Energieleverancier dreigt failliet te gaan

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.825
Punten
113
"Plots", geeft me de indruk dat het niet hun keuze was.

jova313

Nieuw Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
17
Punten
8
Ik heb ook bericht gekregen dat mijn contract binnenkort verloopt en overgaat naar een variabel contract (enkel elektriciteit) (vast contract doen ze niet meer). Aangezien ik zonnepanelen heb en normaal gezien geen verbruik heb, zal dit voor mij niet veel uitmaken. Door te veranderen van leverancier zou ik misschien een eenmalige korting kunnen krijgen, maar de timing met mijn verbruik zit momenteel niet goed.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Ze werden overgeschakeld.
Excuses voor het incorrect gebruik van de Vlaamsche taal :)

Het gaat hem hier om een vast contract die einde deze maand (30/11/2021) ten einde zou gekomen zijn. Inderdaad in de plaats van gewoonweg het vast contract stilzwijgend te verlengen, heeft MEGA beslist om vanaf 01/12/2021 een variabel contract te laten lopen.
Voorschot gaat automatisch omhoog van om en bij de 80€ naar rond de 300€ per maand. Gezien het een "wijziging van contract" is, kunnen ze het voorschot niet aanpassen.

Er werden reeds klachten via mail/telefoon doorgegeven, aangetekende zendingen gestuurd (die gewoonweg terugkomen).
Probleem is opgelost door naar andere leverancier over te stappen.

EDIT: ik heb dit eergisteren pas gehoord, toen ik ze zag. Maar dit is al wat langer gaande natuurlijk.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
433
Punten
63

Het gaat hem hier om een vast contract die einde deze maand (30/11/2021) ten einde zou gekomen zijn. Inderdaad in de plaats van gewoonweg het vast contract stilzwijgend te verlengen, heeft MEGA beslist om vanaf 01/12/2021 een variabel contract te laten lopen.
Voorschot gaat automatisch omhoog van om en bij de 80€ naar rond de 300€ per maand. Gezien het een "wijziging van contract" is, kunnen ze het voorschot niet aanpassen.

Er werden reeds klachten via mail/telefoon doorgegeven, aangetekende zendingen gestuurd (die gewoonweg terugkomen).
Maar dat is dus wel een vrije keuze om te blijven! Je bent niet verplicht om dat nieuwe contract te aanvaarden. En oké, het is niet netjes of sympathiek te noemen maar je kan natuurlijk altijd van leverancier veranderen zonder enige kost.

Ze werden dus helemaal niets, ze kregen een nieuw voorstel aangezien het huidige contract verliep en zijn daarmee akkoord gegaan...

Ik heb in elk geval Mega gewoon achter mij gelaten en ineens de stap naar Ecopower gezet

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43

Maar dat is dus wel een vrije keuze om te blijven! Je bent niet verplicht om dat nieuwe contract te aanvaarden. En oké, het is niet netjes of sympathiek te noemen maar je kan natuurlijk altijd van leverancier veranderen zonder enige kost.

Ze werden dus helemaal niets, ze kregen een nieuw voorstel aangezien het huidige contract verliep en zijn daarmee akkoord gegaan...

Ik heb in elk geval Mega gewoon achter mij gelaten en ineens de stap naar Ecopower gezet
Neen, dat is nu net het probleem.
Ze kregen geen communicatie, geen melding, geen nieuw te ondertekenen contract, geen niksniemendalle.

Stilzwijgende verlenging dient normaal over hetzelfde contract te gaan, maw, dezelfde tarieven & vooral vorm van contract (vast/variabel). Niet zomaar een "uw huidige contract zal aflopen op datum X, dus wij beslissen dat je vanaf nu contract Y hebt".
Zoals je zei, gaat het hier om een nieuw contract, die niet volledig werd afgesloten. Er is geen communicatie voor/over gedaan, er is geen overeenkomst ondertekend of toezegging gedaan.

Anders zou er natuurlijk ook geen reden tot klacht indienen zijn hé.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
433
Punten
63

Neen, dat is nu net het probleem.
Ze kregen geen communicatie, geen melding, geen nieuw te ondertekenen contract, geen niksniemendalle.

Stilzwijgende verlenging dient normaal over hetzelfde contract te gaan, maw, dezelfde tarieven & vooral vorm van contract (vast/variabel). Niet zomaar een "uw huidige contract zal aflopen op datum X, dus wij beslissen dat je vanaf nu contract Y hebt".
Zoals je zei, gaat het hier om een nieuw contract, die niet volledig werd afgesloten. Er is geen communicatie voor/over gedaan, er is geen overeenkomst ondertekend of toezegging gedaan.

Anders zou er natuurlijk ook geen reden tot klacht indienen zijn hé.
in dat geval zou ik zeker gaan lopen én klacht indienen!

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63

De stroom komt zoals voorzien
Dat is toch niet de verdienste van Ecopower?
Beetje belachelijk om me net op dit ene stukje zin te gaan citeren...
Dat is uiteraard niet exclusief ecopower's verdienste. Voor een stuk wel natuurlijk.
Maar dat was overduidelijk ook niet mijn boodschap. Mijn boodschap was gewoon:
Je betaalt er voor stroom en je krijgt stroom. Niet meer, niet minder.
Geen geleur met verzekeringen, onderhoudscontracten, onverstaanbare facturen, spontaan veranderende voorschotten, onmiddellijke herinneringen met belachelijke kosten,...

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63
Laatst bewerkt:

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
Om het positief te houden: aangezien ik via de website mijn voorschot niet kon aanpassen even via Facebook contact opgenomen met de klantendienst. Voorschot is aangepast en zal vanaf volgende maand terug op het 'pre-zotte voorschotten niveau' zijn :)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.553
Punten
113
Ik heb hier ook een nieuw voorstel gekregen. En ik kon wel degelijk kiezen: ofwel elders gaan, ofwel stilzwijgend aanvaarden (gewoon niets doen dus). Dat hoeft helemaal niet aan dezelfde voorwaarden als het vorige contract te zijn (en dat was het ook niet, was veel duurder maar nog altijd een van de betere op de markt), je moet enkel geïnformeerd worden over de nieuwe situatie en het verschil met de oude. In de mail zaten ook links naar de contractdetails.
Dit is een vorm van continuïteit, en dat mag.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Ik heb hier ook een nieuw voorstel gekregen. En ik kon wel degelijk kiezen: ofwel elders gaan, ofwel stilzwijgend aanvaarden (gewoon niets doen dus). Dat hoeft helemaal niet aan dezelfde voorwaarden als het vorige contract te zijn (en dat was het ook niet, was veel duurder maar nog altijd een van de betere op de markt), je moet enkel geïnformeerd worden over de nieuwe situatie en het verschil met de oude. In de mail zaten ook links naar de contractdetails.
Dit is een vorm van continuïteit, en dat mag.
Dat mag enkel indien u inderdaad geinformeerd werd, met een kleine nuance:
Bij verandering van contract dient er (normaal gezien) steeds een opt-in te zijn, en niet by default een opt-out.
Stilzwijgend verlengen met een opt-out dient telkens over hetzelfde contract te gaan, met eventuele toepassing van indexering en dergelijke.

Stel u voor dat Telenet u morgen een mail stuurt, die nooit bevestigd afgeleverd/gelezen werd, waarin staat "vanaf eind deze maand betaal je voor Streamz nu 100€ per maand in plaats van 10€ per maand. Indien niet akkoord, zeg uw abo dan op."

Da's de info die ze van de boekhouder bij hun opt werk gekregen hebben, kweet natuurlijk ook niet voor hoever dat de waarheid is.

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Dat doet Telenet anders wel bij 'normale' prijsverhogingen hoor: een brief 'de prijs stijgt .... indien niet akkoord, kunt u uw abo voor XXXX kosteloos opzeggen'.
Bij banken e.d. gebeurt trouwens hetzelfde.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Dat doet Telenet anders wel bij 'normale' prijsverhogingen hoor: een brief 'de prijs stijgt .... indien niet akkoord, kunt u uw abo voor XXXX kosteloos opzeggen'.
Bij banken e.d. gebeurt trouwens hetzelfde.
Dat gaat over indexatie van de prijzen, waarbij het contract hetzelfde blijft.
Maar m'n voorbeeld is inderdaad misleiden.

Zal het aanpassen:
Telenet stuurt een email, vanaf eind deze maand bestaat Streamz niet meer, en schakelen we u automatisch over op Downloadz. Voor deze nieuwe dienst betaal je €100 per maand.

Hier gaat het om het overschakelen van een vast naar variabel contract (maw: het hele contract is gewijzigd), en niet gewoon een indexatie van de prijzen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.553
Punten
113
Ik heb een online contract waarbij ik me de eerste keer akkoord verklaard heb dat alle verdere communicatie electronisch zou verlopen en ik heb daarbij voor e-mail gekozen. Het is binnen die context mijn verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat ik hun e-mails ook ontvang (whitelisten) en lees.
Dat is natuurlijk wel een belangrijk detail. Ik krijg dus niets per post.

Maar het ging echt niet over een indexering van de prijs hoor… de berekeningsmethode is anders en het is een pak meer dan de index dat het omhoog gaat.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Soit, kga der mij niet verder mee moeien. Kben geen advocaat, boekhouder of energiecontract-deskundige :)

Twas een verhaal die tussen pot & pint(en) verteld werd, en die toevallig wel aanleunde bij wat er allemaal over Mega te lezen valt tegenwoordig.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
298
Punten
83
Had ik nog nooit van gehoord ☺️

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Heeft 2 jaar geleden de groepsaankoop gewonnen van de provincie Antwerpen, geloof ik. Ben er toen 1 jaar klant geweest. Geen problemen mee gehad.

bramvdb

Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Waarderingsscore
9
Punten
18
Had ook de groepsaankoop gewonnen in W.-vlaanderen voor gas een jaar of 2 terug.

Bovenaan