Ervaringen HSB luchtdichting

rafael van aken

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2009
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Al wie zijn ervaringen wil meedelen hoe hij zijn hsb luchtdicht gemaakt heeft mag dit eend doorgeven.



Binnenkort beging ik er bij mij aan.



Volgens dit forum zijn mijn keuze's vrij beperkt:



1. Binnenzijde kader afwerken met osb en naden Afplakken.

2. Beschermd volume inpakken in luchtdichte folie.

3..... iemand???



Wat hebben jullie gekozen, was dit makkelijk te plaatsen?



Vragen omtrent oplossing 1:



1.A Osb 12mm met afgeplakte naden = Damprem en luchtdicht?

1.B Osb 18mm, Welke voordelen?

1.C Moet/mag de luchtdichting van een HSB (binnenzijde) dampremmend of dampdicht zijn



2.A Proclima, doerken, rockwool hebben allen deze folie's. Toch zijn er gigantische prijsverschillen? Iemand ervaringen met een van deze of een beter alternatief?

2.B Waar plaats ik deze folie? Tussen skelet en osb12mm. of tussen osb en leidingspouw.

2.C Moet deze folie dampremmend of danpdicht zijn?





Voila, een volledige boterham vragen.



ALvast merci. :D
 
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een dampdichte folie gebruik je altijd aan de binnenzijde van een hsb wand. Een dampopen folie gebruik je altijd aan de buitenkant van de hsb wand. Ik zal dit proberen nader toe te lichten. Warmte verlaat het gebouw van binnen naar buiten. Met dit warmte transport gaat ook de vochtige binnenlucht mee naar buiten. Wanneer je geen dampdichte folie aan de binnekant van jou constructie zou gebruiken, gaat deze damp door de isolatie, welke in het hsb zit, naar buiten. Omdat het temperatuurverloop in jou isolatie, hoe verder je naar buiten gaat, afneemt, gaat deze damp in de isolatie condenseren. Hierdoor krijg je vochtophoping in de hsb wand. Dit geeft schimmelvorming en heeft rot tot gevolg. Hiermee is duidelijk uiteen gezet waarom een damdichte folie aan de binninkant geplaatst moet worden. Een dampopen folie gebruik je aan de buitenkant. Dit om de constructie te beschermen voor invloeden van buitenaf ( water, sneeuw ) en de constructie te kunnen laten ademen. Daarom nooit óók aan de buitenkant een damdichte folie plaatsen. Ik wil je nog twee belangrijke opmerkingen mee geven. 1. Wanneer de dampdichte folie door leidingen word doorboord ( elektra, water ) probeer rond deze gaten met tape alles zo goed mogelijk af te dichten. 2. Als je de buitenkant van de wanden gaat bekleden, zorg voor een spouw van minimaal 2 cm tussen de dampopen folie en de gevelbekleding om de hsb wand te kunnen laten ademen. Dus denk goed na over ventilatieopeningen aan de onder- en bovenzijde van de gevelbekleding. Succes!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
26.462
Waarderingsscore
636
Punten
113
rafael van aken wrote:
...

1.B Osb 18mm, Welke voordelen?

...



ALvast merci. :D



dit wordt bepaald door HSB-firma of ingenieur stabiliteit

de OSB is immers de "uitstijfplaat" voor de wand, zonder deze stabiliteit (plaat) valt de wand om !!!
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb zelf de intello van pro clima gebruikt tussen het skelet en de osb.



Op deze manier heb je minder tape nodig(goedkoper) en dus ook minder kans op lekken.



Heb voor de muren intello van 3m rondom en heb dus alleen de verbinding met de intello van het dak moeten afplakken.(1 verdieping)



De plaatsing was zeer makkelijk. Gewoon vastnieten boven aan het skelet en dan mooi strak naar beneden werken.
 
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ikzelf zoek volgend jaar ook een HSB te zetten en ben al eens wat aan het rondkijken en lezen geweest. Veel hangt af van welke luchtdichtheid je wilt bereiken. Passiefhuis moet je voor de n50-waarde onder de 0.6 blijven. Voor LEW heb ik al gelezen dat waarde tussen 1 en 1,5 voldoende is. Natuurlijk hoe minder hoe beter. Veel hangt mss ook af van de muuropbouw. Ikzelf zoek te werken met een leidingspouw en zou hier pas aan beginnen nadat ik de luchtdichtheid heb laten controleren met blower-doortest.



OSB op zich is gedeeltelijk luchtdicht en hangt niet alleen af van dikte en dergelijke. In volgende link vind je een pdf over dit onderwerp.



http://www.boomerbvba.be/ee/images/uploads/2009_05_19_-_isoproC_7_-_luchtdichtheid_OSB.pdf
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
Om 'uitstijving' (wat een woord) te bekmen heb je in theorie geen osb plaat nodig. Je kan ook de staanders haaks aan elkaar vastmaken. Een 'afwerkingsplaat' type fermacell/gyproc is wel meestal nodig (tenzij je de dampremmen cool vind om naar te kijken)
 
Lid geworden
7 okt 2010
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
als je de osb verlijmt in de t&g moet je enkel nog de onderlinge aansluitingen aftapen. Hiervoor kun je tape van Proclima of Sigg gebruiken. Vergeet niet de onder- en bovenkant te tapen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
26.462
Waarderingsscore
636
Punten
113
ruud lahaye wrote:
als je de osb verlijmt in de t&g moet je enkel nog de onderlinge aansluitingen aftapen. Hiervoor kun je tape van Proclima of Sigg gebruiken. Vergeet niet de onder- en bovenkant te tapen.



onderkant is in principe een folie die aan OSB en beton komt te hangen, dus overbrugging van ytong of perinsul
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hervé-HSB wrote:
Heb zelf de intello van pro clima gebruikt tussen het skelet en de osb.



Op deze manier heb je minder tape nodig(goedkoper) en dus ook minder kans op lekken.



Heb voor de muren intello van 3m rondom en heb dus alleen de verbinding met de intello van het dak moeten afplakken.(1 verdieping)



De plaatsing was zeer makkelijk. Gewoon vastnieten boven aan het skelet en dan mooi strak naar beneden werken.



Dit is zonder twijfel de meest zekere en betere oplossing. Je kunt ook voor een andere type damprem/scherm kiezen, maar een 3 meter brede folie werkt erg snel en makkelijk. Verkijk je niet op de kosten van tape.
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ kepler



Als je de tape al duur vind wacht dan maar op de factuur van het hout of de isolatie.



Heb zelf voor +- 150 euro aan tescon vana verbruikt en een 400 voor een rol intello voor een aanbouw van 7x8m.



Je gaat toch niet kijken op een paar honderd euro aan tape of folie op een heel huis?

Dit is zoals af en toe een rij bakstenen niet voegen omdat het voegsel te duur is!



Dit is en onderdeel van je hsb waar je niet op mag besparen ! ! !
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hervé-HSB wrote:
@ kepler



Als je de tape al duur vind wacht dan maar op de factuur van het hout of de isolatie.



Heb zelf voor +- 150 euro aan tescon vana verbruikt en een 400 voor een rol intello voor een aanbouw van 7x8m.



Je gaat toch niet kijken op een paar honderd euro aan tape of folie op een heel huis?

Dit is zoals af en toe een rij bakstenen niet voegen omdat het voegsel te duur is!



Dit is en onderdeel van je hsb waar je niet op mag besparen ! ! !



Hervé,



het meeste plakwerk is bij ons al uitgevoerd hoor, en luchtdichting kost geld. Ik wil mensen maar waarschuwen dat het proclima-gamma niet het goedkoopste is en het soms de moeite loont om naar andere merken en oplossingen te kijken. Om een idee te geven voor onze bouw (en het vloeropp is bescheiden - 140 m²): 400 euro intello, 190 euro vana, 250 euro orcon, en nog 300 euro aan andere types plakband (voornamelijk voor de ramen). Er zal nog zeker voor 300 euro materiaal nodig zijn. Dat is een kleine 1500 euro voor onze woning (en we zijn zeker zuinig geweest, zonder dat we wensten in te boeten op kwaliteit). Ik vind dit geen bescheiden kost, al ben ik het met je eens dat het noodzakelijk is, zeker bij houtskelet. Bovendien ligt de luchtdichtingskost bij houtskelet hoger dan bij massiefbouw (wij renoveren een massieve woninig). Om een houtskelet perfect luchtdicht te maken, praten we over duizenden euro's. Dat is geen kleine kost, die spijtig genoeg bij opmaak van de raming van de bouwkosten gauw vergeten wordt.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
blog waarin iemand over haar ervaringen vertelt met het luchtdicht maken van een HSB passiefwoning: http://www.bloggen.be/bouwpassiefhuis/.

wel vrij vervelend als achteraf, nadat je zoveel aandacht besteed hebt aan het luchtdicht aftapen van naden, blijkt dat de OSB-platen zelf niet voldoende dicht zijn ... is niet de eerste keer dat ik dit van iemand hoor.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
26.462
Waarderingsscore
636
Punten
113
mogwai wrote:
blog waarin iemand over haar ervaringen vertelt met het luchtdicht maken van een HSB passiefwoning: http://www.bloggen.be/bouwpassiefhuis/.

wel vrij vervelend als achteraf, nadat je zoveel aandacht besteed hebt aan het luchtdicht aftapen van naden, blijkt dat de OSB-platen zelf niet voldoende dicht zijn ... is niet de eerste keer dat ik dit van iemand hoor.



is de praktijk die hierboven ook al aangehaald werd :

Willem Helsen wrote:
Ikzelf zoek volgend jaar ook een HSB te zetten en ben al eens wat aan het rondkijken en lezen geweest. Veel hangt af van welke luchtdichtheid je wilt bereiken. Passiefhuis moet je voor de n50-waarde onder de 0.6 blijven. Voor LEW heb ik al gelezen dat waarde tussen 1 en 1,5 voldoende is. Natuurlijk hoe minder hoe beter. Veel hangt mss ook af van de muuropbouw. Ikzelf zoek te werken met een leidingspouw en zou hier pas aan beginnen nadat ik de luchtdichtheid heb laten controleren met blower-doortest.



OSB op zich is gedeeltelijk luchtdicht en hangt niet alleen af van dikte en dergelijke. In volgende link vind je een pdf over dit onderwerp.



http://www.boomerbvba.be/ee/images/uploads/2009_05_19_-_isoproC_7_-_luchtdichtheid_OSB.pdf



en daarom ook dat Hervé tussen skelet en OSB over volledige oppervlakte een "intello" voorziet

en daar dan op rekent voor luchtdichtheid = extra zekerheid
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kepler



Het is inderdaad niet echt goedkoop maar ik denk dat veel bouwers in de plaats hiervan veel grotere bedragen uitgeven aan estetische dingen zonder te beseffen om hoeveel geld het gaat.
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hervé-HSB wrote:
Kepler



Het is inderdaad niet echt goedkoop maar ik denk dat veel bouwers in de plaats hiervan veel grotere bedragen uitgeven aan estetische dingen zonder te beseffen om hoeveel geld het gaat.



Ik ben het volledig met je eens.



Ik vind het alleen spijtig dat enerzijds architecten a) de noodzaak van luchtdichting vergeten te vermelden (alleen al qua comfort), en b) de kostprijs niet incalculeren of zwaar onderschatten. Terwijl luchtdichting een wezenlijk onderdeel zou moeten vormen van je globale isolatiestrategie, en dat een goede performante uitvoering een prijskaartje heeft.
 
Bovenaan