Enkele mm's van tegel snijden

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vorig jaar bestelde ik tegels maar heb toen niet genoeg snijverlies gerekend. Vorige maand enkele m2 bijbesteld en de tegels hebben natuurlijk niet dezelfde afmeting. Ondertussen weet ik dat er verschillende kalibers bestaan en dat er niet altijd exact dezelfde tegelafmetingen uit de fabriek komen. De voer is voor een groot deel gelegd, we dachten die enkele mm wel van de nieuwe tegel te kunnen slijpen maar dat blijkt dus niet te lukken met de diamantschijf. Bestaat er een andere manier? Of gewoon opnieuwe bestellen en dan de exacte referentie van de huidige tegel door te geven?

Ter info het betreft de Panaria Freedom 60,3 x 60,3. De tegel die we legden heeft ongeveer die afmeting (eerder tegen de 60) maar de nieuwe zijn dus 60,5 x 60,5.

Alvast bedankt!

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stella1;1841909 wrote:
Vorig jaar bestelde ik tegels maar heb toen niet genoeg snijverlies gerekend. Vorige maand enkele m2 bijbesteld en de tegels hebben natuurlijk niet dezelfde afmeting. Ondertussen weet ik dat er verschillende kalibers bestaan en dat er niet altijd exact dezelfde tegelafmetingen uit de fabriek komen. De voer is voor een groot deel gelegd, we dachten die enkele mm wel van de nieuwe tegel te kunnen slijpen maar dat blijkt dus niet te lukken met de diamantschijf. Bestaat er een andere manier? Of gewoon opnieuwe bestellen en dan de exacte referentie van de huidige tegel door te geven?

Ter info het betreft de Panaria Freedom 60,3 x 60,3. De tegel die we legden heeft ongeveer die afmeting (eerder tegen de 60) maar de nieuwe zijn dus 60,5 x 60,5.

Alvast bedankt!

Heb je met een tafelzaag geprobeerd? Met een losse slijpschijf zal dat idd heel moeilijk zijn.

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met de diamantzaag bedoelde ik dus die op een tafelzaag. Maar dat gaat dus niet, geeft gekartelde randen.

Of zou het aan de tafelzaag kunnen liggen dan?

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tja vol keramisch.

Met eentje uit de DHZ zal het niet lukken.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.747
Punten
113
kun je dat verschil in mm niet in de voegen wegwerken?

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stella1;1841935 wrote:
Met de diamantzaag bedoelde ik dus die op een tafelzaag. Maar dat gaat dus niet, geeft gekartelde randen.

Of zou het aan de tafelzaag kunnen liggen dan?

Het kan ook aan het zaagblad liggen. Bij mij gaf een "vol" zaagblad het beste resultaat.

Zoiets dus:

En dan heel traag werken. Maar ik kan mij voorstellen dat het dan nog geen perfect resultaat geeft.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
Stella1;1841909 wrote:

Alvast bedankt!

Kan het zijn dat ge eerst 'gerectifieerde' tegels had en nu 'niet-gerectifieerde'?

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
39
Punten
48
Ik heb dat gedaan met 'n schijfje zoals getoond door Maartenn. Een paar millimeter was mogelijk. Je kan zelfs, als de randen schuin aangezet zijn in een volkermaische tegels, ook deze schuine aanzet nabootsen. Geen mens die m'n gefoefel tot nu toe gezien heeft.. :p

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Enk : gerectificeerd slaat op de afwerking van de zijkanten en ook die tegels hebben verschillende kalibers.

Maartenn, Thorgal : een doorlopende diamant zal idd goede resultaten geven; een kleine karteling kan je wegwerken met schuurpapier of een lamellenschijf op traag toerental. Je kan het zaagblad ook eens door de wetsteen steken.

Het moeilijkste zal het zaagwerk zelf worden : 2mm is te dun, omdat het zaagblad dan niet in de tegel zaagt en er voortdurend wil uitlopen.

jp

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
vloerder jp;1842499 wrote:
Enk : gerectificeerd slaat op de afwerking van de zijkanten en ook die tegels hebben verschillende kalibers.

ha, ik had altijd begrepen dat gerectificeerd wou zeggen, simpel gezegd, 'op maat gezaagd' omdat gewone gebakken tegels allemaal verschillende afmetingen hebben en als je dan met minieme voeg wilt tegelen je dit niet kan. Daarom dat die dan ook iets kleiner zijn dan de gewone omdat ze daar langs iedere kant een stukske afdoen. Maar dat klopt dus niet. Wat bedoel jij juist met afwerking van de zijkanten?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Gerectificeerd = met rechte zij(zicht)kanten; dikwijls is er een mini schuin kantje aan van hoogstens 1mm.

Tegels met afgeronde of verouderde zijkanten kunnen ook met een smalle voeg geplaatst worden, maar door de vorm van de zijkanten zal die breder zijn. Je mag die voegen niet vlak vullen; ze moeten dus iets dieper zitten.

Kwa maatvastheid : de gerectificeerde zijn meestal méér maatvast dan de andere.

Keramische tegels worden op formaat gesneden; natuursteen wordt gezaagd. Een natuursteen heeft de zelfde maat; bv een 60x60 is wiskundig altijd exact 60x60.

Een stukske afdoen is begonnen na de oorlog om de heropbouw te versnellen. De tegels werden verkleind met de breedte van de voeg en de afmetingen werden aangepast aan de grootte van de ruimtes, zodat bij de plaatsing geen tijd moest verloren gaan aan snijden en zagen. Die tegels noemden gemoduleerde tegels.

Als je nu een kaliber 59.5x59.5 vindt in de verpakking, dan wil dat niet meer zeggen dat de fabrikant een voeg van 5mm vraagt.

jp

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
vloerder jp;1842738 wrote:
Gerectificeerd = met rechte zij(zicht)kanten; dikwijls is er een mini schuin kantje aan van hoogstens 1mm.

Tegels met afgeronde of verouderde zijkanten kunnen ook met een smalle voeg geplaatst worden, maar door de vorm van de zijkanten zal die breder zijn. Je mag die voegen niet vlak vullen; ze moeten dus iets dieper zitten.

Kwa maatvastheid : de gerectificeerde zijn meestal méér maatvast dan de andere.

Keramische tegels worden op formaat gesneden; natuursteen wordt gezaagd. Een natuursteen heeft de zelfde maat; bv een 60x60 is wiskundig altijd exact 60x60.

Een stukske afdoen is begonnen na de oorlog om de heropbouw te versnellen. De tegels werden verkleind met de breedte van de voeg en de afmetingen werden aangepast aan de grootte van de ruimtes, zodat bij de plaatsing geen tijd moest verloren gaan aan snijden en zagen. Die tegels noemden gemoduleerde tegels.

Als je nu een kaliber 59.5x59.5 vindt in de verpakking, dan wil dat niet meer zeggen dat de fabrikant een voeg van 5mm vraagt.

jp

Kijk eens aan we leren weer iets bij :)

Merci voor de uiteenzetting

Bovenaan