• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ervaring robotmaaier?

Lid geworden
16 apr 2009
Berichten
113
Waarderingsscore
0
Punten
16
We denken erover om een robotmaaier aan te schaffen omdat we best wel een grote grasoppervlakte gaan hebben.

Hebben jullie misschien ervaringen met bepaalde merken?
Wat zijn de bevindingen van gebruiksgemak, onderhoud, geluid, kostprijs,...?

Ik vond op internet een goedkoper model, de Robo maaier L2700.
Iemand deze toevallig in gebruik?
Alvast merci!
 
Lid geworden
18 okt 2012
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Honda zou ook een nieuwe grasrobot lanceren de Miimo.

Iemand al meer info hierover?



Ik werk aan grasrobots en heb er dus zelf ook 1tje, ik zou het alvast niet meer kunnen missen ookal heb ik een heel kleine tuin.



Ik zou afraden om de toch goedkope grasrobots in de grootwarenhuizen aan te kopen. Meestal is goedkoop een dure aankoop achteraf )+ je hebt er de naservice niet van en komen ook niet ter plaatse om eventuele problemen op te lossen.



Prospectie van het terrein door vakmensen alvoor de aankoop van een grasrobot is echt noodzakelijk om te bepalen welk merk en type er best past.

Meeste problemen doen zich voor door verkeerd aangelegde draad of opstelling en de instellingen van de robot zelf.



Voor grote oppervlakten van 2500m² tot 20.000m² is Belrobotics NV ,de enige producent ( R&D) en leverancier van grasrobotten die deze oppervlakten aankunnen. Is een Belgische bedrijf gelegen te Waver.



Grtz Jan
 
Lid geworden
3 sep 2009
Berichten
145
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb een tuin van ongeveer 20are te maaien, wel niks speciaals, mooi vlak en recht



twijfel nu tussen een Ambrogio en een Husqavarna

beiden een ander type mes



iemand ervaring mat Ambrogio? Is Italiaans merk van de Zuchetti groep



mvg
 
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
WimCap;1790420 wrote:
heb een tuin van ongeveer 20are te maaien, wel niks speciaals, mooi vlak en recht



twijfel nu tussen een Ambrogio en een Husqavarna

beiden een ander type mes



iemand ervaring mat Ambrogio? Is Italiaans merk van de Zuchetti groep



mvg



Wat is het geworden of nog aan het twijfelen ?



Ik sta ook op het punt van ... maar kiezen is o zo moeilijk.

Wij hebben zo'n 18 are te maaien (met een 15-tal bomen, oa appel en peer - dus soms fruit en takjes op de gazon) en twijfel tussen 2 nieuwe modellen : Husqvarna 320 en de Robomow RS630.



Blijkbaar beide borstelloze motoren, beide Li-ion batterij.

Maar het type maaien/mes (Husqvarna zachtere "scheermesjes" vs Robomow harde messen) en het geluid (Husqvarna 58db vs Robomow 74db) kan ik maar niet uitmaken wat het beste is.

De RS630 heeft dan wel een regensensor en kan kanten maaien.



Wie heeft nog advies/ervaring ?



Alvast bedankt !
 
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
640
Waarderingsscore
2
Punten
0
BartDG;1716974 wrote:
Interessant! Ik vraag me wel af hoe die Husq dan "naviageert" met zijn GPS en hoe hij dit precies (in de zin van exact) wil doen, gezien GPS maar precies is tot op een kleine 10 meter (hetgeen volgens mij een veel te grote marge is om zoiets goed te doen werken). Wellicht zit er dus nog een ander slimmigheidje in, maar ik vraag me af welk.



Er bestaan GPS systemen die tot op een goede centimeter nauwkeurig zijn dus misschien een variant hiervan dat erin zit.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Joost79;1716998 wrote:
Duurdere gps'en zijn echt wel nauwkeuriger dan 10 meter. Dan praten we wel niet over de gps-sytemen voor autonavigatie.



De Haven van antwerpen gebruikt bv ook gps om de containers te stapelen. Ik heb bv een redelijk precieze gps laptimer op mijn circuitmotor, daar kan je de rijlijnen op uitlezen, geloof dat ie precies is tot op 10 cm ipv tot op 10 meter...



Er is een groot verschil tussen precisie en accuatie. Zie Wikipedia.

Door bijvoorbeeld te refereren naar/calibreren op het laadstation is 10cm geen enkel probleem
 
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
640
Waarderingsscore
2
Punten
0
Galenbo;1820503 wrote:
Joost79;1716998 wrote:
Duurdere gps'en zijn echt wel nauwkeuriger dan 10 meter. Dan praten we wel niet over de gps-sytemen voor autonavigatie.



De Haven van antwerpen gebruikt bv ook gps om de containers te stapelen. Ik heb bv een redelijk precieze gps laptimer op mijn circuitmotor, daar kan je de rijlijnen op uitlezen, geloof dat ie precies is tot op 10 cm ipv tot op 10 meter...



Er is een groot verschil tussen precisie en accuatie. Zie Wikipedia.

Door bijvoorbeeld te refereren naar/calibreren op het laadstation is 10cm geen enkel probleem



Dit zou ook kunnen zijn heb met robotmaaiers geen ervaring.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het grote probleem bij (elke GPS, van duur tot zéér goedkoop) is de accuracy, maw die geven elk resultaat zeer precies weer, met telkens dezelfde afwijking.



Om deze afwijking (door mist, hoek, hoogte, temperatuur...) absoluut weg te werken moet er een héél arsenaal correcties uitgevoerd worden, maw veel berekeningen, veel data, en dus duur.



De allergoedkoopste GPS (40 euro) kan je zéér precies én accuraat laten werken door hem relatief ipv absoluut te gebruiken. De afgelezen coordinaten van zijn laadhok die dag maak je nul, klaar.
 
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eventjes de GPS discussie aan de kant aub en terug on topic.



Iemand advies, voor- of nadelen, ervaringen wat mijn keuze makkelijker kan maken aub ?



Wij hebben zo'n 18 are te maaien (met een 15-tal bomen, oa appel en peer - dus soms fruit en takjes op de gazon) en twijfel tussen 2 nieuwe modellen : Husqvarna 320 en de Robomow RS630.



Blijkbaar beide borstelloze motoren, beide Li-ion batterij.

Maar het type maaien/mes (Husqvarna zachtere "scheermesjes" vs Robomow harde messen) en het geluid (Husqvarna 58db vs Robomow 74db) kan ik maar niet uitmaken wat het beste is.

De RS630 heeft dan wel een regensensor en kan kanten maaien.



Robomow lijkt ook handiger om onderdelen als messen, batterijen en zelfs motoren te vervangen.





 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
637
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb de husq 220, tot hiertoe zeer tevreden van.

die hoor je niet tot je er 10 m dicht bij staat. en dan hoor je enkel nog de messen in het gras snijden, als hij net hoog gras tegen komt. die kan je met een gerust hart gewoon 's nachts laten rondrijden.



ik heb hem een hele tijd gebruikt in een kleine tuin -> daarvoor is hij te groot. en nu staat hij rond te rijden op een groter stuk (1000m² gras ongeveer). en dit is eigenlijk een mengeling van weidegras en gazon. ex-wei waar nog een deel van het oude gras tussen het gazon staat. met als gevolg dat het niet zo heel vlak ligt als de meeste siergazons. maar voor een speelweide/gazon vind is dat helemaal niet erg + het is mooiere zo ipv een saaie rechte lap.



enfin, hierin staan een aantal bomen waaronder 2 oude hoogstam peren (stam diameter iets van een 60-80 cm). en wat nieuwe bomen met hun boomstokken.



tot hiertoe geen problemen, wel nog wat afstel zaken (terug naar huis gaan is nog een probleem -> dus instellingen + begeleidingsdraad aanpassen), maar het rijden zelf is geen enkel probleem. af en toe heeft hij het moeilijk maar hij komt er zelf uit. toen ik hem kocht was het de enige courante die "ruw" terrein aankon volgens verschillende reviews/verkopers, en het blijkt te kloppen ook :eek:



dus hobbelig terein -> husqvarna.
 
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
kimbo;1821589 wrote:
enfin, hierin staan een aantal bomen waaronder 2 oude hoogstam peren (stam diameter iets van een 60-80 cm). en wat nieuwe bomen met hun boomstokken.



Geen problemen met gevallen fruit en/of takjes ?

Die mesjes lijken toch klein, broos, snel bot ... tov van het harde Robomow mes.



Hoe vaak vervang je die ?
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
637
Waarderingsscore
0
Punten
0
ProGect;1821687 wrote:
kimbo;1821589 wrote:
enfin, hierin staan een aantal bomen waaronder 2 oude hoogstam peren (stam diameter iets van een 60-80 cm). en wat nieuwe bomen met hun boomstokken.



Geen problemen met gevallen fruit en/of takjes ?

Die mesjes lijken toch klein, broos, snel bot ... tov van het harde Robomow mes.



Hoe vaak vervang je die ?



hij draait daar nog maar net (2 weken ongeveer), takjes en fruit doe ik zo veel mogelijk weg. maar als hij over eentje rijd tja, dan wordt het mes wat botter.

als je ziet hoeveel dat die mesjes maar kosten is dat verwaarloosbaar tov die van de robomow. + de mesjes van de husq hangen los en door de middelpunt vliegende kracht komen die op hun plaats. dus als deze tegen een tak komen, slagen die terug -> minimale schade aan de messen. dit kan misschien duidelijker zijn :

Bekijk bijlage 5983



hopelijk is het wat duidelijk...
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ook aan het rondkijken, heb gemerkt dat Honda ook een robot in zijn gamma heeft.



Verkocht met service-pack.





http://www.tuinvdb.be/file/29/Honda_Miimo_2012_-_2013/





elementen bij de aankoop zijn voor mij toch de recurrente kosten zoals mesjes en accu, vooral dat laatste durft serieus doortellen. Iemand idee wat de levensduurte is van zulke batterijen?
 
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een husqvarna 305 en heb daar niet anders dan problemen mee, heeft begin seizoen 8 weken binnen geweest voor herstelling, hebben dan uiteindelijk alles vervangen, reed dan nooit langer dan 3 a 4 dagen zonder foutcodes... en kon dan telkens de foutcodes resetten of door datum te verzetten vertrok hij ook terug, nu laatste foutmelding 501 en doet niks meer...

Toestel is nu 2 jaar en 5 maand en uit garantie

Ik kan dus zo'n toestel niet aanraden en overweeg een andere grasmachine te kopen (zelf trekker) spijtig heb een groot gazon van circa 500m²
 

RDB

Lid geworden
3 jun 2012
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
gdecroix;1868051 wrote:
Ik heb een husqvarna 305 en heb daar niet anders dan problemen mee, heeft begin seizoen 8 weken binnen geweest voor herstelling, hebben dan uiteindelijk alles vervangen, reed dan nooit langer dan 3 a 4 dagen zonder foutcodes... en kon dan telkens de foutcodes resetten of door datum te verzetten vertrok hij ook terug, nu laatste foutmelding 501 en doet niks meer...

Toestel is nu 2 jaar en 5 maand en uit garantie

Ik kan dus zo'n toestel niet aanraden en overweeg een andere grasmachine te kopen (zelf trekker) spijtig heb een groot gazon van circa 500m²



Een gazon van 500m² kun je toch niet direct werelds groot noemen ? Met een beetje een deftige zelftrekker is dat op een klein uurtje perfect gemaaid toch ?

Wij zijn momenteel de tuin volledig opnieuw aan het inrichten waardoor we van ruim 1800m² gazon naar een kleine 1000m² zullen gaan, hiervoor ga ik zelfs m'n zitmaaier niet meer gebruiken maar ben momenteel ook aan het zien voor een degelijke zelftrekker van een deftige breedte ( 60 a 65cm ), is volgens mij perfect te doen.
 

v8x

Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
128
Waarderingsscore
0
Punten
0
RDB;1868062 wrote:
Een gazon van 500m² kun je toch niet direct werelds groot noemen ? Met een beetje een deftige zelftrekker is dat op een klein uurtje perfect gemaaid toch ?

Wij zijn momenteel de tuin volledig opnieuw aan het inrichten waardoor we van ruim 1800m² gazon naar een kleine 1000m² zullen gaan, hiervoor ga ik zelfs m'n zitmaaier niet meer gebruiken maar ben momenteel ook aan het zien voor een degelijke zelftrekker van een deftige breedte ( 60 a 65cm ), is volgens mij perfect te doen.

En met een beetje een deftige robotmaaier is dat altijd perfect gemaaid en ben je geen uur kwijt.
 
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Karmar;1822970 wrote:
Ook aan het rondkijken, heb gemerkt dat Honda ook een robot in zijn gamma heeft.



Verkocht met service-pack.





http://www.tuinvdb.be/file/29/Honda_Miimo_2012_-_2013/





elementen bij de aankoop zijn voor mij toch de recurrente kosten zoals mesjes en accu, vooral dat laatste durft serieus doortellen. Iemand idee wat de levensduurte is van zulke batterijen?



Je kunt ervan uitgaan dat de huidige Lithium-Ion accu's 2 jaar meegaan. Soms 3 jaar, ligt aan de capaciteit vd maaier tov de grootte van de tuin. Accu's zijn duur. Voor een Ambrogio gaat het om ruim € 250 per accu.

Om die reden ben ik een webshop begonnen met een betaalbaar alternatief. Op mijn facebook pagina wat meer info: http://www.facebook.com/maaiaccus

Bij interesse de pagina liken, zodra de accu's getest zijn, ga ik ze verkopen. Reken op 50-60% van de prijs van een originele accu.
 

TomVDJ

Nieuw Lid
Lid geworden
5 mei 2009
Berichten
90
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik wou deze discussie even opnieuw oprakelen.
Wij hebben zonet ons tuintje laten aanleggen. De oppervlakte van ons gazonnetje is verwaarloosbaar (45 m²), maar het is mooi rechthoekig, zonder obestakels.
Er liggen twee putdeksels in, maar die liggen net onder het maaioppervlak, dus zou voor een robot geen probleem mogen zijn.
Als ik het met mijn maaier zou afdoen, denk ik dat ik langer bezig ben met de maaier buiten te halen/binnen te zetten en proper te maken/maaisel naar het containerpark doen, dan met maaien zelf. Een robotje dat constant mijn gazonnetje kort houdt, lijkt me dan handiger.
Aangezien onze stuk grond een beetje afloopt en de gazon afgebakend is door terras / bepading, zitten er langs sommige randen opstaande borduren langs de gazon.

Mijn vraag was nu hoe zo'n robotmaaier omgaat met die borduren?
Kan zo'n ding echt tot vlak aan zo'n borduur maaien, of zal hij daar het gras laten staan, aangezien hij niet "over" de borduur kan rijden om het graaf af te rijden? 
Van die robot-stofzuigers hebben borsteltjes die een beetje uitsteken om aan de randjes te kunnen, heeft een robot-maaier ook zoiets (een mes dat vlak aan de kant zit voor de randjes, of iets dergelijks)?
Afin, alle opmerkingen/ervaringen/raad i.v.m hiermee is meer dan welkom.
 

TomVDJ

Nieuw Lid
Lid geworden
5 mei 2009
Berichten
90
Waarderingsscore
2
Punten
8
Mmm, weinig reactie. Kan ik daaruit opmaken dat er niet al te veel mensen zo'n robotmaaier gebruiken, hier?
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
637
Waarderingsscore
0
Punten
0
zo een maaier kan niet tot aan de rand van een opstaande borduur maaien. ik denk dat die er zo een 10 tal cm laat staan.

zo van die uitstekende messen heeft denk ik geen enkele robomaaier, het zou nogal gevaarlijk worden + ze zullen snel bot zijn.



dus je gaat met een kantenmaaier moeten rondgaan. je kan die laatste 10 cm met een afboording voor een groot stuk oplossen maar je gaat toch af en toe eens met de kantenmaaier moeten werken.
 
Lid geworden
9 jun 2006
Berichten
271
Waarderingsscore
0
Punten
0
De robot snijdt inderdaad tot zo'n 10 cm van een opstaande rand.

Ik heb dit opgelost door tegen de opstaande randen een klinkertje van 10 te leggen.

Een beetje werk geweest, dat wel. Maar is maar eenmalig.



Voor de rest rijdt de robot tot waar de kabel ligt. Zo simpel is het.



Ik heb hem verleden week binnengehaald een beetje afgeborsteld en op zolder gezet. In april zet ik hem terug buiten, dan kan hij terug aan 't werk. Deze zomer twee keer mesjes gewisseld en that's it. De beste aankoop die ik ooit deed.



Ergens is het wel amusant om de buren maandenlang met grasmaaiers te zien knoeien (je weet wel; van die goede honda's, heb er ook nog zo een gehad) die soms starten (soms ook niet), lawaai en uitlaatgassen produceren, stof dat rond geblazen wordt en met massa's gras naar het containerpark hossen of het dumpen in een of ander braakliggend stuk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan