Energie wordt de komende maanden nog duurder.
https://radio2.be/de-inspecteur/vid...aar-zelfs-nog-duurder-uit-dan-gevreesd-wat-nu
https://radio2.be/de-inspecteur/vid...aar-zelfs-nog-duurder-uit-dan-gevreesd-wat-nu
Heb je daar een bron van? Het voordeel van thorium is net dat je enkel thorium nodig hebt om de splitsing op gang te houdenPersoonlijk denk ik dat puur als elektriciteitscentrales die thoriumreactoren financieel niet haalbaar zullen worden ten opzichte van andere opwekkingswijzes. Echter hun meerwaarde zal zitten in hun capaciteit om radioactief afval te verwerken, de elektriciteit die daarbij opgewekt wordt is dan gewoon mooi meegenomen.
Kerncentrales bestaan al bijna 70 jaar, er is in al die tijd nog geen oplossing gevonden voor het radioactief afval.Kernenergie per definitie afwijzen "omdat het levensgevaarlijke kernenergie" met bijhorende angstcultuur naar meltdowns etc vind ik niet ok. Als er een mogelijkheid is voor in de toekomst centrales te kunnen bouwen die gebruik kunnen maken van het huidige afval en daarbij de opslagtijd van het huidige afval kunnen reduceren van 300.000 jaar naar 300 jaar, dan zou dat mooi zijn. Jammer als dit er vandaag nog niet is en het nog even gaat duren, maar hopelijk wordt onderzoek er naar dan ook niet zomaar gesupprimeerd.
Ter info: Er zat 70 jaar tussen de gebroeders Wright en de eerste landing op de maanOf 'nog maar' 70 jaar. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ooit een opiniestuk gelezen op vrt nwsHeb je daar een bron van? Het voordeel van thorium is net dat je enkel thorium nodig hebt om de splitsing op gang te houdenPersoonlijk denk ik dat puur als elektriciteitscentrales die thoriumreactoren financieel niet haalbaar zullen worden ten opzichte van andere opwekkingswijzes. Echter hun meerwaarde zal zitten in hun capaciteit om radioactief afval te verwerken, de elektriciteit die daarbij opgewekt wordt is dan gewoon mooi meegenomen.
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd geïnterpreteerd heb, maar hoe het omschreven staat doet mij denken dat je bestaand kernafval kan toevoegen aan de reactor en dat deze ze "verbrand". Dus als dit klopt denk ik dat hier de meerwaarde van thoriumreactoren zit, het vernietigen van kernafval dat we anders voor duizenden jaren veilig moeten opbergen.Technologisch is duidelijk dat een nieuw type kleine kernreactoren met thorium in plaats van uranium als brandstof, en met gesmolten zouten of vloeibare metalen als koelmiddel in plaats van water, inherent veilig zijn, zonder risico op een kernsmelt of explosie. De kleine hoeveelheid langlevend kernafval die in deze reactoren geproduceerd wordt (ongeveer het volume van een blikje frisdrank per jaar), kan in de reactoren zelf "verbrand" worden, net als het al bestaande langlevend afval. Hiermee zou het kernafvalprobleem dus van de baan zijn!
Ik denk dat je het juist interpreteert.onder de titel: "blikje frisdrank" vind je dit:
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd geïnterpreteerd heb, maar hoe het omschreven staat doet mij denken dat je bestaand kernafval kan toevoegen aan de reactor en dat deze ze "verbrand". Dus als dit klopt denk ik dat hier de meerwaarde van thoriumreactoren zit, het vernietigen van kernafval dat we anders voor duizenden jaren veilig moeten opbergen.Technologisch is duidelijk dat een nieuw type kleine kernreactoren met thorium in plaats van uranium als brandstof, en met gesmolten zouten of vloeibare metalen als koelmiddel in plaats van water, inherent veilig zijn, zonder risico op een kernsmelt of explosie. De kleine hoeveelheid langlevend kernafval die in deze reactoren geproduceerd wordt (ongeveer het volume van een blikje frisdrank per jaar), kan in de reactoren zelf "verbrand" worden, net als het al bestaande langlevend afval. Hiermee zou het kernafvalprobleem dus van de baan zijn!
Bij een vast contract blijft de prijs per m3 gelijk. Bij de variabele contracten stijgt die, zelfs 70€ per MWh is nog altijd meer dan wat je vorig jaar betaalde.Gasprijzen zijn ondertussen gezakt onder de 70 euro/MWh (komt van max 160 euro/MWh).
Ondertussen zie ik Engie nog altijd, dag per dag nieuw geplande voorschotfactuur verhogen bij mij (en dit terwijl mijn laatste gasverbruik al dateert van februari 2021).
(Men wil waarschijnlijk opgebouwde verliezen van vaste contracten terugwinnen?)
En ik heb een vermoeden dat die Mega ook niet terug gaat zakken met het aanrekenen van zijn gasprijzen!
En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doenEn binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doenEn binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...
remmen met een EV is dan ook veel meer af te stellen op de motor. Net zoals heftrucks bv ga je afremmen door gewoon gaspedaal te lossen zonder effectief te remmen. Zo is er eigenlijk net veel minder slijtage van de remmen tov een brandstofwagen.Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doenEn binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...
Het fijn stof dat vrijkomt bij het remmen van een +2 ton zware elektrische wagen moet je ook in rekening brengen. Bij uw test in uw garage wordt er niet geremd en daar gaat het niet over in dit artikel (recyclage / productie batterijen…te vroeg vervangen van wagens…).
Ik ben wel degelijk voorstander om over te schakelen, maar het moet niet bruusk gebeuren.
Een gelijkaardig probleem dat zich gaat voordoen is overschakelen van FM naar DAB+ (met veel minder impact voor klimaat natuurlijk: maar het is het principe).
Momenteel worden nieuwe FM radio’s geproduceerd en verkocht (zonder DAB functie) die misschien volgend jaar in de vuilbak mogen in Vlaanderen/België?
Mijn Toyota Starlet uit 1990 had al een zonnepaneeltje in het dak (om een ventilator te doen draaien om het interieur enigszins te koelen).En wat ik al opperde om zeker te doen : wagen voorien van PV, zodat die zichzelf laadt, bestaat ondertussen al bij het merk Lightyear.
Zeker een goede mogelijkheid voor de vele kleinere stadswagens die niet veel km doen en minder laadmogelijkheden hebben in de steden.
Maar voorlopig zeer prijzig, wat hopelijk ook de volgende jaren gaat evolueren naar betaalbaardere opties.
Zoals Mario zegt veel minder gebruik van de remmen.Je kan daarin lezen wat je wil natuurlijk. Er staat dat het niet goed is voor CO2 Uitstoot om een wagen te vervangen die nog niet versleten is.. maar dat is ook niet wat Er vandaag op tafel ligt.. er wordt geen verplichting opgelegd om je oude wagen weg te doenEn binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
Artikel spreekt enkel over CO2, wat met stikstof? Wat met fijn stof? ...
Aan de haters van elektrische wagens stel ik altijd graag voor dat we elk een uurtje of twee in een afgesloten garage zullen staan met de ramen open. Zij in een diesel/benzine en ik in een elektrische wagen...
Het fijn stof dat vrijkomt bij het remmen van een +2 ton zware elektrische wagen moet je ook in rekening brengen. Bij uw test in uw garage wordt er niet geremd en daar gaat het niet over in dit artikel (recyclage / productie batterijen…te vroeg vervangen van wagens…).
Ik ben wel degelijk voorstander om over te schakelen, maar het moet niet bruusk gebeuren.
Een gelijkaardig probleem dat zich gaat voordoen is overschakelen van FM naar DAB+ (met veel minder impact voor klimaat natuurlijk: maar het is het principe).
Momenteel worden nieuwe FM radio’s geproduceerd en verkocht (zonder DAB functie) die misschien volgend jaar in de vuilbak mogen in Vlaanderen/België?