• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ereloon architect groot huis - verbouwing

Lid geworden
5 nov 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen.

Ik zit met volgende vraag. 

Hoeveel zou de architect voor zijn opdracht (volledige opdracht met bouwaanvraag, offertes, opvolging en oplevering) mogen vragen voor de verbouwing van een bestaand huis van 380m2. We gaan bijna alles afbreken. Er blijven maar funderingen, buitenmuren en binnen draagende muren en dak. De rest komt nieuw! Geraamde bouwkost is 750 000€ voor 380m2 binnen en 2 grote buitenterrasen. Hoeveel % is fair? Bij kleinere renovaties wordt er tussen 10% a 12% van de bouwkost gevraagd. Maar hoeveel zou de architect mogen vragen voor 750 000€ aan renovatie (dat is netto, zonder btw en zonder epb, stabiliteitstudie, technieken berekening, enz). Ik vind nergens referenties. Zelfs 10% van dit bedrag is 75 000 excl, en dat vind ik mega veel voor 1 bouwaanvraag en 1 huis (wel groot, maar 1 huis)... 

Bedankt

heb je het al eens aan een architect gevraagd ?
de % liggen voor renovaties war hoger dan nieuwbouw, omdat het in vele gevallen over kleine bedragen gaat.
Ook kan je vaste bedragen vastleggen in overleg....

Beste

de algemeen aangenomen barema's van de Orde van Architecten kan u hieronder terugvinden:

http://www.ncdab.be/media/1064/2013-arch-index-minima-honoraria-gerechtel-expertise.pdf

Deze barema's worden in regel nog steeds gehanteerd.

Ik heb zelf hieromtrent ook een recente verwijzing uit een verslag van een gerechtsdeskundige:

Het ereloon van xxxxx euro volgens het contract resulteert in een percentage van ongeveer 12% terwijl de orde 10% voorstelt maar dan voor ingrijpende renovaties.
Ik kan dit dossier niet aanvaarden als ingrijpend omdat het gebouw quasi volledig afgebroken werd.

Bovenstaande zou u een idee moeten geven van het ereloon dat u mag verwachten voor uw renovatie.

Bij u wordt ook quasi het volledige gebouw afgebroken en gaat het ook over renovatie.

Als de budgettering door uw architect op 750.000€ geraamd is (hopelijk reeds inclusief een minimum marge van 10%) dan zal het ereloon uiteraard in verhouding zijn en daarnaast dient u nog de bijkomende kosten in rekening te brengen; stabiliteitsingenieur, veiligheidscoördinator, EPB-verslaggever, etc. 

Je weet al wat er allemaal gaat gebeuren en wat het gaat kosten maar je hebt nog geen architect?

Het ereloon bespreek je eerst met de architect voordat je hem laat werken. Daarna is het te laat.

Is het zinvol om het te renoveren? Zou je niet beter en goedkoper af zijn om het volledig nieuw te zetten?

En er zijn nog steeds architecten die werken met forfaitaire bedragen. 

Dat kan in jouw geval beter uitkomen, maar als die de boel al getekend heeft, dan is het te laat. 

Offerte vragen is best

11221 zei:
Is het zinvol om het te renoveren? Zou je niet beter en goedkoper af zijn om het volledig nieuw te zetten?

Ik heb me eigenlijk dezelfde bedenking gemaakt: voor die prijs kan je hetzelfde gloednieuw zetten, alles volgens de beste hedendaagse normen. Maar de BTW zal een beetje de spelbreker zijn. Op zo'n bedragen is 15% direct veel geld.

D I Y zei:
11221 zei:

Ik heb me eigenlijk dezelfde bedenking gemaakt: voor die prijs kan je hetzelfde gloednieuw zetten, alles volgens de beste hedendaagse normen. Maar de BTW zal een beetje de spelbreker zijn. Op zo'n bedragen is 15% direct veel geld.

Hoever staan ze met de regeling, waarbij er ook bij herbouw (afbraak met nieuwbouw) een BTW van 6% toegekend zou worden?

Dit om sneller het verouderde patrimonium te vernieuwen, om tot een beter eindresultaat te komen, en om niet telkens nieuwe bouwgrond te moeten aanspreken om nieuwbouw te zetten.

11221 zei:
D I Y zei:
11221 zei:

Hoever staan ze met de regeling, waarbij er ook bij herbouw (afbraak met nieuwbouw) een BTW van 6% toegekend zou worden?

Dit om sneller het verouderde patrimonium te vernieuwen, om tot een beter eindresultaat te komen, en om niet telkens nieuwe bouwgrond te moeten aanspreken om nieuwbouw te zetten.

Dit zou sowieso enkel van toepassing zijn bij de afbraak van een ‘krotwoning’

Een krot, bvb een woning met enkel glas en geen dakisolatie, of een chauffageketel ouder dan 15j? Dat is toch hoe de overheid het ziet tegen binnen een jaar of vijf: zo’n woning zal verplicht een energetische sanering opgelegd krijgen.

Die woningen worden zo goed als onverkoopbaar tegen de prijs van vandaag.

D I Y zei:
Een krot, bvb een woning met enkel glas en geen dakisolatie, of een chauffageketel ouder dan 15j? Dat is toch hoe de overheid het ziet tegen binnen een jaar of vijf: zo’n woning zal verplicht een energetische sanering opgelegd krijgen.

Die woningen worden zo goed als onverkoopbaar tegen de prijs van vandaag.

Aan welke "voorwaarden" een huis moet voldoen om als krot beschouwd te worden heb ik geen idee van :).

11221 zei:

Dat is een zinvolle vraag die geen betekenis heeft :eek:)   Bouwen/renoveren is erg persoonlijk. Ik ben opgegroeid in centrum Gent in een huis waarvan de oorsprong ergens in de jaren 1600 ligt. Nooit of te nimmer zo ik mij goed voelen in een nieuwbouw. Een ander dan misschien weer wel. Een eigen huis maken is een thuis maken en dat is nooit 1+1= 2

Meer info over 6% BTW bij afbraak en heropbouw kan u hier lezen:

https://ondernemingsdatabank.indicator.be/btw___onroerend_goed/wanneer_maar_6__btw_op_afbraak_en_heropbouw_/VLTATEAR_EU08090501/search?

De steden met 6% BTW van toepassing zijn:
de stedelijke centra van Antwerpen, Charleroi, Gent, Oostende, Mechelen, Bergen, La Louvière, Sint-Niklaas, Seraing en Luik.
op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Brussel, Anderlecht, Sint-Gilles, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Jans-Molenbeek, Schaarbeek, Vorst, Elsene, Ukkel, en Etterbeek.
Leuven, Brugge, Kortrijk, Roeselare, Aalst, Dendermonde, Genk, Hasselt, Moeskroen, Doornik, Verviers, Namen.

Het speelt geen rol of het gebouw gelegen is in een zogenaamde ‘stadskanker’ of in een andere wijk of deelgemeente van die stad.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan