NielsLbg zei:
Ventilatie D is voor mij compleet uit den boze, enerzijds vraagt dit veel te veel onderhoud, wat in de praktijk op veel plaatsen niet gebeurd met als gevolg dat de bacterieen zich opstapelen . Zo valt dan het hele principe van ventilatie weg. In ieder geval heb ik een epb berekening laten doen en met het c+ systeem kwam ik hetzelfde uit als een ventilatie D . Dus ja , verkoopspraatjes , in mijn ogen heb je die overal anders zou niet iedereen een systeem D in huis hebben. Het extra lawaai wat zo'n rooster meebrengt neem ik er da wel graag bij. En koude lucht, nu ja liever als warmere vuile lucht. Vanuit bovenstaand standpunt lijkt mij E+ dan zeer intressant in theorie, maar in praktijk valt hier dus echt niet veel info over te vinden.
Sta me toe om een zeer diepe zucht te laten bij steeds weer dezelfde misvattingen (van waar blijven die toch steeds weer terugkomen?)
D vraagt zeer weinig onderhoud, gemiddeld 4 maal per jaar 2 minuutjes om de filter te stofzuigen, 1 maal per jaar 15 minuutjes om de unit inwendig te reinigen en misschien 1 maal om de 10 jaar een paar uurtjes om de kanalen te reinigen. In ieder geval zal dat zeker niet meer nodig zijn dan bij gelijk welk ander ventilatiesysteem. Immers enkel bij D wordt de vervuiling al tegengehouden voor die binnenkomt. Bij alle anders systemen komt die vervuiling ongehinderd mee binnen samen met het buitengeluid en de buitentemperatuur.
Opstapeling van bacterien is een fabeltje dat nergens op steunt, een leugenachtige anti-reclame die al ten overvloede is weerlegt.
Verkoopspraatjes waardoor iedereen een systeem D in huis neemt? Het tegenovergestelde is waar; in tegenstelling tot verkoopspraatjes over systeem C vind ik er uitzonderlijk weinig over systeem D. Nochtans wordt ondanks dat het systeem D hoe langer hoe meer de standaard, het systeem verkoopt zichzelf. Waarom toch? Zal ik het nog maar eens opsommen?
- Gezuiverde lucht, eventueel tot op pollenniveau
- Voorverwarmde lucht in de winter, (lichtjes) voorgekoelde lucht in de winter;
- Warmterecuperatie, dus minder energieverbruik
-Minder geluidsoverlast
- Geen duurdere ramen met doorboringen en roosters nodig.
- Minder tot geen opengaande ramen nodig.
- Absolute zekerheid om altijd het gewenste isolatiedebiet te hebben zowel in de winter als in de zomer, zowel bij wind als bij windstilte.
Het lijkt misschien zo maar ik ben geen verkoper van D, ik heb er niet het minste voordeel bij dat het hoe langer hoe meer geplaatst wordt, dat is gewoon een logische evolutie.
Ik kan enkel getuigen uit eigen ervaring, wetende dat ik net als jij jaren geleden hier ook mijn twijfels bij had.