• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Enkele vragen omtrent DIY tuinhuis

Lid geworden
31 mrt 2023
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedemiddag,

Wij zijn gaan kijken naar een tuinhuis van een bekende fabrikant die tuinhuizen in paneelbouw aanbiedt.
Nu vallen die wat duur uit en wil ik er zelf eentje maken.
Wat me opvalt is dat het advies op dit forum en de manier waarop de bekende fabrikant zijn tuinhuizen maakt, elkaar tegenspreekt.

Hij gebruikt SLS profielen van 38/63(?) terwijl de lectuur standaard 38/89 (of groter afhankelijk vd constructie) aanraadt.
Zie minuut 1:39 van dit filmpje
.

Ook de opbouw van het dak lijkt me een erg lichte uitvoering tegenover wat de lectuur voorschrijft (zie minuut 4:26 en verder).

Eerste vraag: neem ik enig risico door dezelfde opbouw te gebruiken of kan ik me beter houden aan de standaard die gebruikt wordt?

Om dit projectje netjes af te leveren wil ik een tacker aanschaffen maar dan denk ik er twee nodig te hebben, een constuctietacker om de kaders in elkaar te zetten en een 15Ga tacker (link) om de houten planken aan de buitenzijde te nagelen (vijzen is niet mooi, toch?).

Tweede vraag: klopt dit of kan alles met de constructietacker gedaan worden of andersom?

Hartelijk dank voor jullie advies
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wat is de grootte hoogte vorm van het tuinhuis ?
Als je een overbrugging hebt van 120 cm dan gebruik je balken maat 38/63
is je overbugging groter dan 120cm en kleiner dan 180 dan gebruik je maat 38/89.
Dat zijn wel standaardmaten van sectie MAAR zijn niet standaart voor de uitvoering volgens plan.

We hebben nu ergens balken voorzien van de maat B30/H40 omdat we zaten met een overspanning van 7.80 meter en ik mag en kan nergens een schoor zetten.

Tacker is goed, snel om platen of latten te plaatsen maar om constructiebalken vast te zetten , werk ik toch liever met een vijs
 
Lid geworden
31 mrt 2023
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Tuinhuis is 3.5m op 4m en 2.1m hoog met daarop een zadeldak van 30⁰ bekleed met pannen.
Er komen drie dakspanten van SLS 28*165 op de langste zijde, dus de overspanning tussen de dakspanten is 2m.
Afwerking aan de buitenkant zal met windgedroogde eik van 15mm * 125mm (nuttig) zijn in Zweeds rabat.
Afwerking binnen is nog niet beslist.
Fundering zal waarschijnlijk een betonplaat van 15cm worden met vorstrand worden.

De SLS van 38/63 zou ik enkel gebruiken voor de muren met een hoh van 50cm en met in de hoeken een schuine verbinding.

@lukanar als je over de overspanning spreekt dan bedoel je de dakconstructie of toch de wand?

Alles vijzen is ook een optie maar dan moet ik misschien de eiken planken langs de achterkant vijzen? Is dat gebruikelijk of is er een andere manier om dat netjes af te werken?
 

s-a

Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
37
Punten
18
Voor de afwerking kunnen denk ik brads tacker of bolkopnagels. Een degelijke constructietacker met geringde nagels levert een net zo stevig resultaat op als schroeven, maar gaat de investering voor één tuinhuisje niet waard zijn. Gewoon schroeven dus.

In Amerika staan miljoenen woningen (meerdere verdiepingen) opgebouwd uit 38x89. Ze gaan misschien vlug waaien, maar zijn meer dan sterk genoeg om de lasten naar beneden af te dragen. Voor jouw tuinhuisje zal 38x63 wel volstaan. Je kan het ook nog versterken door de hoh kleiner te nemen (bvb. 40 of 45cm [redelijk typisch]). De uitdaging is niet draagsterkte, maar schrankweerstand en windlasten, zeker met een pannendak (redelijk zwaar op een verhoudingsgewijs lichte muur). Besteed aandacht aan bevestiging aan fundering, bevestiging van muren aan elkaar, diagonale verstevigingen (kan ook in bandijzer, en ook in dakvlakken), en/of uitstijvingsplaten (jouw gevelafwerking kan niet als uitstijving worden beschouwd, maar met een tuinhuis moet je ook niet overdrijven...).

Dat gezegde zijnde, we hebben het hier over hoeveel? ong. 40 sls'en, <100lm. Hoeveel denk je te besparen door een 2"x3" te nemen ipv 2"x4"?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan