• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
@teaser (en anderen): wat doe je dan met medisch onderzoek? Dat is soms (vaak?) ook (zeer) specifiek, gaat miljarden geld naar toe, en vaak brengt het ook niets op. Als ik het goed heb, wordt maar een 10% van de onderzochte medicijnen uiteindelijk goedgekeurd voor gebruik!
Lijkt mij nochtans wel belangrijk dat dat onderzoek gebeurt, want zonder die 90% nutteloze onderzoeken heb je ook geen 10% onderzoeken die wel iets opleveren, en waar vervolgens (veel) mensen mee geholpen worden!

Thoriumcentrales kun je ook zo bekijken: er wordt gezocht naar een methode om ze leefbaar te maken. Lukt het niet, jammer natuurlijk. Lukt het wel, is het goed voor iedereen (zelfs als het niet perse goedkoper wordt).
Met die caveat, dat er wel een gegronde basis moet zijn om verder te zoeken - als 10 onderzoeken met methode A een succesratio hebben van 0%, moet je methode A niet meer een 11de keer proberen natuurlijk :)
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Als ik de reacties hier zo een beetje lees: Het punt is denk ik niet het onderzoek naar de thoriumcentrales op zich dat het probleem is, maar wel de snelheid waarmee men kan verwachten dat dit onderzoek resultaat gaat opleveren dat realiseerbaar is in de praktijk, en dit binnen de context van de energietransitie. Of kortweg gezegd: we kunnen met de energietransitie niet wachten op de thoriumcentrales, want dan zijn we rijkelijk te laat. We moeten nu al iets anders doen. Komt er dan in de verdere toekomst de optie van de thoriumcentrales er ook nog bij dan is dat dan ook mooi meegenomen.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Persoonlijk denk ik dat puur als elektriciteitscentrales die thoriumreactoren financieel niet haalbaar zullen worden ten opzichte van andere opwekkingswijzes. Echter hun meerwaarde zal zitten in hun capaciteit om radioactief afval te verwerken, de elektriciteit die daarbij opgewekt wordt is dan gewoon mooi meegenomen.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Persoonlijk denk ik dat puur als elektriciteitscentrales die thoriumreactoren financieel niet haalbaar zullen worden ten opzichte van andere opwekkingswijzes. Echter hun meerwaarde zal zitten in hun capaciteit om radioactief afval te verwerken, de elektriciteit die daarbij opgewekt wordt is dan gewoon mooi meegenomen.
Heb je daar een bron van? Het voordeel van thorium is net dat je enkel thorium nodig hebt om de splitsing op gang te houden
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Kernenergie per definitie afwijzen "omdat het levensgevaarlijke kernenergie" met bijhorende angstcultuur naar meltdowns etc vind ik niet ok. Als er een mogelijkheid is voor in de toekomst centrales te kunnen bouwen die gebruik kunnen maken van het huidige afval en daarbij de opslagtijd van het huidige afval kunnen reduceren van 300.000 jaar naar 300 jaar, dan zou dat mooi zijn. Jammer als dit er vandaag nog niet is en het nog even gaat duren, maar hopelijk wordt onderzoek er naar dan ook niet zomaar gesupprimeerd.
Kerncentrales bestaan al bijna 70 jaar, er is in al die tijd nog geen oplossing gevonden voor het radioactief afval.
Om dan in te zetten op toekomstige kerncentrales die mogelijks nucleair afval kunnen verwerken lijkt me wat wishful thinking.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Of 'nog maar' 70 jaar. Het is maar hoe je het bekijkt.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Persoonlijk denk ik dat puur als elektriciteitscentrales die thoriumreactoren financieel niet haalbaar zullen worden ten opzichte van andere opwekkingswijzes. Echter hun meerwaarde zal zitten in hun capaciteit om radioactief afval te verwerken, de elektriciteit die daarbij opgewekt wordt is dan gewoon mooi meegenomen.
Heb je daar een bron van? Het voordeel van thorium is net dat je enkel thorium nodig hebt om de splitsing op gang te houden
Ooit een opiniestuk gelezen op vrt nws

onder de titel: "blikje frisdrank" vind je dit:
Technologisch is duidelijk dat een nieuw type kleine kernreactoren met thorium in plaats van uranium als brandstof, en met gesmolten zouten of vloeibare metalen als koelmiddel in plaats van water, inherent veilig zijn, zonder risico op een kernsmelt of explosie. De kleine hoeveelheid langlevend kernafval die in deze reactoren geproduceerd wordt (ongeveer het volume van een blikje frisdrank per jaar), kan in de reactoren zelf "verbrand" worden, net als het al bestaande langlevend afval. Hiermee zou het kernafvalprobleem dus van de baan zijn!
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd geïnterpreteerd heb, maar hoe het omschreven staat doet mij denken dat je bestaand kernafval kan toevoegen aan de reactor en dat deze ze "verbrand". Dus als dit klopt denk ik dat hier de meerwaarde van thoriumreactoren zit, het vernietigen van kernafval dat we anders voor duizenden jaren veilig moeten opbergen.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
onder de titel: "blikje frisdrank" vind je dit:
Technologisch is duidelijk dat een nieuw type kleine kernreactoren met thorium in plaats van uranium als brandstof, en met gesmolten zouten of vloeibare metalen als koelmiddel in plaats van water, inherent veilig zijn, zonder risico op een kernsmelt of explosie. De kleine hoeveelheid langlevend kernafval die in deze reactoren geproduceerd wordt (ongeveer het volume van een blikje frisdrank per jaar), kan in de reactoren zelf "verbrand" worden, net als het al bestaande langlevend afval. Hiermee zou het kernafvalprobleem dus van de baan zijn!
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd geïnterpreteerd heb, maar hoe het omschreven staat doet mij denken dat je bestaand kernafval kan toevoegen aan de reactor en dat deze ze "verbrand". Dus als dit klopt denk ik dat hier de meerwaarde van thoriumreactoren zit, het vernietigen van kernafval dat we anders voor duizenden jaren veilig moeten opbergen.
Ik denk dat je het juist interpreteert.
Ik denk ook dat het niets kost om een persbericht te schrijven, en dat praktijk vaak anders blijkt te zijn, als het al ooit tot praktijk komt.

Maw, zeker verder aan blijven werken zolang er redelijke kans op succes is, maar we gaan er nu toch nog niet op rekenen dat het zeker een succes is?
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Gasprijzen zijn ondertussen gezakt onder de 70 euro/MWh (komt van max 160 euro/MWh).
Ondertussen zie ik Engie nog altijd, dag per dag nieuw geplande voorschotfactuur verhogen bij mij (en dit terwijl mijn laatste gasverbruik al dateert van februari 2021).
(Men wil waarschijnlijk opgebouwde verliezen van vaste contracten terugwinnen?)

En ik heb een vermoeden dat die Mega ook niet terug gaat zakken met het aanrekenen van zijn gasprijzen!
:)
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Hier ook bij Engie voor gas, maar ze blijven mooi 48euro toepassen op de voorschotfacturen zonder verhoging.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Gasprijzen zijn ondertussen gezakt onder de 70 euro/MWh (komt van max 160 euro/MWh).
Ondertussen zie ik Engie nog altijd, dag per dag nieuw geplande voorschotfactuur verhogen bij mij (en dit terwijl mijn laatste gasverbruik al dateert van februari 2021).
(Men wil waarschijnlijk opgebouwde verliezen van vaste contracten terugwinnen?)

En ik heb een vermoeden dat die Mega ook niet terug gaat zakken met het aanrekenen van zijn gasprijzen!
:)
Bij een vast contract blijft de prijs per m3 gelijk. Bij de variabele contracten stijgt die, zelfs 70€ per MWh is nog altijd meer dan wat je vorig jaar betaalde.
De afrekening gebeurt toch na de meteropname. Als je dan halsstarrig aan je lager voorschot hebt vast gehouden is er gewoon veel bij te betalen.

En terecht vrezen de leveranciers dat ze dan nogal wat wanbetalers zullen hebben.

Ik heb van Lampiris nog altijd geen aanpassing gezien, heb dan zelf maar het voorschot omhoog geduwd.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Gas wordt 3 maand op voorhand gekocht, dus die gedaalde prijs is voor na de winter (en dan is die altijd lager).
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doen

Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doen

Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...


Het fijn stof dat vrijkomt bij het remmen van een +2 ton zware elektrische wagen moet je ook in rekening brengen. Bij uw test in uw garage wordt er niet geremd en daar gaat het niet over in dit artikel (recyclage / productie batterijen…te vroeg vervangen van wagens…).
Ik ben wel degelijk voorstander om over te schakelen, maar het moet niet bruusk gebeuren.
Een gelijkaardig probleem dat zich gaat voordoen is overschakelen van FM naar DAB+ (met veel minder impact voor klimaat natuurlijk: maar het is het principe).
Momenteel worden nieuwe FM radio’s geproduceerd en verkocht (zonder DAB functie) die misschien volgend jaar in de vuilbak mogen in Vlaanderen/België?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doen

Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...


Het fijn stof dat vrijkomt bij het remmen van een +2 ton zware elektrische wagen moet je ook in rekening brengen. Bij uw test in uw garage wordt er niet geremd en daar gaat het niet over in dit artikel (recyclage / productie batterijen…te vroeg vervangen van wagens…).
Ik ben wel degelijk voorstander om over te schakelen, maar het moet niet bruusk gebeuren.
Een gelijkaardig probleem dat zich gaat voordoen is overschakelen van FM naar DAB+ (met veel minder impact voor klimaat natuurlijk: maar het is het principe).
Momenteel worden nieuwe FM radio’s geproduceerd en verkocht (zonder DAB functie) die misschien volgend jaar in de vuilbak mogen in Vlaanderen/België?
remmen met een EV is dan ook veel meer af te stellen op de motor. Net zoals heftrucks bv ga je afremmen door gewoon gaspedaal te lossen zonder effectief te remmen. Zo is er eigenlijk net veel minder slijtage van de remmen tov een brandstofwagen.

Andere bezwaren zoals infrastructuur, laadmogelijkheden, wetgeving.... daar wordt aan gewerkt, maar zal wel een stroomversnelling nodig hebben.
En wat ik al opperde om zeker te doen : wagen voorien van PV, zodat die zichzelf laadt, bestaat ondertussen al bij het merk Lightyear.
Zeker een goede mogelijkheid voor de vele kleinere stadswagens die niet veel km doen en minder laadmogelijkheden hebben in de steden.
Maar voorlopig zeer prijzig, wat hopelijk ook de volgende jaren gaat evolueren naar betaalbaardere opties. Ook naar batterijen wordt er volop geinvesteerd naar nieuwere en betere technologieën, dus daar zal ook wel wat veranderen.

Zelf nog maar aan mijn derde wagen bezig. Die ik toch nog minstens 4j zal behouden. Rijdt telkens minstens 10j met mijn wagens die ik dan reeds 2dehands heb aangekocht
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
En wat ik al opperde om zeker te doen : wagen voorien van PV, zodat die zichzelf laadt, bestaat ondertussen al bij het merk Lightyear.
Zeker een goede mogelijkheid voor de vele kleinere stadswagens die niet veel km doen en minder laadmogelijkheden hebben in de steden.
Maar voorlopig zeer prijzig, wat hopelijk ook de volgende jaren gaat evolueren naar betaalbaardere opties.
Mijn Toyota Starlet uit 1990 had al een zonnepaneeltje in het dak (om een ventilator te doen draaien om het interieur enigszins te koelen).
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63

Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof. :poop:

Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :

Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor​

Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doen

Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...


Het fijn stof dat vrijkomt bij het remmen van een +2 ton zware elektrische wagen moet je ook in rekening brengen. Bij uw test in uw garage wordt er niet geremd en daar gaat het niet over in dit artikel (recyclage / productie batterijen…te vroeg vervangen van wagens…).
Ik ben wel degelijk voorstander om over te schakelen, maar het moet niet bruusk gebeuren.
Een gelijkaardig probleem dat zich gaat voordoen is overschakelen van FM naar DAB+ (met veel minder impact voor klimaat natuurlijk: maar het is het principe).
Momenteel worden nieuwe FM radio’s geproduceerd en verkocht (zonder DAB functie) die misschien volgend jaar in de vuilbak mogen in Vlaanderen/België?
Zoals Mario zegt veel minder gebruik van de remmen.
En je gaat toch echt het fijn stof van een remplakketje niet vergelijken met het pompen van een diesel?
Het gebeurt ook niet bruusk toch? Er is geen wetsvoorstel om iedereen te verplichten een nieuwe wagen te kopen voor zover ik weet.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Verandering is vaak beangstigend, maar onoverkomelijk! We zullen elektrisch gaan rijden, verwarmen, ... Bij elke technologie zijn er 'early-adapters', mensen die snel intekenen en overstappen op het nieuwe. Zij testen het uit en zorgen dat het klaar is voor iedereen om te gebruiken. En bij elke overgang zijn er lastige momenten, maar stilstaan is achteruitgaan! Dus blijft innoveren, blijf vernieuwen en geniet van het feit dat je dat allemaal kan en mag meemaken :D

1637836651103.png
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan