Status
Niet open voor verdere reacties.

Ervaringen met infraroodverwarming (badkamer)?

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Heeft iemand hier ervaring met infraroodverwarming voor de badkamer? Om wat minder gas te verbruiken, kijken we naar verwarming op infrarood. Het mag wel geen té groot paneel zijn, want de badkamer meet maar 201 op 193 cm. Er zijn een badkuip en een dubbele wastafel. Dan hebben we nood aan een smal paneel (max. 60 cm) dat wel mooi centraal kan hangen.

Kan de volledige ruimte mooi "bestraald" worden met slechts één paneel? Zou 400 watt volstaan?

Appartement van 2008. De badkamer is ingesloten tussen een kleine gang, de grote slaapkamer, de leefruimte en de buitengevel van een aanpalend appartementsblok.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.175
Punten
113
Je zal meer energieverbruik hebben/ betalen met een IR/electrisch paneel dan met gas.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.528
Punten
113
400W is heel weinig

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
233
Punten
63
OK, je stopt er 400W in, maar wat komt er uit ?
hoe efficiënt is het paneel ?
wat is de oppervlaktetemperatuur ?
het gaat over FIR-straling dus blokkeert iets dat de straling overal komt ?
...
Ik weet wel: als je denkt dat je met 200-300€ toe gaat komen, dan moet je niet deze weg opgaan.

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik had wellicht wat duidelijker moeten zijn. In de badkamer hangt nu een radiator, ik veronderstel type 21. Ik moet zelf nooit erg lang in de badkamer zijn. Met de huidige radiator duurt het te lang om de badkamer van "verwarming uit" naar verwarmd te krijgen. De enige manier om dat in koude maanden warm te krijgen, is de verwarming enige tijd vooraf reeds open te zetten. En dat vind ik dan weer zonde.

Elektrische verwarming werkt veel sneller. Of misschien dat een moderne handdoekradiator op gas wel snel warm.

IR-verwarming heb ik wat mijn twijfels bij. Een paneel dat voldoende krachtig is, zal wellicht warm zijn als je er voor staat. Maar het wordt aangeprezen als dat "alle objecten in de kamer opgewarmd worden en deze warmte weer afgeven". Eerdere reacties op dit forum lijken te bevestigen dat dit niet zo goed werkt. Of misschien eens kijken of een paneel aan het plafond kan gehangen worden.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
233
Punten
63
Pas op, met het juiste paneel en als de condities juist zijn, kan het werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan