• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Equipotentiale verbindingen anno 2013

Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Moeten alle aanraakbare metalen onderdelen van een electrische huisinstallatie nog steeds worden geaard? Hoe ziet dat er op heden uit?

Poutrellen, Gietijzeren radiatoren, leidingen naar en van een mazouttank, moeten die verbonden worden met de hoofdaardingsklem?



Alvast bedankt voor de antwoorden.
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
2,5mm² doorgelust vanuit het dichtsbijzijnde stopcontact. Voor de poutrelle bestaan er "speciale" bouten (met sleufgat, waar je de draad tussen 2 moeren of moer en poutrelle klemt). Geloof wel dat de leiding "mechanisch beveiligd (bvb in pvc buis) moet zijn tot aan het connectiepunt met de poutrelle/radiator...
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Best eens bij de keurder die je gaat laten komen horen. Ik dacht dat er tegenwoordig uitzonderingen zijn voor radiatoren uitgevoerd met alpex.



Waterleiding, metalen bad, blote poutrellen en gasleiding moeten bij mijn weten nog steeds geaard worden.



Mijn keurder heeft nog niet eens de moeite genomen om naar de aarding van die dingen te kijken.
 
Lid geworden
7 dec 2008
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sommige zaken zijn toch wel lastig om te realiseren en ik weet ook niet goed tot hoever je hiermee moet gaan. Poutrellen, metalen trapleuningen, aluminium ramen... ?



Als je logisch denkt zie ik niet goed in waarom een metalen radiator verbonden met kunststof buizen niet zou moeten verbonden zijn en een poutrel wel.

Waarom zou een poutrel bijvoorbeeld gevaarlijker zijn dan een metalen rek of kast?
 
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als de vloeropbouw de volgende is:



=> leidingen

=> isolatiechape

=> isolatieplaten

=> VVW

=> Chape

=> Vloer



Tussen welke twee lagen moet dan die aardingskabel gelegd worden naar bvb badkamer?

Ze komen hier weldra isolatiechape gieten, maar ons bad & douche staan er natuurlijk nog niet :)
 
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja al goed en wel, maar als de isolatiechape erop ligt lijkt het me toch een moeilijke zaak om die kabel nadien nog tegen uw bad en douche te monteren...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Hoe doe je dat met je afvoerleiding aan het bad? Die komt uit de chappe omhoog... dus... gewoon buiske omhoog laten komen, that simple...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
PaulBE;1850923 wrote:
Sommige zaken zijn toch wel lastig om te realiseren en ik weet ook niet goed tot hoever je hiermee moet gaan. Poutrellen, metalen trapleuningen, aluminium ramen... ?



Als je logisch denkt zie ik niet goed in waarom een metalen radiator verbonden met kunststof buizen niet zou moeten verbonden zijn en een poutrel wel.

Waarom zou een poutrel bijvoorbeeld gevaarlijker zijn dan een metalen rek of kast?



ramen, leuningen, radiatoren, ... hoeft allemaal niet, enkel de constructieve elementen, poutrellen en leidingen



voor poutrellen is dat heel eenvoudig, er bestaan klemmen hiervoor, goedkoper (voor DHZ) is een gaatje boren, net iets kleiner dan een zelftappende schroef en deze er dan in vastdraaien, of een te ruim gat voor een bout en moer, ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan