• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ervaring Zink solderen elektrische soldeerbout

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Ik zou wat zink moeten verwerken (vroeger al een paar keer gedaan)

Ik beschik zelf niet over een soldeerbout daarvoor, ik 'bruikleen' dat voor die 2 keren dat ik dat nodig had.

Vanaf de 3de keer dat ik iets nodig heb dat ik niet heb begint dat meestal lastig aan te voelen dat materiaal weer aan een ander moeten gaan vragen, en begint het meestal te kriebelen uit te zien dat zelf aan te schaffen....

Nu ben ik wat aan het zien voor zo een klein setje, met gas (een gedoe om dat kleine flesje dan ergens te gevuld te krijgen)

Vroeg ik me af of die elektrische soldeerbouten (500W) even goed zijn...?

Iemand daar ervaringen mee ?
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Bij mijn weten is een elektrische soldeerbout niet goed om zink te solderen.
De 'voetafdruk' waarmee je zink aan elkaar bevestigd moet redelijk breed zijn om goed vast te zitten en dat kan je niet verkrijgen met een elektrische soldeerbout.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Welk gasflesje heeft dat nodig misschien? Hetgeen ik gebruik om zilver te solderen is gewoon een gasflesje dat je bijvult met aanstekergas, kan je prima thuis doen op een paar seconden
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Bij mijn weten is een elektrische soldeerbout niet goed om zink te solderen.
De 'voetafdruk' waarmee je zink aan elkaar bevestigd moet redelijk breed zijn om goed vast te zitten en dat kan je niet verkrijgen met een elektrische soldeerbout.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Het gaat hem hier niet over de elektrische soldeerbouten / stations om voor de elektronica, die zijn inderdaad veel te licht (vermogen) en niet de juiste kop ….

Het gaat hem eerder over dergelijke modellen :

waar toch heel duidelijk is aangeven dat dit voor zink is en welk vermogen je nodig hebt bij welke plaatsdikte/toepassing
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Welk gasflesje heeft dat nodig misschien? Hetgeen ik gebruik om zilver te solderen is gewoon een gasflesje dat je bijvult met aanstekergas, kan je prima thuis doen op een paar seconden
Het gas is meestal Propaangas .

Ik vond dit setje op gas (maar dan zonder gasinhoud) , dus daar moet je dan ook voor zoeken om dat bij te vullen :

Prijzen tussen dit setje en elektrisch lopen niet zo uiteen, alleen heb je het gedoe van leeg gas en bijvullen niet bij elektrisch.
Alleen weet ik totaal niet of dat even goed werkt, vandaar hier even de vraag en te komen informeren ….
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Goudsmeden gebruiken ook vaak propaangas om te solderen, bijvoorbeeld bij een ORCA brander. Misschien eens lokaal vragen waar die zijn gas vandaan haalt? Vaak zijn dat 'huur'systemen waarbij je eenmalig waarborg betaald voor de fles en vervolgens voor de bijvullingen een kleiner bedrag. Lever je de fles in, dan heb je de waarborg uiteraard terug.
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
In mijn, eerder beperkte, ervaring met zinkgoten solderen is, dat ik toen een elektrische soldeerbout van 300 W heb gebruikt voor een goot van 0,8/1mm materiaal dikte (weet het niet meer juist).
Volgens mij is het enige verschil tussen een gas of elektrische bout,
1) de opwarmtijd: duurt waarschijnlijk wat langer bij een elektrische maar eens warm even goed tijdens gebruik. Ik moest zelfs oppassen om niet door de zink te "zakken"
2) het gewicht: voordeel voor de elektrische bout ?
3) handelbaarheid in de goot zelf: in plaats van een redelijk stijve gasslang, een soepele, dunne elektrische kabel en geen gasfles die je ergens moet leggen zodat ze niet naar beneden valt en waar je moet zorgen dat ze met de kraan naar boven ligt zodat er geen vloeibaar gas in de toorts geraakt.
4) soldeervlak: met de getoonde foto van @koen24, is de gasbout inderdaad meer platter maar daardoor ook weer onhandiger vindt ik. Bij de elektrische die ik heb is het soldeervlak 23 mm breed.
Het allerbelangrijkste is toch de materiaalvoorbereiding, zuivere zink, van alle corrosie ontdaan en vloeimiddel.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
In mijn, eerder beperkte, ervaring met zinkgoten solderen is, dat ik toen een elektrische soldeerbout van 300 W heb gebruikt voor een goot van 0,8/1mm materiaal dikte (weet het niet meer juist).
Volgens mij is het enige verschil tussen een gas of elektrische bout,
1) de opwarmtijd: duurt waarschijnlijk wat langer bij een elektrische maar eens warm even goed tijdens gebruik. Ik moest zelfs oppassen om niet door de zink te "zakken"
2) het gewicht: voordeel voor de elektrische bout ?
3) handelbaarheid in de goot zelf: in plaats van een redelijk stijve gasslang, een soepele, dunne elektrische kabel en geen gasfles die je ergens moet leggen zodat ze niet naar beneden valt en waar je moet zorgen dat ze met de kraan naar boven ligt zodat er geen vloeibaar gas in de toorts geraakt.
4) soldeervlak: met de getoonde foto van @koen24, is de gasbout inderdaad meer platter maar daardoor ook weer onhandiger vindt ik. Bij de elektrische die ik heb is het soldeervlak 23 mm breed.
Het allerbelangrijkste is toch de materiaalvoorbereiding, zuivere zink, van alle corrosie ontdaan en vloeimiddel.

Bedankt voor de info, maar net te laat heb me net laten overhalen door de leverancier , toch voor set op gas te gaan. Volgens hem zijn de elektrische nog te ontoereikend in vermogen (hij praat natuurlijk voor zijn winkel, levert zelf geen elektrische)

Ik kon het niet weerleggen op basis van ervaringen (ander of mezelf) om dat geld uit te geven en er dan niet tevreden over zijn. Jammer , had het graag eens geprobeerd.


Dan maar voor 'het gedoe' met gasvullingen gekozen ?
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Het hoeft helemaal geen gedoe te zijn met de gastoorts. Is gewoon een manier van werken die je jezelf al doende aanleert. Ik had gewoon geen andere bout en wist niet beter dan dat er andere soorten bestonden (nog geen internet toen), moest dus mijn plan trekken. Heb gewoon even overpeinsd wat de eventuele (let wel "eventuele") voor- en nadelen zouden kunnen zijn.
Is niet in steen gebeiteld:)
Je zal zeker een werkmethode ontwikkelen zodat het ook met dit gereedschap gaat lukken. Zorg ervoor dat wat je doet veilig gebeurt zoals je fles vastleggen en je ladder zekeren De voorbereiding vindt ik nog het belangrijkste, die niet goed ook geen goed resultaat. Ik denk dat er veel tutorials bestaan op youtube over hoe zink voor te bereiden en te solderen.
Veel succes en misschien later eens terugkoppelen hier over het resultaat en je eigen bevindingen, je zult ze dan allebei gebruikt hebben en uit gebruikservaring mijn ideeën ontkrachten ;).
Edit. de elektrische zijn zeker niet te licht als je het vermogen aanpast aan de dikte van de plaat en voldoende tijd geeft om op te warmen (5 à 10 min) Eens warm kunnen ze het warmteverlies tijdens solderen aan. Zoals ik al zei zakte mijn bout bijna door de zink als ik wat te lang soldeerde op dezelfde plaats. Proefondervindelijk vaststellen wat de beste methode, stand van de bout, druk op het materiaal enz voor jezelf is. Have fun
 
Laatst bewerkt:

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Het hoeft helemaal geen gedoe te zijn met de gastoorts. Is gewoon een manier van werken die je jezelf al doende aanleert. Ik had gewoon geen andere bout en wist niet beter dan dat er andere soorten bestonden (nog geen internet toen), moest dus mijn plan trekken. Heb gewoon even overpeinsd wat de eventuele (let wel "eventuele") voor- en nadelen zouden kunnen zijn.
Is niet in steen gebeiteld:)
Je zal zeker een werkmethode ontwikkelen zodat het ook met dit gereedschap gaat lukken. Zorg ervoor dat wat je doet veilig gebeurt zoals je fles vastleggen en je ladder zekeren De voorbereiding vindt ik nog het belangrijkste, die niet goed ook geen goed resultaat. Ik denk dat er veel tutorials bestaan op youtube over hoe zink voor te bereiden en te solderen.
Veel succes en misschien later eens terugkoppelen hier over het resultaat en je eigen bevindingen, je zult ze dan allebei gebruikt hebben en uit gebruikservaring mijn ideeën ontkrachten ;).
Edit. de elektrische zijn zeker niet te licht als je het vermogen aanpast aan de dikte van de plaat en voldoende tijd geeft om op te warmen (5 à 10 min) Eens warm kunnen ze het warmteverlies tijdens solderen aan. Zoals ik al zei zakte mijn bout bijna door de zink als ik wat te lang soldeerde op dezelfde plaats. Proefondervindelijk vaststellen wat de beste methode, stand van de bout, druk op het materiaal enz voor jezelf is. Have fun

Met 'gedoe' bedoelde ik eigenlijk die vullingen, nu moet ik op zoek om dat kleine flesje te laten bijvullen met propaan.... (nadeel dat je met elektrisch niet hebt)

Het solderen zal wel lukken, dat heb ik nog al gedaan, maar zoals gezegd met materiaal in bruikleen...
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Zou je niet zelf kunnen vullen met gas uit de fles van de gasbbq. Je zal je eigen fles wel maar voor max de helft met vloeibaar gas kunnen vullen maar genoeg per klus ?
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Een gasbbq heb ik niet , ik ben nog de man van houtskool en briketten :)

Wel een terrasverwarmer met een propaanfles, zat ook al in de gedachten eens zien welke aansluiting dat dan is en of ik dat kan koppelen.
op t net vond ik dan dit er al over :

1626121439256.png


Is precies dat wat ik bedoel met 'gedoe' (die fles dan omgekeerd ergens plaatsen, nog nooit iemand op die manier bezig gezien):unsure:
 

Bijlagen

  • Vullen_2.10-Propaan-en-butaanflessen.pdf
    456,8 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
LoL
Is er dan geen inwisselsysteem voor die kleine flessen, lege inleveren en gevulde meenemen zoals ook bij de fles voor de terrasverwarmer ?
Verder weet ik het ook niet meer.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Is precies dat wat ik bedoel met 'gedoe' (die fles dan omgekeerd ergens plaatsen, nog nooit iemand op die manier bezig gezien):unsure:
Ik heb zo'n aansluitingsstuk waarmee ik mijn kleine karweifles zelf kan vullen.
Nog een overblijfsel van mijn 'oude' carriere.
Die gebruik ik heel af en toe nog eens.

Mvg,
Aquaman
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Is precies dat wat ik bedoel met 'gedoe' (die fles dan omgekeerd ergens plaatsen, nog nooit iemand op die manier bezig gezien):unsure:
Ik heb zo'n aansluitingsstuk waarmee ik mijn kleine karweifles zelf kan vullen.
Nog een overblijfsel van mijn 'oude' carriere.
Die gebruik ik heel af en toe nog eens.

Mvg,
Aquaman
"mijn oude carrière" , klinkt alsof je in pensioen bent … :)
Die hoofdfles wordt dan effectief zo omgedraaid om dan kleinere flesjes bij te vullen met vulslang of vulnippel zoals je leest in het beschrijvende document hierboven?
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Ik weet niet hoe dat zit met propaan maar bijvullen van een sodastream gasfles lukt niet zomaar met een grote fles co2.

Of er nu veel of weinig gas in een fles zit, de druk blijft hetzelfde. Je krijgt die dus niet van de volle grote fles in de lege kleine fles want de druk is in evenwicht.

Druk kan je verlagen door de temperatuur te verlagen. Ik leg de kleine cilinder dus in de diepvriezer en daarna kan ik die wel vullen. Om 450g bij te vullen moet ik dit 4 à 5 keer herhalen. Andere mogelijkheid is dit met pomp er in pompen, zo vullen ze deze cilinders op grote schaal terug bij.

Is dit bij propaan en andere gassen ook zo?
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Ieder vloeibaar gas kan overgeheveld worden naar een lege gelijkaardige fles maar enkel tot de drukken weer dezelfde zijn. Een volledig lege fles (dus eerst alle gas opgebruiken) bevat niet dezelfde druk als een volle fles want geen vloeibaar gas meer aanwezig dat voor de druk zorgt (vloeibaar ontspant en wordt gasvormig). Telkens als er een afname aan de fles is, wordt weer een gedeelte van het vloeibare gasvormig en zo blijft de druk constant.
Hoeveel dat je zo kunt laten overlopen kan ik niet zeggen maar is in principe dezelfde manier als navulbare aanstekers die weer gevuld worden.

Off topic
In het geval van de sodastream fles moet je kijken of je een moederfles hebt zonder of met stijgbuis. Voor het bijvullen ledig je de fles helemaal en dan leg je inderdaad de te vullen fles eerst in de diepvriezer (de nog aanwezige gasmassa "krimpt" en geeft meer plaats voor de vloeistof) en sluit je aan op de moederfles. In het geval van moederfles met stijgbuis blijft de fles gewoon rechtstaan, ingeval van geen stijgbuis (de meeste flessen hebben geen stijgbuis) moet je de moederfles omdraaien zodat het vloeibare gedeelte aan de kraan komt te zitten. Je zou ook eerst de kraan even moeten opendraaien zodat je onmiddellijk vloeibaar gas kunt "tanken". Sodastream flessen hebben een beveiliging, als de volumestroom boven een bepaalde waarde komt slaat hij dicht. Kunst is dan ook om het vloeibare gas aan een volume te laten stromen zodat deze niet afsluit en dat zal misschien niet van de eerste keer lukken omdat de kraan van de moederfles niet fijn genoeg regelbaar is.
Als je moederfles koopt voor rechtstreekse en blijvende verbinding met het toestel zorgen voor een fles met stijgbuis die je dan ook gewoon rechtop kunt zetten.
And back to topic ;)
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Bedankt voor de uitleg en sorry voor het "kapen" van deze topic.

PS grote fles co2 ga ik bij de drankenhandel halen, weet niet of deze met stijgbuis is. Het is wat omslachtig maar wel veel goedkoper. Betaal +-30 euro voor 10kg ipv 15€ voor 450g...

En nu terug on topic ? ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het is veel gemakkelijker om een lange gasdarm aan te schaffen die je dan rechtstreeks op een grotere fles propaan kunt aansluiten. Als de fles leeg is ruil je ze om voor een nieuwe.
Hetzelfde systeem dat men gebruikt bij het branden van roofing op een dak. Je verwisselt de roofingbrander gewoon voor de soldeerbout.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Het is veel gemakkelijker om een lange gasdarm aan te schaffen die je dan rechtstreeks op een grotere fles propaan kunt aansluiten. Als de fles leeg is ruil je ze om voor een nieuwe.
Hetzelfde systeem dat men gebruikt bij het branden van roofing op een dak. Je verwisselt de roofingbrander gewoon voor de soldeerbout.
Dat was ik me gisteren ook aan het bedenken, ik weet alleen niet of de ontspanner die gemonteerd zit op mijn terrasverwarmer dezelfde einddruk is of hetgeen die soldeerboutjes nodig hebben.
Normaal komt hetgeen ik gisterenavond besteld heb morgen toe, zal het dan wel eens bekijken.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan