• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Enkelpolige schakelaar uitbreiden met draadloze Niko easywave

Lid geworden
20 sep 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag iedereen!

Ik zou jullie hulp kunnen gebruiken.
Ik wil graag een bestaande enkelpolige schakelaar uitbreiden met een extra draadloze schakelaar.
Hiervoor heb ik volgend materiaal gekocht, een niko 551-72111(met easy wave ontvanger) ter vervanging van de huidige enkelpolige schakelaar en een niko 410-00001(draadloze schakelaar).

De instructies voor het aansluiten van de 551-72111 zijn redelijk duidelijk en als volgt:20241110_155034.jpg

Ik heb echter wat moeite met te achterhalen welke draad nu precies waar moet komen met mijn huidige opstelling, zie hieronder:

20241110_154428.jpg

Ik wil graag de onderste schakelaar vervangen.
Als ik de instructies juist interpreteer dan moet ik de fasedraad(L),diegene die naar de wago met andere fasedraden loopt op de L van de schakelaar aansluiten en de draad die nu op '1' is aangesloten op L1 aansluiten. De nuldraad, zijnde de blauwe draad die rechtsonder uitkomt, en nu naar de wago met andere nuldraaden loopt, haal ik dan uit de wago en sluit ik aan op N van de schakelaar.

Er scheelt duidelijk iets met mijn interpretatie want dat lijkt alvast niet te werken. Vandaar dat ik hoop dat iemand me hier wat wegwijs kan maken.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten

JDVB

Ben ook aan het uitkijken om draadloze schakelaars te plaatsen o.a. keuken en hall. Bij Niko vind ik het nogal onduidelijk wat je precies moet hebben, bovendien heb je alsnog een inbouwdoosje nodig om schakelaars te plaatsen als ik het goed begrijp. Ik ga beginnen met goedkopere versies te kopen zoals Smartwares of klikaanklikuit, we zien wel wat het zegt.
Bij jouw installatie: heb je die hub? Of heb je al een deel op Niko draadloos?
Ik zou eerst eens proberen op een testlamp, dan weet je vooraf dat alles perfect moet werken.

Ben ook aan het uitkijken om draadloze schakelaars te plaatsen o.a. keuken en hall. Bij Niko vind ik het nogal onduidelijk wat je precies moet hebben, bovendien heb je alsnog een inbouwdoosje nodig om schakelaars te plaatsen als ik het goed begrijp. Ik ga beginnen met goedkopere versies te kopen zoals Smartwares of klikaanklikuit, we zien wel wat het zegt.
Ik zou eerst eens proberen op een testlamp, dan weet je vooraf dat alles perfect moet werken.
RF schakelaar kan je overal op plakken, geen potje nodig anders had het weinig zin hem draadloos te maken.
Topicstarter, heb je een foto hoe je het aangesloten hebt?

Heb geen hub en nog niets draadloos. De hub is ook overbodig je zou de draadloze zender gewoon moeten kunnen koppelen met de ontvanger.

Je hebt trouwens geen inbouwdoosje nodig voor de draadloze zender, die kan je gewoon ergens tegen kleven naar keuze. De ontvanger ga je typisch wel in de muur steken, maar daar heb je in bestaande opstellingen normaal al een doosje steken.
RF schakelaar kan je overal op plakken, geen potje nodig anders had het weinig zin hem draadloos te maken.
Topicstarter, heb je een foto hoe je het aangesloten hebt?
Heb het ondertussen succesvol aangesloten! Er moest nog een extra nuldraad naar de schakelaar vanuit de wago waar alle nuldraden samenkomen.20241111_152004.jpg

Het ziet er momenteel niet uit omdat ik nog een wago met een extra sleufje moet gaan kopen(dit is een tijdelijke test opstelling).

De schakelaar schakelt nu mijn lichtpunt zoals het moet maar ik krijg hem voorlopig niet geprogrammeerd...

De ontvanger wilt maar niet koppelen met de zender. Moeilijk te zeggen waar het probleem zit gezien de zender geen feedback geeft(geen ledje op zoals de ontvanger), geen idee dus of de zender mogelijks defect is.

In alle geval bedankt voor de respons!

Hallo @JDVB_08,

Heb je ondertussen de zender aan de ontvanger kunnen koppelen? Ik zit in dezelfde situatie en na wat opzoekwerk kom ik er op uit dat ze enkel met elkaar te koppelen zouden zijn in combinatie met een slimme hub... Dus vroeg ik me af of het bij jou toch gelukt was zonder hub?

Hallo @JDVB_08,

Heb je ondertussen de zender aan de ontvanger kunnen koppelen? Ik zit in dezelfde situatie en na wat opzoekwerk kom ik er op uit dat ze enkel met elkaar te koppelen zouden zijn in combinatie met een slimme hub... Dus vroeg ik me af of het bij jou toch gelukt was zonder hub?
Het is ondertussen gelukt maar niet met het bovengenoemd materiaal. De leverancier waarbij ik het materiaal aangekocht hebt had zich vergist. De ontvanger(551-72111) vereist WEL een hub, desondanks het feit dat die aangeprezen wordt/werd als de opvolger van de 410-0110.

Heb die dan ook teruggestuurd en een 410-0110/410-0100 gekocht, dat is de oudere versie maar vereist geen hub. Ik vond die wel niet meer bij alle leveranciers terug, dus je gaat even moeten kijken wie er nog in stock heeft. Maar met die ontvanger lukt het dus wel.

Je hebt Niko draadloze schakelaars en slimme schakelaars die werken zonder hub en je hebt Niko home control voor traditionele bekabeling met hub. 2 verschillende dingen.

Hallo @JDVB_08,

Het is ondertussen gelukt maar niet met het bovengenoemd materiaal. De leverancier waarbij ik het materiaal aangekocht hebt had zich vergist. De ontvanger(551-72111) vereist WEL een hub, desondanks het feit dat die aangeprezen wordt/werd als de opvolger van de 410-0110.

Heb die dan ook teruggestuurd en een 410-0110/410-0100 gekocht, dat is de oudere versie maar vereist geen hub. Ik vond die wel niet meer bij alle leveranciers terug, dus je gaat even moeten kijken wie er nog in stock heeft. Maar met die ontvanger lukt het dus wel.
Bedankt voor je reactie en goed dat het je gelukt is. Ik zal idd ook kijken om de oudere versie te bestellen dan.

Je hebt Niko draadloze schakelaars en slimme schakelaars die werken zonder hub en je hebt Niko home control voor traditionele bekabeling met hub. 2 verschillende dingen.
Enorm irritant dat ze beiden Niko Home control benoemen.

Wij zijn momenteel bezig met bus installatie en had begrepen dat je makkelijk draadloze schakelaar kon toevoegen op plaatsen waar we nu nog niet zeker van waren. Niet dus voor het bussysteem … altijd minimaal 220 nodig in inbouwpotje dus tot zover het draadloze aspect ervan. Lopen wat dat betreft toch erg achter bij Niko om zo’n bedrijf te zijn …

Moest er toch een oplossing zijn voor (echt) draadloze schakelaars hoor ik het graag!!

Niko draadloze bridge voor home control 550-00640, dan kan je alle draadloze schakelaars van Niko met Zigbee gebruiken.

Niko draadloze bridge voor home control 550-00640, dan kan je alle draadloze schakelaars van Niko met Zigbee gebruiken.

Ha! dus met die module kan ik gewoon draadloze (kinetic energy) schakelaars naplaatsen die prima samenwerken met bekabelde busaansluiting inclusief terugmelding? En dit werkt degelijk of "so so"? :)

Dat werkt goed, enkel rekening houden met het bereik van de zenders.
Mmmm, elektricien zegt dat Niko hem heeft gezegd dat je dan nog steeds 230 nodig hebt tot aan de "draadloze" schakelaars. Heb jij dit al toegpast met die kinetische schakelaars (volledig draadloos)?

kijk daar eens
Op het blad van de technische uitleg van de bridge zelf staat er wel duidelijk dat je minstens 1 zigbee schakelaar op 230V nodig hebt om het mesh netwerk te maken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan