Stel dat er 20cm isolatie ligt of hangt, en er loopt door de volledige lengte een buis van 10cm, hoe wordt dat dan bekeken voor de opmaak van een EPC? Geldt dat dan als 10cm isolatie of is er een ander soort berekening?
-
Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
epc-waarde isolatie met buizen door
Soms toch raar wat telt. Ik had een artikel gevonden over hoe een voorzetwand met metal studs of houten balken wordt berekend en op basis daarvan had ik iets anders verwacht.
www.lambda.be
Een metal stud of balk in een wand vraagt dan een berekening maar niet dan als ik er een ventilatiebuis of afvoerbuis door zou laten lopen?
Effect Metal Studs op de isolatiewaarde en EPB | Energietips | Lambda
Metal studs verminderen sterk de isolerende werking van een voorzetwand. In EPB mag isolatie tussen metal studs ook niet ingerekend worden.

Een metal stud of balk in een wand vraagt dan een berekening maar niet dan als ik er een ventilatiebuis of afvoerbuis door zou laten lopen?
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Waarderingsscore
- 5.993
- Punten
- 113
en wat als de metalstuds voor de isolatie staan...dan is dat niet meer van belang,Soms toch raar wat telt. Ik had een artikel gevonden over hoe een voorzetwand met metal studs of houten balken wordt berekend en op basis daarvan had ik iets anders verwacht.
Metal studs verminderen sterk de isolerende werking van een voorzetwand. In EPB mag isolatie tussen metal studs ook niet ingerekend worden.www.lambda.be
Ik ben niet epb-plichtig maar wil in de toekomst waarschijnlijk een epc laten opmaken. Maar een epc label wordt dan niet op basis van een epb-geldige berekening gebaseerd?
Hier nog een voorbeeld van een situatie:
www.betopor.com
De dikke afvoerbuis in de eerste foto loopt door de isolatie. Voor het epc is dat niet van tel, voor epb wel?

Kasteel wordt B&B in Moere
Ontdek Betopor® isolatie! Perfect voor zowel nieuwbouw als renovatie. Betrouwbaar, duurzaam en 100% kwaliteit. Vraag nu uw offerte aan!

In dat artikel staat ook de simulatie waarbij er 5cm wol tussen de metal studs en muur staat. Het negatief effect is dan veel minder maar blijft er wel.en wat als de metalstuds voor de isolatie staan...dan is dat niet meer van belang,Soms toch raar wat telt. Ik had een artikel gevonden over hoe een voorzetwand met metal studs of houten balken wordt berekend en op basis daarvan had ik iets anders verwacht.
Metal studs verminderen sterk de isolerende werking van een voorzetwand. In EPB mag isolatie tussen metal studs ook niet ingerekend worden.www.lambda.be
art
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2009
- Waarderingsscore
- 3.238
- Punten
- 113
Opnieuw: je verwart epb met EPC.Ik ben niet epb-plichtig maar wil in de toekomst waarschijnlijk een epc laten opmaken. Maar een epc label wordt dan niet op basis van een epb-geldige berekening gebaseerd?
De dikke afvoerbuis in de eerste foto loopt door de isolatie. Voor het epc is dat niet van tel, voor epb wel?![]()
Kasteel wordt B&B in Moere
Ontdek Betopor® isolatie! Perfect voor zowel nieuwbouw als renovatie. Betrouwbaar, duurzaam en 100% kwaliteit. Vraag nu uw offerte aan!www.betopor.com
epb is van toepassing bij nieuwbouw (nog te bouwen/conform regelgeving) of grote renovatie (Ier).
EPC is bij verhuur en gaat enkel na wat er aanwezig is van isolatie en technieken alsook berekening van het beschermd volume en bruikbaar vloeroppervlakte.
het verschil in prijs is ook enkele duizenden euro’s.
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties