• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energievraagstuk nieuwbouwwoning

Lid geworden
7 dec 2015
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste mensen, 

ik ben reeds enkele maanden bezig met het energievraagstuk voor mijn woning. Hieronder even een schets van mijn woning, dit om mijn vragen goed te kunnen kaderen:

- ik heb de grondplannen van de woning bijgevoegd, zie bijlage!

- ik bouw een halfopen bebouwing die de komende 5 à 10 jaar alleenstaand zal zijn, onderverdeeld als volgt: benedenverdieping (93m2, hoogte 3,1m), eerste verdieping (63,10m2, hoogte 2,6m), zolder (46,10m2, hoogte 5,5 in de nok met dakhelling 45 graden)

- k-peil = 32, beschermd volume = 859m3, verliesoppervlak = 483,23m2, compactheid = 1,78

- isolatie: spouwmuur (kingspan 126mm, lambda 0,02) , vloer (100mm ribaplan, lambda 0,043 + 40 mm pirplaat, lambda 0,022), dak (200mm thermofit, lambda 0,035)

- ventilatie: D met warmterecuperatie

- totaal raamoppervlak: 52m2 (1,0 glas met thermisch verbeterde afstandhouders)

Ik heb nu een warmteverliesstudie gemaakt waarbij ik uitga van een gelijke warmte van 21 graden in het ganse huis (geen warmtetransmissie intern) bij een buitentemperatuur van -8 en kom op een verwarmingsvraag van 9,02 kW ( 5kW transmissie, 1,97 ventilatie en 2,04 opwarming thermische massa)

VRAAG  1: Zit dit in de lijn voor een nieuwbouwwoning gelet op mijn isolatie?

Uitgaande van deze berekening zou ik via een zelfbouwfirma overal vloerverwarming willen leggen om zo elke ruimte in mijn huis (inclusief zolder (slaapkamer), exclusief ketelplaats en koele berging) te verwarmen. De keuze hierbij maak ik uitvolgende modellen Cerapur 4 ZSB 14-4 C ( junkers, modulerend 2,9 tot 14 kW), ecotec plus (vaillant, modulerend 3,3 tot 12,9 kW) of ecotec exclusive (vaillant, modulerend 1,9 tot 19,6kW). Dit gecombineerd met een boiler van 200 liter voor SWW.

VRAAG 2: Welke keuze zouden jullie hierin maken?

Het probleem waar ik echter het meest mee worstel is het feit dat ik in de grote, open ruimte ook een houtkachel zal hebben aangezien de vriendin dit gezellig vindt en ze het ook zelden warm heeft :roll. Het probleem is echter dat er slechts 1 thermostaat voorzien is en dat deze in de leefruimte, op ongeveer 5m van de haard, hangt. Als dus de kachel brandt, valt de vloerverwarming niet enkel in de leefruimte na verloop van tijd stil, maar ook in de rest van het huis. Als het huis de warmte naderhand heeft afgegeven en de vloerverwarming moet terug opstarten, kost dit mij energie. 

VRAAG 3: Hoe kan ik de combinatie vloerverwarming, houtkachel en 1 thermostaat energetisch en comfortmatig optimaliseren?

Aangezien we werken met een zelfbouwfirma gaan ze sowieso standaardafstanden voorstellen voor de vloerverwarming. Ik wil echter dat ik optimaal kan dichtsnoeren en openzetten zodat ik de temperatuur zo nauwkeurig mogelijk kan regelen.

VRAAG 4: Wat zijn, gezien de hierboven beschreven situatie, de goede afstanden om de verschillende ruimtes goed te verwarmen?

Alvast mijn appreciatie en dank voor de antwoorden. Ik ben namelijk geen kenner maar wil natuurlijk graag dat mijn woning goed in elkaar zit!!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    225,2 KB · Weergaven: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    192,6 KB · Weergaven: 0

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Ik vind persoonlijk de getoonde isolatie weinig. Ik zou toch naar 50% extra mikken. 3voudig glas

In een deftig luchtdichte geïsoleerde nieuwbouw met ventilatiesysteem en vvw : kachel is absoluut overbodig. Veel mensen willen dit , maar dit alles met een heel andere geïsoleerde woning als referentiepunt. In een modern geïsoleerde woning gaat dit direct een overheersende warmte veroorzaken. Als het koud is in de winter, dan zal de 21° (of meer indien gewenst) die als constante temperatuur heerst in de woning, direct als zeer aangenaam ervaren worden, vanaf de eerste stap in de woning.  Ook in de badkamer is een extra verwarming niet nodig.

Mijn eigen ervaringen zijn in dezelfde richting, maar met een eerder beperkt geïsoleerde woning van bj 1960.

vvw met een gasketel, constant  21°  slaapkamers iets minder : 20°  Absoluut geen gemis van kachel. Ook badkamer is steeds lekker. Geen dik donsdeken meer nodig in de winter.

 
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik zou ook nog iets beter isoleren, vooral 3V glas en ev. ietske minder raam.

Maar zelfs met je huidige waarden gaat die kachel overbodig zijn en je woonruimte in no time oververhitten. Tenzij jij je vvw 2 dagen op voorhand afzet om zo 1-2°  in temp te dalen (en dus 2 dagen voorafgaand in de kou te zitten om dan 1 avond van de kachel te genieten) ;-) .

Je berekende verlies lijkt mij ok/in de lijn, maar wat ga je doen met je blinde muur qua isolatie en afwerking voorlopig?

Ik snap dat mensen graag een kachel willen, maar de realiteit is dat die dingen seriously overgedimensioneerd zijn voor een beetje LEW.

Welk budget tel je voor die haard + schou + afwerking? Steek dat budget in 3V glas en kijk eens hoever je daarmee springt...

Wij hebben ook geen haard,  maar dat maakt weekendjes in de Ardennen eens zo fijn. ;-)

We hebben ook geen gesleur+opslag hout, stof(verspreiding), aslades te legen en toch altijd een fijne, warme woning. 24h/24

Zeker dat je je vriendin niet kan overtuigen de haard maar zo te laten? Kou mag/zal ze niet hebben, zeker niet met vvw. Een kachel verwarmt ook je rug niet..

Ik durf gokken dat ze de haard niet gaat missen. Desnoods voorzie je gaten in de plafonds, maar bouw je de schouw nog niet verder op. Dan kan het later nog altijd. Dat kost je dan iets, maar mss. geeft ze daarmee een OK om het nu niet te doen? Je moet wel nu al aparte luchttoevoer voorzien ook...

Wij hebben nu 4 jaar de Junkers 14-3 ZSB met laagcalorisch gas (dus 2kW-12kW), fijn beestje, maar: de interne pomp is/was te licht om alledrie de niveaus van vvw te voorzien, dus zit er een 2de pomp en evenwichtsfles bij. Die had ik liever niet gehad. Informeer je dus of er tegenwooridg een zwaardere pomp in zit en je de 2de pomp kan vermijden. Of kijk wat de concurrentie kan bieden.

Ons warmteverlies is 5.4 kw en met de ketel ingesnoerd tot 50% (testje, max. 6kW dus) heeft die nog nooit 24h aan 1 stuk gedraaid (K20)

ps: typ dit in google in en lees wat we hier al eerder op bouwinfo over schreven:

site:bouwinfo.be haard LEW
 
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
280
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mario, en waarom kan een kachel niet dienen voor gezelligheid? Puur verwarming is het inderdaad niet ideaal/overbodig. Er bestaan echter wel kachels speciaal voor lage energie/passief woningen waar de warmte gedeeltelijk wordt gerecupereerd naar warm water.

Voor TS: Ik zou dan op zijn minst met 2 thermostaten werken, waarvan 1 dan in de ruimte met de kachel, zodat dat een afzonderlijk systeem is dat dan uit kan als de kachel aan staat. De andere thermostaat kan dan in de keuken of op de badkamer ofzo.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Brecht S

Er bestaan echter wel kachels speciaal voor lage energie/passief woningen waar de warmte gedeeltelijk wordt gerecupereerd naar warm water.

Kan je een vb. geven aub? En liefst de prijs ook? ;-)
Want technisch kan dat allemaal, alleen vind ik de prijs voor die systemen meestal los er over, voor iets wat in het begin gewenst wordt vanwege 2 argumenten (waarvan 1 een beetje fout is):

1)gezelligheid

2)warm zitten (kan wss. beter met de vvw)

Maar als TS dat ziet zitten, go ahead. :)

 
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Ik sluit me aan bij diegene die aanraden om de isolatie op te krikken en 3V glas ook aanraden.

 

Hier een K22 woning (bouwjaar 2014-2015). Enkel gelijkvloers en badkamer op 1ste verdieping voorzien van VVW. Enkel in de badkamer heeft de VVW nog maar enkele keren opgestaan.

In de leefruimte staat een FinOven (=massakachel). Deze geeft traag zijn warmte af waardoor er geen oververhitting is (VVW op gelijkvloers staat wel altijd uit...)

Het gelijkvloers en de badkamer hebben elk hun thermostaat.

 

De kostprijs van een kachel in extra isolatie/3V glas steken is ook iets om over na te denken...
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zelfde gedacht hier.  Reken de prijs van een kachel plus schouw plus houtopslag plus gereedschap zoals zaag, kliefmachine.  Steek die prijs eens in uw energie reductie zoals 3v glas.

Ook hier hadden we plannen voor een kachel.  Ruimte genoeg in onze kanaalkolom.  Maar uit nu reeds 7j ervaring in onze lew missen we dat totaal niet.  Vloerverwarming geeft een gezellige warmte.

Geen gesleur van hout, geen extra kost in schouwkuis, geen stof.  Wel 24 op 24 gezellige warmte dankzij ons gasketel op vloerverwarming.  Wil je visueel ook gezelligheid, er bestaan leuke kaarsen en met ledverlichting maak je ook een knusse gezellige ruimte van.

Ook ga je uw buren niet opzadelen met stinkende rookgeur.  Hier worden we omringd door houtstokende buren en ik kan je zeggen, dat de geurhinder overlast kan veroorzaken!

Houtstook zie ik enkel nuttig als dat uw enige verwarming is, en een eigen bosje in uw achtertuin ligt.

Maar als het enkel voor gezelligheid is, zou ik het niet doen.  
 
Lid geworden
18 aug 2013
Berichten
192
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou opletten met 3V glas. Als je thermische isolatie echt je prioriteit is, dan kan ik het begrijpen, maar als je aan een drukke baan woont en je een goede geluidsisolatie op prijs stelt, is 2V glas volgens mij toch de betere keuze. Kies bij 3V glas ook degelijke profielen en scharnieren want ik heb wel al eens gehoord dat het anders onder invloed van het eigengewicht gaat doorhangen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik zou net denken dat de juiste keuze van 3V glas (verschillende laagdiktes) door de zwaardere massa net beter akoestisch isoleert dan de dubbel glas... Dat van dat doorhangen vind ik al helemaal van de pot gerukt, als je de verkeerde scharnieren gebruikt uiteraard wel... juist gedimensioneerde scharnieren daarentegen... 
 
Lid geworden
18 aug 2013
Berichten
192
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je inderdaad verschillende laagdiktes van glas gebruikt, los je het probleem van een verminderde akoestische isolatie bij 3V glas op.

Dat van die scharnieren (misschien inderdaad gewoon fout gedimensioneerd of een goedkoper type) is gewoon hetgeen vrienden ondervonden hebben. Zij hebben dan wel de fout begaan van bij een goedkope leverancier te bestellen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
je gaat ook minder nood hebben om ramen open te zetten, hier beneden dus bijna allemaal vaste ramen, boven wel, maar eerder naar ramen poetsen toe dit genomen
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb hier een K29 met een open benedenverdieping en een open trap naar boven. Mijn ervaring is dat ik mijn kachel (6.5kW) zo hard kan stoken als ik wil. Rondom de kachel is het wat warmer dan in de rest van het huis, maar de warmte kan zich redelijk goed verspreiden waardoor ik geen last heb van een sauna gevoel.

Om te besparen moet je het niet doen, ik heb altijd al graag met hout gesleurd maar als je eens gaat rekenen is een haard inderdaad een verliespost als je het niet als hoofdverwarming gebruikt.
 
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mij vloer verwarming via warmtepomp /PV systeem. Op jaarbasis een nuloperatie. Iedere keer als ik mijn houtkachel aansteek verlies ik eigenlijk geld. Maar qua gezelligheid wel top. Een schilderij ,grote tv of verf op de muur hebben energiegewijs ook geen toegevoegde waarde......maar daar wordt ook veel geld aan uitgegeven om het huis zijn persoonlijkheid te geven.Een houtkachel kan dus ook voor 80%  bij die groep horen. 2 thermostaten opdat alleen de ruimte/gebied waar de kachel staat uitvalt lost het probleem van het uitvallen van heel het huis hier op.   Wel opletten voor oververhitting en een klein vermogen kiezen voor de kachel of een bufferend model. Het feit dat ik een warmtebron heb waarmee ik mijn huis kan verwarmen als het elec of gas net zou uitliggen stelt mijn licht prepperachtige instelling ook een beetje gerust. 
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik weet niet hoe het op een ander is, maar voor een nieuwe joekel van een tv of een dure schilderij of design is geen geld voor tijdens de bouw van een huis.  Dat budget kan voor iets anders dienen!

Kachel net hetzelfde: schouw, kachel en alle randapparatuur, de kost hiervan kan je beter in isolatie steken!

Of het nu kachel is of pv of wp of zonneboiler, het zijn extra toeters en bellen die de energie vraag van de woning niet verlaagd.  Je hebt nog altijd energie nodig als je die gadgets hebt. 
 
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even een verduidelijking, je moet idd eerst de isolatie oefening zo goed mogelijk uitvoeren om de warmtevraag zo laag mogelijk te krijgen. Maar in de afwerkingsfase kan een kachel echt op het prioriteiten lijstje staan, omwille van het karakter en de sfeer dat die brengt.  Om dan te zeggen "dat mag niet, je moet dat in isolatie steken", dat vind ik kort door de bocht. PV / warmtepomp combinatie is geen gadget, maar een goedwerkend concept, waarmee je de lage energiekost van een LEW naar  0 kan brengen. Een houtkachel die stinkt is ofwel een slechte kachel ofwel een persoon die niet weet hoe een houtkachel hoort te branden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door miwi

PV / warmtepomp combinatie is geen gadget, maar een goedwerkend concept, waarmee je de lage energiekost van een LEW naar  0 kan brengen. 

En ik maar denken dat de combinatie netvergoeding en Turteltaks (samen toch een goeie 400-450 euro per jaar? Zonder enig verbruik al te betalen...) al genoeg was om zonder peperdure investeringen een ZLEW te verwarmen... ;).

Sorry, PV betekent niet gratis stroom of energiekost 0. 
 
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Idd de Turteltaks en netvergoeding zal dit veranderen vanaf nu,  ter info, de Turteltaks is ook voor niet PV bezitters. Indien ik nu zou herbeginnen, dan zou ik nog steeds PV met warmtepomp doen.  In plaats van +-3 euro nu 400 of 500 euro, nog steeds weinig voor ALLE nutsvoorzieningen voor een gans jaar. Ik had die rekening uiteraard liever niet gehad, maar had al wel zoiets ingecalculeerd toen ik de berekeningen maakte om mijn keuze te bepalen.  Ikzelf vind heel het groenstroomcertificaat systeem ook niet correct en kan mij erin vinden dat ik daarvoor iets moet betalen.

Excuses aan iedereen voor het niet relevant zijn t.o.v. het topic.

 

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Het was denk ik zeer relevant, maar ik wou enkel reageren op je "gratis energie" uitspraak. Jij hebt dit ingecalculeerd, maar ik heb al veel mensen teleurgesteld zien worden toen ze het totaalkostenplaatje (zowel naar initiële investering als recurrente kosten) van PV of verticale boring/warmtepomp. Dat neemt niet weg dat dit in specifieke gevallen een goede oplossing kan zijn, maar in het algemeen zou ik dit niet durven stellen.

Hypothetische situatie: 2000 euro in gasketel investeren en 700 euro per jaar betalen aan gas, versus 20.000 investeren in PV/warmtepomp en dan nog per jaar 400 euro betalen aan taksen of hogere Turteltaks (da's vanaf 5000 kWh per jaar meer dan 100 euro, niet veel maar meer)... Da's netto 300 euro per jaar verschil maar wel initieel 18.000 extra geïnvesteerd, daar had je misschien 24 jaar gas van betaald. Reeële situaties zijn meer genuanceerd maar zoals je zegt, meer berekening en afweging is zeker nodig... En tis zeker niet gratis :).
 
Lid geworden
25 feb 2013
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Meest verstandige keuze: eerst beter isoleren (k25 of beter) en alles op 1 temperatuur met klein gasketeltje.

kachel: veel geld voor wat sfeer en, indien goede isolatie, gevaar voor oververhitting. Er komt best wat warmte vrij bij zo'n "sfeerhaard".

Maar je hoeft niet altijd voor de meest verstandige keuze te gaan,  je moet vooral plezier van je huis hebben!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan