• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

epc-waarde isolatie met buizen door

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
59
Punten
48
Stel dat er 20cm isolatie ligt of hangt, en er loopt door de volledige lengte een buis van 10cm, hoe wordt dat dan bekeken voor de opmaak van een EPC? Geldt dat dan als 10cm isolatie of is er een ander soort berekening?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Daar wordt geen rekening mee gehouden.
immers kan de deskundige dat ook niet controleren, noch ingeven.

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
59
Punten
48
Soms toch raar wat telt. Ik had een artikel gevonden over hoe een voorzetwand met metal studs of houten balken wordt berekend en op basis daarvan had ik iets anders verwacht.

Een metal stud of balk in een wand vraagt dan een berekening maar niet dan als ik er een ventilatiebuis of afvoerbuis door zou laten lopen?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Je verwart epb met EPC.
je vraag ging expliciet over EPC.
In epb dient er idd een verzwaring worden ingebracht.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Soms toch raar wat telt. Ik had een artikel gevonden over hoe een voorzetwand met metal studs of houten balken wordt berekend en op basis daarvan had ik iets anders verwacht.

Een metal stud of balk in een wand vraagt dan een berekening maar niet dan als ik er een ventilatiebuis of afvoerbuis door zou laten lopen?
en wat als de metalstuds voor de isolatie staan...dan is dat niet meer van belang,

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
59
Punten
48
Ik ben niet epb-plichtig maar wil in de toekomst waarschijnlijk een epc laten opmaken. Maar een epc label wordt dan niet op basis van een epb-geldige berekening gebaseerd?

Hier nog een voorbeeld van een situatie:
De dikke afvoerbuis in de eerste foto loopt door de isolatie. Voor het epc is dat niet van tel, voor epb wel?

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
59
Punten
48

en wat als de metalstuds voor de isolatie staan...dan is dat niet meer van belang,
In dat artikel staat ook de simulatie waarbij er 5cm wol tussen de metal studs en muur staat. Het negatief effect is dan veel minder maar blijft er wel.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Ik ben niet epb-plichtig maar wil in de toekomst waarschijnlijk een epc laten opmaken. Maar een epc label wordt dan niet op basis van een epb-geldige berekening gebaseerd?

Hier nog een voorbeeld van een situatie:
De dikke afvoerbuis in de eerste foto loopt door de isolatie. Voor het epc is dat niet van tel, voor epb wel?
Opnieuw: je verwart epb met EPC.
epb is van toepassing bij nieuwbouw (nog te bouwen/conform regelgeving) of grote renovatie (Ier).
EPC is bij verhuur en gaat enkel na wat er aanwezig is van isolatie en technieken alsook berekening van het beschermd volume en bruikbaar vloeroppervlakte.

het verschil in prijs is ook enkele duizenden euro’s.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
525
Punten
93
er is ook een groot verchil tussen 1e of enkele buizen en om de 60cm een stud.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan