• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Enkele electriciteitsvraagjes

Lid geworden
30 dec 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij de voorbereidende werken voor de aanleg van de electriciteit (sleuven trekken) stoot ik op enkele vragen waarvan ik het antwoord niet zeker ben:

1. Gemengde kring:

Aanvoer 3G2.5mm³ > eenpolige schakelaar toilet (+aftakking 3G1.5mm² naar lichtpunt toilet) > 3G2.5mm² naar wisselschakelaar traphal  > 5G2.5mm² naar stopcontact nachthal  > 5G2.5mm² naar kruisschakelaar traphal  +  eenpolige schakelaar slaapkamer (met aftakking 3G2.5mm² naar lichtpunt slaapkamer) > 5G2.5mm² naar wisselschakelaar traphal (met aftakking 3G2.5mm² naar lichtpunten traphal)

Kan dit?

Dus 2.5mm² omdat het een gemengde kring is

3G volstaat voor aanvoer. 5G tussen wisselschakelaars en kruisschakelaars. 3G vanuit elke schakelaar naar een lichtpunt.

Op de 5G2.5mm² kabel heb ik 1  fasedraad over : daarmee zou ik een eenpolige schakelaar van stroom laten bedienen voor de slaapkamer. En zou ik ervoor of erachter een stopcontact willen maken.

2. Keuring electriciteit: het minimum is 1 werkend lichtpunt en stopcontact per kamer, correct? Wat moet ik doen met mijn zolder die pas binnen enkele jaren gerenoveerd zal worden en momenteel enkel zal gebruikt worden als opslag. Een aantal kringen eindigen daar, maar ik zou daar voorlopig geen lichtpunten en stopcontacten plaatsen. Mag dit? En schrijf ik op mijn schema's 'reserve zolder'? 

3. Keuring electriciteit: hoe definitief moet de afwerking zijn? bv. flexibele buizen met kabels: die moeten normaal ingewerkt zijn in het plafond of achter een valse wand: moet dit reeds gebeurd zijn op het moment van de keuring?  Ik vrees bv. dat ik pas eind volgend jaar plafonds ga steken. Het gaat me bij deze vraag niet over de stopcontacten of extra lichtpunten. Op het moment van de keuring geven mijn schema’s de werkelijke toestand weer en ik besef dat ik mijn schema’s moet aanpassen op het moment dat ik een valse wand plaats en daar ook stopcontacten ga steken of dat ik in mijn afgewerkt plafond 4 ipv 1 spot ga steken. De vraag is of die flexibele kabels bloot mogen liggen  in afwachting van het plaatsen van wanden of dat ik die allemaal als opbouw moet afwerken voor de keuring.

4. Mogen achter een gyproc wand leidingen voor water (naar boven voor de zonneboiler) en electriciteit (voor schakelaar en stopcontacten) dicht bij elkaar liggen? Zijn daar minimale afstanden voor op basis waarvan je kan afgekeurd worden (mijn gyproc wand zal er nog niet staan op het moment van de keuring, dus alles netjes zichtbaar).

5. In het arei zie ik zoneringen voor het leggen van leidingen in muren, bv. leidingen in de zone tussen 10 en 20 cm gerekend vanuit hoeken en vanaf ramen en deuren. Bij mij is dat praktisch niet haalbaar, ik moet op bepaalde plaatsen midden in de muur omhoog (ik hou een plannetje bij op welke plaatsen er overal leidingen lopen) om boven op de juiste plaats uit te komen (het is een oud huis met weinig of geen plaats voor technische schachten).

Ik heb het niet over deze in de badkamer (60cm bad en douche, 225m boven bad en douche). 

Bedankt alvast!

Lieven69 zei:
Bij de voorbereidende werken voor de aanleg van de electriciteit (sleuven trekken) stoot ik op enkele vragen waarvan ik het antwoord niet zeker ben:

1. Gemengde kring:

Aanvoer 3G2.5mm³ > eenpolige schakelaar toilet (+aftakking 3G1.5mm² naar lichtpunt toilet) > 3G2.5mm² naar wisselschakelaar traphal  > 5G2.5mm² naar stopcontact nachthal  > 5G2.5mm² naar kruisschakelaar traphal  +  eenpolige schakelaar slaapkamer (met aftakking 3G2.5mm² naar lichtpunt slaapkamer) > 5G2.5mm² naar wisselschakelaar traphal (met aftakking 3G2.5mm² naar lichtpunten traphal)

Kan dit?nee, alles 2.5mm² in een gemegde kring en op 16 afzekeren.

3G volstaat voor aanvoer. 5G tussen wisselschakelaars en kruisschakelaars. 3G vanuit elke schakelaar naar een lichtpunt.

Op de 5G2.5mm² kabel heb ik 1  fasedraad over : daarmee zou ik een eenpolige schakelaar van stroom laten bedienen voor de slaapkamer. En zou ik ervoor of erachter een stopcontact willen maken.

2. Keuring electriciteit: het minimum is 1 werkend lichtpunt en stopcontact per kamer, correct? Wat moet ik doen met mijn zolder die pas binnen enkele jaren gerenoveerd zal worden en momenteel enkel zal gebruikt worden als opslag. Een aantal kringen eindigen daar, maar ik zou daar voorlopig geen lichtpunten en stopcontacten plaatsen. Mag dit? En schrijf ik op mijn schema's 'reserve zolder'? ja

3. Keuring electriciteit: hoe definitief moet de afwerking zijn? bv. flexibele buizen met kabels: die moeten normaal ingewerkt zijn in het plafond of achter een valse wand: moet dit reeds gebeurd zijn op het moment van de keuring?  Ik vrees bv. dat ik pas eind volgend jaar plafonds ga steken. Het gaat me bij deze vraag niet over de stopcontacten of extra lichtpunten. Op het moment van de keuring geven mijn schema’s de werkelijke toestand weer en ik besef dat ik mijn schema’s moet aanpassen op het moment dat ik een valse wand plaats en daar ook stopcontacten ga steken of dat ik in mijn afgewerkt plafond 4 ipv 1 spot ga steken. De vraag is of die flexibele kabels bloot mogen liggen  in afwachting van het plaatsen van wanden of dat ik die allemaal als opbouw moet afwerken voor de keuring.

werk het zover mogelijk af en zorg dat alle kabels afgeschermd zijn.

4. Mogen achter een gyproc wand leidingen voor water (naar boven voor de zonneboiler) en electriciteit (voor schakelaar en stopcontacten) dicht bij elkaar liggen? Zijn daar minimale afstanden voor op basis waarvan je kan afgekeurd worden (mijn gyproc wand zal er nog niet staan op het moment van de keuring, dus alles netjes zichtbaar).kan zonder probleem

5. In het arei zie ik zoneringen voor het leggen van leidingen in muren, bv. leidingen in de zone tussen 10 en 20 cm gerekend vanuit hoeken en vanaf ramen en deuren. Bij mij is dat praktisch niet haalbaar, ik moet op bepaalde plaatsen midden in de muur omhoog (ik hou een plannetje bij op welke plaatsen er overal leidingen lopen) om boven op de juiste plaats uit te komen (het is een oud huis met weinig of geen plaats voor technische schachten).

maakt niks uit waar je dat doet

Ik heb het niet over deze in de badkamer (60cm bad en douche, 225m boven bad en douche). 

Bedankt alvast!

Lieven69 zei:

1. Gemengde kring:

Kan dit?

Je kring is niet helemaal in 2.5mm² ? Je takt af naar lichtpunt toilet in 1.5mm² ?

Alles achter een 16A automaat. 20A mag , met aangepaste dubbelpolige schakelaars.

In iedere kamer licht en stopcontact, is geen vereiste. Je moet minstens 2 stroombanen voorzien voor verlichting.

Ik zou echter wel de volledige zolder voorzien. Dan hoef je achteraf niet meer te keuren. 1 lamp of 4 lampen als verlichting ophangen maakt niet uit, dit is steeds 1 lichtpunt.

http://www.keuring-controle.be/documenten/Particuliere%20keuring%20en%20controle/SamenvattingAREIelektriciteitskeuring.pdf

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan