• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Energy Management System (EMS) platformen

Lid geworden
12 mei 2007
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo,
Gezien ik een renovatie gepland heb waarbij een deel technieken moeten geplaatst worden zoals vloerverwarming, boiler, zonnepanelen (batterij), ...
Wil ik me graag informeren naar welke EMS systemen tegenwoordig vaker in gebruik zijn en waarom.
Heeft er iemand dergelijk vergelijk als eens gemaakt of ervaring in één van de systemen.

Persoonlijk ben ik van mening dat dergelijke systemen zeker in de toekomst steeds meer belangrijker gaan worden.

Alle input is welkom.

Gr
Roberto

Het wordt tegenwoordig steeds moeilijker om daar een antwoord op te geven.
Het verbruik meten van bepaalde dingen lukt aardig, dat kan door energiemeters extern van het verbonden apparaat. Maar dan apparaten gaan aansturen om minder of meer te verbruiken is moeilijk.
Er zijn nog weinig 'standaarden', dus vaak kies je eerst je EMS (of domotica) en stem je dan toestellen af die op dat EMS kunnen werken en ermee kunnen communiceren.
Het internet wordt alsmaar groter, programmeren kan met AI, dus met wat gevogel krijg je uiteindelijk alles met elkaar verbonden. Eventueel met een module zoals raspberry er tussen. Maar wil je direct communicerende apparaten binnen 1 systeem zal je toch alles afzonderlijk moeten kiezen en zo afstemmen.

Er zijn een aantal 'maar' situaties
- Je probeert eerst je laadpaal en warmtepomp slim te maken. Dat zijn dingen die je makkelijk kunt sturen: meer/minder
- kookplaat, oven, koelkast, diepvries kan je eigenlijk niet schakelen.
- Wasmachine, droogkast, vaatwasser zijn nog niet klaar om te schakelen. De vraag is wanneer het nuttig wordt: wasmachine op 60°, schakel je die uit omdat je geen PV meer hebt? Neen, want je water is al opgewarmd.

- Wasmachine, droogkast, vaatwasser zijn nog niet klaar om te schakelen. De vraag is wanneer het nuttig wordt: wasmachine op 60°, schakel je die uit omdat je geen PV meer hebt? Neen, want je water is al opgewarmd.
Klopt, maar de grootste deel van het verbruik kan je goed voorspellen. Ik heb eens een energiemeting gedaan van mijn wasmachine. Het grootste deel van de energie zit in het eerste kwartier (programma zonder voorwas), daarna is het "verwaarloosbaar". Ik ben op zoek gegaan naar een manier om de start van de machine extern te triggeren, maar destijds moeilijk te vinden. Tegenwoordig zullen er misschien wel machines zijn die dit toestaan.

Idem voor de vaatwas, maar daar waren twee energiepieken (wassen + drogen), maar ook perfect voorspelbaar.

start van de machine extern te triggeren
Mijn Samsung wasmachine van +/- 10 jaar oud kan dit (en kon dit al vanaf het begin).
Dat loopt via een app. De machine zelf moet wel aan staan & in de "smart control" modus gezet worden.

Je hebt zeker gelijk dat EMS steeds belangrijker gaat worden. Het goed integreren van deze systemen kan niet alleen je energieverbruik optimaliseren, maar ook je comfort verhogen.

Ik werk vaak met Loxone omdat het meerdere technieken kan laten samenwerken: zonnepanelen, batterijen, vloerverwarming, boilers, laadpalen of warmtepompen.

Het is wel belangrijk om vooraf een goed plan op te stellen, zodat alle technieken compatibel zijn.

Wij gebruiken daar gewoon Loxone voor (https://www.loxone.com/nlnl/producten/energie/). Koppelingen met wasmachine, vaatwasser, oven, warmtepomp, boiler, laadpaal, … zijn allemaal mogelijk. Als je tenminste de juiste keuze’s maakt.
En wat doe je werkelijk? In plaats van "dat kan allemaal"...

Uw oven sturen, hoe doe je dat, "verwarm voor tussen 9h en 19h als er injectie is"? Ik heb zo nog eens iemand horen zeggen "je kan je kookplaat sturen in functie van het capaciteitstarief"... "Ja kinders, de soep zal voor morgen zijn, er zijn te veel wolken :p

Koppeling met huishoudtoestellen is afhankelijk van welk merk wat toelaat, en hoe lang ze dat gaan toelaten... Maar ik zal u eens een tip geven: de meeste toestellen hebben een startuitstel. Als je zo programmeert dat bvb de wasmachine om 11h begint te draaien en de vaatwas om 12h, dan heb je heel veel kans dat je op dat moment de meeste injectie hebt.

Sturen van warmtepomp en laadpaal kan wel interessant zijn, omdat dat zeer grote verbruikers zijn. Daar wil je dan echter geen aan/uit-sturing maar een sturing van het genre "als je 1 kW injectie hebt, laad de auto dan met 1kW; heb je 2kW injectie, laad dan met 2kW...".
Voorlopig vind ik het meest interessante om een laadpaal te kiezen die een eigen load balancing systeem aan boord heeft. Er zijn ondertussen heel wat merken die hun sturing openstellen voor integratie in domoticasystemen, maar dan moet je 1 ding weten: (bij mijn weten) geen enkel domoticamerk heeft enige contractuele overeenkomst met de laadpaalfabrikant dat dit mogelijk blijft en dat dit gratis blijft. Als pakweg Alfen of Mennekes morgen zegt "dat gedoe met die domoticamerken steekt ons tegen, baf, poortjes toe" dan is het gedaan met spelen.

Ik raad - als installateur - sommige klanten (voorlopig) af om een sturingssysteem te steken. Niet dat het technisch niet kan, maar omdat het kosten/batenplaatje nogal kan tegenvallen. Het hangt natuurlijk af van je individuele situatie, welke verbruikers je zitten hebt en wat je daarmee kan doen. Voor een wasmachine en een vaatwas alleen heeft zo 'n systeem weinig zin.

En let ook op voor merken die zeggen dat je "tot 1500€ kan besparen"... Ze vergelijken dan de slechtst mogelijke met de ideale situatie. Met een nieuwe Porsche 911 kan je ook meer dan 4000€ per jaar aan naft besparen... Als je het vergelijkt met een Jaguar uit 1962 waar je 25 000km per jaar mee rijdt :p

Dit gezegd zijnde, onderstaand vind je de merken die ik enigszins ken. Daarmee wil ik niet zeggen dat de merken die ik niet ken slecht zijn of dat dit de enige goeie zijn.

Niko Home Control voor traditionele bekabeling.
Voordeel:
- relatief goedkoop,
- verbruiksmeting die lang de gedetailleerde gegevens bijhoudt,
- mooie app
- ook uitbreidbaar met bijkomende stroommeetmodules (bvb om de warmtepomp apart te meten) die draadloos communiceren met de hub.
- al heel veel mogelijkheden tot logica aan boord
- Ondertussen integratie met vrij veel merken, ook PV en batterijen: https://guide.niko.eu/nl/connhc2/lv/what-do-you-want-to-do-with-niko-home-control
- met relatief betaalbare tussenstekkers mogelijkheid om individuele verbruikers te meten en te schakelen

Nadeel:
- Wel wat leercurve om te programmeren, geen "recht uit de doos"-oplossing, maar daardoor juist wel weer ideaal voor maatwerk
- door Zigbee-protocol maximaal 10m tussen modules toegestaan
- geen modules met potentiaalvrije contacten in dit gamma, dus als je bvb een warmtepomp met een potentiaalvrij contact wil schakelen moet je met een geconnecteerde 230V-schakelaar eerst een relais schakelen

Qbus Luqas:

Voordeel:
- Verkrijgbaar als standalone-module, waarbij je zelf vrij eenvoudig veel kan instellen met de app
- Connectiviteit met verschillende merken
- Uitbreidbaar met verdere logica en controlemogelijkheden mits toevoegen van controller

Nadeel:
- Relatief duur
- Abonnementsformules voor het gedetailleerd bijhouden van je stroomverbruik en bepaalde sturingen.
- Slechts 2 relaiscontacten (bvb 1 om iets uit te schakelen ifv capaciteitstarief, 1 om iets in te schakelen bij injectie), niet "standalone" uitbreidbaar.
- Niet "standalone" uitbreidbaar met bvb meet-tussenstekkers en dergelijke. Indien gewenst komen er een paar dure modules bij...

Smappee
Voorlopig slechts in 1 installatie gebruikt waar ik via MID-meters de verbruiken van verschillende huurders moest monitoren. Vrij uitgebreid qua mogelijkheden om verschillende sites en heel wat metingen te combineren in een vrij mooi, customiseerbaar dashboard.
Voor zover ik kan zien echter niet toegespitst op DHZ-installatie, en geen integratie met toestellen van andere merken (tenzij via relaiscontacten), enkel met Smappee-laadstations.

2Wire
Enkel gebruik gemaakt van de Lowi en vergeleken met Smappee voor een niet-residentiële installatie.
Met ReMi hebben ze een standalone-module die 4 relais kan schakelen in functie van opbrengst/verbruik.
Visueel ogenschijnlijk een systeem in Windows 95... (zie screenshots op hun website) - vereist dat je vaste IP-adressen voorziet voor je meettoestellen, zit met abonnementsformules voor MQTT en om online data bij te houden... en dan moet je je integraties met MQTT zelf verder nog helemaal uitwerken. Overtuigde mij dus helemaal niet.

Hobby/DHZ-oplossingen
Normaal ben ik voor domotica/gebouwbeheer tegen al wat uit twijfelachtige of spotgoedkope bron komt en waar je zelf heel veel werk aan hebt om het te integreren, maar in dit geval denk ik: het slechtste dat kan gebeuren is dat er eens een sturing niet werkt en dat je eens geen warm water hebt, dus als je zelf de tijd hebt om je bezig te houden met integratie van je systemen (mits de fabrikant van warmtepomp en laadpaal het toelaten) en je vindt ergens een goedkope oplossing, waarom niet. Voordeel is: als de overheid binnen 5 jaar weer haar kazak keert over hoe energieverbruik geregeld moet worden, ben je niet te veel geld kwijt aan het opnieuw instellen van je materiaal.

Er zijn hier op het forum mensen die een hele domotica bouwen voor 100€, dus die kunnen u misschien tips geven welke systemen zij gebruiken. Vraag dan wel altijd wat ze ècht doen en niet wat ze "zouden kunnen" doen.

om verder te bouwen hierop, meeste zaken zijn inderdaad meer en makkelijker met elkaar te intregreren. veel toestellen werken inderdaad met start stop logica en ik denk dat dit steeds makkelijker zal worden. bv extra warm water maken als er surplus is, dan is je boiler eigenlijk je batterij. dit vooral handig zoals reeds gezegd is voor toestellen waar starttijd minder kritisch zijn zoals vaatwas, droogkas. mijn oven moet bv altijd werken wanneer ik wil ;)

algemene vraag die ik heb; OP (Original Poster) zit met verbouwingen, zijn geintegreerde energy monitors dan meer aangewezen dan afzonderlijke opbouw? Wat bedoel ik hiermee, als je toch de muur open gooit is het dan niet beter/mooier achter elk stopcontact een shelly te steken? of een Niko smart socket?
Of zijn er voordelen aan bv een insteek smart plug van merk X?
Zelfde vraag voor bestaande of nieuwbouw woningen? Smijt ik beter mijn stopcontact open om rechstreeks aan de kabels te meten?
Of is het niet nodig elk stopcontact te meten en is het voldoende afzonderlijke kringen te meten?
Of met AI het totaal verbruik te meten en dat deze in bepaalde patronen vanzelf de toestellen ondekt?

persoonlijk zou ik alle stopcontacten onzichtbaar monitoren. zo zie ik wat mijn diepvries, frigo en oven afzonderlijk verbruiken zonder gokwerk en als mijn kerstboom in stopcontact x zit dan kan ik die makkelijk programmeren. ;)
Maar er is veel mogelijk tegenwoordig en ik ben benieuwd naar jullie meningen en argumenten.

Amai @Stefaan Van Slycken weer zo’n epistel met een berg negatieve energie (of zo komt het toch over…)

TS vraagt achter EMS dus ik antwoord met informatie over EMS. En ja hoor er is wel degelijk een domotica-fabrikant met laadpalen die werken, nl Loxone 😉

En ook wat betreft koppeling met huishoudtoestellen: vaatwasser, wasmachine, droogkast, … kan je wel degelijk onderbreken en bij PV-overschot terug laten opstarten. Uiteraard moet je hier zinvol mee omgaan. Als er 100W overschot is, kan je die niet aanzetten en in de winter heeft het geen enkele zin. Maar het scheelt toch in capaciteitstarief om ze niet gelijktijdig te laten draaien.
Ja, die toestellen hebben tegenwoordig allemaal een halfslachtige eigen sturing. Maar dat is net de reden om tot een centraal systeem te komen: om het centrale aspect!
En nee, EMS is niet voor iedereen weg gelegd maar TS vraagt er zelf achter.

Ga je daar honderden euro’s mee besparen? Nee en in veel gevallen zal het duurder uitvallen dan gewoon klassiek. Maar we willen nu eenmaal graag speelgoed om mee te spelen 😇 of koop jij ook nog een auto zonder elektrische ramen, airco, automatische ruitenwissers, …? 😉

Amai @Stefaan Van Slycken weer zo’n epistel met een berg negatieve energie (of zo komt het toch over…)

TS vraagt achter EMS dus ik antwoord met informatie over EMS. En ja hoor er is wel degelijk een domotica-fabrikant met laadpalen die werken, nl Loxone 😉

En ook wat betreft koppeling met huishoudtoestellen: vaatwasser, wasmachine, droogkast, … kan je wel degelijk onderbreken en bij PV-overschot terug laten opstarten. Uiteraard moet je hier zinvol mee omgaan. Als er 100W overschot is, kan je die niet aanzetten en in de winter heeft het geen enkele zin. Maar het scheelt toch in capaciteitstarief om ze niet gelijktijdig te laten draaien.
Ja, die toestellen hebben tegenwoordig allemaal een halfslachtige eigen sturing. Maar dat is net de reden om tot een centraal systeem te komen: om het centrale aspect!

Ga je daar honderden euro’s mee besparen? Nee en in veel gevallen zal het duurder uitvallen dan gewoon klassiek. Maar we willen nu eenmaal graag speelgoed om mee te spelen 😇 of koop jij ook nog een auto zonder elektrische ramen, airco, automatische ruitenwissers, …? 😉
Ik zie het eerder als "realistische insteek". Mensen worden zot gemaakt over "wat allemaal kan", zowel door vertegenwoordigers van domoticamerken als op diverse internetforums. Ze komen dan met die "kennis" bij ons als installateur en dan zijn ze teleurgesteld dat je "maar" een paar zinnige integraties hebt.

Je gaat ook niet in op mijn vraag: wat heb je werkelijk gedaan?
En wat bedoel je met "Loxone werkt met laadpalen"? Er zijn veel merken die werken "met" laadpalen, maar ik geef gewoon aan dat je niet moet verschieten als die samenwerking eens eindigt. Ik denk niet dat Loxone een contract heeft met Alfen, ABB,... dat ze tot 2050 de laadpalen kunnen aansturen?

Tot slot voor wie moet verbouwen: voorzie naar zonnepanelen, batterij, warmtepomp en laadpaal en eventuele andere grote verbruikers een dubbele UTP, dan kan je sturen wat je wil.

Voor de plaats van de metingen ("in" de stopcontacten of met tussenstekkers): gewoon esthetiek afwegen tegen gebruiksgemak.

Ik heb hier helemaal geen EMS, en ik wou dat mijn medebewoners gewoon iets meer besef hadden van wat ze deden... Zoals hierboven aangehaald: Een EMS zal waarschijnlijk duurder uitkomen, dan gebruik maken van gezond verstand. Vooral omdat het niet alleen om het systeem gaat, maar ook dat alle toestellen meewillen. Ik ben niet van plan om wasmachine & droogkast te vervangen, door een nieuw exemplaar dat ik ook zou kunnen sturen, want dat heeft totaal geen zin zolang die toestellen werken.

Het enige dat hier ingesteld staat om "zuinig" te werken is de laadpaal... dit bespaart ons enkele maanden een piek van 12kWh, voor de rest niks, want de energie die je nodig hebt... die heb je nodig.
Wat houdt mijn "integratie" in:
  1. Als er overschot zonne-energie is --> laad de wagen op. (als er weinig overschot is, schakelt de laadpaal naar monofase, als er veel is naar 3 fase)
  2. Als er een wagen aan de laadpaal hangt, is het maximum vermogen dat "het huis" van het net mag trekken 8kW. Gaat het totaal, met laadpaal daarbij, boven die 8kW, dan wordt de laadpaal uitgeschakeld tot het totaal daar terug onder zit. dit zit standaard mee in de laadpaal, dus waarom niet gebruiken.
Probleem is vooral dat er in mijn systeem totaal geen prio zit. Laadpaal valt uit bij te veel gebruik, maar daar stopt het ook. Komt daar nog eens bij dat de klojo's van audi een update op de wagen hebben gedaan, waardoor die opeens stopt met laden wanneer de laadpaal stopt met leveren. Dan zegt de auto: ik ben vol :s.

Ik woon hier ook met een aantal mensen die totaal niet nadenken. Ha, der is zon, dan gaan we alles eens aanzetten se, want dan is het gratis... Ze vergeten dan wel dat we januari zijn en dat de max piek die ik nu met de zonnepanelen kan genereren ergens rond de 4kW ligt, en dat die maar zeer korte tijd gehaald wordt... In de zomer op een zonnige dag kunnen ze weinig fout doen, maar als ik een systeem moet bedenken dat fool proof is voor mijn medebewoners... Dan ga ik héééél hard moeten nadenken en vooral héél veel geld moeten uitgeven aan allemaal nieuwe toestellen.

wat is er zo negatief aan ? Ik vind het eerder een realistische kijk.

Vaatwassser/droogkast/wasmachine stoppen... dan staat dat daar misschien stil met net aangemaakt warm water... begint het terug te draaien als het koud is.
De vergelijking met een wagen is niet correct. Welk comfort biedt het stilleggen van de vaatwasmachine jou ? .... Sorry, maar de enige reden waarom je dat zou doen is om te besparen.

De vergelijking met een wagen is niet correct. Welk comfort biedt het stilleggen van de vaatwasmachine jou ? .... Sorry, maar de enige reden waarom je dat zou doen is om te besparen.
en wat brengt dat op? dus veel besparen ga je daar niet mee doen.

Ik heb wel zoiets van: Eens gestart, altijd gestart en werk dan ook je cyclus af... Aangezien hier quasi altijd iemand thuis is, lijkt het mij dan ook niet meer dan logisch dat je even manueel op de startknop gaat duwen...

Je gaat ook niet in op mijn vraag: wat heb je werkelijk gedaan?
Al zo goed als al de opgenoemde zaken heb ik al gedaan.

En wat bedoel je met "Loxone werkt met laadpalen"?
Ze hebben hun eigen laadpalen. Dus je kan die met hun EMS gaan aansturen. Effectief vermogensturing. Dus meer dan enkel aan/uit.

Ik zie het eerder als "realistische insteek". Mensen worden zot gemaakt over "wat allemaal kan", zowel door vertegenwoordigers van domoticamerken als op diverse internetforums. Ze komen dan met die "kennis" bij ons als installateur en dan zijn ze teleurgesteld dat je "maar" een paar zinnige integraties hebt.
als jouw doel is om de realistische insteek te geven, volg ik je zeker!

Veel van de opgenoemde zaken zijn absoluut overbodig. En eerder een gadget.

Zeer interessante comments hier allemaal.

Ik heb net een nieuw huis gebouwd - super geisoleerd, met warmtepomp. Ben nu aan het kijken naar een EMS systeem, maar ik hoor her en der dat veruit de grootste verbruiker (de warmtepomp) eigenlijk niet goed volledig intelligent aangestuurd kan worden op basis van zonne opbrengst. Omdat je deze blijkbaar niet zomaar kan aan en afzetten bij overschot / verdwijnen van overschot. Je kan enkel het warm water extra opwarmen bij overschot. Maar eerlijk gezegd, na de eerste wintermaanden nu zie ik niet veel extra zonne opbrengst naar het net gaan, zelfs zonder EMS. En net tijdens deze maanden is het verbruik hoog.

Dus mi wordt er inderdaad veel verteld over de mogelijke besparingen, maar in de praktijk zal dit wel eens tegen kunnen vallen, en zal het afhangen van de specifieke situatie.

Met een laadpaal zal dit ook wel interessant kunnen zijn, als je kan laden wanneer de zon schijnt.

Maar los daarvan is het uiteraard leuk om hiermee bezig te zijn.

...dat veruit de grootste verbruiker (de warmtepomp) eigenlijk niet goed volledig intelligent aangestuurd kan worden op basis van zonne opbrengst. Omdat je deze blijkbaar niet zomaar kan aan en afzetten bij overschot / verdwijnen van overschot. Je kan enkel het warm water extra opwarmen bij overschot.
In theorie kan je wel meer, maar elk merk heeft wat zijn eigen systeem.
Je kan perfect de vloerverwarming meer vermogen overdag laten afgeven dan 's nachts.
Maar wie programmeert het optimaal verwarmingsprogramma? De warmtepomp zelf? De loodgieter die uw vloerverwarmingsbuizen komen leggen is? Een "slimme NEST thermostaat"?
Het enige dat op dit moment behoorlijk universeel is, en door de meeste warmtepompen wordt voorzien, zijn 2 "SmartGrid" (of SG) contacten, waarmee je 4 toestanden kunt aangeven. Typisch:
- alles uit, stroom tekort op het net.
- Alles aan, extra stoken, stroom over op het net
- Stook een beetje meer dan normaal, de prijzen zijn relatief laag
- Geen speciale situatie, doe gewoon normaal je werk
Zeer fijnmazig is die aansturing niet, en iemand moet die 2 contacten effectief een signaal geven.
Liever wil je een systeem dat 2-way communication geeft: hoeveel warmte zegt de WAR dat we nodig hebben de komende uren? Vergelijk met de voorspelde stroomprijzen en zonneproductie de komende uren, combineer met de ervaring over invloed op kamertemperatuur als we x uren de verwarming wat te laag of te hoog zetten en daaruit moet dan een signaal komen naar de warmtepomp wat de nieuwe aanvoertemperatuur moet worden.
Zelf mijn zeer korte beschrijving toont al direct dat dit niet zo evident is.
Om goed te werken, moet het specifiek op uw woning toegepast worden, het moet weersignalen en energieprijzen binnentrekken en toestand van zonnepanelen en batterijen en toestand van warmtepomp en laadpaal, eventueel ook nog wat info van ventilatiesysteem en al dan niet een aparte boiler. Die systemen komen allemaal van verschillende leveranciers, dus wie heeft dat communicatieprotocol juist afgesproken?
En eigenlijk wil je dat ook nog eens laten communiceren met wasmachine en droogkast en elektrische oven en ...

Elk apart kan dat ook wel.
Maar een systeem dat het allemaal kan wordt inherent super complex en custommade.
Vandaar dat we al snel (en terecht) zeggen, focus enkel op de grote verbruikers. Dus dan vallen al die huishoudtoestellen al weg.
Ventilatie negeren we ook al snel, dus dan blijven nog warmtepomp en laadpaal over, versus zonnepanelen en batterij, maar gaan we dan een heel apart EMS met programmeerwerk en online info kopen en afschrijven, voor enkel die 2 verbruikers op die 2 consumenten af te stemmen?
Of gaan we gewoon domweg zoals het meeste nu werkt, kijken wat er op de meter gebeurt. Stroom naar het net? Batterij vullen en laadpaal aan. Stroom tekort, batterij legen en laadpaal vertragen.

Probleem is natuurlijk dat we dus maar met 1 inputsignaal (stroom naar of van het net) zowel de batterijen, de laadpaal alsook de verwarming zouden willen sturen.

Ik gebruik momenteel EMS-ESP32 voor mijn gasboiler voor verwarming/warmwater en zonneboiler aan te sturen. Werkt ook met warmtepompen dacht ik van verschillende leveranciers. Dit integreert ook met Home Assistant. https://github.com/emsesp/EMS-ESP32

Voor zonnepanelen/thuisbatterij aan te sturen gebruik ik Bliq (https://bliq.energy), een dienst die je opbrengst optimaliseert door energie aan te kopen/verkopen/op te slaan in combinatie met zonnepanelen en thuisbatterij. Wat ik afnam is de dienst 'geoptimaliseerd laden' aan 7€/maand. Wegens overname van het bedrijf staat dit even on hold wel. Er komen meer diensten aan voor bijvoorbeeld handelen op de onbalans markt waarbij de thuisbatterij ingezet wordt bij stroomtekorten en je hiervoor compensaties krijgt. Verder zitten ook laadpaal integraties in de pijplijn. Tot nu toe had ik wel de indruk dat het die 7€ waard was, maar is moeilijk te berekenen. Maar je bent wel ontzorgd in een zin.

Laadpaal aansturen doe ik nu zelf eigenlijk via Home assistant. Dus het is dus alles behalve 1 geïntegreerd systeem zeg maar.

Ik ga ervan uit dat er de komende jaren nog gigantisch veel zal wijzigen. Heel interessant allemaal, maar of je daar 1000en euros per jaar momenteel mee uitspaart, ik denk het niet.

Hier een artikel van vorige maand over de "net-zero dad": het zijn hoofdzakelijk mannen van middelbare leeftijd met kinderen die zich hiermee amuseren :) : https://www.economist.com/britain/2025/01/29/the-rise-of-the-net-zero-dad

En ik kwam ook op het volgende EMS systeem van Rensol, een leverancier in de buurt (waar ik zonnepanelen van heb): https://www.rensol.be/energiebeheersysteem/. Ze installeren dat gratis. Ik ga eens horen dit weekend, of er iets inzit voor diegene die het plaatst. Als het een jaarcontract is, dan ga ik dat overwegen, als er een voordeel aan zit voor mij.

En ik kwam ook op het volgende EMS systeem van Rensol, een leverancier in de buurt (waar ik zonnepanelen van heb): https://www.rensol.be/energiebeheersysteem/. Ze installeren dat gratis. Ik ga eens horen dit weekend, of er iets inzit voor diegene die het plaatst. Als het een jaarcontract is, dan ga ik dat overwegen, als er een voordeel aan zit voor mij.
Hoe vaag kan een verkoopspraatje zijn?
Een hele website die voordelen opsomt, maar nergens staat wat dat ding effectief stuurt?
Ik vermoed dat het enkel werkt om batterij aan te sturen, aangezien er nergens specifiek over verwarming gesproken wordt.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan