Ervaring Makita combihamer

koen24

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
190
Punten
43
Ik informeer hier graag even naar gebruikerservaringen van Makita combihamers.

3jaar geleden, na mijn combihamer (HR2811)
uitgeleend te hebben aan een kameraard die er wat snelbouw sleuven mee wou uitbeitelen kreeg ik hem met een gesneuvelde as voor de boorkop terug, ik heb hem dat nie kwalijk genomen. Iedereen kan eens pech hebben, mij kan dat ook overkomen... Ondanks dit een vrij licht compact modelletje was, beslist dit niet te laten herstellen maar mij een nieuw , iets zwaardere combihamer aan te schaffen

Na een zoektocht 3jaar terug en een vergelijk (ik ben op zoek gegaan naar het zwaarste SDS-plus machine op de markt) kwam ik uit op :

HR3210FCT 230V Combihamer , welke 4.9Joule slagkracht heeft.

Ik gebruik dit voor semiprofessionele doeleinden. Deze wordt dus niet wekelijks bovengehaald, maar ook meer dan 5x / jaar.

Onlangs ben ik een gat aan het boren in beton met deftige boren van Hilti , valt plots de machine uit, niets meer....
Vlug binnen gebracht bij een hersteldienst van een prof. handel voor herstelling. (ik heb de tijd en spareparts niet om mij daar zelf nog mee bezig te houden)
Binnen de 3 weken krijg kreeg ik ze terug : herstelling Makita 130€ excl.BTW. (stator vervangen)
Ik tevreden dat ik ze toch 'redelijk vlug' terug had en dus verder kan....;

Boor ik gisteren 1 gat in hout, begin ik nadien sleufjes te beitelen in gewone steen, is het na een half uur opnieuw over en uit.... (enkel het geluid van beitelen, met een heel minieme kracht ….)

Ik word hier wel een beetje depri van , ik weet niet wat ik nu moet denken :

Heb ik nu de pech van een slecht toestel te hebben ??
Of is Makita voor dit soort werkzaamheden (boren en beitelen in allerhande materialen, houten balken, stenen, af en toe eens beton) dan ineens toch iets te licht ??

Wat zijn hier ervaringen van dergelijke combihamers ? Verkoper geeft aan dat dit toestel absoluut geschikt is voor dergelijk werkzaamheden.
Ik begin te twijfelen of Makita op vlak van combihamers wel hun naam van 'kwalitatief materiaal' waard zijn

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
392
Punten
63
heb zelf ook dergelijk toestel en toch al mee in gewapend beton geboord en uitgebroken
sleuven in harde baksteen gekapt etc
zonder problemen of stukken

zelf heb ik er onlangs de accu versie van bij gekocht

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
334
Punten
63
Hier ook een accu versie, geen enkele van de problemen die je opgeeft. Ook de online reviews van uw toestel spreken niet van dat soort zaken.

Wellicht een 'maandagochtendmodel'.

Voor de zekerheid, de kop van de SDS koppeling op uw beitel is toch niet afgebroken of dergelijke he? Dan kan de slagpin niet genoeg contact meer maken met de beitel en doet hij ook niet veel. Dat heb ik zelf al eens voorgehad :)

Koenraad123

Nieuw Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Waarderingsscore
15
Punten
8
Ik heb een hr2630t en bijzonder tevreden van. Heeft al wat werk achter de rug (beton opbreken, sleuven, gat zagen met een kernboor,...), en mocht ie nu in panne vallen (liever niet natuurlijk) was dit zijn geld zeker waard.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.761
Punten
113
Hier voor zo'n zaken?
Niks anders dan makitia's , makita's zijn goed .
Zijn zelfs zo goed dat ze -- als ze inbreken -- makita's en stihll meenemen en den Bosch en B&D laten staan.
Die zijn nog beter , pak die :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Gdv.
Jullie kennen er niks van!!
Stihl is rommel
Makita is rommel
:ROFLMAO:

Hopelijk trappen die snoodaards erin

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
133
Punten
63
Ik heb die 3210 al zo'n 5 jaar. Gebruik deze toch zo'n 2 a 3 dagen per week voor matig tot zwaar werk zonder problemen.

koen24

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
190
Punten
43
OK
Dank jullie wel , dit bevestigt wat ik initieel verwachtte, helaas doet mijn persoonlijke ervaring mij toch het andere besluiten of ik nu verder moet met Makita combihamer of niet.
ik kan niet zonder, moet dus nadenken over opnieuw laten herstellen (met risico….) , vervanging , of zoeken naar kwalitatieve beter (ander merk?)

in de hersteldienst gaven ze wel overduidelijk mee toen ik over Bosch begon :
‘Maar ja mijnheer, Bosch , dat is wel een andere kwalitatieve grootteorde dan makita hoor waar je nu over begint. ‘

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
233
Punten
63
Ik heb zelf een Makita breekhamer van het type met de dikkere schacht op 220 V ( SDS + ? )
Buiten het feit dat die "pin" zo'n 10 cm kleiner is geworden en ze uiteindelijk vervangen is voor een nieuw exemplaar heb ik nog geen klachten gehad van diegenen die deze machine hebben geleend .
Ik heb daar indertijd in 1 keer mijn tuintrap een kopje kleiner mee gemaakt....ik schat dat deze zo'n 2.7 m hoogte had en deze was 90 cm breed.....puur beton. Dat ding ging als de tering en nu nog.
En ik geef eerlijk toe : ..................ik ben een Makita-fan :)
Ondertussen al zo'n 10-tal machientjes op 18 V , gaande van slagmoersleutelmachine (1050 nm ) tot 2 kleine slagmoervijsmachientjes , boormachine , klopboormachine , polijstmachine , bandenpomp , mini-slijpschijf , multitool , wipzaag ,
.....en er zullen er nog bijkomen haha.
Zeg dus niks over slechte machines van Makita , het zijn de mensen die ermee werken denk ik dan , en ja , je kan pech hebben met een bepaalde reeks....
Ook ik heb ooit een klopboormachine van Makita op 220 V kapot gekregen omdat ik er gewoonweg te zware dingen mee wou "breken" en dat kan zo'n klopboormachientje nu eenmaal niet aan .

koen24

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
190
Punten
43
Ik heb zelf een Makita breekhamer van het type met de dikkere schacht op 220 V ( SDS + ? )
SDS max zal dat zijn … :)
En ik geef eerlijk toe : ..................ik ben een Makita-fan :)
Ik ook hoor, al 15jaar trouwe , tevreden gebruiker, alles van Makita behalve 1 stevig breekhamer van Hitachi voor echt stevig breekwerk.
enkel de laatste 3jaar mijn ervaringen met 2 verschillende combihamers, waarvan 1 (de 2811) gesneuveld is door een extern persoon, die dat misschien verkeerd heeft gebruikt.... Dat wil ik best aanvaarden....

Ondertussen al zo'n 10-tal machientjes op 18 V , gaande van slagmoersleutelmachine (1050 nm ) tot 2 kleine slagmoervijsmachientjes , boormachine , klopboormachine , polijstmachine , bandenpomp , mini-slijpschijf , multitool , wipzaag ,
.....en er zullen er nog bijkomen haha.
Zeg dus niks over slechte machines van Makita , het zijn de mensen die ermee werken denk ik dan , en ja , je kan pech hebben met een bepaalde reeks....
Ook ik heb ooit een klopboormachine van Makita op 220 V kapot gekregen omdat ik er gewoonweg te zware dingen mee wou "breken" en dat kan zo'n klopboormachientje nu eenmaal niet aan .
Ik besef maar al te goed dat indien je een dag in beton aan het boren / schieten bent , dat je dat machientje dan wel op zijn limieten gaat gaan aftasten...
Daarvoor zal ik hem ook echt niet bovenhalen, dan gebruik ik mijn Hitachi breekhamer, beest van een machine daarvoor …..

Maar voor sleufjes uit binnenmuurtjes te halen die op voorhand zijn uitgeslepen ? Dat zou naar mijn gevoel niet overkill mogen zijn....
Als je daar die Hitachi voor bovenhaalt, staat heel die woning te trillen en zit je bij wijze van spreken door de muur voor je het weet …..

Straks eens binnenbrengen bij opnieuw die hersteldienst, eens horen wat zij (of Makita?) daar nu over te zeggen hebben
Ook sneu dat ik destijds na aankoop niet binnen de maand die 5jaar dealer garantie waar je aanspraak op kon maken heb aangevraagd via internet, dat zijn dan die kleine lettertjes die je niet leest....

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Hier voor zo'n zaken?
Niks anders dan makitia's , makita's zijn goed .
Zijn zelfs zo goed dat ze -- als ze inbreken -- makita's en stihll meenemen en den Bosch en B&D laten staan.
Die zijn nog beter , pak die :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Gdv.
Jullie kennen er niks van!!
Stihl is rommel
Makita is rommel
:ROFLMAO:

Hopelijk trappen die snoodaards erin
Weet ook wel dat bosch blauw beter is maar kan het tij niet meer omkeren want heb 4 accumachines en 3 220v machines van makita

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Beter een boorhamem gebruiken om enkel te boren want met d6 en al de speling op de kop door het trekken en duwen aan de beitel zal je nooit nog perfect kunnen boren.
Voorheen had ik een bosch blauw combihamertje die ik heel zwaar tegen zn tanden gegeven heb.. machine te warm handschoenen aan. Nu blijven boren niet meer vast zitten en met het fijne boorwerk was hij niet meer nauwkeurig.

Nu heb ik de 2x18v dhr281zwj met stofzuiger erbij en gewone snelspanboorkop die erop klikt.

En nog een beetje sparen voor de 18,5j 220 volt breekhamer ook van makita.

De accu combihamer hier boven vermeld gebruik ik enkel in nood en gebruik ik nog altijd de bosch 220v combihamer met 1 hand de beitel vast houden of hij valt eruit. Armaturen ophangen met een boorkop met speling erop is niet zo leuk om te plaatsen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.761
Punten
113
@tuurruysschaert

Mijn opmerking over Bosch en B& D was wat sarcastisch bedoelt.
Ze hebben hier 2 keer ingebroken.
Alles mee van stihl en makita
Maar den Bosch en Black en Decker hebben ze netjes laten staan.

• Leuk
Waarderingen: Fery

koen24

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
190
Punten
43
@tuurruysschaert

Mijn opmerking over Bosch en B& D was wat sarcastisch bedoelt.
Ze hebben hier 2 keer ingebroken.
Alles mee van stihl en makita
Maar den Bosch en Black en Decker hebben ze netjes laten staan.
Het zal toch niet geweest zijn omdat het groene bosch machines waren en dieven eerder de voorkeur hebben voor de blauwe …. 🙃

Laatst bewerkt:
Bovenaan