• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Engie/Electrabel (Franse overheid)

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Engie/Electrabel zou voor twee gascentrales subsidies krijgen van de overheid als de omgevingsvergunningin orde komt. Dus weer geld dat ze kunnen wegsluizen naar Frankrijk en Franse overheid.



 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
En opnieuw dezelfde opmerking als bij het verhaal over warmtepompen en gascentrales: door centraal met gas elektriciteit op te wekken kan je de CO2-uitstoot per gereden kilometer halveren. Dus door gascentrales kan je de CO2-uitstoot reduceren ivglm benzine/diesel.
Bovendien, als de petrochemische industrie die olie raffineert in ons land opgedoekt wordt, dan hebben we zelfs nog elektriciteit over, want die gebruiken waanzinnig veel energie. Dus de CO2-uitstoot zal zelfs nog meer verlagen: niet alleen die van het verbranden van fossiel, maar ook die van het raffineren ervan. Het rendement van een verbrandingsmotor is gemiddeld nog geen 25% (dat is netto, als je de energie nodig voor het raffineren bijrekent dan blijft er niets meer over - maar gas komt natuurlijk ook niet gebruiksklaar uit de grond). Dat kan naar 50% op elektriciteit.

Complexe problemen hebben meestal geen eenvoudige oplossing. Er zijn heel veel parameters die een rol spelen en veel zaken die 'de gewone man' simpelweg niet weet. Laat je dus niet verleiden tot het gebruiken van 'gezond boerenverstand' want dat is daarvoor niet geschikt. Hou dat voor op het veld. Wanneer je geen zicht hebt op alle parameters, dan kan je gewoon geen diepere discussie voeren.
Ik heb nooit over CO2 bezig geweest ik heb gewoon van in het begin gezegd dat engie/Electrabel en elia en de politiekers al langer dan vandaag weten dat deze gascentrales elke dag moeten blijven draaien omdat we hier in België veel energie nodig hebben en daar veel winsten gaan uithalen en niet zoals de politiekers nu in de pers beweren dat deze gascentrales enkel gaan bijspringen als er extra nood aan energie nodig is. Daarom dat ik al van in het begin zeg dat die nieuwe gascentrales elke dag nodig gaan zijn en heb ook nooit beweert dat de kerncentrales langer open moeten blijven, ik weet ook wel dat deze niet meer langer kunnen open blijven. Ik heb het altijd hier gehad over vermogen dat we niet genoeg gaan hebben zonder dat die gesubsidieerde gascentrales elke dag gaan moeten draaien en niet enkel als er geen vermogen genoeg is en niet CO2-UITSTOOT en niet dat de kerncentrales open moeten blijven dus denk dat er hier veel een bril nodig hebben
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Netto heeft dit geen CO2 baten trouwens, ja Vlaanderen zal minder CO2 uitstoten, maar daarmee kan er elders in Europa meer CO2 uitgestoot worden en/of worden CO2-rechten goedkoper dus minder impuls naar energiebesparing.

Oneens, je gaat uit van een statische hoeveelheid CO2 rechten wat onjuist is. Elektriciteitsmarkt valt onder ETS, het Europese emissiehandel systeem. Jaarlijks wordt het aantal ton aan CO2 rechten beperkt dus zonder CO2 reductie zou de CO2 prijs hoger worden.
Oneens met uw oneens zijn.
Ongeacht wat het totaal aantal rechten zijn, als we door een fabriek te sluiten per direct een paar miljoen ton minder CO2 uitstoten, kunnen die tonnen aan zelfde CO2 prijs elders in Europa uitgestoten worden.
Dat er volgend jaar x% minder rechten zijn is in deze niet relevant.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
De grondstof voor kernenergie komt ook niet uit belgië. Is een gascentrale meer efficiënter dan 10 000 000 gasketels dan 1 gascentrale met 1m warmtepompen, die wel een andere manier hebben om te warmen koelen... Alleen stoot kernenergie enkel de werktuigen van de mijnen uit voor de grondstoffen, metale voor de bouw van de centrale mag je niet meetellen. Als kernfusie er ooit doorkomt zal gas nog meer vervuilend zijn. Mijn opinie.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Zelfs op Twitter is minister Demir in de aanval getrokken over de gascentrales en meer CO2 dus de ministers weten zowiezo dat er meer uitstoot gaat komen. Daarom dat de Vlaamse regering mss alles doorschuift naar de burger ivm klimaatplan.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211106-103511_Twitter.jpg
    Screenshot_20211106-103511_Twitter.jpg
    324 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Zelfs op Twitter is minister Demir in de aanval getrokken over de gascentrales en meer CO2 dus de ministers weten zowiezo dat er meer uitstoot gaat komen.
Toppolitiek,
2 ministers die continu zouden moeten overleggen, aangezien hun beleidsdomein veel overlapt, zitten elkaar te pesten op twitter.

Iemand een idee wat NVA hun masterplan is?
Nu op de laatste moment alles weer naar kernenergie proberen duwen zodat Engie moet zeggen, "ja maar, dat kan helemaal niet meer" en dan is Engie opeens de grote schuldige ipv de politiek?
Groen probeert ten minste nog iets constructiefs te doen, ik ben er zeer gerust in dat ze die steun aan de gascentrales ook met veel tegenzin doen, punten scoren bij hun achterban zullen ze daarmee ook niet. Maar ze proberen ten minste nog wat verantwoordelijkheid te pakken.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Dit wordt de waarheid!
 

Bijlagen

  • 20211106_154531.jpg
    20211106_154531.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 31

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Jan jambon is ook al bezig over de gascentrales: https://m.hbvl.be/cnt/dmf20211107_94889181

Als je nu onze Vlaamse minister hoort weet ik niet of de gascentrales er wel op tijd gaan komen. Want de Vlaamse minister zijn tegen de extra CO2 uitstoot.
 
Laatst bewerkt:

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Op zich geen probleem met nieuwe kerncentrales, maar zoals altijd gaat die beslissing weer veeeeeeeeeeeeeel te laat vallen of gaan ze wedden op een technologie die nog in volle prototype fase is (SMR) waarvan er nog altijd twijfel is of het ook effectief goedkoper gaat zijn dan klassieke reactoren. Kijk je naar het buitenland dan zie je dat het minstens 10 jaar duurt om een nieuwe centrale te bouwen + ze gaan allemaal gigantisch over budget.

En verlengen gaat ook niet gebeuren, hoe hard de politiek ook gaat willen. Bij de verlenging van Doel 1 en Tihange 1 heeft het 5 jaar geduurd om ze te moderniseren, dus de beslissing om Doel 4 en Tihange 3 langer open te houden had al 2 jaar geleden moeten vallen. Komt nog eens bij dat uit rapporten van de CREG al gebleken is dat Tihange 1 al 5 jaar met verlies draait dus Engie staat zeker en vast niet te springen om opnieuw veel geld te pompen in een verlieslatende vernieuwing. Plus de FANC gaat na het debacle met het koelingcircuit van Doel 1 en 2 door de haast waarmee die vernieuwd zijn geen enkel risico meer nemen, dus iedere vernieuwde reactor gaat (terecht!) heel grondig gecontroleerd worden en moeten bewijzen dat ze 100% in orde zijn alvorens ze mogen opstarten. Dat lukt nooit voor 2025.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
En Demir is goed bezig GEEN VERGUNNING voor gascentrale van Vilvoorde. En waarom, omdat de UITSTOOT van zo'n gascentrale te HOOG is.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Misschien moeten we bij Rolls-Royce gaan aankloppen.

Nee, niet voor elektrische auto's :)

Rolls-Royce
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
En Demir is goed bezig GEEN VERGUNNING voor gascentrale van Vilvoorde. En waarom, omdat de UITSTOOT van zo'n gascentrale te HOOG is.
Goed bezig ? Met wat ?

ik zie alleen maar 'tegenwerk politiek' van NVA in alles aangaande energie omdat ze de beslissing van sluiting kerncentrales niet kunnen verkroppen.
Nergens , noppes , nada, niets ….. iets van constructiviteit of innovatief idee voor iets van vernieuwing in het energievraagstuk
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Voor zover ik me op het persbericht mag baseren, was er wel een uitleg bij waarom de vergunning geweigerd werd. In het dossier zouden de richtlijnen naar stikstofuitstoot niet in orde zijn.

Ik ben het er mee eens dat er geen tegenwerkpolitiek moet gevoerd worden, maar aan de andere kant moet onze overheid bij het verlenen van vergunningen ook geen blanco cheques gaan uitdelen...

Als de uitleg klopt, is het ook logisch dat de vergunning niet verleend wordt. In Wondelgem zou die stikstofrichtlijn wel in orde zijn en hebben ze de vergunning niet geweigerd.
Engie moet dan terug haar huiswerk maken en met een correct dossier de vergunning aanvragen.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Vandaag in het nieuws. En niemand die mij hier wou geloven. Nu kun je zien dat experten het ook bereken.

“Kernuitstap kan leiden tot black-outs, prijsstijgingen en meer CO2-uitstoot”

 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ik lees niets nieuws in dat artikel, dat is toch algemene kennis ondertussen?
Opruiend stuk artikel dat niets toevoegt.

- Niemand ontkent dat sluiten kerncentrales op korte termijn CO2 uitstoot verhoogt.
- Gasverbruik gaat ook sowieso omhoog, dus mogelijks prijsstijgingen. Ander onderzoek van enkele weken geleden zei natuurlijk dat de kerncentrales openhouden even veel of meer extra kosten ging opleveren, aangezien we evengoed nieuwe gascentrales moeten bouwen en ondersteunen, mischien wat minder capaciteit nodig, maar wellicht meer steun nodig. Plus dat de renovatie van de kerncentrales moet betaald worden.
- De blackouts moeten vermeden worden door extra centrales te bouwen, dat zegt iedereen, ook deze onderzoekers.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan