• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

EPDM zonder dampremmende folie

Lid geworden
26 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedemiddag,

Na veel lezen op Internet heb ik geen verlossend antwoord kunnen vinden.

Situatie: EPDM direct op bitumen verlijmd op een plat dak. Nu 5 jaar later is het EPDM losgekomen. Bij inspectie is condens aangetroffen tussen de lagen, waardoor de lijm is gaan verzepen.

Nu las ik dat je geen EPDM op bitumen mag verlijmen bij een 'koud dak'. Ik heb daarom bij de gemeente de constructietekeningen van het platte dak opgevraagd en het gaat bij mij gelukkig om een 'warm dak': gips -> balkenlaag -> 18 mm underlayment -> 80 mm piepschuim -> APP bitumen.

Niks fout gedaan dus... of toch wel? Want op de tekening zie ik geen dampremmende folie... Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Kennelijk was dat bij de oorspronkelijke dakbedekking (bitumen) niet nodig. Kan ik me achteraf wel iets bij voorstellen, want EPDM is in tegenstelling tot bitumen dampdicht.

Om dit op te lossen, dacht ik aan een laag dakgrind, zodat het spul in ieder geval blijft liggen. Maar nu weet ik niet of dit op de lange termijn nog problemen kan opleveren. Kan het condens tussen de lagen de isolatie en/of onderliggende constructie aantasten? Het bitumen was namelijk niet 100% waterdicht toen het EPDM werd aangebracht. Vooralsnog zie ik aan de binnenkant geen schimmel of vochtplekken.

Anders overweeg ik om het EPDM weg te halen en een nieuwe laag bitumen erop te (laten) branden. Want om alsnog een laag dampremmende folie aan te brengen, die zoals ik het lees onder het piepschuim aangebracht dient te worden, dat wordt nogal een klus.

Wat is jullie advies? Dakgrind of nieuwe laag bitumen?

Daan

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.181
Punten
113
1) constructietekening is geen garantie op as built; dus men moet een sondering maken (eventueel langs binnen) om de echte samenstelling van het dak te kennen.
2) bitumen is natuurlijk even dampdicht als een epdm
3) een dampscherm is natuurlijk altijd nodig, bitumen of niet (daar gaat het niet om, wel dat condensatie kan ontstaan tss aan de koude kant van de isolatie). Er van uit gaande dat je bitumenlaag niet meer waterdicht was (waarom zou er anders een laag epdm opgelijmd zijn) zal er vocht (van de warme lucht) gecondenseerd zijn tss bitumen en epdm met verzeping als gevolg.
4) het condensatievocht zal wel doorheen de lekke bitumenlaag zijn teruggevloeid waardoor je isolatie vermoedelijk nat staat en natte isolatie is geen isolatie.
5) het spreekt voor zich dat al alle suggesties behalve het plaatsen van een dampscherm zinloos zijn. En daarmee dus het hele bestaande isolatie pakket er af moet.
6) jammer maar helaas.

Lid geworden
26 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor je reactie. Nu las ik ergens dat een dampremmende folie niet altijd nodig is, afhankelijk van de ruimte die zich eronder bevindt. Ook zouden de piepschuimplaten van zichzelf een dampremmende werking hebben. Wat ik begrijp is dat dit van belang is voor het dauwpunt en dat de balans tussen condensatie en verdamping juist moet zijn. Elders las ik dat als het buiten warmer is dan binnen, het risico bestaat dat er condensatie optreedt op de dampremmer, zogenaamde 'zomercondensatie'.

Bij de inspectie werd overigens gezegd dat het niet ongebruikelijk is dat er soms wat vocht onder het dakbedekking wordt aangetroffen. Kortom, ik weet niet zo goed wie of wat ik moet geloven. Het enige wat ik zeker weet is dat het EPDM is losgekomen en dat opnieuw lijmen geen optie is.

Als een dampscherm inderdaad ontbreekt, zou dit onder de opstalverzekering vallen? Want dat is bij de bouw in '95 dan al verkeerd gegaan, waar ik nu pas achter kom... Anderzijds ligt het er al 27 jaar op en heb ik niet de indruk dat het slecht is geïsoleerd.

Lastig... Ik wil het uiteindelijk goed hebben en als dat betekent dat alles eraf moet, dan moet dat. Ik had natuurlijk gehoopt dat dakgrind of een nieuwe laag bitumen voldoende zou zijn en dat ik er de komende 10 jaar niet naar hoef om te kijken.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.181
Punten
113
Dat van die balans is onzin. Zomercondensatie is doorgaans geen probleem daar er voldoende tijd is om te verdampen vooraleer het opnieuw koud wordt.
dat eps (piepschuim) dampremmend is, klopt Maar daar gaat het niet over. Bij gebrek aan een dampscherm (luchtscherm eigenlijk) zal er steeds een hoeveelheid waterdamp aan de koude kant van de isolatie komen.
daarom dat men in vochtige ruimtes zoals boven een keuken of badkamer, een dampscherm plaats met een hogere diffusieweerstand.

je situatie is het beste bewijs dat dat het dampscherm noodzakelijk was.
je bent van Nederland vermoed ik?
in België gaat die vlieger alvast niet op.

Bovenaan