• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ervaring gevraagd rond de "mulching" functie op grasmaaiers.

Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij zijn op zoek naar een grasmaaier en we zien veel dat er een mulching functie op zit, ik heb dit al opgezocht, maar vraag me af wie dit gebruikt, en of dit wel nuttig/voordelen bied? Wie gebruikt de mulching functie of wie vangt nog steeds zijn gras op en waarom? Alle antwoorden welkom. Opp. van gazon is +- 1000m².
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
2.311
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb een honda met zo een kit op,en vind wel dat je een zware motor moet hebben op je grasmachine dan(duurdere klasse) want ik merk wel dat dit veel meer energie vraagt aan je grasmachine.Maar muchingkit in kombinatie met een goede grasmaaier is echt heel goed vind ik.Je mag wel niet te lang wachten dan om je gras af te rijden,maar is zo een luxe dat je gewoon altijd kan blijven rijden zonder te stoppen voor je bak leeg te maken.
 
Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Barteke, zie je dan echt niets liggen op uw gazon, het gras word versnippert, ik kan me dan wel voorstellen bij nat weer dat uw schoenen vol met gras hangen of valt dat mee?
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
2.311
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij nat weer mag je ook geen gras afrijden he.Nee moet wel droog zijn,en je ziet praktisch niks liggen hoor.Het versnipperd echt heel fijn hoor.Wel op tijd afrijden.Maar ik vind het echt heel makkelijk.
 
Lid geworden
24 okt 2008
Berichten
173
Waarderingsscore
0
Punten
0
als uw gras te lang is, kunt ge van die 'lappen' aaneengekoekt afgereden gras krijgen. Op tijd afrijden dus, of de hoogte aanpassen en een paar keer na elkaar afrijden op steeds lagere hoogte.

Ik spaar toch veel tijd vergeleken met mijn buren die telkens moeten stoppen om hun bak leeg te kappen :)
 
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
264
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds kort heb ik een maaier met mulching, daarvoor gewoon met bak. Is een hemelsbreed verschil. Ferm gemakkelijk en veel sneller dan steeds bak moeten legen. Zoals reeds gezegd mag het gras niet te lang staan.



Hoe het met de chemische kant zit (is het wel ok om uw gazon steeds te "bemesten" met grasmaaisel), daar heb ik geen idee van. Iemand?
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
Yep altijd mulchen => Toro blinkt uit in mulchers (patented) anderen hebben het wel maar volgens sommigen toch niet het niveau wat Toro maaiers halen.



ik heb nu Toro recycler zelftrekkende maaier overgenomen van mijn vader. Hij heeft zelf een groter model zitmaaier ook van Toro. Ie heeft ook wel wat meer oppervlakte te maaien ermee.



Dus ja, hier altijd mulchen al jaren lang, nee nooit gras oprapen.
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb een Honda waar standaard een mulching kit opzit (twee messen). Zoals hier gezegd moet je wel zeker snel je gras afrijden, anders ligt het hele huis vol gras. En dat is wat ons probleem: onze gazon groeide dit seizoen op zeven dag te veel om nog goed te kunnen mulchen.



Voor wat het waard is, ik rijd ongeveer 900 m2 af. Met opvangen duurt dat ongeveer 60 min als het goed droog staat. Mulchen duurt ongeveer 45 min. Ik heb na het mulchen wel wat meer werk om de onderkant mooi proper te krijgen.



En lukanar heeft hier ooit eens een mooie uitleg over mulchen gegeven: http://bouwinfo.be/forum/threads/179105-Aanloop-groepsaankoop-robotmaaier/page4
 
Lid geworden
19 jul 2009
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor ons geen mulching meer! Het gaat inderdaad sneller dan opvangen, maar in het sezoen moet je wel 2x per week maaien om het nog deftig te kunnen mulchen. Het grootste nadeel vonden we de snippers gras die we overal in het huis vonden. Het klopt dat je moet maaien als het gras droog is. Maar de volgende morgen zijn de snippers niet verdwenen en blijven ze door de dauw aan de schoenen plakken. Wij zweren bij een zitmaaier met opvang (en mulching) al wordt dit laatste enkel gebruikt om af en toe te mesten.
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hangt hier af van de goesting. Aangezien ik mijn gras niet te vaak af doe (teller staat op 6 keer dit jaar, is mulching meestal niet mogelijk). Ik vang op met de bak en kieper het afval bij de kippen die het snel laten composteren
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Bak leegkappen -> koop u een paar tuinzakken die je op het parcours zet, dan is je bak leegkappen op 20 seconden gebeurt (ipv en hele trip naar uw mesthoop of remorque te moeten doen).



Mulching hangt ook af van de onderlaag: hier met een zandleem laag lijkt het me geen goed plan, de grond is hier al keihard en weinig waterdoorlatend, om er dan zo een laagje mulch over te leggen dat de drainage ook weer beinvloedt...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan