• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Ervaringen Stessens / Ooms / Scheldimmo + wat te doen met prijsstijgingen?

Lid geworden
26 aug 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo iedereen,

Wij zijn recent de akte gaan tekenen voor de aankoop van een bouwgrond. We zijn nu dus trotse bezitters van een bouwgrond.
Hierop willen we een open bebouwing plaatsen.

De afgelopen maanden zijn we druk in de weer geweest op zoek naar bouwbedrijven/SOD.
Na vele beursbezoeken en gesprekken met verschillende bedrijven hebben we onze lijst van potentiële bouwbedrijven waar we in zee mee willen gaan gereduceerd tot de volgende drie:
  • Stessens
  • Ooms
  • Scheldimmo
Heeft er iemand ervaringen met één van deze bedrijven? Gezien de gevoeligheid van negatieve ervaringen mag je die altijd via een persoonlijk bericht sturen.

Door het recente economische klimaat vinden we het ook heel moeilijk hoe we het financieel moeten aanpakken.
We weten dat de prijzen van alle grondstoffen, materialen en arbeid de laatste maanden/jaren enorm gestegen zijn.
Hierdoor wordt het extra moeilijk om alles binnen budget te krijgen.
Daarboven zitten we ook met het probleem dat iedereen ten vroegste binnen 9-12 maanden kan beginnen bouwen.
In deze periode kan alles nog duurder worden en deze kosten worden doorgerekend aan ons.
Enkel Ooms is een uitzondering (en mogelijks nog de enige op de markt?) die nog vaste prijzen hanteert.
Maar zij zijn ook geen liefdadigheidsorganisatie en vermoedelijk calculeren ze zelf al marge in hun prijzen.

Zijn er hier andere mensen die gaan bouwen, zeer recent gebouwd hebben of momenteel aan het bouwen zijn?
Iemand die advies / feedback / nuttige inzichten kan bieden?

Alvast bedankt.

Mvg,
Jeroen

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
424
Punten
83
Wij hebben indertijd met Scheldimmo gebouwd, en intussen 2 collega's die daar ook mee gebouwd hebben.
Algemeen wel tevreden.
Het mag wel duidelijk zijn, hun "bouwcoördinatie" is een dienst zoals alle andere, waar je dus voor betaalt.
Kosten zijn eerlijk en transparant afgerekend.

2 aandachtspunten:
- Als je heel veel zelf wilt doen om budget te drukken, gaat Scheldimmo niet voor jou zijn. Enkele delen zelf doen, meewerken met metser,.. kunnen wel allemaal zonder probleem.
- Als je zelf alles wil opvolgen, elke avond eens naar werf gaan kijken, ... dan is de toegevoegde waarde van Scheldimmo ook beperkt.

Als we nog eens opnieuw bouwen, doen we het wellicht opnieuw met Scheldimmo.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
747
Punten
113
Laat drie lastenboeken opmaken voor hetzelfde huis. Als de prijzen ongeveer gelijk zijn en je hebt er vertrouwen in zou ik opteren voor de 'vaste' prijs (lees toch de kleine lettertjes nog maar eens na).

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.652
Punten
113
Laat drie lastenboeken opmaken voor hetzelfde huis. Als de prijzen ongeveer gelijk zijn en je hebt er vertrouwen in zou ik opteren voor de 'vaste' prijs (lees toch de kleine lettertjes nog maar eens na).
1 lastenboek en meetstaat en laat daar alle 3 een offerte op maken. En hier zit het belangrijkste van het hele proces, zorg dat deze zo correct en compleet mogelijk zijn. Zodat je achteraf geen aanpassingen moet doen.
Keuken zou ik er zowizo uitlaten, gewoon zorgen dat alle voorzieningen er zijn. Bij Badkamer kan je dat eventueel ook
Daarna de offertes tot in detail vergelijken, of ze kloppen met het gevraagde.
Laatste is dan onderhandelen over vaste prijs of max afwijking.

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
16
Punten
38
Een belangrijke kanttekening bij 'vaste prijzen': voor een aantal zaken zal je een budget voorgeschoteld krijgen. Zoals zoveel € voor het sanitair, zoveel voor de keuken, gevelstenen voor een budget van zoveel € per vierkante meter, idem voor vloeren en tegels... Dat zijn natuurlijk 'vaste prijzen' maar tussen het tekenen van je offerte bij de SoD en het effectief kiezen van veel van die zaken, kunnen er prijsstijgingen zijn. En dan is't aan jullie om binnen de budgetten van de offerte te blijven.
Ik speel nu advocaat van de duivel want wij hebben zelf net bij een SoD getekend om ook ietwat meer 'zekerheid' te hebben. Maar van een aantal zaken weet ik nu al dat we die nooit binnen de voorop gestelde budgetten gaan vinden. We rekenen er echter wel op dat de hoofdmoot zoals de ruwbouw, elektriciteit, sanitaire leidingen,... wel vast liggen. Die zaken moeten we immers niet gaan kiezen. Maar bij het vergelijken van SoD's hebben we gemerkt dat sommigen wel héél lage budgetten rekenen voor een aantal items. Voor 25€/m² ga je bijvoorbeeld niet veel kwalitatieve vloeren vinden denk ik...

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Eigenlijk is dit niet bouwen he. Dit is een huis kopen dat ergens wordt neer geplempt.

Ik begrijp nooit waarom mensen hun (nog te) zuurverdiende centjes willen geven aan zulke firma's. Ik lees zekerheid over budget. Je hebt inderdaad zekerheid dat je veel te weinig terugkrijgt voor een veel te groot budget.

Sorry het is niet on topic maar misschien wel de moeite om is te overdenken.

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
16
Punten
38
Eigenlijk is dit niet bouwen he. Dit is een huis kopen dat ergens wordt neer geplempt.

Ik begrijp nooit waarom mensen hun (nog te) zuurverdiende centjes willen geven aan zulke firma's. Ik lees zekerheid over budget. Je hebt inderdaad zekerheid dat je veel te weinig terugkrijgt voor een veel te groot budget.

Tja, da's uw mening. Ik heb nieuwe buren die intussen al anderhalf jaar zelf en met losse aannemers aan't bouwen zijn en daar al dik spijt van hebben. Dan weer wachten op dit, dan weer op dat. Laatst weer een aannemer die het aftrapte toen de werken halfweg waren... En om geld uit te sparen moeten ze't ook al niet meer doen. 'Dankzij' de gestegen prijzen zitten ze nu al hoger dan het koppel naast hen dat wel SoD heeft gebouwd en die zitten nu al een half jaar in hun huis ondanks dat ze samen begonnen zijn. Chapeau dat ze de moed er in houden maar ik pas daar liever voor...
Maar bij het zoeken naar een SoD moet ge natuurlijk ook uitkijken én een beetje zelf blijven nadenken.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
747
Punten
113

Tja, da's uw mening. Ik heb nieuwe buren die intussen al anderhalf jaar zelf en met losse aannemers aan't bouwen zijn en daar al dik spijt van hebben. Dan weer wachten op dit, dan weer op dat. Laatst weer een aannemer die het aftrapte toen de werken halfweg waren... En om geld uit te sparen moeten ze't ook al niet meer doen. 'Dankzij' de gestegen prijzen zitten ze nu al hoger dan het koppel naast hen dat wel SoD heeft gebouwd en die zitten nu al een half jaar in hun huis ondanks dat ze samen begonnen zijn. Chapeau dat ze de moed er in houden maar ik pas daar liever voor...
Maar bij het zoeken naar een SoD moet ge natuurlijk ook uitkijken én een beetje zelf blijven nadenken.
Inderdaad, ik geef je 100% gelijk. Bedrog kan je zowel tegenkomen bij SOD als bij gewone aannemers.

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Tja, da's uw mening.
Wat een dood-doener, is dat tegenwoordig het antwoord? Het is trouwens geen mening het is eerder een vaststelling. Meningen zijn voor mij (maar dat is misschien al een mening op zich) dingen die men ergens op een social media kanaal neer plemt zonder de minste kennis en ervaring.

Ik heb nieuwe buren die intussen al anderhalf jaar zelf en met losse aannemers aan't bouwen zijn en daar al dik spijt van hebben.
Ah de timing is een dingetje, dat ga je inderdaad bij een SOD minder last van hebben. Net omdat er daar een, zeg maar IKEA bouwpakket van wordt gemaakt. De bouwwereld kan soms een malafide wereld zijn, maar net zoals bij alle zaken "als het te mooi is om waar te zijn, is het ook te mooi".

'Dankzij' de gestegen prijzen zitten ze nu al hoger dan het koppel naast hen dat wel SoD heeft gebouwd en die zitten nu al een half jaar in hun huis ondanks dat ze samen begonnen zijn.
Die prijsstijging kon niemand voorzien, als ik het persoonlijk geweten had, had ik mijn laatste project een 6 a 9 maanden later verkocht had me om en bij de 50k meer opgebracht. Ons moeder zei altijd "als ge alles van tevoren weet is rijk worden geen kunst".

Samenvatting of je nu met SOD of losse aannemers (al dan niet onder leiding van een goede architect) bouwt maakt mij persoonlijk niets uit, maar je kunt toch niet ontkennen dat je bij een SOD minder waar voor je geld krijgt. Vraag straks maar is voor een extra stopcontact te plaatsen of een deur te verplaatsen... Nu ik sta altijd open om bij te leren en wordt heel graag door mensen geconfronteerd als ik mij ergens in vergis.

2 jaar geleden collega van Bobette zelfde reactie als jij, is komen babbelen en komen kijken toen naar een project, heeft beslist dat ze het zelf aankon (alleenstaande dame) en is maar wat blij dat ze geen SOD heeft genomen.

Als afsluit: alle ervaringen van SOD's die ik tot op heden heb gehoord (buiten misschien eentje in de buurt) zijn minder positief tot ronduit slecht. Ik hoop voor jou van harte dat dit bij jou project niet het geval gaat zijn. Dit bedoel ik niet sarcastisch, ik zeg de dingen altijd hoe ik ze bedoel.

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
111
Punten
43
Tja, da's uw mening.
Wat een dood-doener, is dat tegenwoordig het antwoord? Het is trouwens geen mening het is eerder een vaststelling. Meningen zijn voor mij (maar dat is misschien al een mening op zich) dingen die men ergens op een social media kanaal neer plemt zonder de minste kennis en ervaring.

Ik heb nieuwe buren die intussen al anderhalf jaar zelf en met losse aannemers aan't bouwen zijn en daar al dik spijt van hebben.
Ah de timing is een dingetje, dat ga je inderdaad bij een SOD minder last van hebben. Net omdat er daar een, zeg maar IKEA bouwpakket van wordt gemaakt. De bouwwereld kan soms een malafide wereld zijn, maar net zoals bij alle zaken "als het te mooi is om waar te zijn, is het ook te mooi".

'Dankzij' de gestegen prijzen zitten ze nu al hoger dan het koppel naast hen dat wel SoD heeft gebouwd en die zitten nu al een half jaar in hun huis ondanks dat ze samen begonnen zijn.
Die prijsstijging kon niemand voorzien, als ik het persoonlijk geweten had, had ik mijn laatste project een 6 a 9 maanden later verkocht had me om en bij de 50k meer opgebracht. Ons moeder zei altijd "als ge alles van tevoren weet is rijk worden geen kunst".

Samenvatting of je nu met SOD of losse aannemers (al dan niet onder leiding van een goede architect) bouwt maakt mij persoonlijk niets uit, maar je kunt toch niet ontkennen dat je bij een SOD minder waar voor je geld krijgt. Vraag straks maar is voor een extra stopcontact te plaatsen of een deur te verplaatsen... Nu ik sta altijd open om bij te leren en wordt heel graag door mensen geconfronteerd als ik mij ergens in vergis.

2 jaar geleden collega van Bobette zelfde reactie als jij, is komen babbelen en komen kijken toen naar een project, heeft beslist dat ze het zelf aankon (alleenstaande dame) en is maar wat blij dat ze geen SOD heeft genomen.

Als afsluit: alle ervaringen van SOD's die ik tot op heden heb gehoord (buiten misschien eentje in de buurt) zijn minder positief tot ronduit slecht. Ik hoop voor jou van harte dat dit bij jou project niet het geval gaat zijn. Dit bedoel ik niet sarcastisch, ik zeg de dingen altijd hoe ik ze bedoel.
Wij bouwen SOD en lieten gewoon de prijzen op voorhand vastleggen. Nog voor er ook maar iets getekend was, kregen wij van alles de meerprijzen doorgestuurd. Natuurlijk hielp het dat onze vroegere buren bij onze SOD bouwden. De eerste keer dat we in hun huis binnenstapten, vonden we het allebei een praktisch droomhuis zonder te weten dat ze bij dezelfde SOD hebben gebouwd. Hopelijk vinden we dat binnenkort ook van onze eigen SOD. :) We hebben reeds eerder verbouwingen gedaan en met vier kinderen hadden we er nu zelf de puf niet voor. Ondertussen ook erg blij dat we dat niet hebben gedaan.

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
16
Punten
38
Het is niet bedoeld als dooddoener maar gewoon da'k respect heb voor uw mening maar evengoed bij de mijne blijf omda'k uw argument weinig overtuigend vind.
Of iemand vindt dat wij (of eender wie die met een SoD in zee gaat) niet écht gebouwd hebben doordat alles in grotere mate van voor af aan geregeld wordt, kan mij eigenlijk niet bommen. Ik ga me achteraf echt niet minder voelen. Dat dat dan door sommigen als 'niet écht bouwen' beschouwd wordt...care? Wij moeten content zijn met het eindresultaat, da's het enige wat telt voor ons.
Dat we voor dat gemak waarschijnlijk betalen beseffen we. Net zoals we mogelijk wat beperkter zullen zijn wat materiaalkeuzes betreft en/of niet steeds de best mogelijke prijs betalen. Tja, da wéét ge als ge voor SoD gaat. Maar eerlijk? We merken tot nog niks van die nadelen. We hebben alle keuzes die we wilden en sommigen daarvan zijn niet zo vanzelfsprekend. Ik wil namelijk zo dicht mogelijk tegen een passief huis aan zitten en dus moest er meer en geschrankte isolatie in de muren, moesten de dakspanten breder voor 30cm isolatie... Ging allemaal. En qua prijs zitten we toch nog steeds voordeliger dan wat de losse architecten die we gecontacteerd hebben raamden terwijl ze amper een paar stylo strepen op een A4'tje hadden gezet. En die eveneens allemaal aangaven liefst met hun vertrouwde aannemers te werken. In welke mate is het daar dan niet 'ons kent ons' vraag ik me dan af. Maar toegeven: we hebben ff gezocht naar een SoD die helemaal mee wou in dit verhaal hoor. Maar denk dat dat hetzelfde is als je voor losse aannemers gaat. In de bouw MOET je je ogen en oren openhouden en jezelf wat informeren. En wat sjans hebben. Geen probleem om toe te geven dat je met een SoD dik geschoren kan zijn. Maar ik ben ook geen 20 meer en heb intussen ook al wat gezien en gehoord van vrienden, kennissen, collega's en familie die gebouwd hebben met losse aannemers. Het verhaal van mijn buur ken je al, maar ik heb er zo nog een paar hoor...
En voor ons is die zekerheid van bouwtermijn echt wel belangrijk. Een aannemer die den boel een maandje ophoudt omdat zijn planning ni goed loopt, is voor ons het verschil tussen een maand langer 3 leningen afbetalen of slechts 1 afbetalen en 2 die zichzelf afbetalen dankzij verhuur en daar nog iets van overhouden...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan