Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Enkel vloerkoeling en screens

kv12

Actief Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
71
Punten
28
Hallo,
Ik ben aan het bouwen en heb een lucht water warmtepomp voorzien ( vloerverwarming) en overal screens behalve op noord. Op Zuid heb ik 7 m2 raam, al bij al beperkt dus en voorzien van screens.

Zijn er hier mensen die een recente woning hebben met screens en vloerkoeling? Kunnen jullie het hiermee koel houden in deze dagen?

We hebben een recente nieuwbouw (halfopen) met redelijk veel glas. Op het oosten en westen screens en sinds kort koelen we via vloerkoeling met een L/W warmtepomp. Het is momenteel 24 graden binnen, dus qua temperatuur vind ik het zeker doenbaar. De screens werken hier wel automatisch, dus bij zonsopgang naar beneden en pas als de zon van de betreffende gevel weg is gaan ze terug omhoog.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kv12
Veel hangt uiteraard af van je leefpatroon (deuren open als je op het terras zit bvb). Hier ook screens aan alle kanten, en vloerkoeling via geothermie. Die kan het op zich wel bijhouden (temp schommelt van bovenaan 22 tot onderaan 24 doorheen de dag, en we houden nu alles toe), maar er zit niet veel marge op (staat ingesteld op 22 kamertemp, maar die haalt de koeling niet). Uiteraard ook ventilatie D, dus er komt zeker wel warmte binnen ...

Op de slaapkamers ligt er Coretec, een PVC vloer met een kurklaagje onderaan. Daar merk je wel duidelijk dat de koeling minder effect heeft (niet onlogisch). De tegelvloer is best wel fris, wat toch ook wat wennen is aan de voeten ...

Wij hebben een zwaar verbouwde woning zonder screens zonder zonnewerend glas met actieve vloerkoeling beneden en boven. Wel overal elektrische rolgordijnen binnen die consequent worden neergelaten waar de zon schijnt. Alles dicht houden. 24.5 graden is de max in huis. Beneden nu 23.5. Moest ik kunnen zou ik in de slaapkamers ook plafondkoeling gestoken hebben. Dat zou nog wel 2 graden schelen om te slapen. Kan zijn dat ik dat nog aanpas (gyproc plafond)

• Leuk
Ik heb een goed geïsoleerde woning, geen standaard woning naar vorm toe, veel glas zo een 64m2, met screens. Ik heb geen passieve koeling wegens geen warmtepomp (verwarm met een houtvergassing op de vloerverwarming ). In mijn bureel heb ik een 3kW airco en eigenlijk kan die heel de woning min of meer wel koel houden.

Wat ik merk is dat mijn dakraam van 10m2 en de ventilatie de grote boosdoener zijn kwa warmteinput

• Leuk
Wij hebben een zwaar verbouwde woning zonder screens zonder zonnewerend glas met actieve vloerkoeling beneden en boven. Wel overal elektrische rolgordijnen binnen die consequent worden neergelaten waar de zon schijnt. Alles dicht houden. 24.5 graden is de max in huis. Beneden nu 23.5. Moest ik kunnen zou ik in de slaapkamers ook plafondkoeling gestoken hebben. Dat zou nog wel 2 graden schelen om te slapen. Kan zijn dat ik dat nog aanpas (gyproc plafond)
da's best nog ok , de warmte proberen tegn te houden langs binnen met rolgordijen is ver van ideaal natuurlijk , mijn broer heeft een huis van 10j oud (10cm pir in de muren ) en heeft ook geen screens maar rolgordijnen , hij zit inmiddels aan +28° binnen met vloerkoeling aan.

Ik denk erover om de slaapkamer ook van plafondkoeling te voorzien

Alles hangt af van
- vermogen koeling
- alle warmtewinsten, niet alleen zon op ramen
- duurtijd hitte buiten, na 1 dag hou je het waarschijnlijk fris, wat na 5 of 10 dagen?

Alles hangt af van
- vermogen koeling
- alle warmtewinsten, niet alleen zon op ramen
- duurtijd hitte buiten, na 1 dag hou je het waarschijnlijk fris, wat na 5 of 10 dagen?
ik denk erover om het plat dak met witte epdm te bedekken ipv standaard zwarte , ook wel een extra kostrpijs natuurlijk.
ramen op zuid en oost en west heb ik beperkt gehouden , grootste ramen op noord naar de tuin gericht) die op noord heb ik geen screens voorzien , de rest overal wel.

ik weet niet in hoevere dit een rol speelt met een spouw maar ik heb gekozen voor een zeer lichte kleur gevelsteen.

Als je dak volstaat met zonnepanelen, maakt die kleur dakbedekking natuurlijk ook weer een pak minder uit.
Lichte gevelsteen gaat ook beetje helpen, onze lichte gevelsteen is 's avonds natuurlijk wel goed opgewarmd, het is uiteraard geen spiegel die alles reflecteert. Donkere steen zal vermoedelijk wel wat warmer worden en paar procent meer warmtedoorslag geven?

Deur dichthouden helpt ook, ik voel de hete bakoven en luchtstroom als ik de schuifraam open zet. Als de venster van de kinderkamer een dag open staat is die kamer 's avonds beduidend warmer, ook al is de screen dicht gebleven.

Gelijkaardige situatie als veel anderen hier:
- Recente nieuwebouwwoning met heel veel glas (Oost, zuid, en west).
- Overal screens (en boven rollluiken) behalve op het noorden (ons bureau zit op de hoek noordwest en daar had ik er misschien toch eentje moeten plaatsen).
- Screens gaan ook automatisch naar beneden als de zon op de ramen schijnt (KNX-gestuurd)
- Vloerkoeling via geothermie (er wordt dus niet nog extra gekoeld door de warmtepomp zelf, er loopt enkel water uit de geothermische bron door het systeem)
- Temperatuur momenteel 24°C in de warmste ruimte. Het is buiten 35°C dus ik klaag absoluut niet want we hebben nu toch al een 6-tal dagen hoge temperaturen achter de rug.
- In het dak: gekozen voor cellulose omdat dat langer de warmte zou tegenhouden. Dit kan ik natuurlijk niet bevestigen of ontkennen, maar het is wel aangenaam in huis en op de slaapkamers ondanks de hoge temperaturen buiten.

Ik volg @Caroto , plafondkoeling was misschien geen slecht idee geweest. Ik heb eraan gedacht maar heb het laten liggen en nooit besproken met de installateur van het sanitair. Achteraf gezien wel een gemiste kans denk ik. Het zijn niet die buizen die veel kosten at the end of the day op een volledige bouw. Maar goed. 500 EUR hier en 1000 EUR daar (want je bouwt maar één keer dixit elke stielman die we spraken) dat laat het totaal snel ontsporen. ;)

ik denk erover om het plat dak met witte epdm te bedekken ipv standaard zwarte , ook wel een extra kostrpijs natuurlijk.
goed idee. Kan 3 tot 7 graden schelen, schjijnt het.
Als je dak volstaat met zonnepanelen, maakt die kleur dakbedekking natuurlijk ook weer een pak minder uit.
Maar wel goed voor je opbrengst; ook bij monofaciale panelen (3 tot 5%).

Het wit verven van een EPDM-dak (cool roof) heeft een specifiek en meetbaar effect op monofaciale zonnepanelen, ook al vangen zij in tegenstelling tot bifaciale panelen alleen licht op aan de voorkant.
Dit zijn de belangrijkste effecten:

1. Hoger rendement door koeling
  • Minder warmte: Monofaciale panelen verliezen rendement als ze te heet worden (meestal -0,4% vermogen per graad boven 25°C).
  • Lagere dktemperatuur: Een zwart EPDM-dak kan in de zomer 80°C worden, wat de panelen erboven opwarmt. Een wit dak blijft tot wel 40°C koeler.
  • Resultaat: De panelen blijven koeler, waardoor het vermogensverlies daalt. Dit levert in de zomer tot 3% à 5% extra jaaropbrengst op.

2. Meer indirect licht (albedo-effect)
  • Omgevingslicht: Monofaciale panelen vangen hoofdzakelijk direct zonlicht op, maar profiteren ook deels van diffuus omgevingslicht.
  • Lichtreflectie: Een wit dak reflecteert tot 85% van het zonlicht. Een klein deel van dit gereflecteerde licht bereikt via de lucht alsnog de voorkant van de panelen.

3. Langere levensduur van de installatie
  • Minder thermische stress: Door de lagere omgevingstemperatuur worden de omvormers (als deze buiten/onder de panelen hangen) en de bekabeling minder zwaar belast.
  • Minder slijtage: Elektronische componenten degraderen minder snel als de piek-omgevingstemperatuur laag blijft.

Wat ik merk is dat mijn dakraam van 10m2 en de ventilatie de grote boosdoener zijn kwa warmteinput
Systeem C/C+?

- Screens gaan ook automatisch naar beneden als de zon op de ramen schijnt (KNX-gestuurd)
Hoe stuur je dat concreet? Heb je een weerstation en doe je dat op basis van alleen lichtinval, of ook temperatuur? Voorlopig doen we hier de screens nog handmatig dicht, het regen-/windalarm is wel al operationeel, maar over de sturing op basis van temperatuur/lichtinval, daar ben ik nog niet helemaal uit.

goed idee. Kan 3 tot 7 graden schelen, schjijnt het.
Maar wel goed voor je opbrengst; ook bij monofaciale panelen (3 tot 5%).
Op het huis komen geen zonnepanelen ( waarschijnlijk) ik denk ze op het bijgebouw te leggen.
Woning met plat dak 160 m2 , slechts een verdieping van 50m2 erop. Dus 110 m dak boven gelijkvloers en 50m2 dak op verdieping.

Ik ben van plan zelf wat in elkaar te knutselen betreft electriciteit. Ik ga met shelly werken.

Gelijkaardige situatie als veel anderen hier:
- Recente nieuwebouwwoning met heel veel glas (Oost, zuid, en west).
- Overal screens (en boven rollluiken) behalve op het noorden (ons bureau zit op de hoek noordwest en daar had ik er misschien toch eentje moeten plaatsen).
- Vloerkoeling via geothermie (er wordt dus niet nog extra gekoeld door de warmtepomp zelf, er loopt enkel water uit de geothermische bron door het systeem)
- Temperatuur momenteel 24°C in de warmste ruimte. Het is buiten 35°C dus ik klaag absoluut niet want we hebben nu toch al een 6-tal dagen hoge temperaturen achter de rug.
- In het dak: gekozen voor cellulose omdat dat langer de warmte zou tegenhouden. Dit kan ik natuurlijk niet bevestigen of ontkennen, maar het is wel aangenaam in huis en op de slaapkamers ondanks de hoge temperaturen buiten.

Ik volg @Caroto , plafondkoeling was misschien geen slecht idee geweest. Ik heb eraan gedacht maar heb het laten liggen en nooit besproken met de installateur van het sanitair. Achteraf gezien wel een gemiste kans denk ik. Het zijn niet die buizen die veel kosten at the end of the day op een volledige bouw. Maar goed. 500 EUR hier en 1000 EUR daar (want je bouwt maar één keer dixit elke stielman die we spraken) dat laat het totaal snel ontsporen. ;)
Klopt, altijd keuzes maken.... maar ik ga ( bijna) alles zelf doen, dus hier komt het neer op de extra materiaal kost.

Hoe stuur je dat concreet? Heb je een weerstation en doe je dat op basis van alleen lichtinval, of ook temperatuur? Voorlopig doen we hier de screens nog handmatig dicht, het regen-/windalarm is wel al operationeel, maar over de sturing op basis van temperatuur/lichtinval, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Op basis van lichtinval en temperatuur met een weerstation inderdaad.

- Wintermodus: Screens gaan naar beneden bij voldoende lichtinval en als de temperatuur binnen > 23°C is. Screens gaan ook niet helemaal naar beneden. Dit op basis van de zonnestand (gemeten door het weerstation.)

- Zomermodus (buitentemperatuur >23°C): Screens gaan telkens volledig naar beneden bij voldoende lichtinval en temperatuur binnen > 22°C

Zoals je kan zien is de verwarming/koeling plaatsen nog veraf 😅

Bijlagen

• IMG_20260622_133458154_HDR.jpg
    IMG_20260622_133458154_HDR.jpg
    408,2 KB · Weergaven: 36

- Zomermodus (buitentemperatuur >23°C): Screens gaan telkens volledig naar beneden bij voldoende lichtinval en temperatuur binnen > 22°C
Gaan die dan op tijd toe? Want als de buitentemperatuur bv. pas om 10h boven de 23° gaat, maar de temperatuur gaat later die dag richting 30°, wil je je screens dan misschien ook al niet dicht vanaf dat de zon op een raam begint te staan?

Op basis van lichtinval en temperatuur met een weerstation inderdaad.

- Wintermodus: Screens gaan naar beneden bij voldoende lichtinval en als de temperatuur binnen > 23°C is. Screens gaan ook niet helemaal naar beneden. Dit op basis van de zonnestand (gemeten door het weerstation.)

Hier smijt ik de screens toe vanaf er een streep zon op de ramen zit. Wat is het voordeel van ze niet helemaal toe te doen?

Terug
Bovenaan