• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ervaringen Vaillant Ambisense en afweging boiler vs. doorstromer

Lid geworden
23 jul 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien een vreemd moment om uit te kijken naar verwarming, maar toch 
regular_smile.png

Zijn er mensen die ervaring hebben met het Ambisense systeem van Vaillant (temperatuur instellen per kamer), mijn ge-google heeft tot nu toe verrassend weinig reviews naar boven gebracht?
Over hun hoofdthermostaten en al dan niet slimme ketels vind ik genoeg voor- en tegenstanders, maar weinig over Ambisense.

Daarnaast zitten we nog met de afweging om de bestaande boiler (buffervat van 300 liter, nog geen 10 jaar oud) te behouden, of het advies van 2 installateurs tot nu toe te volgen om die boiler weg te doen en te kiezen voor een doorstromer.
De gasketel modellen die zij voorstellen, hebben een warmwaterdebiet van 10-11 l/minuut bij DT 45°, 20 l/minuut bij DT 25°. Dus gerekend met niet al te warm water met DT 25° niet voldoende voor 1 douche + 1 kraan tegelijk, vandaar dat ik nog steeds twijfel om die boiler te laten staan - wat extra energieverbruik weegt voor ons op tegen het comfort van voldoende warm water. Of hebben jullie positieve ervaringen met doorstromers voor 2 personen, vooral situatie waarbij 1 douche of 1 bad genomen wordt tegelijk met warm water voor koken/afwassen?

Het valt me trouwens op dat geen enkele van de 3 installateurs een deftige dimensionering van het vermogen gedaan heeft. Voor een bedrag van een paar duizend euro en het risico van onvoldoende vermogen -of teveel met pendelen tot gevolg als het modulatiebereik onvoldoende breed is- had ik toch iets meer cijfers verwacht dan zomaar een gangbaar model voorstellen of in 1 geval af te gaan op mijn eigen berekening 
confused_smile.png

Alvast bedankt!

Momenteel bestaan er ook doorstromers die een klein boilervat hebben.  Bij verbruik gaat de doorstromer meteen sww bijmaken terwijl je wel direct sww hebt vanuit de kleine boiler.

Qua zone-besturing, kan je daar weinig over zeggen.  Ik zie het nut er niet van in. Mijn oudere woning die een lichte makeover heeft gekregen op energetisch vlak blijft gewoon 24/7 op dezelfde aangename temp. In hedendaagse woningen worden verdiepen zonder verwarming al mooi mee op temp gekregen door de verwarming beneden. Dit door de goede isolatieschil

Kijk eens naar mogelijkheden in de demoversie vd TC100 van Buderus ( app = MyMode ) of de CT200 van Bosch ( app = EasyControl )  ... ketels en regelingen verkrijgbaar naar alle wensen 

Douchen met een doorstromer en ander verbruik gaat altijd gepaard met temperatuursschommelingen. 

Het grootste nadeel van een doorstromer is de gevoeligheid aan kalk. Zonder waterverzachter zou ik het echt niet overwegen. 

Een 300l vat is echter enorm..., maar als het er staat en nog goed is, dan zou ik die niet weg doen. Als die begeeft, dan zet je een 150l of zo in de plaats. 

Hier is er een 120l boiler, en ik stook die zelfs maar tot 48 graden (om kalk te voorkomen). 

2 douches tegelijk is geen probleem, en ook een bad vullen lukt probleemloos. Maar zelfs als je douchet, dan is 5 min later het water terug op temperatuur. Ik zag echt weinig redenen om groter te kiezen. 

Nu heb ik dat alleen nog maar in de zomer geprobeerd, mogelijk wordt dat iets kritischer in de winter, maar dan kan ik nog altijd de watertemperatuur naar 55° zetten. 

Bedankt voor jullie reacties!
  1. Mario: ik was al doorstromers met een klein boilervat tegengekomen, maar het leek me zonde van een bestaande boiler buiten te gooien en die dan door een kleinere te vervangen. Maar t.o.v. een doorstromer zonder boiler wel een betere optie, nu ik er nog eens over nadenk...
    De reden voor de zone-besturing is dat onze centrale thermostaat in een zuid-gerichte living zit, terwijl badkamer, bureau en 1 van de slaapkamers noord-gericht zijn en daardoor op zonnige lente/herfst/winterdagen weinig of geen verwarming krijgen

2. Lammy: voorlopig hebben alle installateurs ons Vaillant aangeraden, ook al waren er bij die ook Buderus en Bosch verkochten. Geen idee of het is omwille van prijs-kwaliteit, of ze Vaillant gemakkelijker vinden in installatie... of er gewoon betere marges op krijgen

3. Tommie1: we hebben gelukkig een waterverzachter - heel hard water in deze regio. 300 l is inderdaad overkill, als we die boiler houden vervangen we die binnen 10-15 jaar wel door een kleinere.

Werken met 2 pompgroepen, evenwichtsfles  en 2 thermostaten. zo kan je de leefruimte en de andere ruimtes los van elkaar verwarmen, zodat het ene gedeelte niet uitvalt als het in de leefruimte warm genoeg is

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan