Wij gebruiken daar gewoon Loxone voor (
https://www.loxone.com/nlnl/producten/energie/). Koppelingen met wasmachine, vaatwasser, oven, warmtepomp, boiler, laadpaal, … zijn allemaal mogelijk. Als je tenminste de juiste keuze’s maakt.
En wat doe je werkelijk? In plaats van "dat kan allemaal"...
Uw oven sturen, hoe doe je dat, "verwarm voor tussen 9h en 19h als er injectie is"? Ik heb zo nog eens iemand horen zeggen "je kan je kookplaat sturen in functie van het capaciteitstarief"... "Ja kinders, de soep zal voor morgen zijn, er zijn te veel wolken
Koppeling met huishoudtoestellen is afhankelijk van welk merk wat toelaat, en hoe lang ze dat gaan toelaten... Maar ik zal u eens een tip geven: de meeste toestellen hebben een startuitstel. Als je zo programmeert dat bvb de wasmachine om 11h begint te draaien en de vaatwas om 12h, dan heb je heel veel kans dat je op dat moment de meeste injectie hebt.
Sturen van warmtepomp en laadpaal kan wel interessant zijn, omdat dat zeer grote verbruikers zijn. Daar wil je dan echter geen aan/uit-sturing maar een sturing van het genre "als je 1 kW injectie hebt, laad de auto dan met 1kW; heb je 2kW injectie, laad dan met 2kW...".
Voorlopig vind ik het meest interessante om een laadpaal te kiezen die een eigen load balancing systeem aan boord heeft. Er zijn ondertussen heel wat merken die hun sturing openstellen voor integratie in domoticasystemen, maar dan moet je 1 ding weten: (bij mijn weten) geen enkel domoticamerk heeft enige contractuele overeenkomst met de laadpaalfabrikant dat dit mogelijk blijft en dat dit gratis blijft. Als pakweg Alfen of Mennekes morgen zegt "dat gedoe met die domoticamerken steekt ons tegen, baf, poortjes toe" dan is het gedaan met spelen.
Ik raad - als installateur - sommige klanten (voorlopig) af om een sturingssysteem te steken. Niet dat het technisch niet kan, maar omdat het kosten/batenplaatje nogal kan tegenvallen. Het hangt natuurlijk af van je individuele situatie, welke verbruikers je zitten hebt en wat je daarmee kan doen. Voor een wasmachine en een vaatwas alleen heeft zo 'n systeem weinig zin.
En let ook op voor merken die zeggen dat je "tot 1500€ kan besparen"... Ze vergelijken dan de slechtst mogelijke met de ideale situatie. Met een nieuwe Porsche 911 kan je ook meer dan 4000€ per jaar aan naft besparen... Als je het vergelijkt met een Jaguar uit 1962 waar je 25 000km per jaar mee rijdt
Dit gezegd zijnde, onderstaand vind je de merken die ik enigszins ken. Daarmee wil ik niet zeggen dat de merken die ik niet ken slecht zijn of dat dit de enige goeie zijn.
Niko Home Control voor traditionele bekabeling.
Voordeel:
- relatief goedkoop,
- verbruiksmeting die lang de gedetailleerde gegevens bijhoudt,
- mooie app
- ook uitbreidbaar met bijkomende stroommeetmodules (bvb om de warmtepomp apart te meten) die draadloos communiceren met de hub.
- al heel veel mogelijkheden tot logica aan boord
- Ondertussen integratie met vrij veel merken, ook PV en batterijen:
https://guide.niko.eu/nl/connhc2/lv/what-do-you-want-to-do-with-niko-home-control
- met relatief betaalbare tussenstekkers mogelijkheid om individuele verbruikers te meten en te schakelen
Nadeel:
- Wel wat leercurve om te programmeren, geen "recht uit de doos"-oplossing, maar daardoor juist wel weer ideaal voor maatwerk
- door Zigbee-protocol maximaal 10m tussen modules toegestaan
- geen modules met potentiaalvrije contacten in dit gamma, dus als je bvb een warmtepomp met een potentiaalvrij contact wil schakelen moet je met een geconnecteerde 230V-schakelaar eerst een relais schakelen
Qbus Luqas:
Voordeel:
- Verkrijgbaar als standalone-module, waarbij je zelf vrij eenvoudig veel kan instellen met de app
- Connectiviteit met verschillende merken
- Uitbreidbaar met verdere logica en controlemogelijkheden mits toevoegen van controller
Nadeel:
- Relatief duur
- Abonnementsformules voor het gedetailleerd bijhouden van je stroomverbruik en bepaalde sturingen.
- Slechts 2 relaiscontacten (bvb 1 om iets uit te schakelen ifv capaciteitstarief, 1 om iets in te schakelen bij injectie), niet "standalone" uitbreidbaar.
- Niet "standalone" uitbreidbaar met bvb meet-tussenstekkers en dergelijke. Indien gewenst komen er een paar dure modules bij...
Smappee
Voorlopig slechts in 1 installatie gebruikt waar ik via MID-meters de verbruiken van verschillende huurders moest monitoren. Vrij uitgebreid qua mogelijkheden om verschillende sites en heel wat metingen te combineren in een vrij mooi, customiseerbaar dashboard.
Voor zover ik kan zien echter niet toegespitst op DHZ-installatie, en geen integratie met toestellen van andere merken (tenzij via relaiscontacten), enkel met Smappee-laadstations.
2Wire
Enkel gebruik gemaakt van de Lowi en vergeleken met Smappee voor een niet-residentiële installatie.
Met ReMi hebben ze een standalone-module die 4 relais kan schakelen in functie van opbrengst/verbruik.
Visueel ogenschijnlijk een systeem in Windows 95... (zie screenshots op hun website) - vereist dat je vaste IP-adressen voorziet voor je meettoestellen, zit met abonnementsformules voor MQTT en om online data bij te houden... en dan moet je je integraties met MQTT zelf verder nog helemaal uitwerken. Overtuigde mij dus helemaal niet.
Hobby/DHZ-oplossingen
Normaal ben ik voor domotica/gebouwbeheer tegen al wat uit twijfelachtige of spotgoedkope bron komt en waar je zelf heel veel werk aan hebt om het te integreren, maar in dit geval denk ik: het slechtste dat kan gebeuren is dat er eens een sturing niet werkt en dat je eens geen warm water hebt, dus als je zelf de tijd hebt om je bezig te houden met integratie van je systemen (mits de fabrikant van warmtepomp en laadpaal het toelaten) en je vindt ergens een goedkope oplossing, waarom niet. Voordeel is: als de overheid binnen 5 jaar weer haar kazak keert over hoe energieverbruik geregeld moet worden, ben je niet te veel geld kwijt aan het opnieuw instellen van je materiaal.
Er zijn hier op het forum mensen die een hele domotica bouwen voor 100€, dus die kunnen u misschien tips geven welke systemen zij gebruiken. Vraag dan wel altijd wat ze ècht doen en niet wat ze "zouden kunnen" doen.