• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Aangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:

A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190

Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.

Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.

Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Aangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:

A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190

Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.

Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.

Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
Toyota is dan ook de meest gebruikte wagen in de werelddelen waar EV nog niet voor morgen is
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
ik hoor nochtans het omgekeerde... de redenering die mij werd gegeven (zonder bronnen of data, dus puur van horen vertellen):
"onze auto's worden geëxporteerd naar het buitenland (3e wereld) waar dan nog vervuilendere auto's worden vervangen door onze iets minder vervuilende modellen. Die impact meegenomen is het (voor zij die het kunnen betalen) beter om sneller te vernieuwen"

Maar ongetwijfeld zoals bij veel zaken: afhankelijk van wat je meetelt en wat je achterwege laat, zijn beide kanten te "bewijzen".
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Een auto vroegtijdig verschroten zal inderdaad slecht zijn voor het milieu, maar als jij een EV koopt wil dat niet zeggen dat je huidige auto met verbrandingsmotor verschroot wordt. Die zal verkocht en gebruikt worden door mensen die een veel vervuilendere wagen wél verschroten.

Tot in het oneindige een EURO 1 wagen in rotatie houden is wel slecht, en die vervangen door jouw nog-niet-end-of-life-verbrandingsmotor is wel beter voor het milieu.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
ik hoor nochtans het omgekeerde... de redenering die mij werd gegeven (zonder bronnen of data, dus puur van horen vertellen):
"onze auto's worden geëxporteerd naar het buitenland (3e wereld) waar dan nog vervuilendere auto's worden vervangen door onze iets minder vervuilende modellen. Die impact meegenomen is het (voor zij die het kunnen betalen) beter om sneller te vernieuwen"

Maar ongetwijfeld zoals bij veel zaken: afhankelijk van wat je meetelt en wat je achterwege laat, zijn beide kanten te "bewijzen".
Daarom dat ik zei "sneller van de weg te halen", als ze blijven rijden in het buitenland zie ik dat niet als van de weg halen. Van de weg halen voor mij is naar de sloper gaan.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
ik hoor nochtans het omgekeerde... de redenering die mij werd gegeven (zonder bronnen of data, dus puur van horen vertellen):
"onze auto's worden geëxporteerd naar het buitenland (3e wereld) waar dan nog vervuilendere auto's worden vervangen door onze iets minder vervuilende modellen. Die impact meegenomen is het (voor zij die het kunnen betalen) beter om sneller te vernieuwen"

Maar ongetwijfeld zoals bij veel zaken: afhankelijk van wat je meetelt en wat je achterwege laat, zijn beide kanten te "bewijzen".
Daarom dat ik zei "sneller van de weg te halen", als ze blijven rijden in het buitenland zie ik dat niet als van de weg halen. Van de weg halen voor mij is naar de sloper gaan.
maar dat gebeurt dus blijkbaar zelden. Verkoop in't buitenland is nog te lucratief :)

Maar ging dit topic niet over de prijs van elektriciteit :p Misschien deze discussie verder zetten in het topic rond auto's: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/met-welke-auto-rijden-we-momenteel-en-waarom-die-keuze.219416/page-691
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
De prijs slaagt op van gas maar dan wel gascentrales bijbouwen.

Zou 1m3 gas opgestookt in een gascentrale die dan op zijn beurd een gemiddelde warmtepomp voedt, evenveel of meer kw produceren dan een gascondensatieketel die rechtstreeks werkt.

Elektriciteitcentrales die met stoom werken diend het condensaat terug afgekoeld te worden om dat duur behandeld water te hergebruiken.

Dat is al een verlies.
Het transformeren naar hoog en laagspanning dat minstens 1 keer gebeurd dat maakt ook verlies.

Als ze nu de gasprijzen laten stijgen is dit om het geld uit onze zakken te halen. Gas genoeg op de wereld. Werd vroeger zelfs afgegast en direct verbrand.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
De prijs slaagt op van gas maar dan wel gascentrales bijbouwen.

Zou 1m3 gas opgestookt in een gascentrale die dan op zijn beurd een gemiddelde warmtepomp voedt, evenveel of meer kw produceren dan een gascondensatieketel die rechtstreeks werkt.

Elektriciteitcentrales die met stoom werken diend het condensaat terug afgekoeld te worden om dat duur behandeld water te hergebruiken.

Dat is al een verlies.
Het transformeren naar hoog en laagspanning dat minstens 1 keer gebeurd dat maakt ook verlies.

Als ze nu de gasprijzen laten stijgen is dit om het geld uit onze zakken te halen. Gas genoeg op de wereld. Werd vroeger zelfs afgegast en direct verbrand.
Niet gezien dat dit al vermeld was.
Je hebt ook campeerkoelkasten die met gas kunnen koelen en dat verbruikt bijna niks. Kan die werking niet omgedraaid worden zodat er indirect kan worden verwarmd. De werking was anders dan bij een gewone warmtepomp, iets met ammoniak ofzo.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Aangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:

A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190

Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.

Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.

Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
Toyota is dan ook de meest gebruikte wagen in de werelddelen waar EV nog niet voor morgen is
Toyota heeft al JAREN een EV o.a. RAV4 bijna uitsluitend voor Californië
niet beschikbaar in EU
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Aangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:

A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190

Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.

Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.

Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
Toyota is dan ook de meest gebruikte wagen in de werelddelen waar EV nog niet voor morgen is
Toyota heeft al JAREN een EV o.a. RAV4 bijna uitsluitend voor Californië
niet beschikbaar in EU
Het gaat over het aantal Toyota's in Afrika en Zuid-Amerika.
Daar zijn zoveel landen die nog zeer ver weg van EV's zitten. Er worden daar nu nog volop tankstations bijgebouwd.
Oost-afrika, daar zie je bij wijze van spreken 90% Toyota rijden
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
En met deze gasprijzen wil ik onze toekomstige elektriciteitsprijzen niet willen weten als de gascentrales er komen. Ze beloven met de gascentrales betaalbare elektriciteit maar vrees ervoor. En dan nog maar eens zien of ze er op tijd gaan komen. Hetzelfde met de verplichte elektrische voertuigen vanaf 2029 met nu al een tekort aan computerchips en er zal de komende jaren meer en meer elektrische voertuigen moeten geproduceerd worden zodat deze doelstellingen ook al op een flater gaan uitdraaien. Denk dat onze politiekers eens wat meer het nieuws moeten volgen ipv blijven vergaderen over dingen die nooit haalbaar gaan zijn tegen de datums die ze vooropstellen.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Denk dat de prijzen nog niet rap zullen dalen na lezen van dit artikel en zeker met de troepen aan de Oekraïnische grens.

"Toelating gasleiding Nord Stream 2 niet meer voor de zomer"

 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?

IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?

IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
momenteel zal er geen enkle "voordelig" staan.
Best even afwachten tot de maanden van grote gasvraag voorbij zijn en hopen op een nog veredere mildere winter
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?

IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?

IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
Mijn vaststelling (moet nu ook over..) is dat ze 'maandtarieven' hanteren en geen dagtarieven. Markt / handelsprijs is dan ook nog eens niet noodzakelijk 1 op 1 met de tarieven.
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
IMG_20220128_095651.jpg
Vast tarief electriciteit x3
Vast tarief gas x4
Ik hoop dat er nog iets beters uit de bus valt tegen 01/04 want anders gaat het pijn doen volgende afrekening...

Greetz Gert
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan