• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

EPDM op kruipkeldermuur, onder XPS of niet (renovatie - gevel isolatie met crepi)

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Berichten
621
Waarderingsscore
7
Punten
18
Zie schets:
  • links de huidige situatie, gevelsteen afgebroken
  • rechts de toekomstige situatie, geïsoleerd met crepi afwerking.
  • niet op schets: aan te brengen isolatie aan het kruipkelder plafond (PUR/PIR platen).
Het maaiveld is op sommige plaatsen net onder de gewelven, op andere plaatsen net boven de gewelven.

Discussie punt is het al da niet aanbrengen van een EPDM tegen het binnenspouwblad, over en tegen de kruipkelder muur (onder de XPS). Dit zou niet nodig zijn, maar een kennis heeft hier twijfels over.

Misschien nog te vermelden dat ik vandaag geen last heb van vocht in de muren. De laatste 2 jaar staat de kruipkelder regelmatig onder water, maar dat beperkt zich tot de garage (waar de kruipkelder vloer het laagste is).
 

Bijlagen

  • Schets.jpg
    Schets.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 31

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Berichten
621
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik ben er nog niet uit... los van dit ETICS artikel vond ik ook andere systemen. Bij mij gaat men de aanzet van 30cm doen met speciale blokken, lijmen en arduin afwerking (op de kruipkelder muur). Dat zou dezelfde werking hebben als een EPDM waterkering.

Instructies die ik kreeg als ik onder het maaiveld wens te isoleren: platen verlijmen tegen de kruipkelder muur & daartegen moest ik een zwarte noppenfolie aanbrengen.

Dan mis ik onder het maaiveld nog steeds afdichting, de kelder wand is natuurlijk wel gecementeerd (in 1975). Zou ik dit opnieuw moeten instrijken? Ik vraag me ook af of die noppenfolie niet verplicht samen gaat met drainerend materiaal en drainage buis.

Het is niet dat ik nu problemen heb, maar wens geen handelingen te doen waardoor ik later wel problemen zou kunnen krijgen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ik waag me er aan .
:ROFLMAO:
Noppenfolie is geen waterkering maar zorgt wel dat de luchtspatie ( als die niet vol beestjes, pieren, grond , varkens , mieren komt te zitten) vocht tegenhoudt of afvoert.
Als je echt niet anders kunt ?

Arduinen plinten zijn waterdicht MAAR je zal merken dat er toch vochtplekken zich aftekenen op de plint.

Ik mis in je tekening dus een waterkering die boven je gewelven zit maar doorgetrokken wordt in je xps laag en daar de scheiding vormt tussen eps en xps .
Je plint stopt bovenaan dus die waterkering weg en je hebt geen vocht transport tussen plint en de bovenliggende crpi en eps.
Tegen de xps zet je een vloeibare bitumen ( verticaal ) die begint van de bovenste waterkering ( onder de eps ) tot ver voorbij de kelderfundering.
Op deze fundering MOET een waterkering gelegd zijn die de kop van de fundering heeft ingepakt. dus links, boven en rechts van de fundering.
Onder de gewelven zit ook een waterkering maar die zou eigenlijk de muur kruipkelder vericaal moeten inpakken of zelfs de zijkant en bovenkant gewelven.

Nu misschien dat @art hier even op kan reageren.
Want ik ben alleen maar bezig met verhardingen en grond tegen de gevels en in deze situatie / tekening? Sorry, daar bouwen wij niet op verder
 

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Berichten
621
Waarderingsscore
7
Punten
18
Verdeler van het ETICS product is langs geweest: EPDM plaatsen vanaf 30cm hoog op het binnenspouwblad tot op de kruipkelder muur, maar niet zeer diep. Ik moet de kruipkelder muren niet inpakken (op bepaalde plaatsen kan ik dat ook niet).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan