Energieverbruik in epc B woning normaal?

• Tags energieverbruik epc woning
  • Lid geworden
    25 okt 2017
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    18
    Nu met de koude dagen heb ik telkens rond de 10 kuub gas verbruik per dag. HOB uit 2008 met 4 slaapkamers. Snachts houden we het huis op 17c in elke kamer. Overdag en in de avond is er bijna altijd iemand thuis en dan houden we de woonkamer en 1 slaapkamer op 20c.
    Is dit een normaal of niet normaal verbruik? We hebben Tado met in elke kamer een aparte thermostaat en radiatorknoppen.

Laatst bewerkt:
    zonder isolatie enzo te kennen is het onmogelijk om daar iets op te zeggen, maar dat lijkt mij met deze weersomstandigheden nu nie direct abnormaal te noemen

zonder isolatie enzo te kennen is het onmogelijk om daar iets op te zeggen, maar dat lijkt mij met deze weersomstandigheden nu nie direct abnormaal te noemen

Schuin dak volledig met glaswol. Muren met witte platen (geen idee welke het meest courant waren in 2008), gezien uit de fotos van toen. Geen vloerisolatie wel.

epc B wil niet veel zeggen. Isolatie niet goed aangebracht heeft een veel slechtere waarde dan het op papier scoort. Huis met veel zonnepanelen en WP boiler geeft een betere score, zonder dat dat iets aan het warmteverlies doet van de woning.

Verder lijkt 10m³ me vrij normaal. zijn ook de allerkoudste dagen van het jaar.
    We weten ook niet hoe groot je woning is. 4 slaapkamers.... bij een projectnieuwbouw is dat misschien 50m² bij een statige woning misschien we 100m²

Ik heb een jaarverbruik van 17000 kwh gas in een ge-update woning van 1960 . Grootse gedeelte van dat verbruik is op 4 maanden .
    Als ik dat ingeef momenteel bij de VREG, kom ik op een jaar-kost van 800€.

Je kan een EPC-label verbeteren door enkele slimme trucjes toe te passen (zoals veel zonnepanelen leggen). Het label zelf zegt dus niets over het verbruik van de verwarming.

Aangepast na opmerking:
    10 kuub komt ongeveer overeen met 100kWh op een dag van 24u. Dat is een constant vermogen van (afgerond) 4,2kW voor verwarming. Dat is geen absurd hoge warmtevraag. Eerder een lage

Laatst bewerkt:
    Dat lijkt mij veel voor een relatief recente woning, maar HOB gebruikt wel sowieso meer dan gesloten bv. Wij zitten op deze dagen aan net geen 5 m³, 10 cm PIR voorgevel, 12 cm achteraan & op dak, driedubbel glas, drie verdiepingen, onderste wordt nog niet verwarmd (radiatoren zijn daar weg en daar komt vloerverwarming). Gesloten bebouwing, uit de jaren '30. Dat is natuurlijk compacter dan (H)OB.

Laatst bewerkt:
    Je kan een EPC-label verbeteren door enkele slimme trucjes toe te passen (zoals veel zonnepanelen leggen). Het label zelf zegt dus niets over het verbruik van de verwarming.

40 kuub komt ongeveer overeen met 400kWh op een dag van 24u. Dat is een constant vermogen van (afgerond) 17kW voor verwarming. Dat is geen absurd hoge warmtevraag. Laat ons kijken naar een gemiddelde van 100W/m², dan spreken we over een woning van 170m² woonoppervlakte.
    jij doet het al x 4

Onze nieuwbouw van 2014 is ook EPC B en hier zitten we ook aan 10m³ gas bij huidige temperaturen. Huis is wel 24/7 verwarmd in zo goed als iedere ruimte.

40 kuub komt ongeveer overeen met 400kWh op een dag van 24u. Dat is een constant vermogen van (afgerond) 17kW voor verwarming. Dat is geen absurd hoge warmtevraag. Laat ons kijken naar een gemiddelde van 100W/m², dan spreken we over een woning van 170m² woonoppervlakte.
    jij doet het al x 4
    Ooh wauw! Stevig mislezen. Dan is het helemaal niet veel. Bericht aangepast.

HOB van 2014.
    +-140m².
    3 slaapkamers.
    Vloerverwarming.
    Het hele huis 24/24 verwarmd (minimum 20,5°) m.u.v. garage en berging.
    Warm water via doorstromer op gas (kind elke dag in bad).

Gasverbruik deze week:
    Za: 4,7m³
    Zo: 5,2m³
    Ma: 4;8m³
    Di: 4,5m³
    Wo: 5,6m³

HOB van 2014.
    +-140m².
    3 slaapkamers.
    Vloerverwarming.
    Het hele huis 24/24 verwarmd (minimum 20,5°) m.u.v. garage en berging.
    Warm water via doorstromer op gas (kind elke dag in bad).

Gasverbruik deze week:
    Za: 4,7m³
    Zo: 5,2m³
    Ma: 4;8m³
    Di: 4,5m³
    Wo: 5,6m³

En qua isolatie wat heb je? Ventilatiesysteem? Veel of weinig ramen? Heb je nog andere energiebesparende maatregelen genomen?

Ik probeer gewoonte vinden waaraan het zou kunnen liggen dat we bovengemiddeld verbruiken. We hebben wel redelijk veel glaspartijen beneden, ook 2 glazen schuifdeuren aan de achterkant.

Op zolder zijn er wel wat spleten tussen de scheidingsmuur met de buren en de eerste houten dakbalken(?) die wat tocht binnenlaten. Geen idee in hoeverre dat de efficientie kan beinvloeden. We hebben ook geen dampscherm op zolder of functionerend ventilatiesysteem, behalve in de keuken en badkamer waar je manueel de ventilatie moet opzetten. Ik ben een beetje bang voor dien tochtspleten toe te maken met pur schuim aangezien we geen dampscherm hebben. Dan gaan we misschien vocht krijgen tussen het glaswol en het onderdak?

Doorstromer is trouwens nog maar net vervangen door een Vaillant ecotec pro vcw combi 286 24kw. Heb de indruk dat het verbruik zelfs slechter als tevoren met onze Bulex doorstromer.

Uit het hoofd:
    10cm PUR in de vloeren, zowel beneden als boven.
    24cm wol in het dak (met intello dampscherm) en in de vloer tussen slaapkamers en (berg)zolder.
    Ventilatie C+ (Renson Healthbox II)
    HOB aan de noordkant
    1 klein (60cm) hoog raampje naast de deur op het O
    2 grote schuiframen (totaal 700cm) op het W
    2 hoge ramen (100cm breed) op het N
    3 veluxramen boven + 1 middelhoog raam (100cm)
    Overal rolluiken + rolluikkasten
    Inpandse garage

Een bedenking die ik me maak, het is toch geen geval van "laag calorisch" gas? Ik denk dat ze in de Limburg deels op laag calorisch gas zitten wat dus minder energie bevat en je logischerwijze dus meer m³ nodig hebt.

Het is hoogcalorisch gas, woon in WVL.
    Er is toch blijkbaar een vorm van vloerisolatie aanwezig genaamd isobet mortel. Hoeveel weet ik wel niet.
    Glaswol is isover rollisol plus breedte 15cm.
    Heb deze foto van de muur isolatie platen gevonden, er is een factuur die zegt dat ze 6cm dik zijn maar dat lijkt mij dikker? DSCN1529.JPG

Ik probeer gewoonte vinden waaraan het zou kunnen liggen dat we bovengemiddeld verbruiken.
    Even toch nog eens herhalen dat je absoluut niet bovengemiddeld verbruikt hoor. 10 kuub op zo'n vriesdag is best oké voor een halfopen woning uit 2008.

Op zolder zijn er wel wat spleten tussen de scheidingsmuur met de buren en de eerste houten dakbalken(?) die wat tocht binnenlaten.
    Naast een goede isolatie is een goede luchtdichtheid van de woning cruciaal om een laag energieverbruik te krijgen. Maar dan moet je wel zorgen voor geforceerde ventilatie om verse lucht te hebben (ventilatiesysteem). Een spleet met de buren is uiteraard een plek waar warmte verloren zou kunnen gaan. Maar evengoed waar warmte (van de buren) binnen kan in de woning.

Het is hoogcalorisch gas, woon in WVL.
    Er is toch blijkbaar een vorm van vloerisolatie aanwezig genaamd isobet mortel. Hoeveel weet ik wel niet.
    Glaswol is isover rollisol plus breedte 15cm.
    Heb deze foto van de muur isolatie platen gevonden, er is een factuur die zegt dat ze 6cm dik zijn maar dat lijkt mij dikker? Bekijk bijlage 114673
    lijkt me gewoon 6 cm. snelbouw is ongeveer dubbel zo breed.

Maar niet alleen het soort materiaal en de dikte is belangrijk. Ook hoe het is aangebracht. Niet mooi aansluiten, met kans op luchtverplaatsing tussen isolatie en binnenmuur is nefast voor de isolatiewaarde

Ik probeer gewoonte vinden waaraan het zou kunnen liggen dat we bovengemiddeld verbruiken.
    Even toch nog eens herhalen dat je absoluut niet bovengemiddeld verbruikt hoor. 10 kuub op zo'n vriesdag is best oké voor een halfopen woning uit 2008.

Op zolder zijn er wel wat spleten tussen de scheidingsmuur met de buren en de eerste houten dakbalken(?) die wat tocht binnenlaten.
    Naast een goede isolatie is een goede luchtdichtheid van de woning cruciaal om een laag energieverbruik te krijgen. Maar dan moet je wel zorgen voor geforceerde ventilatie om verse lucht te hebben (ventilatiesysteem). Een spleet met de buren is uiteraard een plek waar warmte verloren zou kunnen gaan. Maar evengoed waar warmte (van de buren) binnen kan in de woning.

Ik zou wel graag een ventilatiesysteem hebben zodat ik de zolder damp- en tochtdicht kan maken, maar weet niet of die kost het waard is. Er is een soort van ventilatiesysteem aanwezig, maar die is nooit in functie gesteld. Ook is er enkel maar een gat in de keuken en in de berging gemaakt voor dat systeem. In de slaapkamers of gang bv. geen gat. Dampkap en badkamerventilatie zijn manueel.

Goed om te weten dat ons verbruik best oke is. Welke ingrepen zouden het meest opleveren voor ons?

Hoeveel m²?
    Een heel ander gebouw:
    - Appartement van 2014 met 2 buitengevels waarvan 1 volledig uit schuiframen bestaat.
    - 1 voordeur, 1 hoog raam van 90cm breedte en 1 gewoon raam van 90cm breedte.
    - Links, rechts en boven heb ik buren en onder is er niets. (wat enorm veel verschil maakt in verbruik.)
    - +- 65m², constant op 20,5°C (Behalve in de slaapkamer daar is het constant 18°C.)
    - Ook een doorstromer met 1 korte douche per dag.
    - Ventilatie C die ik bij kouder weer (minder dan 5°C) uitschakel wanneer ik naar het werk ben. (Blijft 1 uur draaien na vertrek en wordt terug ingeschakeld bij thuiskomst. Zal ongveer 9u a 10u per werkdag uit staan.)
    - geen rolluiken
    - Isolatie geen idee maar waarschijnlijk het minimum dat toen vereist werd.

Van 31/12 tot 06/01 gemiddeld 3.85m³ per dag verbruikt. (Met een piek van 4.4m³ afgelopen zaterdag.)

Het verbruik van Nu7s is behoorlijk zuinig voor die oppervlakte, maar de woning van Nu7s lijkt me wel een stuk beter geïsoleerd en iets jonger dus daar zal al wel een groot verschil zitten.

Ik zou toch eens proberen om minstens een week zonder verlaging te werken, zo blijft de massa op temperatuur.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan