• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

eternit equitone gelijmd

Lid geworden
26 sep 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo

Onze voorgevel werd gerenoveerd in 2015. De aannemer had dit mooi afgewerkt met eternit Equitone tectiva platen.

Ze werden gelijmd. Echter komen ze op vandaag bijna allemaal los op verschillende punten. Nu wil de aannemer ze vijzen.

Heeft iemand ervaring hiermee? Lukte dit werkje? En zo ja blijven de cementvezelplaten goed en mooi op hun plaats?

Alvast bedankt mocht iemand mij hiermee op weg kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Wat staat er in de verweringsvoorschriften van dit product. Trespa kan je ook lijmen en schroeven. Trespa eigen schroeven en dopjes en de gaten volgens hun voorschrift boren. 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Wat zit er achter de platen? Hout of alu of ... latten, en welke afmetingen

 

zolang je de oorzaak niet kent waarom deze loskomen zou ik niet direct akkoord gaan

vraag eternit om na te kijken ...
 
Lid geworden
26 sep 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de antwoorden. En het filmpje. 

Ondertussen zijn we al een beetje verder. 

Er werden door de aannemer inderdaad houten latjes bevestigd.  Maar boven in de gevel was er minder ruimte en was er amper plaats tot geen over om ruimte tussen te laten.  Daardoor is er te weinig ventilatie.  Hierdoor bij warm weer zet de lijm uit en gaat het hier en daar scheuren.  

Het blijft een risico om te gaan boren.  Maar het is de enige mogelijkheid voor ons en de aannemer.   

 

 
 
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wat is er ondertussen als oplossing uit de bus gekomen?

Wie was de aannemer? 

 
 
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
katia vdc zei:
Bedankt voor de antwoorden. En het filmpje. 

Ondertussen zijn we al een beetje verder. 

Er werden door de aannemer inderdaad houten latjes bevestigd.  Maar boven in de gevel was er minder ruimte en was er amper plaats tot geen over om ruimte tussen te laten.  Daardoor is er te weinig ventilatie.  Hierdoor bij warm weer zet de lijm uit en gaat het hier en daar scheuren.  

Het blijft een risico om te gaan boren.  Maar het is de enige mogelijkheid voor ons en de aannemer.   

 

 

 Dag Katia, 

Wij zitten met hetzelfde probleeem... Wat is er uiteindelijk uit de bus gekomen en heeft een possitief effect?

Groeten
 
Lid geworden
26 sep 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ondertussen werden alle platen met nagels vast gezet.  Op kosten van de aannemer.   

Tot nu toe blijft alles zo goed als vast zitten.  Ondanks de hitte deze zomer.  

Ik hoop dat het zo blijft.  Heel zeker zijn we het niet.  

Ik had ook een nieuwe  architect geraadpleegd die een verslag heeft opgemaakt en doorgestuurd naar de aannemer.  De fout werd ook met dit verslag bij de aannemer gelegd.  Als ik het correct uitleg was de spouw bovenaan de gevel onvoldoende groot. 

Er was van bij het begin discussie over lijmen of nagelen.  De aannemer wou dat eigenlijk niet doen.  Onze toenmalige architect heeft erop aangedrongen.  Het blijft een mooi resultaat.  

Mochten we opnieuw kiezen dan kiezen we toch voor een andere afwerking.  Iets dat meer garantie biedt.

Met vriendelijke groet

 
 
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
katia vdc zei:
Hallo,

Ondertussen werden alle platen met nagels vast gezet.  Op kosten van de aannemer.   

Tot nu toe blijft alles zo goed als vast zitten.  Ondanks de hitte deze zomer.  

Ik hoop dat het zo blijft.  Heel zeker zijn we het niet.  

Ik had ook een nieuwe  architect geraadpleegd die een verslag heeft opgemaakt en doorgestuurd naar de aannemer.  De fout werd ook met dit verslag bij de aannemer gelegd.  Als ik het correct uitleg was de spouw bovenaan de gevel onvoldoende groot. 

Er was van bij het begin discussie over lijmen of nagelen.  De aannemer wou dat eigenlijk niet doen.  Onze toenmalige architect heeft erop aangedrongen.  Het blijft een mooi resultaat.  

Mochten we opnieuw kiezen dan kiezen we toch voor een andere afwerking.  Iets dat meer garantie biedt.

Met vriendelijke groet

 

 

Dag Katia,

Ik denk dat dit bij ons ook het probleem gaat zijn van de spouw... Ik deel jouw mening. Mochten we terug kunnen kiezen gaan we voor iets kwalitatiever. Kan je eventueel nog een foto doormailen van de toestand nu? ( tomvanlinden@hotmail.com ) Alvast bedankt voor jouw info!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ik heb diezelfde platen tegen de gevel, wel met schroeven en daar ook verplicht ventilatie onderaan en aan dakrand, totaal geen probleem hiermee

ik begrijp niet dat aannemers die niet uitvoeren volgens de voorschriften, ze brengen zichzelf in de problemen op die manier

ik vraag mij af wie welke actie onderneemt naar aannemer en architect (taak op werf op te volgen)

 

succes iedereen

 
 
Lid geworden
10 jul 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij ons ook problemen met loskomende panelen (eternit natura) en panelen die verkleuren. De panelen werden gelijmd en er blijkt nu een probleem van ventilatie te zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan