• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energiefactuur verlaging naar 6%

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
10
Punten
38
Energiefactuur BTW verlaging naar 6 % - Petitie- Niet denken, maar doen !

Uw energiefactuur: BTW verlaging naar 6 % - Petitie

Wist je dat wij op gas en elektriciteit 21% BTW

betalen?! Dat is het tarief voor luxeproducten!

Teken de petitie om de BTW voor energie te

verlagen naar 6%. Het leven is al duur genoeg!

Op de duur gaan wij alleen nog werken om onze facturen te betalen...

Met één klik kun je de BTW-verlaging naar 6% een

stap dichterbij brengen! Er hebben al meer dan 40.000 mensen getekend.

Teken op http://www.6procent.be : zeker doen!

Stuur dit aub door naar iedereen die je kent!

Energie is geen luxe, maar een noodzaak. Verlaag

de BTW op gas en elektriciteit van 21% naar 6%.

Op kosten van Electrabel, want zij maken 2,3 miljard euro winst op onze rug!

Energie is levensnoodzakelijk. Toch betalen we in België 21% BTW op gas en elektriciteit. Dat is

het tarief voor luxeproducten! Op kraantjeswater,

groenten en fruit en geneesmiddelen betalen we

maar 6% BTW. Waarom dan 21% voor verwarming en verlichting?

200 euro korting op de energiefactuur. Door een

BTW-tarief van 6% op gas en elektriciteit bespaart een gezin 200 euro.

Andere Europese landen doen het al. In Luxemburg

is het BTW-tarief voor energie 6%, in

Groot-Brittannië 5%. Wanneer volgt België?

Op kosten van Electrabel! Door de BTW-verlaging

krijgt de overheid minder inkomsten. Wij willen dat Electrabel en andere

energiebedrijven dat geld bijpassen. Door de hoge

energieprijzen maakt Electrabel woekerwinsten van 2,3 miljard euro per jaar.

Teken hier de petitie : http://www.6procent.be

Als dit hier al gestaan heeft mag er direct een slotje op, otherwise : Tekenen !!! :p

en dat geld dat ze dan daar niet op winnen waar gaan ze het dan halen?

met de ene put de andere dempen?

Maar tis me idd ook opgevallen die 21%

heb ik vroeger al getekend

dit weekend (vrijdag ook al) verschillende politiekers in het nieuws dat energie teveel kost, dat er onderzoek gaat komen, ...

als je dan weet dat diezelfde politiekers schreeuwden bij het wegvallen van de ELIA-taks

als je dan een kijkt op factuur hoeveel van totale som rechtstreeks (BTW, REG-bijdrage, GSC-bijdrage, ...) of onrechtstreeks teruggaat naar de staat ????

idem voor benzine en diesel

...

als concurentiekracht van bedrijven achteuit gaat <-> ieder loonsverhoging van doorsnee werknemer gaat meer dan 50% direct weer naar de staat

...

DAN ZIJN ZE GEWOON MET ONZE KL***** AAN HET SPELEN

Quote:
Wist je dat wij op gas en elektriciteit 21% BTW betalen?! Dat is het tarief voor luxeproducten!

En veel mensen gebruiken het als luxe. Verwarming op 23°C of hoger = luxe. Plasma/LCD = luxe. Tuinverlichting om de mooi aangelegde tuin te kunnen zien = luxe.

Quote:
Er hebben al meer dan 40.000 mensen getekend.

Tuurlijk. Als je een petitie start om brood naar 0,5 € te brengen omdat het leven al duur genoeg is krijg ik ook veel handtekeningen. Iedereen tekent als het hem geld opbrengt.

Quote:
Energie is geen luxe, maar een noodzaak.

Maar de meesten gebruiken het als luxe. De noodzaak voor energie is in feite klein, de rest is gewoon luxe.

Quote:
Door een BTW-tarief van 6% op gas en elektriciteit bespaart een gezin 200 euro.

Of je geeft een cadeau aan mensen die onzuinig omspringen met gas en elektriciteit. Diegenen die zuinig met energie omgaan gaan heus geen 200 € per jaar besparen.

Quote:
Wij willen dat Electrabel en andere energiebedrijven dat geld bijpassen.

Die is goed! Electrabel gaat dus eventjes zijn winst opgeven voor een petitie :wink:. Dan start ik morgen een petitie dat alle oliebedrijven hun winst opgeven.

Quote:
Door de hoge energieprijzen maakt Electrabel woekerwinsten van 2,3 miljard euro per jaar.

We zijn als junkies die onze dealers verwijten ons uit te buiten en aan ons geld verdienen.

Ik teken deze petitie niet en ik hoop (tevergeefs) dat velen hem niet tekenen. Het heeft geen nut, geeft een slecht signaal - leidt naar energieverkwisting, en bevoordeelt eigenlijk vooral de mensen die veel verbruiken.

Met een doordacht persoonlijk energiebeleid kan je al snel 50% van je energie thuis besparen. Begin daar eens mee i.p.v. aan anderen (de overheid) te vragen je te helpen. Kom uit je slachtofferrol en maak een einde aan het zelfmedelijden :D.

Volledig akkoord als ineens die gratis 100kWh per persoon afschafen.

En achteraf ook niet komen klagen als er zo plots wat taxjes duurder worden of er ineens andere taxen komen.

matthiasvk wrote:
Plasma/LCD = luxe.

Ik geef u grotendeels gelijk hoor, maar probeer nog eens een tv toestel met beeldbuis te vinden? 2 jaar geleden kon ik enkel nog deawoo en andere vreemde merken vastkrijgen.

Laat staan op dit moment...

Ja is wel waar natuurlijk. Maar goed eerlijk gezegd vind ik tv kijken eigenlijk in zijn totaliteit luxe...

Waar ik wel zou achterstaan is het systeem bij waterverbruik. Daar heb je een basisverbruik, comfortverbruik en nog iets boven (luxeverbruik?).

Als we nu eens invoeren dat als een gezin voor de eerste 1000 kWh 6% betaalt, voor de volgende 1000 kWh 21% en voor de rest 40% BTW. Voor een gemiddeld gezin is het niet zo moeilijk onder de 2000 kWh te blijven, en de grootverbruikers betalen meer.

heb je dat al niet een beetje doordat je een deeltje water gratis krijgt?

(alleen wat anders verdeelt)

Ik teken deze petitie ook niet. We gaan de verdere verkwisting van energie toch niet aanmoedigen?

Ik ben wel voor een graduele verhoging van het BTW-tarief zoals hiervoor voorgesteld.

Kepler wrote:
Ik teken deze petitie ook niet. We gaan de verdere verkwisting van energie toch niet aanmoedigen?

Ik ben wel voor een graduele verhoging van het BTW-tarief zoals hiervoor voorgesteld.

de eerste zin... groot gelijk...

de tweede zin: als we jullie redenering volgen, worden grote gezinnen dus maar gestraft? ahja, ik kan op dit moment ook zeker en vast onder de 2000 kwh blijven, maar wat binnen 10 jaar als ik 15 kinderen heb? Dan is iets dergelijks onmogelijk

:shock:

Toch rare jongens hier hoor ! :)

Ge kunt u ook wassen met koud water hé ? Wie heeft er nu echt warm water nodig ? :roll:

Ik stel voor een BTWverhoging, want dan gaan ze op andere plaats met dat geld de put kunnen dempen en krijgen we daar bealstingsverlaging, not ! :roll:

tilt! wrote:
:shock:

Toch rare jongens hier hoor ! :)

Ge kunt u ook wassen met koud water hé ? Wie heeft er nu echt warm water nodig ? :roll:

Ik stel voor een BTWverhoging, want dan gaan ze op andere plaats met dat geld de put kunnen dempen en krijgen we daar bealstingsverlaging, not ! :roll:

er wordt echt wel heel veel met energie gesmost zulle... en zelfs in deze dure tijden... Ik ken een koppel dat met de kaart elektriek gaat kopen. Hewel toch laten ze de hele dag de lichten aan :roll: . Ge hebt gewoon vatsige mensen die zich van niks iets aantrekken.

tuurlijk is het mooi, dat ze energie goedkoper willen maken, maar ipv goedkoper te maken zouden ze beter de mensen leren besparen...

nu krijg je ook een gedeelte gratis per gezinslid...

Hoow en Icecoldkillahh

Ge krijgt nu al 100kWh gratis per persoon. 15 kinderen = 1700kWh gratis en voor niks.

Dat men de belasting op arbeid eerst verlaagt.

arbeid duur -> minder mensen aan de slag

energie duur -> minder verbruik

Zoals uit mijn vorige posts duidelijk bleek, zeg ik dat het meeste van ons energieverbruik voor luxe dient. Warm water om te wassen, of elektriciteit voor vriezen, verlichting en koken is geen luxe.

@ Icecoldkillah: daar heb je natuurlijk gelijk in. Wat denk je van dit:

Per gezin - of dat nu uit 1-2 of 15 mensen bestaat: 500 kWh aan tarief 1

Per persoon van het gezin 300 kWh aan tarief 1 -> verminderd met 50 kWh per volgende persoon.

Zodoende heb je met een gezin van:

-> 1 persoon 800 kWh aan tarief 1

-> 2 personen 1050 kWh aan tarief 1

-> 3 personen 1250 kWh aan tarief 1

-> Enz.

-> Maximaal aantal kWh aan tarief 1 voor een gezin is dan bij 4 kinderen of meer 1550 kWh. Per extra inwonende is er ook steeds minder elektriciteit nodig voor die inwonende (een extra inwonende betekent niet automatisch een diepvriezer meer bijvoorbeeld).

Voor tarief 2 zou ik enkel per persoon werken 450 kWh aan tarief 2 per persoon, verminderd met 75 kWh per volgende persoon.

Totaal tariefstructuur:

:arrow: Gezin met 1 persoon:

800 kWh aan tarief 1

800-1250 kWh aan tarief 2

1250+ kWh aan tarief 3

:arrow: Gezin met 2 personen:

1050 kWh aan tarief 1

1050-1875 kWh aan tarief 2

1875+ kWh aan tarief 3

:arrow: Gezin met 3 personen:

1250 kWh aan tarief 1

1250-2375 kWh aan tarief 2

2375+ kWh aan tarief 3

:arrow: Gezin met 4 personen

1400 kWh aan tarief 1

1400-2750 kWh aan tarief 2

2750+ kWh aan tarief 3

Met tarief 1 aan 6%, tarief 2 aan 21% en tarief 3 aan 40%.

das lijkt me al beter....

maar dan nog, als je met veel bent moet je meer wassen... dus eigenlijk moet je altijd rekening houden met veel mensen.

Trouwens mensen die thuis werken verbruiken ongewild ook meer als mensen die niet thuis werken.

het is niet altijd zo, dat wanneer je meer als 2000kwh verbruikt dat je een kwistig gezin bent he

Misschien er wel rekening mee houden dat er vanuit Europa ook nog wat input komt. 3 BTW-tareiven is momenteel niet mogelijk en gezien de Europese beslissingsmachine weinig realistisch.

Je hebt het gewone tarief (21% BTW bij ons) en het uitzonderingstarief (6%). Het is ofwel het één ofwel het ander, niet allebei.

Inderdaad, ik ga alleen maar een mogelijke werkwijze aan. Zoals met water zijn er meer middelen beschikbaar om zoiets te realiseren.

Bv. zo zou de regering een akkoord kunnen sluiten met Electrabel dat ze een extra winst mag bekomen bij tarief 3 - op voorwaarde dat de overheid een zeggenschap heeft over de excl. BTW tarieven. Een win-win situatie voor beiden - de overheid heeft dan eindelijk wat in de pap te brokken (want nu zijn ze gewoon de onderdaan van Electrabel) én Electrabel zal zijn winsten initieel zeker niet zien dalen door de regeling.

Dan liever 21% BTW betalen op een lage energie factuur dan elders 16% extra te moeten betalen. De verbruiker/vervuiler betaalt. Als hij zijn factuur naar beneden wil halen, zal hij andere inspanningen moeten leveren dan zo'n zinloze petitie te tekenen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan