• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Engerlingen / Emelten

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Beste leden,

Ik merk dat mijn gras op bepaalde plaatsen bruine plekken krijgt en het gras als plukken er vanaf komt. Ik vrees dus dat ik met engerlingen of emelten te maken heb.

Ik heb juist eens met de schop onder de zoden gestoken en zag een larve zitten van 1 cm lang en 2 of 3mm breed, in een C vorm, maar bruin / grijs van kleur. De vogels hebben er momenteel hun bezigheid mee, maar ik zou niet willen dat heel mijn gras eraan gaat.

We hebben een stadstuin  in het grote centrum stad, veel natuurlijke vijanden zoals egels en mollen hebben we niet.

Ik weet niet of engerlingen altijd wit zijn, of alleen als ze groter zijn? Op het eerste zicht lijkt me dit dan een emelt. Kan er anders straks nog wel eens een zoeken en een foto posten. De vraag is nu of voorlopig verticuteren helpt? Ik las dat je eventueel aaltjes kan sproeien maar dat lijkt me nogal duur te zijn. Larvetec zou ook helpen zodat ze niet meer aan de wortels van het gras zouden vreten.

Wat doe ik?

Niets, verticuteren, aaltjes, larvetec, of nog iets anders?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
aaltjes duur in een stadstuin? voor 50€ doe je 100m²

maar het is wel aan de late kant om daarvoor nog te sproeien. ik heb het vorig jaar voorgehad, ook rond deze tijd, en toen heeft het meer dan een week geduurd eer ik ze had. (DCM prepaid-box via Aveve). Het seizoen was eigenlijk voorbij en ze hebben ze speciaal voor mij nog moeten kweken.
Je kan het ook maar toepassen zolang de bovenlaag van de grond minstens 12°C is. Gelukkig blijft dat nog wel even zo, maar de gemiddelde temperaturen zitten toch al dicht in die buurt intussen, dus het zal snel beginnen zakken. De grond moet ook nat zijn, want die aaltjes zwemmen naar hun prooi. Dus het moet (vrij veel) regenen of je moet beregenen.

Probleem is dat je ze vanaf nu wellicht elk jaar zal hebben, tenzij de buur waarvan je ze gekregen hebt (en al deze waar die het achtergelaten heeft) ook de behandeling heeft gedaan.

Best midden Augustus volgend jaar preventief al opnieuw behandelen.

Op de DCM-bijsluiter voor engerlingen staat:
tot 4 cm groot, crèmekleurig gekruld lichaam met oranjebruine kop met duidelijke kaken. 3 paar poten.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Engerlingen zijn van kevers (meikever, junikever, vliegend hert, ...) die zou ik niet verdelgen

Emelten van langpootmuggen, die kan je vaakst terugvinden onder "vetplantjes" (weegbree en toestanden) in je gras. uitsteken en verwijderen.
 
Lid geworden
17 apr 2020
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
Perlka (gekorrelde kalkcyanamide) gebruiken

is bemesting voor uw gazon en maakt komaf met larven
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Een meststof en dan nog eens kalk erbij gaan gebruiken op een gazon waarvan je begot niet weet of die kalk moet hebben of een of ander meststof  en dan zeker met als enigste doel om egerlingen of emelten te bestrijden ???

Tsja ik spuit hier tegen de roze olifanten. 

Keigoei resultaat want tot nu  nog geen enkel gezien. 
dirol.gif


 

Ik zou TS eerst eens aanraden om te kijken en te voelen aan zijn gazon. Maai je of mulch je ? Verticuteer je ? Wordt het regenwater lang vastgehouden of stroomt dat door de bodem weg? Heb je al eens gezien of er leven ( uitgezonderd die larve) in je gazon zit ? Heb je al eens gemeten wat de zuurtegraad is van je gazon? Want als deze  6.8 is en je zit met een zandgrond dan moet je zeker en vast geen kalk gaan smijten want je gazon groeit van geen kanten en dan krijg je ... mos. Maar je moet ook eerst weten of er voldoende humus ( organische stof) in je bodem zit. Het is te gek om water te sproeien als er geen humus  in e grond zit die de watemolucule kunnen vasthouden en vertraagt kunnen afgeven. Meet dan ineens met een pen hoe die je in de bodem deze kunt duwen want dit bepaalt hoe veel werk de wortels moeten verzetten om daar dien beton te geraken of door die harde uitgeloogde laag van zouten omdat er veel te veel meststoffen zijn gegeven. 

Als je bodem in orde is, dan is de rest ook in orde. 

 

 
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
D I Y zei:
 Het seizoen was eigenlijk voorbij en ze hebben ze speciaal voor mij nog moeten kweken.

 

 

Dat is de beste die ik vandaag al hoorde
secret.gif
DCM kweekt dat zelf niet. Dat duurt zo lang om te bestellen omdat dat moet ingekocht worden. Bovendien is er momenteel een overvraag en is de wachttijd enkele weken langer dan normaal.

Het is belangrijk dat TS weet welk beest het precies is, want er zijn verschillende entomopathogene nematoden die beter werken tegen emelten of tegen engerlingen. De bodemtemperatuur is momteelt 14-15°C, dat is geen probleem,  het is zelfs veeeeeel beter nu te behandelen dan vorige week, want toen was het veeeeeel te droog.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik vergat nog te vermelden dat gezien het kleur dat TS beschrijft het misschien ritnaalden zijn?
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
laserq zei:
https://www.biobestrijding.nl/product/steinernema-carpocapsae-aaltjes-tegen-plaaginsecten/[/quote

Gisteren besteld, vandaag al geleverd.
thumbs_up.png
lukanar schreef:[/b zei:
Ik zou TS eerst eens aanraden om te kijken en te voelen aan zijn gazon. Maai je of mulch je ? Verticuteer je ? Wordt het regenwater lang vastgehouden of stroomt dat door de bodem weg? Heb je al eens gezien of er leven ( uitgezonderd die larve) in je gazon zit ? Heb je al eens gemeten wat de zuurtegraad is van je gazon? Want als deze  6.8 is en je zit met een zandgrond dan moet je zeker en vast geen kalk gaan smijten want je gazon groeit van geen kanten en dan krijg je ... mos. Maar je moet ook eerst weten of er voldoende humus ( organische stof) in je bodem zit. Het is te gek om water te sproeien als er geen humus  in e grond zit die de watemolucule kunnen vasthouden en vertraagt kunnen afgeven. Meet dan ineens met een pen hoe die je in de bodem deze kunt duwen want dit bepaalt hoe veel werk de wortels moeten verzetten om daar dien beton te geraken of door die harde uitgeloogde laag van zouten omdat er veel te veel meststoffen zijn gegeven. 

Als je bodem in orde is, dan is de rest ook in orde. 

 

 

Ik maai, verticuteren deed ik tot nog toe manueel met de hark. Ja ja ik weet het
nea.gif
. Verticuteermachine komt zaterdag, stond bij mijn vader.

Het is een tuin van de jaren 80, waar vroeger beluikhuisjes stonden, de grond is dus redelijk hard. Als ik je tip van een schop laten vallen van 2m hoog uitvoer (gelezen in een ander topic van je ;-) ) dan geraakt die maar 2cm diep in het gras. Denk dat ik de grond eens moet laten frezen en verrijken met bodemverbeteraar, maar dat zal niet voor nu zijn.
fido]

Ik vergat nog te vermelden dat gezien het kleur dat TS beschrijft het misschien ritnaalden zijn?


Wat een beestenboel allemaal. Het zijn geen engelingen, maar inderdaad eerder emelten of ritnaalden.

Ik ga er nog eens kijken of ik eentje kan vinden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
fido zei:
D I Y zei:
 Het seizoen was eigenlijk voorbij en ze hebben ze speciaal voor mij nog moeten kweken.

Dat is de beste die ik vandaag al hoorde
secret.gif
DCM kweekt dat zelf niet. Dat duurt zo lang om te bestellen omdat dat moet ingekocht worden. Bovendien is er momenteel een overvraag en is de wachttijd enkele weken langer dan normaal.

 

Was vorig jaar ergens begin oktober. Ik heb toen letterlijk een mail gekregen waarin ze zeiden dat er geen meer waren omdat het seizoen voorbij was en dat ze nog moesten gekweekt worden.
Of dat dan bij hen of elders was, dat maakt mij niet uit. Daar heb ik niet echt bij stil gestaan.

Ik had toendertijd vele websites afgezocht en overal was het 'niet meer leverbaar'.
Bij Aveve kon je wel nog die doosjes kopen, dus heb ik dat maar gedaan.
Pas thuis gezien dat het prepaid dozen zijn waar niks in zit behalve een code.
Dus ja, ik was toen wel tevreden dat ze uiteindelijk toch gezorgd hebben dat ik nog wat had.

Maar ik zie wel dat jouw webadresje bijna 40% goedkoper is dan bij de boerenbond.
En blijkbaar supersnel levert.
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
Hier ook het probleem. Daarnet de aaltjes over de gazon verdeeld. Ik hoop dat het werkt!
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Moesten het emelten zijn; deze moeten worden uitgezet als de langpootmug als nieuwe larven heeft gelegd. Deze zijn bij ons deze week uitgevlogen dus nog één a twee weken wachten!
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Stamp!

@wouterk is het opgelost geraakt ?

Ik ben hagen e.d. aan het planten en de grond aan het omspitten. Om de twee diepe spade-steken vind ik een engerling. Het is niet normaal hoeveel er zijn! (Mijn schoonvader die tuinier is kon het ook niet geloven).

Vermits wij 8 are hebben zijn aaltjes een dure oplossing. Daarom denk ik om Larvetec op het gazon te gebruiken en aaltjes voor de nieuwe hagen/bomen.

Mensen met Larvetec ervaring ?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het is iets wat je nooit meer weg krijgt merk ik. Elk jaar zijn ze er weer. Ik merk ook dat de kauwen zorgen voor de grootste opruiming en dus heb ik eigenlijk maar weinig schade aan de graswortels. Wel de typische duimdikke putjes in het gras waar ze er eentje bovengehaald hebben. Ik sproei elk jaar aaltjes om het preventief wat binnen de perken te houden, maar ze komen wellicht vanuit een aangrenzende tuin en waarschijnlijk zullen ze ook blijven komen.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Engerlingen zijn larven van kevers (meikevers, junikvers, ...) die zou ik niet bestrijden persoonlijk.

Zijn het emelten en dus larve van de langpoootmug heb ik minder bezwaar.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Ik begrijp dat het niet leuk is om deze dieren te bestrijden. Maar ik heb net +1000 € aan haag en bomen gegeven. Ik zou dus niet graag hebben da die de wortels aantasten...

Dus mijn initiele vraag:

Mensen gekend met Larvetec ?
(Aaltjes zullen voor de hagen dienen)

(maar toch ook bedankt voor jullie antwoorden)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Blijft er van weg.
Larvetec is een middel met een zeer breed spectrum, engerlingen, emelten , taxuskever, insecten in gazon, rupsen.
Ge weet begot niet wat je moet bestrijden.
Bijkomend is dat larvetc aanziet wordt als een bemester voor gazon en daardoor het gazon niet meer 'Lekker ' maakt voor de beestjes, Tjiens zijn onze konijnen en koeien er dan ook niet meer mee gediend?
Als een engerling het gras niet meer lekker vind , dat gaat hij op zoek naar een ander voedselbron .
Ha hier de haagdis, lekker juist geplant , daar komen de nieuwe worteltjes al aan....

Je moet even een schadebeeld en schadedrempel bepalen voor jezelf :
Hoeveel engerlingen heb je gevonden per vierkante meter ? 1 of 10 of 100 of ...
Hoe diep heb je deze gevonden ? Onder de mat, op 10 cm diepte , op 20 of op 40 cm diepte
Waar heb je ze gevonden ? Gazon, plantvak ....
En dan natuurlijk de kennis over je bodem, ph, grondsoort, voedingsmeststoffen, waterdoorlatendheid en heel die reutemeteut .
MAAR
als je op 2 steken diep ( dus pakweg 40 cm diep ) op 1 lopende meter sleuf , 1 of 2 engerlingen tegenkomt dan vind ik dat persoonlijk niet de moeite om of die aaltjes te gebruiken of om die larvetex te spuiten.
Je schadedrempel ligt dan zo laag dat je eigenlijk geen bestrijding doet maar eerder een genocide van plan bent.
Opgelet
dit wil niet zeggen dat je moet laten betijen. Houdt het in het oog. Merk je de kraaien die elke dag van smorgens tot savonds de gzaon overhoop halen. Steek eens een spade grond uit je gazon, til je grasmat even op en observeer.
Als je dan talrijker ziet gaan je aaltjes of andere produkten, zelfs die larvetec weel efficienter gaan werken.

Nu aaltjes gebruiken is doodzonde , voor die 2 -100 engerlingen die ja dan nog moet zien te raken met die aaltjes is te gek.
Nu larvetec spuiten om alle bodemleven kapot te maken omdat er een paar engerlingen zitten dan ben je aan het schieten met een bazoka op een mug.

Trouwens er bestaat nog zoiets als resistentie aan fytoprodukten en wisseling van aktieve stof.
Simpel gezegd , als je elke keer spuit met produkt X tegen plaag A dan zal er op een bepaald moment de plaag A zich hebben opgesplitst in 2 subgroepen A1 resistent tegen produkt X en subgroep A2 NIET resistent tegen produkt X
Welke groep gaat het overleven?
Welke groep gaat het meeste kindjes krijgen ?
Welke groep zorgt ervoor dat we een nieuw produkt moeten gaan ontwikkelen.

Spuiten doe je met verstand en met inzicht, maar ook met kennis op gebied van plaagkennis, bodemkennis en omstandigheden maar ook met produktkennis en met afwisseling. We noemen dat fytolicentie.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Ik heb vorig jaar, 10 miljoen of waren het er 50 miljoen, weet het iet meer, aaltjes gestrooid.
Nadien is het alleszins niet meer erger geworden en voor het moment ziet het gras er weer tiptop uit en zijn de kale dorre plekken weer weg. Ik vermoed dat ik moet wachten tot de lente om te zien hoe het ermee zit.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Bedankt voor je uitgebreide uitleg :)

Ter verduidelijking, ik wou wat feedback i.v.m. Larvetec. En dat ga ik nu ook zo laten. Ik zal me enkel nog focussen op de haag. Om even op wat vragen te antwoorden (weet niet alles)
Hoeveel engerlingen heb je gevonden per vierkante meter ? 1 of 10 of 100 of ...
Eerder 10
Hoe diep heb je deze gevonden ? Onder de mat, op 10 cm diepte , op 20 of op 40 cm diepte
1 spade diep, dus pakweg 25 cm. Dat was eerder in de koude wintermaanden wanneer ze dieper in de grond zaten.
Als ik het nu doe vind ik ze al op 15 cm.
Waar heb je ze gevonden ? Gazon, plantvak ....
In de plantvakken die vroeger dus gazon waren. Die heb ik deels omgespit en voorbereid, deels omgespit tijdens het planten van de haag.
als je op 2 steken diep ( dus pakweg 40 cm diep ) op 1 lopende meter sleuf , 1 of 2 engerlingen tegenkomt dan vind ik dat persoonlijk
1 steek diep. Bij 1 op de 2 a 3 haagplanten die ik zette was het wel eens prijs. En is het niet eens een sleuf, dus die dat er tussenin vallen zag ik niet.
Soms meer als 1 per plantgat.
Nu aaltjes gebruiken is doodzonde , voor die 2 -100 engerlingen die ja dan nog moet zien te raken met die aaltjes is te gek.
De grond is er ook nog te koud voor
Nu larvetec spuiten om alle bodemleven kapot te maken omdat er een paar engerlingen zitten dan ben je aan het schieten met een bazoka op een mug.
Das duidelijk, doen we dus niet :)

En wat info van de buren. Links hebben ze gazon en die ziet er niet uit.
Rechts hebben ze hagen e.d. en ze wisten me te vertellen dat hun tuin jaarlijks VOL met kevers zit. Met de nadruk op zeer veel :D

Ik zal dus wachten tot de lente/zomer en zien hoe de hagen het doen. Waaraan kan ik merken dat de engerlingen er van eten @lukanar ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
als de gazon op is

:ROFLMAO:


af en toe is controleren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan