Gelijkaardige situatie als veel anderen hier:
- Recente nieuwebouwwoning met heel veel glas (Oost, zuid, en west).
- Overal screens (en boven rollluiken) behalve op het noorden (ons bureau zit op de hoek noordwest en daar had ik er misschien toch eentje moeten plaatsen).
- Screens gaan ook automatisch naar beneden als de zon op de ramen schijnt (KNX-gestuurd)
- Vloerkoeling via geothermie (er wordt dus niet nog extra gekoeld door de warmtepomp zelf, er loopt enkel water uit de geothermische bron door het systeem)
- Temperatuur momenteel 24°C in de warmste ruimte. Het is buiten 35°C dus ik klaag absoluut niet want we hebben nu toch al een 6-tal dagen hoge temperaturen achter de rug.
- In het dak: gekozen voor cellulose omdat dat langer de warmte zou tegenhouden. Dit kan ik natuurlijk niet bevestigen of ontkennen, maar het is wel aangenaam in huis en op de slaapkamers ondanks de hoge temperaturen buiten.
Ik volg
@Caroto , plafondkoeling was misschien geen slecht idee geweest. Ik heb eraan gedacht maar heb het laten liggen en nooit besproken met de installateur van het sanitair. Achteraf gezien wel een gemiste kans denk ik. Het zijn niet die buizen die veel kosten at the end of the day op een volledige bouw. Maar goed. 500 EUR hier en 1000 EUR daar (want je bouwt maar één keer dixit elke stielman die we spraken) dat laat het totaal snel ontsporen.