim, maar doordat de meterstanden centraal kunnen worden verzameld en verwerkt, kan je er wel slimme toepassingen mee voeden die u kunnen helpen uw verbruik beter te spreiden en op termijn grootverbruikers vooral te activeren als de energieprijzen het laagste zijn.
    In de Europese richtlijn staat GEEN verplichting er staat “… raadzaam om 80% digitale tellers te plaatsen …”

slim en digitaal, dat klopt wel, weer zo een klucht van Vlaanderen om mensen te bedriegen

• Leuk
    Waarderingen: BnB2

In de Europese richtlijn staat GEEN verplichting er staat “… raadzaam om 80% digitale tellers te plaatsen …”

slim en digitaal, dat klopt wel, weer zo een klucht van Vlaanderen om mensen te bedriegen

Bijlagen

• Screenshot_20231202_122034_com.android.chrome.jpg
      Screenshot_20231202_122034_com.android.chrome.jpg
      122,4 KB · Weergaven: 27
    ... Dus duidelijk geen verplichting vanuit Europa... Want dan zou NL ook de digitale meter opleggen, lijkt mij...

allé, vaak strenger. Hangt er vanaf of dat die richtlijn minimum- of maximumharmonisatie nastreeft.

In Nederland dus niet verplicht, maar dus wel in België.

In Nederland dus niet verplicht, maar dus wel in België.
    Dat wisten we al maar de vraag was of het vanuit Europa komt en daar is het antwoord nee op!

Het is niet verplicht vanuit Europa, de Belgische overheid doet alsof dat dit wel is.

Omdat België dus bij het omzetten de vrijheid had dan verder te gaan dan 80 % en dat ook heeft gedaan (is in het verleden al zo vaak gedaan dus zeker niet alleen bij dit). En ja, we verkopen dit alsof het verplicht wordt vanuit Europa, maar laten we eerlijk zijn: dat gebeurt zo vaak en misschien wou België eigenlijk altijd al 100 %, en was het compromis dat in de Richtlijn minstens 80 % mocht komen, maar dat de lidstaten bij het omzetten de vrijheid kregen om verder te gaan tot eventueel zelf 100 %.

Omdat België dus bij het omzetten de vrijheid had dan verder te gaan dan 80 % en dat ook heeft gedaan (is in het verleden al zo vaak gedaan dus zeker niet alleen bij dit). En ja, we verkopen dit alsof het verplicht wordt vanuit Europa, maar laten we eerlijk zijn: dat gebeurt zo vaak en misschien wou België eigenlijk altijd al 100 %, en was het compromis dat in de Richtlijn minstens 80 % mocht komen, maar dat de lidstaten bij het omzetten de vrijheid kregen om verder te gaan tot eventueel zelf 100 %.
    En hierdoor is wederom het vertrouwen in de politiek (en de pers) onderuit gehaald.

Als ze dit eerlijk hadden gecommuniceerd met een onderbouwd verhaal waarom wij in België voor verplichting hebben gekozen dan gaat het merendeel mee in het verhaal en is er vertrouwen. Maar in België moet alles in achterkamertjes worden bedisselt...

Denk je nu echt dat dat alleen hier is ?
    Al sinds de jaren stillekes is het zo: iets positief steken we op de eigen hoed; iets negatiefs is de schuld van de EU (een vaag iets daar ergens in Brussel terwijl dat gewoon wij allen zijn).
    Ik zie mensen niet klagen als het voor hen iets positiefs is, maar iets negatiefs: ho maar ... )

Goed, een richtlijn is géén wetgeving...
    Dat is het wel, in het geval van een EU-richtlijn. Zie het Wikipedia-artikel erover.

De normale definitie van 'richtlijn' is niks dat je met wetgeving associeert, maar een EU-richtlijn is ondubbelzinnig Europese wetgeving die de lidstaten dan tegen een bepaalde datum dienen om te zetten of te verwerken in nationale wetgeving.

Inderdaad.
    Een richtlijn is Europese wetgeving die gericht is naar de lidstaten en eerst moet omgezet worden in nationale wetgeving om van toepassing te zijn op de burger.
    Een verordening daarentegen is Europese wetgeving die gericht is naar burger en daardoor rechtstreeks van toepassing is en niet eerst moet omgezet worden in nationale wetgeving.

Dat is het wel, in het geval van een EU-richtlijn. Zie het Wikipedia-artikel erover.
    Waar heb je dat gelezen?

Een Europese richtlijn is een wetgevend instrument van de Europese Unie.

De richtlijn kent haar oorsprong in artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.[1] Een richtlijn is een juridisch instrument van de Europese Unie om nationale wetgeving binnen de Unie op elkaar af te stemmen. Elke lidstaat is bevoegd om hiervoor intern de toepasselijke methode te kiezen. Richtlijnen komen dan ook vaak voor in aangelegenheden die aan de werking van de gemeenschappelijke markt raken. Richtlijnen verplichten lidstaten om hun wetgeving aan te passen zodat zij hetzelfde afgesproken eindresultaat behalen.

Met de beste wil van de wereld maar er staat niet dat dit wetgeving is!

Met de beste wil van de wereld maar er staat niet dat dit wetgeving is!
    Letterlijk de laatste zin van wat je zelf citeert:

Richtlijnen verplichten lidstaten om hun wetgeving aan te passen zodat zij hetzelfde afgesproken eindresultaat behalen.

Is het strikt genomen een wet? Nee. Maar het is een juridisch instrument dat lidstaten ertoe verplicht de inhoud ervan in nationale wetgeving om te zetten. Dus ja, de facto is het wél wetgeving. Je kan daarover muggenziften, maar dat verandert er helemaal niks aan.

De eerste jurist die wil betwisten dat deze instrumenten géén wetgeving zijn gaan we nog moeten zien denk ik.

Laatst bewerkt:
    Ik ben geen jurist (gelukkig maar) maar er staat wat er staat (je kunt het zelf ook lezen). Voor hetgeen waarover we het hier hebben, zijn digitale meters wettelijk verplicht? Niet dus want in NL, FR (zo even uit het hoofd) zijn deze niet verplicht dus is de wetgeving niet in lijn of geformuleerd volgens hetgeen geciteerd is (wat uiteindelijk gewoon voor het gemak het wiki artikel was) het heeft niet hetzelfde eindresultaat.

Nu kunnen we nog lang en breed gaan discussiëren wat wetgeving is (juristen hebben de eigenschap eenvoudige zaken meestal heel complex te maken) maar feit blijft dat de digitale meter niet verplicht is in andere lidstaten en dus kunnen we in deze context niet spreken van wettelijk verplicht vanuit de unie!

Kijk, er werd gezegd dat een richtlijn niet bindend was. Dat is ze wél; dat is ook waar ik op gereageerd heb. Als je wil rellen, doe dat dan met iemand anders (en laat de uitroeptekens achterwege).

In plaats van te kijken naar wikipedia kunnen jullie misschien ook eens kijken naar de website van de EU.
    Een “richtlijn” is een rechtshandeling die een bepaald doel vastlegt dat de EU-landen moeten bereiken. Zij mogen echter zelf de wetgeving vaststellen om dat doel te bereiken.
    Voor de digitale meter, de EU wilt minstens 80% van het netwerk gedekt zien door digitale meters. De richtlijn bevat echter een belangrijke opmerking:
    Already since 2009, in compliance with the provisions set out in the Third Energy Package, Member States were requested to proceed with the roll-out for a minimum of 80% of the electricity end-users by the year 2020, provided that the respective Cost-Benefit Analysis (CBA) provided a positive result.
    De termijn waarbinnen de meters geplaatst moeten worden mag opschuiven als de kosten-baten analyse negatief uitvalt. Dit is (voor zover ik weet) de reden waarom in Nederland de digitale meter niet op dezelfde manier uitgerold wordt als bij ons. In NL is er ook en verplichting die stelt dat alle nieuwe meters digitale meters moeten zijn, maar dit enkel wanneer de meter vervangen moet worden of er een nieuwe geplaatst wordt in het kader van een nieuwbouw of grondige renovatie. Mensen die willen kunnen ook vrijwillig overschakelen.

Hier in Vlaanderen had men dat perfect ook kunnen doen, maar heeft met gekozen voor een grootschalige verplichte omschakeling. Dus ja de EU verplicht op een bepaalde manier wel dat het net gedekt wordt door digitale meters, maar hoe lidstaten dat doen mogen ze zelf beslissen.

De hele discussie hier bij ons is de manier waarop de digitale meters verplicht geplaatst worden. Dat is dus 100% de verantwoordelijkheid van de Vlaamse en/of Belgische overheid. Maar zoals altijd met onze politiekers missen ze de ruggengraat om toe te geven dat ze zelf de oorzaak van het probleem of discussiepunt zijn en schuiven ze liever de schuld door naar een ander.

Volgens mij moet het in dit besluit staan:

https://etaamb.openjustice.be/nl/besluit-van-de-vlaamse-regering-van-17-mei-2019_n2019041225.html
    dat wijzigt het energiebesluit:

https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1019755&param=inhoud

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de wetgever in dit artikel aan de distributienetbeheerder oplegt om alle analoge meters te vervangen door digitale.
    (de meter is eigendom van de distributienetbeheerder, zij mogen zelf kiezen welk model ze installeren, daar heb jij niets aan te kiezen).

[Onderafdeling III. Plaatsing (ing. BVR 21 juni 2019, art. 28, I: 21 juni 2019)]​

Artikel 3.1.52. (06/02/2023- ...)

"§ 1. De distributienetbeheerder plaatst vanaf 1 juli 2019 een digitale meter in geval van een kleinverbruiksmeting voor elektriciteit, zodat uiterlijk op 1 juli 2029 alle kleinverbruiksmeetinrichtingen over een digitale meter beschikken.

Maar on-topic: mensen die een digitale meter weigeren om hun tellers langer te doen terugdraaien laten (arme) mensen betalen voor hun elektriciteit en dat is niet lief.
    Klopt het zijn de arme die ervoor opdraaien. Laat die digitale meters maar komen!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan