Enkele (serieuze) rechtzettingen ivm zonnepanelen.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aangaande van mijn vorig topic

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=52489

waar ik vroeg naar de BTW regeling en het inbrengen van belastingen.

Gisteren ben ik naar een infoavond gegaan en wat bleek.

Die 3600 die je kan inbrengen in de belastingen werkt eigenlijk als volgt.

Men mag 40% van de factuur inbrengen met een plafond van 3600 euro gespreid over 4 jaar. Diezelfde 3600 euro krijg je 100% terug !! volledig integraal.

En deze regel is ook geldig voor nieuwe woningen.

Een voorbeeld in de praktijk.

installatie kost 20.000 euro

40% van 20.000 = 8000 euro

3600 euro eerste jaar (is nog 4400 euro)

3600 euro tweede jaar (is nog 800 euro )

derde jaar kan men dus enkel 800 euro inbrengen

allee, hoe misleidend foruminfo toch soms kan zijn :wink:

Lid geworden
4 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
zijn er verder eigenlijk nog mensen die zonnepanelen hebben laten plaatsen of nog gaan plaatsen?

Deze middag staat onze installatie een week. Door het goede weer hebben we al 150kwh opgewekt.

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
Men mag 40% van de factuur inbrengen met een plafond van 3600 euro gespreid over 4 jaar. Diezelfde 3600 euro krijg je 100% terug !! volledig integraal.

dus even voor de zekerheid: ook voor een nieuwbouw kan je het belastingvoordeel over 4 jaar spreiden ? dus ook zonder toestanden met gespreide facturen ? :shock:

dat is goed nieuws en ik denk dat wij dan ook maar eens wat subsidies gaan pakken, na zo ongeveer alle andere net mislopen te zijn

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
En wie gaf die informatie tijdens de infoavond. Mijn ervaring met zo'n infoavonden is dat de spreker er soms minder van weet dan degene die in de zaal zitten.

Voor zover ik weet is het nog niet mogelijk om het belastingsvoordeel automatisch (zonder opslitsen van facturen) over meerdere jaren te spreiden. Ook meer dan 2 jaar kan volgens mij niet voor woningen die nog geen 5 jaar bewoond zijn.

Cfr http://www.ipcf.be/Uploads/Documents/doc_2033.pdf

Quote:
Overdracht naar de volgende jaren

voor de woningen die al minstens 5 jaar bewoond zijn,

als het bedrag van de vermindering hoger is dan 2770

of 3600 euro voor 2009, kan dit overschot naar de drie

daaropvolgende belastbare tijdperken overgedragen

worden

Cfr http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/fiscale-incentives-voor-de-groene-jongens-onder-ons/

Quote:
Maar … deze nieuwe spreiding geldt enkel voor de uitgaven die betrekking hebben op een woning "waarvan de ingebruikneming ten minste vijf jaar voorafgaat aan de aanvang" van de werken. Bij nieuwbouw zal de creatieve (wettelijk toegestane) spreidng nog wel van toepassing blijven.

Had ergens de link naar de publicatie in het staatsblad, maar kan die niet direct meer terug vinden.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
jacqplafond wrote:
rombaft wrote:

dus even voor de zekerheid: ook voor een nieuwbouw kan je het belastingvoordeel over 4 jaar spreiden ? dus ook zonder toestanden met gespreide facturen ? :shock:

dat is goed nieuws en ik denk dat wij dan ook maar eens wat subsidies gaan pakken, na zo ongeveer alle andere net mislopen te zijn

Idd, die 4 jaar regel is ook geldig voor woningen jonger dan 5 jaar!!

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
Idd, die 4 jaar regel is ook geldig voor woningen jonger dan 5 jaar!!

Je kan dat nu wel zeggen, maar kan je dat ook zwart op wit aanduiden met bv de teksten die in het staatsblad zijn verschenen.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zover ik me herinner, had de tekst in het SB toen gelezen, betrof de regeling van +5j op woningen onder een bep. artikel (waar dat artikel verwees naar woningen onderhevig van 6% btw).

De extra interestaftrek en bonificatie was wel voor alle (oudere & nieuwbouw) zover ik me herinner.

Op zonnestraal staat daar ook nog een thread, eens terug gaan opzoeken.

d_s

Lid
Lid geworden
1 mei 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
www.minfin.fgov.be -> publicaties (energiebesparende uitgaven groene lening)

Hier staat wel in dat de woning min. 5 jaar oud moet zijn om het overschot te mogen overdragen naar de 3 volgende jaren

xtra

Lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
argyle

heb je ergens een link naar die posting?

want via te zoeken vind ik veel terug maar niets definitief

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ook op http://www.energiesparen.be/node/1238

1) Overdraagbaarheid van de belastingvermindering naar volgende 3 jaren.

Wanneer een woning al ten minste 5 jaar in gebruik is genomen, en de belastingplichtige in 2009 energiebesparende uitgaven doet waarbij de 40%-belastingvermindering de drempel van 2770 of 3600 euro overschrijdt, mag het overschot worden overdragen naar de 3 volgende belastbare tijdperken. Hierbij mogen per belastbaar tijdperk de voornoemde maxima niet worden overschreden, incl. de eventuele nieuwe uitgaven tijdens het tijdperk. Deze maatregel geldt niet voor woningen die minder dan 5 jaar in gebruik zijn genomen.

Zou toch graag eens weten wie de voordracht heeft gegeven zodat we de geloofwaardigheid kunnen inschatten!

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
de voordracht werd gegeven door iemand van linea trovata en door iemand van natuurpunt.

Eveneens heb ik dezelfde info gekregen in een offerte via solart systems !

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, allemaal instalateurs dus. Als ik vergelijk met de installateurs die ik ken(weet niet als dit een referentie is natuurlijk), durf ik te zeggen dat die niet echt altijd op de hoogte zijn van alle details in de wetgeving. Dus zo betrouwbaar vindt ik die bronnen niet.

Ik blijf dus bij mijn bovenstaande mening! (Jammergenoeg, want heb ook panelen gelegd op onze nieuwbouw en zou het ook liever over 3 jaar spreiden ipv nu al dat extra werk om 2 verschillende facturen te krijgen.)

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
rombaft wrote:
allee, hoe misleidend foruminfo toch soms kan zijn :wink:

en hoe misleidend/betrouwbaar is uw info?

is dit gecontroleerd via andere bronnen?

staatsblad?

...

Lid geworden
2 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die eerste goedbedoelde post van dit topic klopt helaas niet op 2 belangrijke punten.

Om te beginnen telt de regeling ivm splitsing facturen voor woningen jonger dan 5 jaar absoluut NIET!

Wie er op gokt zal bedrogen uitkomen.

Facturen splitsen is je enige keuze, en dus ca 18000 euro max investeren inclusief 21% BTW. Wat je meer investeert heeft geen aftrek meer.

Ten tweede, de belastingaftrek per jaar is niet 3600 euro maar 3600+verminderde gemeentebelasting, dus aan 7% is dat 3852. Verondersteld natuurlijk dat je genoeg belastingen betaalt. Opletten bij gehuwden/wettelijk samenwonenden, er is onduidelijkheid over de te hanteren verdeelsleutel. Tot vorig jaar was dat eigendomsaandeel waardoor een niet werkende partner maar weinig kon aftrekken en een groot stuk van het bedrag verloren ging, vanaf dit jaar zou het plan zijn om het prorata volgens inkomen te verdelen maar die wet zou wel eens kunnen teruggefloten worden. Meer info op zonstraal forum.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok, er zijn dus bergen tegenstrijdige info, heb wat info gevonden op fgov waar men dan weer wel de jongere woningen DISCRIMINEERT ,immers ik blijf erbij wat in gods naam heeft die aftrek rond zonnepanelen te maken met renovatie, integendeel men stimuleert de mensen om geld te steken in zonnepanelen welke eigenlijk meer meoten gestimuleerd worden die bedragen in andere zaken te steken

Lid geworden
2 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
ok, er zijn dus bergen tegenstrijdige info

De info is eerlijk gezegd superduidelijk. Er zijn gewoon slecht ingelichte installateurs maar de wetteksten zijn wat dat betreft glashelder.

Quote:
, heb wat info gevonden op fgov waar men dan weer wel de jongere woningen DISCRIMINEERT ,immers ik blijf erbij wat in gods naam heeft die aftrek rond zonnepanelen te maken met renovatie, integendeel men stimuleert de mensen om geld te steken in zonnepanelen welke eigenlijk meer meoten gestimuleerd worden die bedragen in andere zaken te steken

Ben het er 200% mee eens dat dit een schandalige ongehoorde discriminatie is en ik zou maar wat graag hebben dat ze wordt opgeheven.

Helaas, nieuwbouw wordt fiscaal veel minder gestimuleerd dan renovatie.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bouwer66 wrote:
rombaft wrote:

De info is eerlijk gezegd superduidelijk. Er zijn gewoon slecht ingelichte installateurs maar de wetteksten zijn wat dat betreft glashelder.

Quote:
, heb wat info gevonden op fgov waar men dan weer wel de jongere woningen DISCRIMINEERT ,immers ik blijf erbij wat in gods naam heeft die aftrek rond zonnepanelen te maken met renovatie, integendeel men stimuleert de mensen om geld te steken in zonnepanelen welke eigenlijk meer meoten gestimuleerd worden die bedragen in andere zaken te steken

Ben het er 200% mee eens dat dit een schandalige ongehoorde discriminatie is en ik zou maar wat graag hebben dat ze wordt opgeheven.

en begrijpelijk dat nieuwbouw minder fiscaal gestimuleerd wordt, echter zonnepanelen heeft er niets mee te zien, ik ga oprecht contact opnemen met iemand (advocaat natuurvereniging) en overweeg klacht in te dienen wegens discriminatie.

Lid geworden
15 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
Bouwer66 wrote:
rombaft wrote:

Quote:

en begrijpelijk dat nieuwbouw minder fiscaal gestimuleerd wordt, echter zonnepanelen heeft er niets mee te zien, ik ga oprecht contact opnemen met iemand (advocaat natuurvereniging) en overweeg klacht in te dienen wegens discriminatie.

Niets discriminatie, alle wetten zijn voor een bepaald doelpubliek. Deze regeling is gewoon om te vermijden dat mensen met een nieuwbouw de eerste 4 jaar geld scheppen.

Stel dat ze dit ook voor woningen <5 jaar doen, dan heb ik in mijn nieuwbouw bvb ramen en schrijnwerk, condenserende gasketel enzo die direct zorgt voor 4 jaren van belastingsaftrek. Zou de staat nogal wat kosten zonder dat er bijkomende investeringen komen. Het is natuurlijk wel spijtig dat dit ook van toepassing is op de zonnepanelen.

Maar volgens mij is dit de echte reden.

Lid geworden
2 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen onderscheid tussen producerende en besparende maatregelen.

De regering was te lui.

Wie zn bouw handig aanpakt kan zowieso over 3 jaar spreiden. Voorschotfactuur betalen en dakisolatie uitstellen desnoods.

Bovenaan