• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

EPC A niet haalbaar volgens EPC verslag

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik zag onlangs een interessante woning te koop staan. Een woning uit de jaren 30 met als label een nipte D (389). Hoe deze woning aan een D komt verbaast me wel, want er is weinig isolatie lijkt. Maar dat is mijn vraag niet ;-).

In het EPC verslag staan zoals altijd een aantal aanbevelingen om het label te verbeteren. In dit geval o.a. de muren en het dak isoleren, een warmtepomp, etc etc. Als je alle aanbevelingen zou opvolgen zou je volgens het verslag eindigen op 119, een goede B. Maar dus geen A, terwijl dit wel de doelstelling is in 2050.

Moet ik hieruit afleiden dat er huizen zijn die nooit een A label zullen kunnen verdienen? Want wat heeft dat voor consequenties als we aankomen in 2050? Ik weet het is nog ver, maar toch...

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.226
Punten
113
Elk huis kan naar label A maar dan moet je wel veel ingrijpender aanpassen. Eigenlijk is het dan in sommige gevallen eerder een herbouwing ipv een verbouwing

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
Consequenties.... Dat is nog maar de vraag. Hoe kunnen ze controleren, wie gaat dat doen.
Minimum dakisolatienorm 2020....hier is nog niemand komen kijken of ik die norm haal

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
634
Punten
93
Daar zou ik me nu echt geen zorgen over maken. Politieke doelstellingen voor 2050 ... in België/ Vlaanderen (je mag kiezen) ... ik vrees dat je horoscoop betrouwbaarder is. In een democratie zoals de onze is 20 jaar een eeuwigheid.
Voor wie vindt dat ik overdrijf, één woord : "kernuitstap "

En zelfs indien de overheid er in zou slagen standvastig deze koers vast te houden, dan is er nog geen probleem. Zie de officiële verklaring https://www.vlaanderen.be/veka/ener...lstelling-tegen-2050-voor-de-vlaamse-woningen : een ambitie, geen verplichting. En mogelijk geraak je er trouwens via piste 1.

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8
Daar zou ik me nu echt geen zorgen over maken. Politieke doelstellingen voor 2050 ... in België/ Vlaanderen (je mag kiezen) ... ik vrees dat je horoscoop betrouwbaarder is. In een democratie zoals de onze is 20 jaar een eeuwigheid.

En zelfs indien de overheid er in zou slagen standvastig deze koers vast te houden, dan is er nog geen probleem. Zie de officiële verklaring https://www.vlaanderen.be/veka/ener...lstelling-tegen-2050-voor-de-vlaamse-woningen : een ambitie, geen verplichting. En mogelijk geraak je er trouwens via piste 1.
is wel een verplichting , zoals ik al schreef in een ander topic: het wordt een verplichting voor alle eigenaars.
is door vlaamse regering goedgekeurd in december 2023.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113

is wel een verplichting , zoals ik al schreef in een ander topic: het wordt een verplichting voor alle eigenaars.
Er staat wel nog nergens wat de score zal moeten zijn voor bestaande woningen.
Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat dit A zal moeten zijn aangezien dit enkel haalbaar is door herbouw. Geen enkele partij zal zich daaraan willen verbranden en we weten ook nog niet hoe de energiemarkt tegen dan er zal uitzien en in hoeverre energie nog een schadelijk product zal zijn in haar oorsprong.

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8

Er staat wel nog nergens wat de score zal moeten zijn voor bestaande woningen.
Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat dit A zal moeten zijn aangezien dit enkel haalbaar is door herbouw. Geen enkele partij zal zich daaraan willen verbranden en we weten ook nog niet hoe de energiemarkt tegen dan er zal uitzien en in hoeverre energie nog een schadelijk product zal zijn in haar oorsprong.
Toch wel; alles is uitgetekend en dient uiteindelijk te leiden tot een C.
dit loopt parallel met de te halen EPC norm bij verkoop, op een kleine vertraging na.
let op, ook voor kleine niet-residentiële eenheden.

eerste mijlpaal is 2030 !!

IMG_0322.jpeg

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8
En de database koppelingen tussen notarissen en overheid zijn ondertussen ook gemaakt waardoor de fiscus perfect weet wie zijn woning dient te renoveren daar ze het EPC kennen van elke woning die voor 1/2023 is verkocht…

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113
Dus inderdaad geen label A.

Rijwoningen ontspringen blijkbaar de dans…

Nu ja, die hebben links en rechts een verwarmde ruimte aangrenzend dus daar zal het al beter meevallen van de start.

Label C op half open is redelijk makkelijk te halen, heb ik gemerkt. Dak 16cm isoleren en dubbel glas en pvc schrijnwerk is al voldoende. Als ik nog de spouwen inspuit en zonnepanelen leg is het al label B.

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8
Dus inderdaad geen label A.

Rijwoningen ontspringen blijkbaar de dans…

Nu ja, die hebben links en rechts een verwarmde ruimte aangrenzend dus daar zal het al beter meevallen van de start.

Label C op half open is redelijk makkelijk te halen, heb ik gemerkt. Dak 16cm isoleren en dubbel glas en pvc schrijnwerk is al voldoende. Als ik nog de spouwen inspuit en zonnepanelen leg is het al label B.
Al voldoende zeg je…maar het zal wel enkele tienduizenden euro’s kosten…70k en meer.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
Vraag blijft... Wat als..
Dakisolatie norm 2020.... Wie controleert en wat als ..
Er zijn grotere problemen die ze nog moeten aanpakken. Met de verplichting en premies hopen ze dat de meesten dit zullen doen.
Bouwovertredingen worden al amper aangepakt.

Welke partij gaat degene aanpakken die hun best doen om iets van hun leven te maken, maar het geld niet hebben om zulke ingrepen te doen.

Ergste is dat ik mensen hun woning zie aanpakken om snel snel die kabel te halen, maar daarbij dan soms belangrijkere dingen niet doen zoals oude leidingen vernieuwen.

De groene golf heeft ervoor gezorgd dat er heel wat dingen veel duurder Ijn geworden op korte tijd . Woningen en wagens en de mensen die het reeds moeilijk hebben, zijn daar extra slachtoffer van.

Volgende kiezingen gaan we daar het effect mee van zien. En als het gaat zoals verwacht, gaan we weer een hele lange tijd zonder regering zitten, of weer een heel versplinterde regering

Heel wat beslissingen zijn al teruggedraaid , of nooit opgevolgd.

Dat we naar beter geïsoleerde woningen moeten etc . Daar is iedereen het wel mee eens, maar de manier waarop...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113
Als de verkiezingen gaan uitdraaien zoals het er nu uitziet, dan gaan al die ‘groene’ dingen redelijk snel de vuilbak in verdwijnen.

Al zal dat op zich nog moeilijk gaan, want we moeten natuurlijk bepaalde Europese normen halen als land of er volgen boetes. En die betalen we ook met z’n allen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113

Niet voor bestaande woning waar je blijft in wonen
enkel voor nieuwbouw en bij verkoop

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8

Niet voor bestaande woning waar je blijft in wonen
enkel voor nieuwbouw en bij verkoop
Toch wel Stefan.
Lees eens wat er op de slides staat.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113
Maar zal wel enkel zijn voor woningen waarvan een epc attest gekend is. Wie nog geen attest heeft zal ook niet aangespoord of beboet kunnen worden voor het niet halen van het juiste attest. Dat is die koppeling met de notarissen.

Maar er moet nog veel water onder de brug vloeien, dus het kan nog allemaal veranderen. Voor hetzelfde geld moet iedereen die er nog geen heeft plots een attest laten opmaken.

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8
Of je nu al attest hebt of niet maakt niet uit.

Geen idee waar je dat vandaan haalt.

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Waarderingsscore
107
Punten
43
En de database koppelingen tussen notarissen en overheid zijn ondertussen ook gemaakt waardoor de fiscus perfect weet wie zijn woning dient te renoveren daar ze het EPC kennen van elke woning die voor 1/2023 is verkocht…
Niet alleen de fiscus, je kan ook zelf bekijken wat de overheid op dit moment over jouw woning weet: https://woningpas.vlaanderen.be

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8
Voor velen is de woningpas een lege doos.
Maar de fiscus weet toch veel meer dankzij de bestaande koppelingen tss alle actoren, ook al is de woningpas leeg.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113
Of je nu al attest hebt of niet maakt niet uit.
Dat maakt wel uit… de overheid kan niet weten hoe jouw huis presteert als er geen attest is. Je kan dus niet beboet worden voor een slechte e-prestatie als die niet gekend is.
Maar daar kunnen ze dus wel een mouw aan passen door een attest te verplichten op zeker moment. Of een boete geven voor het ontbreken van het attest.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan