• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ervaring robotmaaier?

Lid geworden
16 apr 2009
Berichten
113
Waarderingsscore
0
Punten
16
We denken erover om een robotmaaier aan te schaffen omdat we best wel een grote grasoppervlakte gaan hebben.

Hebben jullie misschien ervaringen met bepaalde merken?
Wat zijn de bevindingen van gebruiksgemak, onderhoud, geluid, kostprijs,...?

Ik vond op internet een goedkoper model, de Robo maaier L2700.
Iemand deze toevallig in gebruik?
Alvast merci!
 
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
518
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb al 6 jaar een husqvarna, zou hem zeker opnieuw kopen. Buur heeft ondertussen dezelfde gekocht. In feite wel een dom ding maar ik zie nu dat de grootste ook een GPS unit heeft. Interessant. Er zal een tijd komen dat je het perceel afbakent in coordinaten (+ obstakels) en hij vervolgens z'n werk doet, voordeel is ook dat hij dan weet waar hij al geweest.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Interessant! Ik vraag me wel af hoe die Husq dan "naviageert" met zijn GPS en hoe hij dit precies (in de zin van exact) wil doen, gezien GPS maar precies is tot op een kleine 10 meter (hetgeen volgens mij een veel te grote marge is om zoiets goed te doen werken). Wellicht zit er dus nog een ander slimmigheidje in, maar ik vraag me af welk.
 

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
1.237
Waarderingsscore
1
Punten
36
Duurdere gps'en zijn echt wel nauwkeuriger dan 10 meter. Dan praten we wel niet over de gps-sytemen voor autonavigatie.



De Haven van antwerpen gebruikt bv ook gps om de containers te stapelen. Ik heb bv een redelijk precieze gps laptimer op mijn circuitmotor, daar kan je de rijlijnen op uitlezen, geloof dat ie precies is tot op 10 cm ipv tot op 10 meter...



Weet nu ni hoe precies dat spul op die huskie Grasmaaier is, maar gps kan dus erg precies zijn. Er zat vroeger wel een minimale bewuste storing op, maar ik geloof dat het Amerikaanse leger ( GPS is een systeem van het amerikaanse leger) Dat nog onde de legislatuur van Bill Clinton heeft uitgeschakeld.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Daar zit geen intelligentie in, die volgt gewoon een bepaald patroon. Bij elk obstakel maakt die een hoek van x°. Als je dat vaak genoeg doet, heb je alles gehad.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Joost79;1716998 wrote:
Duurdere gps'en zijn echt wel nauwkeuriger dan 10 meter. Dan praten we wel niet over de gps-sytemen voor autonavigatie.

Dat weet ik er er zijn uiteraard ook wel preciezere GPS'en dan TomToms, maar toch zou het in feite nog steeds beter kunnen dan dat ze toelaten. Die fout zit er immers nog steeds op. De enige ontvangers die preciezer kunnen gaan dan dat zijn de militaire ontvangers, maar die zijn uiteraard niet zomaar te verkrijgen.



Joost79;1716998 wrote:
De Haven van antwerpen gebruikt bv ook gps om de containers te stapelen. Ik heb bv een redelijk precieze gps laptimer op mijn circuitmotor, daar kan je de rijlijnen op uitlezen, geloof dat ie precies is tot op 10 cm ipv tot op 10 meter...

De enige manier om preciezer te kunnen werken dan 10 meter met GPS is als het toestel ook ondersteuning voor grondstations ondersteunt zoals WAAS of DGPS. De ESA startte ook het EGNOS project hiervoor op dat sinds 2009 operationeel is maar dat in feite nog wel wat uitgebreid moet worden. Maar zelfs hiermee wordt het signaal niet preciezer dan 5m. (dat is wel wat beter met WAAS en DGPS, en zeker met alle systemen gecombineerd)



Joost79;1716998 wrote:
Weet nu ni hoe precies dat spul op die huskie Grasmaaier is, maar gps kan dus erg precies zijn. Er zat vroeger wel een minimale bewuste storing op, maar ik geloof dat het Amerikaanse leger ( GPS is een systeem van het amerikaanse leger) Dat nog onde de legislatuur van Bill Clinton heeft uitgeschakeld.

Inderdaad, het KAN erg precies zijn, maar ze maken het opzettelijk niet zo. Er is al een paar keer een verbetering doorgevoerd waardoor het steeds preciezer werd (in het begin was de fout meer dan 100 meter) en dus bruikbaarder voor gebruik door burgers, maar ik geloof niet dat burgers ondertussen reeds dezelfde capaciteiten van het systeem kunnen gebruiken als de militairen (toch niet zonder hulpmiddelen als WAAS/DGPS/EGNOS).
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Aan de nauwkeurigheid van wat meetkunde kan geen enkele militair iets doen. De nauwkeurigheid komt bij mijn weten door de drift van de sattelieten, die overigens ook al niet konstant is. Militairen kennen de draft van die sattelieten en corrigeren hun posities; burgers mogen die drift nog niet weten, AFAIK. Correct me if I'm wrong.

Zie wel niet in wat dit nog met robotmaaiers te doen heeft.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Thorgal;1717100 wrote:
Aan de nauwkeurigheid van wat meetkunde kan geen enkele militair iets doen. De nauwkeurigheid komt bij mijn weten door de drift van de sattelieten, die overigens ook al niet konstant is. Militairen kennen de draft van die sattelieten en corrigeren hun posities; burgers mogen die drift nog niet weten, AFAIK. Correct me if I'm wrong.

Zie wel niet in wat dit nog met robotmaaiers te doen heeft.

Een GPS satelliet zendt meerdere signalen uit, waaronder een signaal voor civiel gebruik en één voor militair gebruik. Dat militaire signaal is preciezer. Drift heeft er inderdaad ook mee te maken, en dat is inderdaad corrigeerbaar.



Dit is belangrijk in mijn ogen voor die robotmaaiers, want als ze tot op de centimeter precies hun positie zouden kunnen bepalen (wat dus niet kan), dan kunnen ze veel efficiënter het gras afmaaien, en niet -zoals nu- als een kieken zonder kop at random parcourtjes blijven rijden.
 

Xsempre

Nieuw Lid
Lid geworden
22 jan 2010
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kunnen we misschien terug on-topic gaan? :)



Hebben namelijk net onze gazon laten leggen (grasmatten), en zou nu ook graag zo'n grasmaaier robot aanschaffen.



Bij mij is het maar voor ca. 200m², maar het gaat me niet alleen om mezelf het werk te besparen (hoewel het wel een grote reden is):

- in deze buurt zitten heel veel mollen (mijn buurman wordt zowat gek van de molshopen in zijn gazon elk jaar), en naar het schijnt schrikt zo'n robotje de mollen wel af (trillingen gedurende langere termijn dan met een gewone grasmaaier).

- het voortdurend maaien gaat naar het schijnt ook mos en onkruid tegen. Aangezien mijn gazon naast een braakliggende weide ligt, zou dat wel welkom zijn, denk ik.



Ik had gedacht aan een robot van ergens tussen de 1.000 en 1.400 euro.

Momenteel overweeg ik de Gardena R40LI (link), maar ik sta open voor suggesties!

Maar misschien kunnen we hier een groepsaankoopje organiseren? Als we naar een handelaar kunnen stappen om er ineens 3 of 4 te kopen, krijgen we misschien een mooie korting? :cool:



Dus: nog ervaringen? Of wil er iemand meedoen met groepsaankoop?
 
Lid geworden
6 okt 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb wel interesse in een groepsaankoop.

Heb alleen nog geen enkel idee welk model/merk ik zou willen aanschaffen.
 

Xsempre

Nieuw Lid
Lid geworden
22 jan 2010
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Voor zover ik er iets hebben kunnen over terugvinden, wordt de R40LI eigenlijk door Husqvarna gemaakt voor Gardena. De specificatielijst is zowat exact hetzelfde als die van de AutoMower 305, alleen zou de Gardena zelfs nog wat stiller zijn (58dB vs. 66dB).



In tegenstelling tot de CityMower die je bij Makro kan kopen is het dus alles behalve een afgezwakte (enkele features minder, luidruchtigere onderdelen, ...) versie van een 'echte' Husqvarna.



Ik heb trouwens de indruk dat ze bij Gardena van plan zijn om uit te pakken met die robotmaaier: heb al enkele keren een radiospot ervan gehoord ...
 
Lid geworden
6 okt 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Xsempre;1717956 wrote:
Voor zover ik er iets hebben kunnen over terugvinden, wordt de R40LI eigenlijk door Husqvarna gemaakt voor Gardena. De specificatielijst is zowat exact hetzelfde als die van de AutoMower 305, alleen zou de Gardena zelfs nog wat stiller zijn (58dB vs. 66dB).



In tegenstelling tot de CityMower die je bij Makro kan kopen is het dus alles behalve een afgezwakte (enkele features minder, luidruchtigere onderdelen, ...) versie van een 'echte' Husqvarna.



Ik heb trouwens de indruk dat ze bij Gardena van plan zijn om uit te pakken met die robotmaaier: heb al enkele keren een radiospot ervan gehoord ...



De Gardena is wat betreft prijs ver identiek aan die van de AutoMower 305. Kies je dan niet beter voor een echte Husqvarna? In hoeverre ik al gelezen heb, is dit toch één van de betere toestellen?
 
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook geinteresseerd is een groepsaankoop. Heb een gazon van slechts 150m², moet dus geen al te zware zijn.



De "Güde Robotmaaier LITHIUM IONEN ROBOT 280 / 24V" lijkt me wel wat ofwel de "Robomow robotmaaier Robomow RM 200"



Gardena kan ook wel, maar denk dat hij duur is voor wat hij is, Gardena kennende. --> bij Brico dit weekend 15% korting!



Belangrijk is de kostprijs van de mesjes denk ik, moet blijkbaar regelmatig vervangen worden.
 
Lid geworden
12 feb 2010
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben al vier jaar een robomow. gekocht bij grasrobots.be nabij gent. Zij hebben alle merken ook husqvarna. ze komen eerst kijken en zien dan welk merk best is voor jou perceel. Veelhangt af van de grootte, vorm helling enz.
 

Xsempre

Nieuw Lid
Lid geworden
22 jan 2010
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Heb intussen teruggevonden dat de Gardena R40LI dus wel degelijk gemaakt wordt door Husqvarna.

Als je naar de specificatielijsten kijkt, is de gelijkenis toch wel treffend:

Husqvarna 305:

http://www.husqvarna.com/be/nl/products/robotic-mowers/automower-305/#specifications

Gardena R40LI:

http://www.gardena.com/be/nl/gazononderhoud/robotmaaier/r40li/#specifications

Volgens mij is het enige verschil dat de buitenkap van de Gardena iets zwaarder is. Dat isoleert langs ene kant iets beter het geluid (58 vs. 66 dBA), maar maakt langs de andere kant dat hij een iets minder groot maaioppervlakte aan kan (400m² ipv 500m²). Voor de rest ben ik ervan overtuigd dat het eigenlijk hetzelfde toestel is.

"Aanbevolen winkelprijzen":

Gardena: 1.345 euro

Husqvarna: 1.499 euro

Wat mij betreft is de Gardena daardoor in het voordeel (aangezien ik toch maar een gazon van 200m² heb, en het graag zo stil mogelijk hou om mezelf en de buren niet te enerveren).

Specificaties die de fabrikant zelf opgeeft is echter ook niet alles. Zou fijn zijn mocht iemand uit eigen ervaring meer info kunnen geven ...



@morena:

Welk model heb je dan precies? En hoe bevalt het? Zou je opnieuw een robotmaaier aanschaffen? Hoe zit het met het onderhoud? Hoe vaak vervang je de messen? En tenslotte: stoort het geluid niet?



@KoenvB:

Waar heb je die grasmaaier gezien? Had er eigenlijk nog niet van gehoord. Voor zover ik kan terugvinden, kost die in België toch ook 1.295 euro. Voor dat kleine prijsverschil zou ik persoonlijk toch liever bij een groter merk blijven (meer kans dat het bedrijf over 2 of 3 jaar nog bestaat als je beroep wil doen op garantie of hersteldienst).



Zo'n actie als bij Brico kan natuurlijk wel interessant zijn ... 15% = korting van 200 euro!
 
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Had ik gezien op http://www.motorland.net/epages/Motorland.sf/nl_BE/



Vandaag bij een locale verdeler langsgeweest. De Robomow RM510 (opvolger van RM400) kost 1249€. Robomow is blijkbaar toch ook wel een gekende speler (kijk maar op grasrobot.be/producten/Friendly-Robotics/Robomow). Voordeel is dat deze volledig langs de rand kan rijden (volgt de draad), lijkt me wel een meerwaarde aangezien ik een lange smalle tuin het met haag. Kan ook meer dan 3u aan één stuk rijden.



De RM200 heeft geen automatisch laadstation, hoef ik dus niet.



De Robomow 510 lijkt me momenteel de beste prijs / kwaliteitsverhouding.



Doet er iemand mee met groepsaankoop?
 
Lid geworden
12 feb 2010
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een robomow. Ik weet het typenummer niet maar het is het volledig automatisch model met laadstation. Wij zijn hier zeer tevreden over. Het enige probleem is onze schommel en de tuinhekjes (die we dicht doen voor de kindjes en dan vergeten te openen op de momenten dat de robot start) Ook sandalen dat de kindjes hadden laten liggen op gazon hebben er moeten aan geloven. Momenteel zijn we onze tuin aan het heraanleggen en nu gaan we meer rekening houden met die dingen.

Lawaai valt heel goed mee: veel minder dan andere grasmachine.

Onderhoud: wij laten grasrobotys elke winter onze robot ophalen en zij doen dan het onderhoud: messen slijpen, batterij controleren. Wij hebben wel al eens een nieuwe batterij moeten steken wat niet zo goedkoop was.
 

Xsempre

Nieuw Lid
Lid geworden
22 jan 2010
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
De prijs van de Groupon grasmaaier is alvast erg mooi.

Maar ik stoor me toch wat aan de levertermijn van 16 weken (da's bijna 4 maand??!!) en toch ook de onduidelijkheid ivm garantie en co. Als je dat toestel ook altijd zo lang moet missen als er iets stuk is ... Bij onbekende merken toch nog altijd een iets groter risico dan bij gevestigde waarden ...



Het verbaast me eigenlijk hoe weinig concrete gebruikerservaringen terug te vinden zijn. Voor zo'n bedrag wil ik niet meteen een te groot risico lopen. Bijgevolg zie ik toch nog even af van zo een aankoop tot ik meer concrete real-life info vind ...
 
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is er een groepsaankoop gelanceerd geraakt ?



Hier anders ook interesse :D
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan