• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eps isolatiemortel als vloerplaat in plaats van beton

Lid geworden
11 aug 2024
Berichten
24
Waarderingsscore
1
Punten
3
Momenteel ben ik bezig met een binnenrenovatie waarbij we de gelijksvloers uitgraven.

De huidige geplande vloeropbouw is op aanraden van de aannemer en is als volgt:
- 25 cm eps isolatiemortel met druksterkte 120kpa en een enkel wapeningsnet op volle grond. Op het wapeningsnet zullen de stroomkabels en sanitaire leidingen liggen.
- vvw
- 8,5cm chape met een 'super plus' additief dat een wapeningsnet volgens de aanemer overbodig maakt.
- 1,5 cm voor tegel en verlijming.

Zien jullie hier problemen mee?
De grootste vraag is of deze eps isolatiemortel voldoende is om ook als vloerplaat te fungeren in plaats van een betonplaat. Zijn verzakkingen op de lange termijn(20+ jaar) volgens jullie mogelijk? Of toch best ook nog een betonplaat toevoegen onderaan?

Ik heb al een gelijkaardig onderwerp gevonden van een aantal jaar geleden en vroeg me af of iemand die dit reeds lang geleden gedaan heeft ondertussen wel/geen problemen heeft ondervonden met verzakkingen.

Alvast bedankt!
 
Ik heb dat ruim 15j geleden gedaan met iets als FIM, weliswaar maar een 8-tal cm, en dat is nog steeds in prima staat. Daar is overigens geen enkele vorm van wapening aan te pas gekomen, noch in de isolatiemortel, noch in de chape.
 
Ik heb dat ruim 15j geleden gedaan met iets als FIM, weliswaar maar een 8-tal cm, en dat is nog steeds in prima staat. Daar is overigens geen enkele vorm van wapening aan te pas gekomen, noch in de isolatiemortel, noch in de chape.
Merci om je ervaring te delen. Heb je enig idee van de druksterkte van de FIM die je gebruikt hebt? Ik heb gemerkt dat daar grote verschillen in zijn
 
Het was geen fim, was iets anders dat nu niet meer bestaat. Maar denk de zachte versie want als je er over liep dan veerde het.
 
Ik heb het zo gedaan, zonder problemen, maar is wel nog maar 2 jaar geleden.
Er zijn fabrikanten die een sterkere isolatiechape/-mortel aanbieden met hogere druksterkte, maar mindere isolatiewaarden. Zo hebben ze destijds bij mij zowel Ultriso Gold (op de verdieping) als Ultriso Bronze (op volle grond) gebruikt. Die laatste is met verhoogde druksterkte (550 kPA, 0.061 W/mK), en dat verschil voel je heel duidelijk: veel harder, veert niet. Ik kan me er niet over over uitspreken omdat ik er niet genoeg van ken, maar de mortel van 120 kPA lijkt me wat licht in vergelijking? Ook bij deze fabrikant gaan de mortels met hogere druksterkte richting 500kPA: https://www.betopor.com/producten/betopor-floormix


Eveneens belangrijk zal zijn om te verzeren dat je ondergrond stabiel is. Dat is normaal geen probleem als je een oude vloer uitbreekt, maar zie dat je hem niet losspit, en indien nodig terug verdicht.
 
Ik heb het zo gedaan, zonder problemen, maar is wel nog maar 2 jaar geleden.
Er zijn fabrikanten die een sterkere isolatiechape/-mortel aanbieden met hogere druksterkte, maar mindere isolatiewaarden. Zo hebben ze destijds bij mij zowel Ultriso Gold (op de verdieping) als Ultriso Bronze (op volle grond) gebruikt. Die laatste is met verhoogde druksterkte (550 kPA, 0.061 W/mK), en dat verschil voel je heel duidelijk: veel harder, veert niet. Ik kan me er niet over over uitspreken omdat ik er niet genoeg van ken, maar de mortel van 120 kPA lijkt me wat licht in vergelijking? Ook bij deze fabrikant gaan de mortels met hogere druksterkte richting 500kPA: https://www.betopor.com/producten/betopor-floormix


Eveneens belangrijk zal zijn om te verzeren dat je ondergrond stabiel is. Dat is normaal geen probleem als je een oude vloer uitbreekt, maar zie dat je hem niet losspit, en indien nodig terug verdicht.
Bedankt voor de info.
Wat de ondergrond betreft heb ik gemerkt dat deze op bepaalde plekken redelijk zacht is na het uitgraven. Voor de zekerheid ga ik deze nog volledig met een trilplaat aanstampen.
 
Zou je de leidingen ook in volle grond kunnen leggen? Dus eerst gleuven graven, daar in de leidingen en die uitvullen terug met zand.
Nadien alles goed aantrillen, folie en dan EPS?

Dit zorgt er ook voor dat de folie niet beschadigd word tijdens het leggen van de netten/leidingen op de folie.

Dankjewel
Mvg
 
De folie is geen waterdichting, vergeet dat niet. Die mag beschadigd worden, en die ligt verder ook gewoon overlappend op elkaar.
De folie dient enkel maar om er voor te zorgen dat de (isolatie)chape niet te snel uitdroogt naar de aarde en verzwakking krijgt omdat het uithardingsproces niet zijn volle duur (meestal 28d) gekregen heeft. De uitharding is een chemische reactie met water. Er mag dus niet te veel, maar ook niet te weinig water zijn, of te snel weggezogen of extra toegevoegd worden door een ander aangrenzend materiaal.
Als je de folie nodig hebt om water uit de ondergrond tegen te houden, dan heb je serieuzere problemen en is een opbouw rechtstreeks op volle grond wellicht niet de juiste keuze.

Daarnaast helpt de folie tussen lagen ook bij latere recyclage, voor gescheiden afval.
 
Dank voor je bericht.
Ik heb altijd begrepen dat de folie net dient als barrière tussen de EPS en de zandgrond, die vochtig kan zijn.
Momenteel liggen ook alle leidingen in de zand, zelfs zonder folie, dus dan lijkt het ons ook geen probleem om rechtstreeks op volle grond terug op te bouwen. Over het eerst storten van een betonnen dek zijn de meningen duidelijk zéér verdeeld.
De ene vindt het pure geldverspilling en de andere een must.
 
mmm
:unsure: :unsure: :unsure: :unsure:
dus elke keer als die leiding naar omhoog moet , ga je die folie doorsnijden ???
Is dat echt zo'n slim plan?
 
Ik heb altijd begrepen dat de folie net dient als barrière tussen de EPS en de zandgrond, die vochtig kan zijn.
Ja, maar niet als lange termijn vochtscherm, enkel tijdens het uitharden.
Maar als er dus sprake is van een dermate vochtige ondergrond dat je op lange termijn een vochtscherm nodig hebt, dan is rechtstreeks op volle grond werken wellicht geen goed idee. Natte isolatie isoleert niet.
 
Hoe nat is jouw zand binnen de woning? Meestal is dat redelijk droog omdat er weinig water bij kan tussen de funderingen. Tenzij je echt een hoge grondwaterstand hebt.
 
mmm
:unsure: :unsure: :unsure: :unsure:
dus elke keer als die leiding naar omhoog moet , ga je die folie doorsnijden ???
Is dat echt zo'n slim plan?
De waterleidingen en electrische leidingen zouden dan terug in de zand gelegd worden en waar ze naar boven komen zijn ze ingeslepen in de muren dus ik zie de noodzaak niet om de folie daarvoor te moeten te snijden? Of bedoel je de afvoerbuizen?
 
dus doorboor je de waterkering op de funderingsmuren ?
 
Als dat een oudere woning is is er waarschijnlijk geen waterkering.
 
dus doorboor je de waterkering op de funderingsmuren ?
Dat doe je altijd om leidingen omhoog te brengen. Waar er geen baksteen meer is heb je ook geen waterkering meer nodig. Je moet er enkel voor zorgen dat je achteraf de opvulling van die verdwenen baksteen niet met een capillair product doet.
 
m
dus doorboor je de waterkering op de funderingsmuren ?
Dat doe je altijd om leidingen omhoog te brengen. Waar er geen baksteen meer is heb je ook geen waterkering meer nodig. Je moet er enkel voor zorgen dat je achteraf de opvulling van die verdwenen baksteen niet met een capillair product doet.
je hebt in je muuropbouw minstens 2 waterkeringen zitten
1 die ligt op de funderingsmuur
1 die ligt in het buitenblad en hoger komt in het binnenblad
deze laatste wordt meestal dooor geslepen. maar zoals ik het begrijp liggen die leidingen ONDER de 1 ste waterkering op de funderingsmuur.

Ik hoop echt dat ik het verkeerd begrijp
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan