EPDM-dak van huis en garage werd slecht aangelegd

Lid geworden
1 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Na de hagelstorm in 2014 legde een dakwerker op mijn woning (2014) en op mijn garage (2015) een nieuw EPDM-dak op een bestaand roofing dak.
In 2016 kwam een groot gedeelte van het EPDM-dak van de woning los;dakwerker herstelde dat in 2016.
In 2022 kwamen meerdere delen van het EPDM-dak van de woning los;dakwerker kwam kijken en volgens dakwerker ligt de oorzaak in het plaatsen van een nieuw dak op een bestaand roofing dak; dakwerker stelde voor van dit aan te geven als stormschade aan mijn verzekeringsmaatschappij;verzekeringsmaatschappij weigert offerte van dakwerker omdat ze menen dat dakwerker verantwoordelijk is voor de schade.
4 weken na het vaststellen van het loskomen van het EPDM-dak van de woning stelde ik vast dat er meerdere vochtlekkages waren in de garage;bij onderzoek bleken ook hier meerdere loslatingen te zijn van het EPDM-dak met scheurvormingen;daardoor kon vocht onder het EPDM-dak komen en dit gaf vochtlekkages;ik waarschuwde eens te meer de dakwerker;dakwerker wenste niet te komen kijken "omdat hij geen tijd had" en "ik met mijn probleemdak naar de kl....kon lopen.
Wat te doen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.531
Punten
113
Aangetekend schrijven
feiten aanhalen
hem een paar weken tijd geven om oplossing voor te stellen

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.281
Punten
113
Verzekering opnieuw aanspreken, als ze opnieuw weigeren heb je al een en ander op papier van oorzaak.
Als je rechtsbijstand hebt kunnen deze je verder helpen om de aannemer aan te spreken.

Lid geworden
1 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
SORRY!!! SORRY!!!!
Ik heb een FOUT gemaakt!!!!
De verzekering heeft de schade aan het woningdak wel uitbetaald maar de dakwerker heeft geen tijd voor de herstelling uit te voeren.
De rechtsbijstand van al mijn verzekeringen zitten samen bij EUROMEX.
Euromex zegt dat ze pas kunnen optreden wanneer er een geschil is tussen de verzekeraar van de dakwerker en mezelf omdat ik bij Euromex geen dekking heb bij een geschil over een contractuele overeenkomst tussen dakwerker en mezelf.
Ik heb de dakwerker via aangetekend schrijven + via gewoon schrijven in gebreke gesteld met opsomming van de feiten(2014+2015+2016) en vaststelling van de gebreken aan beide daken in 2022 en hem 30 dagen de tijd gegeven voor de zaken in orde te brengen.
Kan ik voorlopig nog iets meer doen dan reactie van dakwerker afwachten?
Mijn makelaar meende dat het raadzaam is de verzekeraar van 2014 aan te spreken maar die verzekeraar heeft mijn verzekering opgezegd na uitbetaling van de schade tgv de hagelstorm in 2014.
Volgens mij is het niet zinnig voor de verzekeraar van 2014 aan te spreken.

Lid geworden
1 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb een FOUT gemaakt!!!!
De verzekering heeft de schade aan het woningdak wel uitbetaald maar de dakwerker heeft geen tijd voor de herstelling uit te voeren.
De rechtsbijstand van al mijn verzekeringen zitten samen bij EUROMEX.
Euromex zegt dat ze pas kunnen optreden wanneer er een geschil is tussen de verzekeraar van de dakwerker en mezelf omdat ik bij Euromex geen dekking heb bij een geschil over een contractuele overeenkomst tussen dakwerker en mezelf.
Ik heb de dakwerker via aangetekend schrijven + via gewoon schrijven in gebreke gesteld met opsomming van de feiten(2014+2015+2016) en vaststelling van de gebreken aan beide daken in 2022 en hem 30 dagen de tijd gegeven voor de zaken in orde te brengen.
Kan ik voorlopig nog iets meer doen dan reactie van dakwerker afwachten?
Mijn makelaar meende dat het raadzaam is de verzekeraar van 2014 aan te spreken maar die verzekeraar heeft mijn verzekering opgezegd na uitbetaling van de schade tgv de hagelstorm in 2014.
Volgens mij is het niet zinnig voor de verzekeraar van 2014 aan te spreken.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.176
Punten
113
Als je rechtsbijstand hebt (blijkbaar) dan heb je ook recht op een eigen expert die door jouw bijstand wordt bet om jouw belangen te verdedigen.
ik kan u alleen maar aanraden daar gebruik van te maken. Die personen wegens doorgaans goed hoe dit spel dient gespeeld te worden En wat uw rechten (en plichten) zijn.

Lid geworden
1 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Rechtsbijstandverzekeraar Euromex zegt dat ze pas kunnen optreden wanneer er een geschil is tussen de verzekeraar van de dakwerker en mezelf omdat ik bij Euromex geen dekking heb bij een geschil over een contractuele overeenkomst tussen dakwerker en mezelf.
Ik citeer de mening van Euromex:
"Daarnaast kent de polis Privéleven enkel volgende waarborg die van toepassing zou kunnen zijn:
"Conflict met een verzekeraar 10-jarige aansprakelijkheid: Wij geven rechtsbijstand bij de rechtstreekse vordering die u heeft tegen de verzekeraar 10-jarige aansprakelijkheid van de
aannemer, architect of bouwingenieur, wanneer de stabiliteit, de soliditeit en/of de waterdichtheid van een verzekerd onroerend goed in het gedrang komt."
Wat is hierover uw mening?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.176
Punten
113
Blijkbaar heeft de dakwerker het schadegeval niet aangegeven bij zijn verzekeraar.
aangezien u geen uitgebreide bijstand heeft (waarin de contractuele geschillen vervat zitten) moet dus eerst de verzekering van dakwerker gekend zijn (en een dossier door hen geopend). Pas dan kan uw bijstand optreden.
u kan uw makelaar vragen om dakwerker in gebreke te stellen en om een dossier te openen bij zijn verzekering.
of de dakwerker dat wilt doen is een ander paar mouwen.

maar ik ben niet zeker dat men dit als een contractueel geschil moet beschouwen daar de werken al lang geleden zijn uitgevoerd en sommige van de vaststellingen pas in 2022 zijn gebeurd.

anderzijds dient nagegaan of uw polis wel vochtschade doorheen een dakhuid dekt.
trouwens, ook zonder polis rechtsbijstand voorziet elke polis brand (en dus uw waterschade) de tussenkomst voor een eigen deskundige waarvan de kosten deels gedekt zijn.

Lid geworden
1 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dakwerker gaf schade aan EPDM-dak van woning (2022) NIET aan aan zijn verzekering want op zijn advies werd schade aangegeven en geaccepteerd door mijn verzekering woning.
Heeft het zin de verzekeringsmaatschappij van 2014 aansprakelijk te stellen omdat het woningdak in 2014 is gelegd?
Heeft het zin de verzekeringsmaatschappij van 2015 aansprakelijk te stellen omdat het garagedak in 2015 is gelegd?
Wat te doen indien de dakwerker de schade van 2022 aan woning en garage niet aangeeft aan zijn verzekeringsmaatschappij?
Wat te doen wanneer dakwerker weigert zijn verzekeringsmaatschappij kenbaar te maken?
Moet mijn verzekeringsmaatschappij voor woning niet tussenkomen en de dakwerker op haar beurt in gebreke stellen voor het ondeskundig aanleggen van een nieuw dak vermits zij zal geconfronteerd worden met alle gevolgen van het slecht aangelegd dak?
Graag uw advies.
Dank voor uw hulp.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
791
Punten
113
Heeft het zin de verzekeringsmaatschappij van 2014 aansprakelijk te stellen omdat het woningdak in 2014 is gelegd?
De verzekeringsmaatschappij aansprakelijk stellen voor wie of wat voor zowel 2014 als 2015?
Denk even na 🤔, wie de maatschappij een contract heef? Wie toen de maatschappij heeft aangesproken? Wie toen de fouten heeft gemaakt bij uitvoering aan de daken en wat de maatschappij heeft gedaan voor hun klant?

Mijn denkwijze is zo, dat de verzekeringsmaatschappij uw dossier heeft behandeld op uw aanvraag, in de zin van het toekennen en het bepalen van wat en hoeveel uw geleden schade was.
De dakwerker was toen verantwoordelijk voor de uitvoering naar kunnen van de werken.

Mijn vraag is nu, waarom weigert of heeft de dakwerker zijn verzekering niet ingeschakeld?
Wie heeft heden, de ondeskundigheid van en het slecht gelegd dak vastgesteld?
Gezien een zelfstandige zich kan verzekeren tegen kleine en grote risico's wanneer er iets fout gaat bij het uitvoeren van werken bij derden.
Mijn 💡denkt, dat de dakwerker geen dekking heeft of had op het moment van de feiten.
Er is geen schaamte om een voorval te melden aan zijn maatschappij, handenarbeid en omstandigheden + een mens kan fouten maken (geen robot hé).

Laatst bewerkt:

Dixie

Actief Lid
Lid geworden
29 sep 2006
Waarderingsscore
89
Punten
28
hmm - allemaal nogal verwarrend... heb je geen eigen makelaar waarbij je terecht kan met je vragen? Die zou je zaak (indien je een kans maakt) toch moeten verdedigen bij je verzekering?

Bovenaan